Γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση και οισοφαγίτιδα!

Η γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση είναι μια παθολογική κατάσταση κατά την οποία τα όξινα γα­στρικά υγρά προχωρούν από το στομάχι προς τον οισοφάγο. Τα όξινα αυτά γαστρικά υγρά προκαλούν βλάβες στο βλεννογόνο του οισοφάγου. Η πιο συχνή από αυτές είναι η φλεγμονή του οισοφάγου, η οποία ονομάζεται οισοφαγίτιδα.

Οι βλαπτικές συνέπειες και τα συμπτώματα της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης επιδεινώνο­νται προοδευτικά, όταν δεν γίνεται η σωστή αντιμετώπιση. Για την αποφυγή των καταστρεπτικών επι­πλοκών και την ανακούφιση του ασθενούς από τα συμπτώματα, είναι αναγκαία αρχικά η θεραπεία με τα κατάλληλα φάρμακα καθώς και η προσεγμένη διατροφή. Μετά το τέλος της θεραπείας ο ασθενής πρέπει να ακολουθήσει ορισμένες οδηγίες, διαφορετικά τα συμπτώματα θα επανεμφανιστούν.

Διατροφή
Μια προσεγμένη επιλογή των τροφών και η υιοθέτηση σωστών κανόνων διατροφής μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στην ανακούφιση του ασθενούς από τα συμπτώματα της παλινδρομικής νόσου και της οισοφαγίτιδας. Ορισμένες τροφές και ποτά ασκούν βλαπτική δράση και επιδεινώνουν τα συμπτώματα της γαστροοισοφαγικής παλινδρόμησης και της οισοφαγίτιδας.

• Τρώτε μικρά, ελαφριά και συχνά γεύματα.
• Να αποφεύγετε τα βαριά γεύματα.

Περιορίστε ή/και αποφύγετε:
• Τα λιπαρά γεύματα (κρέας μικρών ζώων, ζαμπόν, μπέικον, αλλαντικά, κονσέρβες, λιπαρά ψάρια, λιπαρές σάλτσες, πχ. μαγιονέζα, λιπαρά τυριά, τηγανιτό βούτυρο, λάδι ή μαργαρίνη).
• Τα τηγανητά
• Τη σοκολάτα
• Τον καφέ
• Τη μέντα
• Τα μπαχαρικά
• Τα αλκοολούχα ποτά
• Τους όξινους χυμούς φρούτων (πορτοκαλιού, λεμονιού, ντομάτας)
• Τα αεριούχα ποτά, τη σόδα,

• Tα γλυκά με σιρόπι ( Kouταλιoύ, ταψιού, Λουκουμάδες, σαντιγί, μεγάλη ποσότητα μελιού ή μαρμελάδας)
• Τις πίττες με φύλλο, τα σφολιωτοειδη
• Τις σούπες και τα υγρά το βράδυ
• Τουρσί
• Ξύδι
• Σκόρδο
• Λεμόνι
• Πικάντικες σάλτσες
• Κέτσαπ
• Πιπέρι
• Πάπρικα

Άλλες χρήσιμες οδηγίες
• Αποφεύγετε να κοιμόσασθε σε εντελώς οριζόντια θέση. Κατά την κατάκλιση ανασηκώστε το πάνω μέρος του σώματος (πχ με μαξιλάρια κάτω από την πλάτη) ή ανασηκώστε το πάνω μέρος του κρεβατιού με τάκους κατά 15-20 εκατοστά.

• Αποφεύγετε την κατάκλιση μετά το γεύμα γιατί έτσι παλινδρομεί πιο εύκολα το γαστρικό περιεχόμενο προς τον οισοφάγο. Ένας σύντομος περίπατος είναι η καλύτερη λύση. Μην ξαπλώνετε πριν περάσουν 2-3 ώρες από το τελευταίο γεύμα και μην κάθεστε σε βαθιές πολυθρόνες.

• Φροντίστετε να διατειρείτε ένα φυσιολογικό βάρος. Το παραπανίσο βάρος αυξάνει την πίεση στο στομάχι, που προάγει την παλινδρόμηση.

• Αποφεύγετε τα στενά ρούχα, τις σφιχτές ζώνες.

• Να σηκώνετε βάρη, τις ασκήσεις κοιλιακών και το σκύψιμο για να μην πιέζεται το στομάχι σας.

• Μετά το βραδινό δείπνο πηγαίνετε για ύπνο αφού έχουν περάσει 2-3 ώρες.

• Διακόψτε το κάπνισμα.

Πηγή:iator.gr