Δεν είναι ικανοποιημένοι οι τουρίστες της Ρόδου από την καθαριότητα και τις συγκοινωνίες

Τα αποτελέσματα που προέκυψαν στο πλαίσιο της μεγάλης έρευνας ποιότητας παρεχόμενων υπηρεσιών στον τουρισμό της Ρόδου, παρουσιάστηκαν χτες στο Επιμελητήριο Δωδεκανήσου, παρουσία των αρχών και φορέων του νησιού, αλλά και εκπροσώπων της τουριστικής βιομηχανίας του τόπου. 

Την έρευνα διεξήγαγε ο Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου σε συνεργασία με το American College of Thessaloniki (ACT), μέλος του Κολλεγίου Ανατόλια που ενισχύει τις συνέργειες του μη κερδοσκοπικού εκπαιδευτικού οργανισμού με φορείς και επαγγελματίες του τουριστικού κλάδου.
Τα προς εξέταση θέματα αναπτύχθηκαν σε σχετικό ερωτηματολόγιο, που μεταφράστηκε σε τέσσερις (4) γλώσσες και διανεμήθηκε σε ξενοδοχειακές μονάδες, όπου εργάζονται τα μέλη του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου, και σε σημεία αναχώρησης των τουριστών προς το αεροδρόμιο. Με τη βοήθεια τοπικών  τουριστικών πρακτόρων το δείγμα των ερωτώντων έγινε ακόμα μεγαλύτερο και έχει προσεγγίσει τα 3.000 άτομα, ένα πρωτόγνωρο νούμερο για έρευνα τέτοιου αντικειμένου και κλίμακας. 

Η έρευνα ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2017 και διήρκεσε μέχρι την ολοκλήρωση της τουριστικής περιόδου, με στόχο την αναβάθμιση και βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών και υποδομών της Ρόδου, συγκεντρώνοντας και αξιολογώντας έγκυρες και επίκαιρες υποδείξεις τουριστών.

Μεταξύ άλλων, επιχειρεί να εντοπίσει τα βασικά σημεία ικανοποίησης των επισκεπτών, τα σημεία που τράβηξαν περισσότερο το ενδιαφέρον τους, το ποσό που ξόδεψαν τόσο κατά την αγορά του πακέτου όσο και κατά την παραμονή τους στη Ρόδο, το είδος καταλύματος που επέλεξαν, τον βαθμό ικανοποίησης τους από την νέα και μεσαιωνική πόλη της Ρόδου, από την καθαριότητα, συγκοινωνίες, εστιατόρια και ταβέρνες αλλά και από τα ίδια τα ξενοδοχεία. Τέλος οι επισκέπτες απάντησαν αν θα ξαναέρχονταν στη Ρόδο σε κάποιο επόμενο ταξίδι τους και αν θα τη σύστηναν σε άλλους.


Τα πρώτα ευρήματα της έρευνας παρουσιάστηκαν  τον Νοέμβριο του 2017 στην πρωτεύουσα του νησιού κατά τη διάρκεια της Ολομέλειας του Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων Ρόδου (ΣΔΞΡ). 
Χτες ο Ανέστης Αναστασίου, Υπεύθυνος Προγραμμάτων Τουρισμού του ACT και ο Δρ Νικόλαος Χουρβουλιάδης, Διευθυντής του Business School του ACT παρουσίασαν τα οριστικά αποτελέσματα της περαιτέρω επεξεργασίας του συνολικού δείγματος, μίας έρευνας που ξεπέρασε τα 3000 συμπληρωμένα ερωτηματολόγια.

Οι συμμετέχοντες του δείγματος διέμεναν αποκλειστικά σε ξενοδοχεία (κατά 80% σε ημιδιατροφής και Αll Inclusive). Για την επόμενη χρονιά, προτείνεται τα ερωτηματολόγια να απαντηθούν και από τουρίστες που διαμένουν σε ενοικιαζόμενα διαμερίσματα ή και κατοικίες που ενοικιάζονται μέσω των εφαρμογών της οικονομίας διαμοιρασμού (Air BnB).

Ορισμένα από τα κύρια σημεία της έρευνας:
• Όσον αφορά στη μέση διαμονή, οι Ρώσοι διαμένουν στο νησί περισσότερες ημέρες σε σχέση με τους Γερμανούς ή τους Βρετανούς.
• Αντίστοιχα η διαφοροποίηση της διάρκειας παραμονής, επηρεάζεται από τον μήνα. Ο Σεπτέμβριος είναι ο μήνας ο οποίος χαρακτηρίζεται από τη μεγαλύτερη διάρκεια παραμονών.
• Παρά την ομολογουμένως μεγάλη συμβολή του Ίντερνετ στην επιλογή της Ρόδου ως τόπο διακοπών, στην περίπτωση των Ρώσων, ιδιαίτερη βαρύτητα έχει το παραδοσιακό γραφείο ταξιδίων.
• Οι παραλίες, η φύση, η ιστορία και ο πολιτισμός αποτελούν καθοριστικούς λόγους επιλογής της Ρόδου.
• Πάνω από το 70% του δείγματος ξοδεύουν λιγότερα από 40 ευρώ την ημέρα, πέραν του κόστους του πακέτου τους.
•  Στα αποτελέσματα της έρευνας, «πρωταθλητές» στα φθηνότερα πακέτα διακοπών αναδεικνύονται οι Ρώσοι. Εκείνοι όμως, που ξοδεύουν λιγότερα κατά την παραμονή τους στη Ρόδο είναι οι Γερμανοί.
• Ο συνολικός βαθμός ικανοποίησης των τουριστών είναι σχετικά υψηλός. Τα σημεία που χρειάζονται βελτίωση είναι η καθαριότητα και οι συγκοινωνίες στο νησί.
• Σημαντικό ποσοστό των τουριστών, αν και παραμένουν στο νησί κατά μέσο όρο 9 με 10 ημέρες, δεν επισκέπτονται καθόλου την παλιά και νέα πόλη της Ρόδου. Το υψηλότερο ποσοστό, 31%, σημειώνεται στους Βρετανούς.

