Ρόδος: Όταν η λογική και η ασφάλεια των παιδιών κινδυνεύει από τη γραφειοκρατία

Αντιμέτωποι με το... τέρας της γραφειοκρατίας βρίσκονται εδώ και πολύ καιρό, μαθητές, γονείς κι εκπαιδευτικοί του 14ου Δημοτικού Σχολείου της Πόλεως Ρόδου.

Ενός ιστορικού και εκπληκτικού αρχιτεκτονικά οικήματος  (Αστική) που βρίσκεται στην Πλατεία Μιχαήλ Βρούχου και το οποίο απαιτεί άμεση συντήρηση σε βασικά σημεία του, όχι βεβαίως για καλλωπισμό αλλά για να μπορεί να είναι ασφαλές και λειτουργικό για τα εκατοντάδες παιδιά που βρίσκονται εκεί καθημερινά.

Η διευθύντρια του σχολικού συγκροτήματος κα Τσαμπίκα Μακρογιάννη, που ανέλαβε από το 2017  τη διεύθυνση του σχολείου, ξεκίνησε έναν μεγάλο αγώνα προκειμένου να μπορέσει να το συντηρήσει, να το αναδείξει, να το κάνει πιο λειτουργικό και πιο ασφαλές.

Επειδή το σχολικό συγκρότημα εμπίπτει στην αρμοδιότητα της Εφορίας Νεωτέρων Μνημείων η υπόθεση αυτή δεν ήταν καθόλου μα καθόλου εύκολη.

Έγγραφα, αναφορές, κοινοποιήσεις και ένα «χαρτομάνι» άνευ προηγουμένου, που αντί να επιλύσει τα ζητήματα, τα έκανε ακόμα πιο δύσκολα και πολύπλοκα.

Το ζητούμενο είναι ένα και μοναδικό πάντως:
Ότι μέχρι σήμερα δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες επισκευές που απαιτούνται για την ασφάλεια των παιδιών, γεγονός που προβληματίζει έντονα και τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς.

Την χρονική περίοδο των διακοπών του Πάσχα, κομμάτι σοβά μάλιστα αποκολλήθηκε και έπεσε σε αίθουσα, η οποία ευτυχώς ήταν άδεια. 

Ένα κτίριο  που θα μπορούσε να αναδειχθεί σε κόσμημα για το νησί
Η  «Αστική Σχολή ή Αρρεναγωγείο» είναι ένα από τα πλέον ιστορικά σχολεία του νησιού μας:  Είχε εγκαινιαστεί το 1874 σε καινούριο κτήριο, όπου ήδη από το 1833 λειτουργούσε σχολείο και ήταν  ένα από τα πρώτα οργανωμένα χριστιανικά σχολεία της Ρόδου. Στόχος του ήταν να παράσχει στη ροδιακή κοινωνία μορφωμένους πολίτες και λειτουργούσε με έξι τάξεις.  

Από τότε έως σήμερα έχουν περάσει  πολλά χρόνια και το σχολείο ελάχιστες φορές έχει βαφτεί και συντηρηθεί εξωτερικά. Το 2009 έγινε μια γενναία παρέμβαση και αντικαταστάθηκε η κεραμοσκεπή. 

Ο αυλόγυρος, για τον οποίο ξεχώριζε αυτό το σχολείο έχει να βαφτεί και να συντηρηθεί αρκετά χρόνια με αποτέλεσμα το εν λόγω κτήριο να δίνει εικόνα εγκατάλειψης.  

Μετά από το έγγραφο που κοινοποίησε το σχολείο, έγινε αυτοψία από τον προϊστάμενο της Υπηρεσίας Νεωτέρων Μνημείων,  κ. Καρυδάκη, ο οποίος διαπίστωσε τα προβλήματα και συμφώνησε για τη συντήρηση του κτηρίου, κρίνοντάς την μάλιστα απαραίτητη. 

Τα πιο σημαντικά προβλήματα είναι τα εξής όπως ιεραρχήθηκαν από την διεύθυνση του σχολείου:
Α) Εξωτερικό βάψιμο και συντήρηση αυλόγυρου. 

