Ίων Γκόνος: «Το κράτος είναι ανίκανο να στηρίξει τον κόσμο του τουρισμού»

Ίων Γκόνος: «Το κράτος  είναι ανίκανο να στηρίξει τον κόσμο του τουρισμού»

Ίων Γκόνος: «Το κράτος είναι ανίκανο να στηρίξει τον κόσμο του τουρισμού»

Βαρβάρα Μπογδάνου

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 1181 ΦΟΡΕΣ

Με τις ίδιες ανησυχίες και τα ίδια ερωτήματα ξεκίνησε και φέτος η τουριστική σαιζόν στη Ρόδο, αν και τα μηνύματα που είχαμε το τελευταίο διάστημα μας επιτρέπουν να είμαστε κάπως πιο αισιόδοξοι…

Ανησυχίες και ερωτήματα για το πώς θα εξελιχθεί η κίνηση αλλά κυρίως σε τι βαθμό η όποια αύξηση των επισκεπτών την οποία θεωρούμε αναμενόμενη, θα σημάνει και αύξηση των εσόδων που είναι και το ζητούμενο.

Γιατί όμως ένας πρωτοπόρος και φημισμένος τουριστικός προορισμός να έχει… μείνει στάσιμος και να μην μπορεί να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό;
Στα ερωτήματα αυτά δίνει τις δικές του απαντήσεις ο κ. Ίων Γκόνος με μακρά πορεία στη βιομηχανία του τουρισμού που έζησε την τουριστική ανάπτυξη στη Ρόδο και έχει υπηρετήσει τον κλάδο από διάφορες θέσεις.

Με ξενοδοχειακές σπουδές στην ΑΣΤΕΡ το 1968-1970, υποτροφία στην Αμερική με bachelor και master στη διοίκηση ξενοδοχείων, διετέλεσε καθηγητής στη σχολή ΑΣΤΕΡ, αργότερα εργάστηκε στην κεντρική υπηρεσία των τουριστικών σχολών στην Αθήνα, έγινε training manager στο ξενοδοχείο Intercontinental της Αθήνας και υποδιευθυντής στο Sunwing της Ρόδου.

Στο χώρο όμως παραμένει μέχρι και σήμερα ενεργά, ως επιχειρηματίας πλέον καθώς διαθέτει πολυτελείς κατοικίες προς ενοικίαση ενώ παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες σε επενδυτικό και χρηματοοικονομικό επίπεδο.

Πώς ήταν τα πράγματα τότε που ξεκινήσατε;
Υπήρχαν προοπτικές τότε γιατί υπήρχε μία ανάπτυξη και ελπίζαμε ότι ,ενώ ανοίγαμε από τα μέσα Απριλίου, θα ανοίγαμε από την 1η του μήνα. Αυτό όμως δεν έγινε και τελικά αρχίσαμε να ανοίγουμε το Μάιο ο οποίος και σήμερα δεν είναι καλός. Αυτό που παρατηρώ είναι ότι υπάρχει μία στασιμότητα, δεν έχουμε τις προοπτικές που βλέπαμε τότε ότι θα είχε ο τουρισμός. Αυτό δεν οφείλεται στον ξενοδοχειακό ή τον τουριστικό κλάδο αλλά στις υποδομές. Το νησί έμεινε πίσω γιατί δε δημιούργησε τις υποδομές για να προσελκύσει περισσότερο κόσμο και σε πιο μεγάλη χρονική περίοδο.

Κάναμε δηλαδή ένα δυναμικό ξεκίνημα αλλά μείναμε στη μέση…
Ακριβώς. Για παράδειγμα είχαμε ένα αεροδρόμιο με μεγάλες καθυστερήσεις με κακή εξυπηρέτηση, δε δημιουργήσαμε εταιρία τσάρτερ όπως μας ζητούσαν τότε οι Σκανδιναβοί για να τους βοηθήσουμε, δεν είχαμε ικανοποιητική αστυνόμευση. Η ποιότητα του νερού, το ηλεκτρικό ρεύμα, τα πεζοδρόμια, φωτισμός όλα αυτά και καταλήξαμε να έχουμε το all inclusive γιατί ο κόσμος δεν μπορούσε να βγει έξω από τα ξενοδοχεία. Κάτι που ήταν μόνο για τις χώρες της Καραϊβικής έγινε τελικά και για εμάς.

