Μ. Κόνσολας: «Προεκλογικού χαρακτήρα η εξαγγελία του μεταφορικού ισοδύναμου. Άρχισαν κιόλας οι εκπτώσεις με την εξαίρεση της Καρπάθου»

Νέα ερώτηση προς τρεις Υπουργούς (Οικονομικών, Οικονομίας και Ανάπτυξης και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής) κατέθεσε ο Τομεάρχης Τουρισμού της Νέας Δημοκρατίας, κ. Μάνος Κόνσολας, για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου.

Υπενθυμίζεται ότι με πρωτοβουλία του κ. Μάνου Κόνσολα, είχε κατατεθεί Επίκαιρη Επερώτηση από τις 10 Ιανουαρίου (Αρ.Πρ.: 10/10.01.2018), για την οποία, όμως, η κυβέρνηση και ο αρμόδιος Υπουργός δεν έχουν προσέλθει στην Ολομέλεια της Βουλής για να γίνει η συζήτηση και να δοθούν απαντήσεις.

Με αφορμή την εξαίρεση της Καρπάθου από τη νομοθετική ρύθμιση για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου, ο Μάνος Κόνσολας βάζει μια σειρά από ζητήματα που αποκαλύπτουν ότι η συγκεκριμένη εξαγγελία κινείται στα πλαίσια του προεκλογικού σχεδιασμού της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.

Συγκεκριμένα ο κ. Κόνσολας ρωτά τους τρεις Υπουργούς:

1. Ποιοι είναι οι διαθέσιμοι πόροι για την εφαρμογή του μέτρου του μεταφορικού ισοδύναμου από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων;

2. Επαρκούν αυτοί οι πόροι για να υπάρξει πλήρης εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου;

3. Με ποιο σκεπτικό εξαιρέθηκε η Κάρπαθος από την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου, ένα νησί που εξαρτάται απόλυτα από την μεταφορά πρώτων υλών και ειδών πρώτης ανάγκης αλλά και με αυξημένο κόστος στα ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια.

4. Με δεδομένο ότι, σύμφωνα με τις διαρροές, ο ελεγκτικός μηχανισμός για την εφαρμογή του μέτρου θα είναι το Παρατηρητήριο Τιμών του Υπουργείου Ανάπτυξης, υπάρχουν σχετικές αναλογιστικές μελέτες και βάση δεδομένων για το κόστος μεταφοράς αγαθών, πρώτων υλών, υπηρεσιών και προσώπων στα νησιά;

5. Ποια είναι η τύχη της μελέτης με τον τίτλο «Χρηματοδότηση της Επιτροπής Ερευνών Παν/μίου Αιγαίου για την εκπόνηση Ερευνητικού Προγράμματος με τίτλο: Μέθοδοι Υπολογισμού Ανοιγμένου Νησιωτικού Μεταφορικού Ισοδυνάμου για κατοίκους Ελληνικών νησιών για την υποστήριξη του Έργου της Γενικής Γραμμ. Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής»;

6. Με δεδομένο ότι η συγκεκριμένη μελέτη είχε την εμφανή στόχευση του εντολέα της (της κυβέρνησης) δηλαδή, να περιορίσει τον αριθμό των δικαιούχων, το εύρος και το πεδίο εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου, ποια είναι η πρόθεση της κυβέρνησης; Η πλήρης εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου ή η περιορισμένη εφαρμογή του σε μικρά νησιά ή για ελάχιστους δικαιούχους και περιορισμένες κατηγορίες;

Σε δήλωσή του, ο κ. Κόνσολας τονίζει:

«Η πρόθεση της κυβέρνησης είναι να χρησιμοποιήσει για προεκλογικούς σκοπούς την εξαγγελία εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου. Για αυτό και έχουμε την αναδίπλωση του κ. Πρωθυπουργού, ο οποίος από τη Σύρο, έκανε λόγο για πιλοτική εφαρμογή σε ορισμένα νησιά μόνο για το 2018.

Οι άνθρωποι που κατήργησαν τους μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά για να εισπράξουν 85 εκ. ευρώ, υπόσχονται ότι θα δώσουν ένα πολλαπλάσιο ποσό για την πλήρη εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου και έχουν την απαίτηση να τους πιστέψει ο κόσμος.

Αυτό που θα κάνει η κυβέρνηση θα είναι μια περιορισμένης έκτασης εφαρμογή, δίκην φιλοδωρήματος, με περικοπή των δικαιούχων αλλά και περιορισμό του πεδίου εφαρμογής του μέτρου».

Το πλήρες κείμενο της Ερώτησης του κ. Κόνσολα:

Ερώτηση

Προς Κύριο Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Κύριο Υπουργό Οικονομικών, Κύριο Υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης

ΘΕΜΑ: «Εξαίρεση της Καρπάθου από τα κυοφορούμενα μέτρα για το μεταφορικό ισοδύναμο και ερωτήματα για την εφαρμογή του»

Κύριοι Υπουργοί,

Στις 10 Ιανουαρίου, μετά την αρχική εξαγγελία της κυβέρνησης για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου, καταθέσαμε μαζί με άλλους 17 συναδέλφους, Επίκαιρη Επερώτηση για το συγκεκριμένο ζήτημα.

