Το οικολογικό αποτύπωμα της διατροφής
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 527 ΦΟΡΕΣ
Εκπαιδευτικές δράσεις από το ΚΠΕ Πεταλούδων
Το ΚΠΕ Πεταλούδων Ρόδου έχει σχεδιάσει σε συνεργασία με το γραφείο σχολικών δραστηριοτήτων Δ.Δ.Ε. Δωδεκανήσου και το Σ.Σ.Ν. Ρόδου, στα πλαίσια υλοποίησης της θεματικής εβδομάδας στο γυμνάσιο κατά το σχολικό έτος 2016-2017 ως συνεργαζόμενος φορέας και σε συνεννόηση με τις σχολικές μονάδες που θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον εκπαιδευτικές δράσεις με τίτλο «Το οικολογικό αποτύπωμα της διατροφής». Οι παραπάνω δράσεις εντάσσονται στην θεματική ενότητα «Διατροφή και Ποιότητα Ζωής» και απευθύνονται σε μαθητές όλων των τάξεων του γυμνασίου περιλαμβάνοντας θεωρητική προσέγγιση, καταιγισμό ιδεών, συζήτηση, βιωματικά παιχνίδια και παιχνίδι ρόλων.
Οι δράσεις έχουν σχεδιαστεί και υλοποιούνται από την παιδαγωγική ομάδα του ΚΠΕ Πεταλούδων Ρόδου για να χρησιμοποιηθούν σε συνεργασία με το σύλλογο διδασκόντων των σχολείων σε δια ζώσης συναντήσεις εντός της σχολικής μονάδας διάρκειας 3-6 διδακτικών ωρών, αλλά και για εξ αποστάσεως εφαρμογή, για τα απομακρυσμένα νησιά που δεν υπάρχει η δυνατότητα εφαρμογής δια ζώσης, με εξ αποστάσεως υποστήριξη (τηλεφωνικά, με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, με τηλεδιάσκεψη) από την παιδαγωγική ομάδα του ΚΠΕ.
Σκοπός μας είναι οι συμμετέχοντες μαθητές, εκπαιδευτικοί, να ευαισθητοποιηθούν και να δράσουν με αφορμή την συγκεκριμένη παρέμβαση σε μια γενικότερη προσπάθεια για ανάδειξη της ποιότητας της ζωής μας στο παρόν και το μέλλον.
Περίληψη του προγράμματος:
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Το Οικολογικό Αποτύπωμα της Διατροφής» εισάγει τους μαθητές / τριες σε μια συλλογική δράση προβληματισμού, διαβούλευσης και εύρεσης λύσεων σχετικά με το καίριο περιβαλλοντικό ζήτημα των διαρκώς εξαντλούμενων φυσικών πόρων του πλανήτη Γη. Χαρτογραφώντας και κατανοώντας βασικές έννοιες όπως αυτές του Συνολικού Οικολογικού Αποτυπώματος και του Οικολογικού Αποτυπώματος της Διατροφής, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές / τριες προχωρούν στη σύνδεση της προσωπικής τους διατροφής με τις έννοιες «φέρουσα ικανότητα», «σπατάλη φυσικών πόρων», «ρύπανση εδαφών και υδάτων» και στην διαπίστωση πως οι διατροφικές τους επιλογές καθορίζουν τις περιβαλλοντικές συνέπειες παρόντος και μέλλοντος. Μέσα από παρουσιάσεις, διαδραστική συζήτηση και μεθοδολογικά εργαλεία της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης όπως ο Εννοιολογικός Χάρτης, η Επίλυση Προβλήματος και το Παιχνίδι Ρόλων, οι μαθητές/τριες κατανοούν σε βάθος το ζήτημα και συμμετέχουν ενεργά σε προτάσεις και εξεύρεση λύσεων.
Το σχέδιο εργασιών του προγράμματος
Πίνακας. Κατανομή εργασιών και διδακτικών ωρών
Εργασία |
Αριθμός Μαθητών |
Διδακτική ώρα |
Τοποθεσία-Υλικά |
|
|
|
|
Κατανόηση θεωρίας |
Σύνολο μαθητών |
1 ή περισσότερες |
Στην τάξη, στο σπίτι, από τον εκπαιδευτικό |
Παρουσίαση Power Point |
Ανά τμήμα ή συνολικά |
1 διδακτική ώρα (1η) |
Σε αίθουσα Βιντεοπροβολέας |
Εννοιολογικός χάρτης |
Ανά τμήμα |
2 διδακτικές ώρες (2η -3η ) |
Σε αίθουσα με πίνακα |
Βιωματικές δράσεις |
Ανά τμήμα |
2 διδακτικές ώρες (4η -5η ) |
Στην τάξη, στην αυλή |
Συνολικά: |
Όλο το σχολείο |
6 διδακτικές ώρες |
Σπίτι-σχολείο-αυλή |
...το εξ αποστάσεως υλικό έχει πάρει τον δρόμο του για έγκριση από το ΙΕΠ για να πάει σε όλα τα σχολεία στην Ελλάδα!
Επιμέλεια: Παιδαγωγική Ομάδα Κ.Π.Ε. Πεταλούδων Ρόδου 2016-17
Οικονόμου Σοφία, μέλος Π.Ο.
Συμονοπούλου Ευθυμία, μέλος Π.Ο.
Κώστας Κωνσταντίνος, αναπληρωτής υπεύθυνος Κ.Π.Ε.
Συργιάννης Χάρης, υπεύθυνος Κ.Π.Ε.