Β) Εξωτερικό βάψιμο σχολείου ώστε να αναδειχθούν τα νεοκλασικά του στοιχεία και η αρχιτεκτονική του κτηρίου. (Αυτό θα μπορούσε να γίνει την περίοδο αφού κλείσουν τα σχολεία)

Γ) Εσωτερικό βάψιμο και συντήρηση του σχολείου, καθώς εσωτερικά υπάρχουν κάποιες ρωγμές και «σκισίματα» στους τοίχους. (Αυτό θα μπορούσε να γίνει την περίοδο αφού κλείσουν τα σχολεία)

Δ) Είναι ανάγκη να τοποθετηθούν προβολείς κίνησης στο πίσω μέρος του σχολείου για λόγους  ασφάλειας και πρόληψης φαινομένων βίας κατά τις βραδινές ώρες, αλλά και να αντικατασταθούν οι προβολείς που βρίσκονται μπροστά και είναι καμένοι. (έχει γίνει σχετικό αίτημα στην υπηρεσία ηλεκτρισμού, το οποίο σας έχει κοινοποιηθεί).

Ε) Τοποθέτηση θυροτηλέφωνου στο σχολείο μας. Η εγκατάσταση αυτή θα βοηθήσει την εύρυθμη λειτουργία του σχολείου καθώς υπάρχει σημαντικό πρόβλημα επικοινωνίας με το εξωτερικό περιβάλλον του Σχολείου.»

Κίνδυνος από τα κάγκελα
Διαβάζοντας κανείς την αλληλογραφία ανάμεσα στις υπηρεσίες και τους φορείς εύκολα μπορεί να κατανοήσει, ότι το αλαλούμ της γραφειοκρατίας, δεν έχει όρια!  Κι αυτό επειδή εκείνα που  μοιάζουν με απλά για όλους τους υπόλοιπους, για τις υπηρεσίες γίνονταν ακατόρθωτα.

Για τα κάγκελα του σχολείου για παράδειγμα στα οποία υπάρχει καθημερινός κίνδυνος τραυματισμού των παιδιών, μια αλληλογραφία πέντε μηνών ανάμεσα στις υπηρεσίες (ακόμα και την Εισαγγελία Ρόδου) δεν κατέληξε πουθενά.

Οι γονείς πάντως, κάνουν έκκληση στις όποιες υπηρεσίες, να προχωρήσει άμεσα το ζήτημα της βασικής αποκατάστασης, του κτιρίου και των έργων που είναι απαραίτητα να γίνουν , έτσι ώστε να αποκτήσει το κτίριο την ιστορική αίγλη που του αξίζει. 
 

Αυτή η φωτογραφία δείχνει πώς γίνονται οι... επισκευές σε  ένα σφυρήλατο στοιχείο  που έχει αποκολληθεί,  από το βασικό ιστό της πόρτας. Στο συγκεκριμένο σημείο,  λίγο έλλειψε να τραυματιστεί σοβαρά στο μάτι ένα από τα παιδιά του σχολείου.
Αυτή η φωτογραφία δείχνει πώς γίνονται οι... επισκευές σε ένα σφυρήλατο στοιχείο που έχει αποκολληθεί, από το βασικό ιστό της πόρτας. Στο συγκεκριμένο σημείο, λίγο έλλειψε να τραυματιστεί σοβαρά στο μάτι ένα από τα παιδιά του σχολείου. 

 

Με μπετοσίδερα  που δεν διασφαλίζουν την στατικότητα και την ασφάλεια της κεντρικής πόρτας του σχολείου, έγινε τα προηγούμενα χρόνια η όποια συντήρηση. Κάποιοι  που γνωρίζουν πως... λειτουργεί  το γραφειοκρατικό σύστημα, λένε ότι πιο εύκολα  χτίζει κανείς νέο σχολείο, παρά να επισκευαστεί η πόρτα.
Με μπετοσίδερα που δεν διασφαλίζουν την στατικότητα και την ασφάλεια της κεντρικής πόρτας του σχολείου, έγινε τα προηγούμενα χρόνια η όποια συντήρηση. Κάποιοι που γνωρίζουν πως... λειτουργεί το γραφειοκρατικό σύστημα, λένε ότι πιο εύκολα χτίζει κανείς νέο σχολείο, παρά να επισκευαστεί η πόρτα.