Εντυπωσιακή συμμετοχή και βράβευση για το 4ο ΓΕΛ Ρόδου  στο Athens Science Festival 2018

Ομάδα μαθητών της Α΄ και Β΄ τάξης του 4ου Γενικού Λυκείου Ρόδου συμμετείχε στο Athens Science Festival 2018 που πραγματοποιήθηκε στην Τεχνόπολη στο Γκάζι, στις 24-29 Απριλίου 2018. 

Στο πλαίσιο του Προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Οικολογία στην παραλία», που υλοποιείται στο σχολείο κατά το τρέχον σχολικό έτος, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης,  η ομάδα των μαθητών μελέτησε τους πληθυσμούς των φυκών ως βιοδείκτες καθαρότητας  του θαλασσινού νερού σε μερικές από τις πιο δημοφιλείς παραλίες του νησιού, όπως η Ψαροπούλα, το Λιμάνι, ο Ζέφυρος, οι Πηγές Καλλιθέας, το Λαδικό και η Άντονι Κουίν. Στις παραλίες αυτές αναζητήθηκαν γένη φυκών που αναπτύσσονται σε καθαρά νερά και περιορίζονται από τη ρύπανση, καθώς και άλλα γένη που αναπτύσσονται αποκλειστικά σε παραλίες με έ-ντονη οργανική ρύπανση. Το αποτέλεσμα ήταν μια συγκριτική μελέτη των παραλιών του νησιού και η καταγραφή απειλών, φαινομένων περιβαλλοντικής υποβάθμισης και προτεινόμενων λύσεων. 

Στη διαδραστική έκθεση του Athens Science Festival ,οι μαθητές παρουσίασαν συλλογή αποξηραμένων, ταυτοποιημένων φυκών από παραλίες του νησιού, τα αποτελέσματα της συγκριτικής μελέτης των παραλιών και ενημέρωσαν τους επισκέπτες πώς μπορούν να αξιοποιήσουν βασικές γνώσεις σχετικά με τα φύκη και τους βιοδείκτες ώστε να αναγνωρίζουν μία καθαρή από μία ρυπασμένη παραλία με μία μόνο ματιά! Οι αντιδράσεις και τα σχόλια των επισκεπτών και των διοργανωτών ήταν ενθουσιώδη!

Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής τους στην Αθήνα, η ομάδα των μαθητών συνα-ντήθηκε με τον κ. Σταύρο Τσομπανίδη, εκ των ιδρυτών της νεοφυούς επιχείρησης PHEE, ο οποίος αναγνωρίζεται ως ένας από τους πλέον φερέλπιδες νέους στο χώρο των επιχειρήσεων. Ο 24χρονος κ. Τσομπανίδης συμπεριλήφθηκε στη λίστα «30 under 30» του αμερικάνικου περιοδικού Forbes ως ένας από τους επόμενους ηγέτες στον τομέα της βιομηχανίας. Η εταιρεία του PHEE αξιοποιεί τους σωρούς φύλλων Ποσειδωνίας που συλλέγονται από τις παράκτιες περιοχές της χώρας μας και τα μετατρέπει, μέσω μιας καινοτόμου μεθόδου παραγωγής, σε χρήσιμα προϊόντα, όπως θήκες κινητών τηλεφώνων, σκελετοί γυαλιών, ρακέτες θαλάσσης και αντικείμενα διακόσμησης εσωτερικών χώρων. Ο κ. Τσομπανίδης συζήτησε με τους μαθητές για το παρόν και το μέλλον της ελληνικής επιχειρηματικότητας, έδειξε μεγάλο ενδιαφέρον για την εργασία τους σχετικά με τα φύκη-βιοδείκτες, άκουσε τους προβληματισμούς και τις ιδέες τους και ανέπτυξε τη φιλοσοφία του και τα οράματά  του για το μέλλον. 

Την Κυριακή 29 Απριλίου 2018 πραγματοποιήθηκε στην Τεχνόπολη μία ακόμα δράση του Athens Science Festival, ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός School Lab LIVE 2018, στον οποίο συμμετείχαν οι μαθητές της Α΄ τάξης του 4ου ΓΕΛ, Γιαννίκος Απόστολος και Ορφανίδη Δήμητρα. Το διαγωνισμό διοργάνωσε το Βρετανικό Συμβούλιο (British Council), η SciCo και η Ελληνική Ένωση για την Προώθηση της Ρητορικής στην Εκπαίδευση.

Ο Αποστόλης και η Δήμητρα παρουσίασαν με χαρισματικότητα, σαφήνεια, επιστημονική τεκμηρίωση και περισσό χιούμορ το θέμα «Κάνω δίαιτα... αποφεύγω ό,τι περιέχει λύπη!», απάντησαν στις ερωτήσεις της κριτικής επιτροπής, αξιολογήθηκαν από καταξιωμένους επιστήμονες και ανταμείφθηκαν με το 1ο βραβείο για την προσπάθειά τους. Η συμμετοχή στο διαγωνισμό αυτό αποτελεί μέρος της γενικότερης προσπάθειας της Διεύθυνσης και των καθηγητών Φυσικών Επιστημών του 4ου ΓΕΛ να προετοιμάζει τους μαθητές να αντιμετωπίσουν την κοινωνία ως σκεπτόμενοι και δημιουργικοί πολίτες.

Οι μαθητές μαθαίνουν να αυτενεργούν και να επεξεργάζονται με ορθό και δημιουργικό τρόπο τις κάθε είδους γνώσεις και πληροφορίες. Δίνεται έμφαση στην παιδαγωγική αξιοποίησή τους και στη δημιουργία μιας καινούριας και πιο ποιοτικής σχέσης με τη γνώση. Έρευνες έχουν δείξει, πως οι νέοι άνθρωποι μαθαίνουν καλύτερα όταν κάτι είναι σχετικό και οικείο με αυτούς, όταν προσφέρεται η γνώση με ζω-ντανές προσεγγίσεις των επιστημονικών εννοιών, που καλούνται να μάθουν. Αυτό το ρόλο καλείται να παίξει το σχολείο και δεν μπορεί να το αντικαταστήσει καμιά παράλληλη εκπαίδευση ή στήριξη.