• Στα αισιόδοξα μηνύματα κατατάσσεται το πολύ υψηλό ποσοστό των ερωτηθέντων να συστήσουν τη Ρόδο ως ελκυστικό προορισμό, αλλά και να την επισκεφτούν οι ίδιοι ξανά.

Χαιρετισμοί  και Επισημάνσεις
Η αίθουσα συνεδριάσεων του επιμελητηρίου Δωδεκανήσου χτες ήταν κατάμεστη, γεγονός που αποδεικνύει το ενδιαφέρον της τοπικής κοινωνίας για τον τουρισμό ως τη μόνη κινητήρια δύναμη της τοπικής οικονομίας.

Αυτός ήταν και ο λόγος που όλοι, παραδέχτηκαν πως η αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών όχι μόνο μέσα στα ξενοδοχεία αλλά και έξω από αυτά, θα συμβάλει στην περαιτέρω ανάπτυξη και διαφήμιση του προορισμού και στον πολλαπλασιασμό του οφέλους που προκύπτει.

Έτσι λοιπόν ο πρόεδρος του επιμελητηρίου Γιάννης Πάππου, υπογράμμισε μεταξύ άλλων ότι έρευνες τέτοιου είδους συμβάλλουν στο να ενεργούμε βάσει αντικειμενικών και όχι υποκειμενικών κριτηρίων, γεγονός που συμβάλει στο να ιεραρχούμε τους στόχους μας για την προβολή και προώθηση του τουριστικού μας προϊόντος. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο ζήτησε από όλους να… βάλουν πλάτη ώστε η Ρόδος να πάει ακόμα πιο μπροστά.

Ακολούθως ο δήμαρχος Ρόδου Φώτης Χατζηδιάκος, είπε ότι είναι στο χέρι μας η Ρόδος να παραμείνει ναυαρχίδα του τουρισμού σε διεθνές επίπεδο, και ότι ο καθένας μας θα πρέπει να δουλέψει από το δικό του μετερίζι για το σκοπό αυτό, προσθέτοντας ότι το θετικό πρόσημο που παρουσιάζει η τουριστική κίνηση στο νησί είναι αποτέλεσμα ομαδικής δουλειάς.


Στη συνέχεια η αντιπεριφερειάρχης τουρισμού, πολιτισμού και τουρισμού Μαριέττα Παπαβασιλείου, στάθηκε στη σημασία που έχει το πώς μας βλέπουν οι επισκέπτες μας και πως θα καταφέρουμε να γίνουμε καλύτεροι μέσα από τις επισημάνσεις τους. Αφού είπε ότι η σαιζόν θα πάει πολύ καλά, έκανε γνωστό ότι θα έχουμε αύξηση στην αρχή και το τέλος της, ενώ πρόσθεσε ότι η συνένωση δυνάμεων είναι το κλειδί για την ανάπτυξη του τόπου.

Από την πλευρά του ο επίτιμος πρόεδρος της ένωσης ξενοδόχων Ρόδου Βασίλης Μηναΐδης, υπογράμμισε ότι όταν τη δεκαετία του ’60 ξεκινούσε ο τουρισμός στο νησί κανένας δεν ενδιαφερόταν για την… ποιότητα, και η λέξη ήταν μάλλον άγνωστη τότε. «Αργότερα η ποσότητα χάλασε την αγνότητα» όπως είπε, ενώ η ένταξή μας στη ζώνη του ευρώ, τίναξε τον τουρισμό στον αέρα αφού γίναμε ακριβός προορισμός και ο τουρίστας έγινε απαιτητικός. «Σήμερα όμως επιβάλλεται να αναδείξουμε την ποιότητα γιατί διαφορετικά δεν έχουμε σωτηρία» κατέληξε ο κ. Μηναΐδης.

Τέλος ο πρόεδρος του συλλόγου διευθυντών ξενοδοχείων Ρόδου Γιώργος Ματσίγκος ζήτησε από τους παριστάμενους να μην μείνουν απλά στην παρουσίαση αλλά να υπάρξουν συνεργασίες για να βελτιωθεί η εικόνα του προορισμού.

Μάλιστα όπως υπογράμμισε επειδή υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός, μόνο μία αναβάθμιση των υπηρεσιών μας σε επίπεδο νησιού θα μας αναδείξει. Η ποιότητα θα φέρει τη ζήτηση, η ζήτηση την καλή τιμή, και φυσικά τους καλούς πελάτες. 

Ο κ. Ματσίγκος, αναφέρθηκε στο πως «στήθηκε» η έρευνα, ποιες ήταν οι ερωτήσεις που περιλάμβανε, πως διεξήχθη και τι στόχους είχε, τονίζοντας ότι ο σύλλογος προχώρησε σε αυτό το βήμα για να βοηθήσει τον προορισμό να αναβαθμιστεί. Η συλλογή των ερωτηματολογίων έγινε το διάστημα από 20 Ιουλίου 2017 έως και 31 Οκτωβρίου 2017. Συνεργάστηκαν 40 ξενοδοχεία, συγκεντρώθηκαν περίπου 3000 ερωτηματολόγια αλλά 500 από αυτά θεωρήθηκαν άκυρα και απορρίφθηκαν.