Οι φόροι απειλούν τον τουρισμό με ανώμαλη προσγείωση

Οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις επιβαρύνονται, πλέον, φορολογικά 6 με 7 ποσοστιαίες μονάδες επιπλέον σε σχέση με τις αντίστοιχες των άμεσα ανταγωνιστικών χωρών. 

Την απειλή αυτή για τη βιωσιμότητα του κλάδου αρχίζει να αντιμετωπίζει, γνωστοποιώντας την κατ’ αρχήν στους Ευρωπαίους εταίρους, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Γιάννης Ρέτσος.

Οπως εξηγεί στην «Καθημερινή», τις επόμενες ημέρες ταξιδεύει στις Βρυξέλλες μαζί με τη διοίκηση του ΣΕΤΕ για τον σκοπό αυτό και περιγράφει τις συντονισμένες ενέργειες και παρεμβάσεις στα fora της Ευρωπαϊκής Ένωσης που δρομολογεί για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουρισμού.

Χαρακτηριστικό της ανησυχίας στον κλάδο είναι ότι και ο πρώην πρόεδρος του ΣΕΤΕ Ανδρέας Ανδρεάδης προειδοποίησε δημόσια πως «η ζήτηση για Τουρκία, Αίγυπτο, Μαρόκο, Τυνησία ανακάμπτει συγχρόνως και ραγδαία και, χωρίς να θέλω να γίνω μάντης δεινών, προβλέπω ότι εάν δεν αναστραφεί η υπερφορολόγηση του ελληνικού τουρισμού, από το 2019 θα αρχίσει η καθοδική του πορεία».

• Τι περιμένετε να επιτύχετε από την επίσκεψή σας στις Βρυξέλλες;
Θεωρούμε ότι είναι η κατάλληλη στιγμή να ισχυροποιήσουμε τη φωνή του ελληνικού τουρισμού στις Βρυξέλλες.

Η παρουσία μας εκεί στις 20 και 21 Φεβρουαρίου είναι μόνον η αφετηρία των δράσεών μας προς αυτή την κατεύθυνση. Μέσα από μια σειρά διαδοχικών συναντήσεων, στόχος μας είναι να ενημερωθούν οι επίτροποι με χαρτοφυλάκια που έχουν άμεση ή έμμεση σχέση με τη δραστηριότητα, καθώς και οι ευρωβουλευτές, σχετικά με τη σημασία και τον θετικό αντίκτυπο που έχει ο τουρισμός στην εθνική μας οικονομία και στην κοινωνία. Παράλληλα, θα γίνουν παρουσιάσεις για τη δραστηριότητα του ΣΕΤΕ, του Ινστιτούτου του Συνδέσμου (INΣΕΤΕ) και της Μarketing Greece. Θα ακολουθήσουν και πολλές άλλες δράσεις με απώτερο στόχο την ισχυροποίηση της θέσης του ελληνικού τουρισμού εκεί όπου χτυπάει η καρδιά της Ευρώπης.

• Συναντηθήκατε πριν από λίγες μέρες με τον επίτροπο Πιερ Μοσκοβισί. Τι συζητήσατε;
Εστιάσαμε, κατ’ αρχήν, στον καθοριστικό ρόλο που έπαιξε ο τουριστικός τομέας όλα τα χρόνια της κρίσης στην προσπάθεια ανόρθωσης της οικονομίας.

Υπογραμμίσαμε όμως παράλληλα και την υπερφορολόγηση που έχει υποστεί ο τομέας, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων επιβαρύνσεων τον διπλασιασμό του ΦΠΑ στις υπηρεσίες διαμονής και εστίασης και τον τριπλασιασμό στις επιβατικές μεταφορές, στον φορολογικό συντελεστή για τις επιχειρήσεις από το 26% στο 29% και στο γεγονός ότι από τις αρχές του 2018 επιβλήθηκε φόρος διαμονής στα τουριστικά καταλύματα της χώρας, ενώ πλέον έχουν καταργηθεί οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ στα περισσότερα ελληνικά νησιά που ίσχυε το εν λόγω καθεστώς.

Εξηγήσαμε αναλυτικά στον επίτροπο πως σύμφωνα με τα συγκριτικά στοιχεία οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις επιβαρύνονται, πλέον, 6 με 7 μονάδες σε σχέση με τις αντίστοιχες επιχειρήσεις των άμεσα ανταγωνιστικών χωρών.

Για τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του τομέα θα πρέπει να ληφθούν αποφάσεις στην κατεύθυνση της μείωσης της φορολογίας, για το σύνολο των κλάδων της τουριστικής οικονομίας. Είναι ιδιαίτερα αρνητικό το γεγονός ότι η αυξημένη φορολογική επιβάρυνση για το τουριστικό πακέτο έχει υποβαθμίσει το 50% των κερδών από την ανταγωνιστικότητα, που προέκυψε λόγω της εσωτερικής υποτίμησης που δημιουργήθηκε από τα ελληνικά προγράμματα προσαρμογής.

• Ποιες συναντήσεις θεωρείτε κρίσιμες;
Εχουν προγραμματισθεί πολλές σημαντικές συναντήσεις όπως με τον Γίρκι Κατάινεν, αντιπρόεδρο της Επιτροπής, αρμόδιο για την απασχόληση, την ανάπτυξη, τις επενδύσεις και την ανταγωνιστικότητα, τον Βάλντις Ντομπρόβσκις, αντιπρόεδρο, υπεύθυνο για το ευρώ, και τον κοινωνικό διάλογο, τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα και τις χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, τον Δημήτρη Αβραμόπουλο, επίτροπο μετανάστευσης, τον Χρήστο Στυλιανίδη, επίτροπο ανθρωπιστικής βοήθειας κρίσεων, την Ελζμπιέτα Μπιενκόφσκα, επίτροπο εσωτερικής αγοράς, καθώς και με τον επικεφαλής εκπρόσωπο Τύπου, Μαργαρίτη Σχοινά.

Επιπλέον, σε ειδική εκδήλωση των Ελλήνων ευρωβουλευτών Ελίζας Βόζεμπεργκ και Μίλτου Κύρκου θα παρουσιαστούν στο Ευρωκοινοβούλιο οι δράσεις του ΣΕΤΕ, του Ινστιτούτου του ΣΕΤΕ και της Marketing Greece.