Και αυτό φαντάζομαι είχε σαν αποτέλεσμα να απομονωθεί ο πελάτης από την τοπική αγορά και να μην έχει επαφή, κάτι που δεν είχε και όφελος στην οικονομία…
Δεν είχε προσωπική επαφή. Αν δε συναντήσεις τον ιδιοκτήτη του εστιατορίου του μπαρ του rent a car να μιλήσεις με τον ντόπιο πληθυσμό είσαι αποκομμένος. Είτε κατεβαίνεις από το αεροπλάνο στη Ρόδο είτε στην Τυνησία είναι το ίδιο πράγμα.

Τότε οι απαιτήσεις των τουριστών ήταν διαφορετικές και μάλλον δεν ήταν μεγάλες…
Ναι γιατί δεν υπήρχε το κριτήριο της σύγκρισης. Ο πελάτης δεν ήταν πολυταξιδεμένος και έμπειρος όπως είναι σήμερα, γι’ αυτό και πουλούσαν τα καταστήματα διάφορα. Όσο για τις υπηρεσίες των ξενοδοχείων σήμερα είναι αναμφισβήτητα καλύτερες σε όλα τα επίπεδα. Τότε υπήρχαν ορισμένα ξενοδοχεία που είχαν πολύ καλό σέρβις που σήμερα λόγω του all inclusive δεν το έχεις.

Άρα σήμερα φτάσαμε στο σημείο να έχουμε πολύ καλές υπηρεσίες μέσα στα ξενοδοχεία αλλά έξω από αυτά να υπάρχει υποβάθμιση…
Σχετικά ναι, σε ότι αφορά τις υποδομές μας όμως σε κάποιες κατηγορίες όπως το rent a car είναι καλύτερο, η ποιότητα των εκδρομών και τα λεωφορεία είναι καλύτερα, τα ημερόπλοια και τα καράβια προς τα μικρά νησιά είναι καλύτερα. Σήμερα δεν είμαστε στο σημείο ώστε να εξυπηρετήσουμε τον πελάτη τόσο καλά ώστε να έχουμε και περισσότερο εισόδημα και έναν ποιοτικό τουρισμό. Το πρόβλημα για εμένα είναι οι υποδομές, δεν είναι οι επαγγελματίες του τουρισμού. Εκεί δεν υστερούμε. Για εμένα το αεροδρόμιο είναι το πρώτο κριτήριο επιλογής προορισμού όταν έχεις οικογένεια. Ακολουθεί η καθαριότητα του νησιού και η εμφάνισή του συμπεριλαμβανομένου και του δομημένου περιβάλλοντος που είναι ακατάστατο, και ένα άλλο θέμα είναι η έλλειψη δραστηριοτήτων.
Ειδικά σε ότι αφορά το τελευταίο μιλώ για τις αρχές και το τέλος της σαιζόν, γιατί μία επιχείρηση για να επιβιώσει πρέπει να λειτουργήσει ένα εξάμηνο. Επίσης παίζει ρόλο η ποιότητα του νερού και το ηλεκτρικό ρεύμα καθώς και η προσβασιμότητα. Όλα αυτά τα έχουν πει οι τουρίστες αλλά και οι πράκτορες όσον αφορά τις τιμές και τις πληρότητες των ξενοδοχείων.

Επειδή γίνεται ειδική αναφορά στο αεροδρόμιο μήπως τελικά η δυνατότητα να εξυπηρετήσει επιβάτες και αεροσκάφη είναι περιορισμένη και δεν πρέπει να έχουμε μεγαλύτερες προσδοκίες;
Έχετε δίκιο… Για να κάνεις νέα ξενοδοχεία έπρεπε να υπάρχει κατάλληλο αεροδρόμιο, επάρκεια νερού, βιολογικοί καθαρισμοί, δρόμοι. Να γίνει ένα Muster plan όπως στα Κανάρια νησιά που για να δώσουν 10.000 νέα δωμάτια έπρεπε να γίνει δεύτερος διάδρομος στο αεροδρόμιο και να επεκταθεί να γίνουν σχέδια πόλεως για να μείνουν οι εργαζόμενοι, όπως τώρα που χτίζουμε στο Γεννάδι και δεν υπάρχουν σπίτια για να μείνει ο κόσμος. Άρα λοιπόν, πρόσβαση, νερό ηλεκτρικό και μετά δίνεις άδεια, εδώ χτίζονται πρώτα τα ξενοδοχεία και μετά τρέχουμε…

