Πάροχος ηλεκτρικού ρεύματος: Πώς επιλέγω;

Γράφει ο Γιώργος Σιφωνιός
Μηχανολόγος Ηλεκτρολόγος Μηχανικός


Τα τελευταία χρόνια, εμφανίστηκαν στην αγορά εταιρείες πάροχοι ηλεκτρικού ρεύματος, όπως η WATT+VOLT, protergia, elpedison και άλλες.

Η έλλειψη όμως ενημέρωσης, δημιούργησε φοβίες και ερωτηματικά.
Φιλοδοξία του άρθρου μου, είναι να ρίξει φως στο χώρο αυτό, ώστε η απόφαση του καταναλωτή ρεύματος, να είναι η σωστότερη.

Από τις 10 Δεκέμβρη του 1999, σύμφωνα με τις διατάξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τις ρυθμίσεις της Ελληνικής Νομοθεσίας, οι εγχώριοι καταναλωτές, έχουν το δικαίωμα ελεύθερης επιλογής Προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας.

Την παραγωγή, την μεταφορά και την διαχείριση του ηλεκτρικού ρεύματος, δεν την έχει πλέον η ΔΕΗ. Την έχει η ΛΑΓΗΕ Λειτουργός Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.
Είναι εταιρεία, που ανήκει 100% στο κράτος και από αυτή αγοράζουν ενέργεια η ΔΕΗ, η WATT+VOLT, η protegria κ.α.

Ο Διαχειριστής του Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας είναι η ΔΕΔΔΗΕ.
Για να το κατανοήσετε καλύτερα, να ξέρετε ότι και ο υπάλληλος που καταγράφει την κατανάλωση στο ρολόι σας, είναι υπάλληλος της ΔΕΔΔΗΕ.

Στο κάδρο μπαίνει και η ΡΑΕ, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας.
Είναι ανεξάρτητη αρχή, η οποία σε ρόλο εισαγγελέα, παρακολουθεί όλες τις εταιρείες παρόχους, ώστε να υπάρχουν συνθήκες ίσων ευκαιριών και υγιούς ανταγωνισμού.

Ερχόμαστε τώρα σ ‘εμάς, τον καταναλωτή, που καλείται να αποφασίσει εάν θα επιλέξει νέο πάροχο ή θα παραμείνει στην παλαιά πάροχο την ΔΕΗ.
Αρχικά, δεν αλλάζει τίποτα τεχνικά, ούτε τα καλώδια, και δεν γίνεται διακοπή ρεύματος έστω και για λίγο.

Η μεταφορά από πάροχο σε πάροχο είναι λογιστική διαδικασία.
Με αίτηση καθορίζεται ο νέος πάροχος, με την τιμολόγηση που παρέχει και ο λογαριασμός πληρώνεται σε τράπεζα ή τα ΕΛΤΑ ή σε κατάστημα είσπραξης λογαριασμών ή με e-banking.
Με τι κριτήρια τώρα θα επιλέξει ο καταναλωτής την νέα πάροχο ή να παραμείνει στην παλαιά πάροχο ΔΕΗ;

Αρχικά συγκρίνει την τιμή της kwh που θα χρεωθεί από την νέα πάροχο και την κλίμακα της χρέωσης.
Θα συγκρίνει τα πάγια, την εγγύηση, και τις νέες παροχές π.χ. κάρτες υγείας δωρεάν.
Και το σπουδαιότερο, να ελέγχουμε εάν υπάρχει χρονική δέσμευση συμβολαίου και ποινική ρήτρα αποχώρησης.

Υπάρχει και ο προβληματισμός, στην αλλαγή πάροχου. Στην περίπτωση που ο καταναλωτής επιθυμεί την αλλαγή πάροχου, εάν δεν υπάρχει χρονική δέσμευση συμβολαίου, αλλάζει πάροχο ή επιστρέφει στον αρχικό που είναι η ΔΕΗ, με μια απλή αίτηση.

Όσοι έχουν φωτοβολταϊκό σύστημα στο δώμα τους ή έχουν νυκτερινό τιμολόγιο, δεν έχουν πρόβλημα , ισχύει ότι ίσχυε.

Όσοι καταναλωτές χρωστάνε στην ΔΕΗ, υπάρχει λύση αλλαγής πάροχου, χωρίς να εξοφλήσει πλήρως την ΔΕΗ.
Να απαντήσουμε και στον τελευταίο προβληματισμό.
Τι θα γίνει όταν μία εταιρεία πάροχος, σταματήσει να λειτουργεί.

Στην περίπτωση αυτή, ο καταναλωτής επιστρέφει αυτόματα στον προηγούμενο πάροχο, εκτός εάν θέλει να επιλέξει κάποιον άλλο σύμφωνα με το συμφέρον του.

Τα χρήματα του καταναλωτή δεν κινδυνεύουν, διότι η ΛΑΓΗΕ, έχει προεισπράξει από την πάροχο, ενέργεια ενός ολόκληρου χρόνου.

Αυτά ισχύουν σε γενικές γραμμές και τα αναφέρω στο άρθρο  μου για να βοηθήσω την επιλογή σας. Εγώ επέλεξα νέο πάροχο και είμαι ευχαριστημένος και κερδισμένος.