Δυόμιση μήνες μετά, η συγκεκριμένη Επίκαιρη Επερώτηση δεν έχει συζητηθεί στη Βουλή.

Αντίθετα, η κυβέρνηση δείχνει να θέλει να παραμείνει το ζήτημα στο πεδίο των εξαγγελιών και των εντυπώσεων.

Μετά την πρόσφατη ομιλία του κ. Πρωθυπουργού στη Σύρο, προκύπτει ότι η εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου θα γίνει πιλοτικά και για συγκεκριμένο αριθμό νησιών το 2018, χωρίς πάλι να αποσαφηνίζεται το πεδίο εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου αλλά και το κυρίαρχο ζήτημα των διαθέσιμων πόρων.

Την ίδια στιγμή, υπάρχουν διαρροές από κυβερνητικές πηγές που περιορίζουν την εφαρμογή του σε 32 νησιά του Αιγαίου.

Πρόκειται για τα εξής νησιά: Σαμοθράκη, Λήμνος, Ικαρία, Άγιος Ευστράτιος, Ψαρά, Οινούσσες, Φούρνοι, Θύμαινα, Κάλυμνος, Αστυπάλαια, Κάσος, Τήλος, Σύμη, Νίσυρος, Πάτμος, Χάλκη, Λειψοί, Ψέριμος, Αγαθονήσι, Λέβιθα, Καστελόριζο, Αρκοί, Γυαλί, Τέλενδος, Φαρμακονήσι, Κίναρος, Λέσβος, Χίος, Σάμος, Κως, Λέρος, Μαράθι.

Προκύπτει ότι από τα νησιά αυτά, έχει εξαιρεθεί, κατά παράλογο και παράδοξο τρόπο, η Κάρπαθος, ένα νησί που εξαρτάται απόλυτα από την μεταφορά πρώτων υλών και ειδών πρώτης ανάγκης, αλλά και με αυξημένο κόστος στα ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια.

Κατά δεύτερο λόγο, δεν έχει αποσαφηνιστεί το ζήτημα των πόρων που θα διατεθούν, αλλά και το πεδίο εφαρμογής του μέτρου, κάτι που ενισχύει την αίσθηση που υπάρχει ότι η συγκεκριμένη εξαγγελία εντάσσεται στους προεκλογικούς σχεδιασμούς της κυβέρνησης, χωρίς να υπάρχει ουσιαστικό αντίκρισμα.

Κατόπιν των ανωτέρω

Ερωτώνται οι κύριοι Υπουργοί

1. Ποιοι είναι οι διαθέσιμοι πόροι για την εφαρμογή του μέτρου του μεταφορικού ισοδύναμου από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων; Επαρκούν αυτοί οι πόροι για να υπάρξει πλήρης εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου;

2. Με δεδομένο ότι, σύμφωνα με τις διαρροές, ο ελεγκτικός μηχανισμός για την εφαρμογή του μέτρου θα είναι το Παρατηρητήριο Τιμών του Υπουργείου Ανάπτυξης, υπάρχουν σχετικές αναλογιστικές μελέτες και βάση δεδομένων για το κόστος μεταφοράς αγαθών, πρώτων υλών, υπηρεσιών και προσώπων στα νησιά;

3. Με ποιο σκεπτικό εξαιρέθηκε η Κάρπαθος από την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου.

4. Ποια είναι η τύχη της μελέτης με τον τίτλο «Χρηματοδότηση της Επιτροπής Ερευνών Παν/μίου Αιγαίου για την εκπόνηση Ερευνητικού Προγράμματος με τίτλο: Μέθοδοι Υπολογισμού Ανοιγμένου Νησιωτικού Μεταφορικού Ισοδυνάμου για κατοίκους Ελληνικών νησιών για την υποστήριξη του Έργου της Γενικής Γραμμ. Αιγαίου & Νησιωτικής Πολιτικής»;

5. Με δεδομένο ότι η συγκεκριμένη μελέτη είχε την εμφανή στόχευση του εντολέα της (της κυβέρνησης) δηλαδή, να περιορίσει τον αριθμό των δικαιούχων, το εύρος και το πεδίο εφαρμογής του μεταφορικού ισοδύναμου, ποια είναι η πρόθεση της κυβέρνησης; Η πλήρης εφαρμογή του μεταφορικού ισοδύναμου ή η περιορισμένη εφαρμογή του σε μικρά νησιά ή για ελάχιστους δικαιούχους και περιορισμένες κατηγορίες;

6. Προχώρησε ή όχι η ανάθεση νέας μελέτης από την κυβέρνηση προς το Πανεπιστήμιο Αιγαίου και σε ποιο στάδιο βρίσκεται;

Ο Ερωτών Βουλευτής
Μάνος Κόνσολας
Βουλευτής Δωδεκανήσου