Η συρρίκνωση του τουρισμού τα τελευταία χρόνια που οφείλεται κατά τη γνώμη σας;
Στον ανταγωνισμό κυρίως, επίσης άνοιξαν πολλοί προορισμοί το χειμώνα, κάποιοι φθηνοί που ήθελαν και αυτοί να έχουν εξάμηνο τουρισμό και φυσικά στην έλλειψη υποδομών. Αυξήθηκαν οι προορισμοί αλλά ο πληθυσμός της Ευρώπης δεν αυξήθηκε.

Δηλαδή η πίτα είναι ίδια και οι προορισμοί πολλαπλάσιοι, οπότε θα παίρνει κάθε προορισμός και ένα μέρος από αυτήν και όποιος είναι καλύτερος θα παίρνει κάτι παραπάνω…
Αν δεν είσαι ο καλύτερος στις υπηρεσίες πρέπει να είσαι ο φθηνότερος. Στη Ρόδο δεν ανταγωνιζόμαστε στο βαθμό του να είμαστε οι καλύτεροι στην αγορά αλλά οι φθηνότεροι και τώρα δουλεύουμε στα ξενοδοχεία πολύ φθηνά. Δε φταίει ο επιχειρηματίας αλλά το κράτος, είναι ανίκανο να δημιουργήσει υποδομές και να υποστηρίξει τον κόσμο του τουρισμού!

Απλά θέλει μόνο να εισπράττει χωρίς να επενδύει…
Από πού να εισπράξει όμως όταν δεν υπάρχει κόσμος;

Το χειμερινό τουρισμό τον βλέπετε να υλοποιείται;
Όχι, είναι πιο εύκολο να γίνει επέκταση της τουριστικής περιόδου στην αρχή και στο τέλος της σαιζόν. Ο χειμερινός τουρισμός είναι μία μεγάλη υπόθεση. Εμείς εδώ άνετα θα μπορούσαμε να πάμε και λόγω των θερμοκρασιών από το Μάρτιο μέχρι το Δεκέμβριο. Δηλαδή το οχτάμηνο και το εννιάμηνο θα ήταν εφικτό στη Ρόδο.

Πως θα μπορούσαμε να το πετύχουμε αυτό κατά τη γνώμη σας;
Με το να δώσουμε παροχές εκτός της… θάλασσας, να έχει ο κόσμος να κάνει κάτι! Όταν εσείς είστε ευχαριστημένη από τον τόπο που ζείτε θα είναι και ο επισκέπτης σας. Αυτή είναι μία παγκόσμια αρχή. Πάντως για να πιάσουμε το εξάμηνο θέλουμε το Μάιο και τον Οκτώβριο, αν αυτοί οι μήνες δεν πάνε καλά το αποτέλεσμα δεν θα είναι αυτό που περιμένουμε. Μάλιστα για τον Οκτώβριο οι ενδείξεις δεν είναι σπουδαίες…

Διαβάστε ακόμη

Γιάννης Παππάς: «Οι Eυρωεκλογές δεν είναι επίδειξη επαναστατικής γυμναστικής»

Νίκος Παντελής: Ο κωμικός από τη Ρόδο, είναι το πιο «φρέσκο» πρόσωπο της ελληνικής stand-up σκηνής

Αυξημένοι οι ατμοσφαιρικοί ρύποι στο κέντρο της Ρόδου το καλοκαίρι

Άφησε την Αδελαΐδα για να μεγαλώσει την οικογένειά της στη Λαχανιά

Όλγα Κεφαλογιάννη: Το 2024 θα είναι ακόμα μία εξαιρετική χρονιά για τον ελληνικό Tουρισμό

Γ. Χατζής: Πρέπει να καθίσουμε όλοι σε ένα τραπέζι και να συνθέσουμε ένα εθνικό σχέδιο υποδομών

Αντώνης Ζερβός: Ξεκίνησε ως «παιχνίδι» και κατέληξε ως στοίχημα με τον εαυτό μου

Ο ελληνικός Τουρισμός χρειάζεται εθνικό σχέδιο για να διατηρηθεί στην κορυφή, δηλώνει ο Γιάννης Ρέτσος