Το Mεταφορικό Iσοδύναμο δεν είναι αντιστάθμισμα του ΦΠΑ

Το μεταφορικό ισοδύναμο δεν είναι αντιστάθμισμα των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, επεσήμανε στη “Ροδιακή” ο υφυπουργός Ναυτιλίας κ. Νεκτάριος Σαντορινιός, με αφορμή την συζήτηση που βρίσκεται στην επικαιρότητα, εν αναμονή της πολιτικής εφαρμογής του μέτρου.

Το μεταφορικό ισοδύναμο τόνισε ο κ. Σαντορινιός αποτελεί αίτημα δεκαετιών για τους νησιώτες και παρά το ότι πολλοί το υποσχέθηκαν κανένας δεν τόλμησε να το φέρει ως σχέδιο.

Επί του θέματος, ο υφυπουργός Ναυτιλίας μιλώντας στο αναπτυξιακό συνέδριο Βορείου Αιγαίου, τόνισε μεταξύ άλλων ότι:
«Το νομοσχέδιο ολοκληρώθηκε και έχει σταλεί στη Βουλή για τη διαδικασία της επεξεργασίας από τις αρμόδιες επιτροπές. Θα πει κάποιος, έρχεται τώρα που φεύγουν οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ. Σας λέω, ότι και να μη χαθούν οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ, το μεταφορικό ισοδύναμο πρέπει να υπάρξει. Γιατί ακόμα και με μειωμένους συντελεστές ΦΠΑ, είναι ακριβότερη η μεταφορά των νησιωτών από και προς τα νησιά, αλλά και των εμπορευμάτων», κατέληξε.


 Τι αναμένεται να γίνει
Στη συνέχεια, ο κ. Σαντορινιός προσπάθησε να εξηγήσει με απλά λόγια τι ακριβώς θα επιχειρήσει η Κυβέρνηση να εφαρμοστεί. «Ζητούμενο είναι να υπάρχει ίδιο κόστος μεταφοράς ενός επιβάτη, ακτοπλοϊκώς, με όσα πληρώνει κάποιος στο ΚΤΕΛ για να ταξιδέψει στην ηπειρωτική Ελλάδα». Όσο για το πώς θα γίνεται η επιστροφή των χρημάτων στους νησιώτες, πρόσθεσε: «Θα υπάρξει μια κάρτα νησιώτη, που θα χρησιμοποιείται στο ταξιδιωτικό πρακτορείο κατά την έκδοση του εισιτηρίου.

Η διαφορά που θα προκύπτει συγκριτικά με το κόστος της αντίστοιχης χιλιομετρικής απόστασης στην ηπειρωτική Ελλάδα, θα επιστρέφεται σε 1-2 ημέρες στον τραπεζικό λογαριασμό που θα έχει δηλώσει. Αναφορικά με τους επιχειρηματίες η εκκαθάριση θα γίνει κάθε τρίμηνο, ανάλογα με το κόστος φορτωτικής που ισχύει στη χερσαία Ελλάδα και στα νησιά».

Αξίζει να σημειωθεί, όπως επισημάνθηκε χαρακτηριστικά, πως «η διαφορά αυτή θα πιστώνεται στους λογαριασμούς των νησιωτών, αφορολόγητα και ακατάσχετα».

Πότε ξεκινά
Αναφορικά με το χρονικό ορίζοντα της εφαρμογής του μέτρου, ο κ. Σαντορινιός τόνισε: «Θα ξεκινήσει το β’ εξάμηνο του 2018 από τα νησιά του ανατολικού Αιγαίου».

Όσο για την προέλευση των χρημάτων, ήταν απόλυτος: «Τα χρήματα δεν είναι της Ευρώπης, προέρχονται από εθνικούς πόρους. Η Κυβέρνηση επενδύει για φέτος 50 εκ. ευρώ, ώστε να ικανοποιήσει ένα πάγιο αίτημα των νησιωτών, εδώ και δεκαετίες. Το 2019, μάλιστα, οι πόροι θα ανέλθουν στα 150 εκ. ευρώ». Καταλήγοντας, ο κ. Σαντορινιός ζήτησε τη συνεργασία όλων για την επιτυχία του μέτρου, αφού θα υπάρχουν αρχικά και λάθη και αστοχίες.

«Το μεταφορικό ισοδύναμο βρίσκεται σήμερα στο μηδέν. Μπορεί να γίνει τέλειο, αλλά πιο εύκολα θα συμβεί αυτό αν φτάσουμε σιγά-σιγά από το μηδέν στο πέντε και σταδιακά στο δέκα, παρά παλεύοντας να το καταφέρουμε κατευθείαν από το μηδέν στο δέκα».

 «Αναγκαστήκαμε να αυξήσουμε τον ΦΠΑ»
Κάποια στιγμή η συζήτηση έφτασε και στην κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά.
Ο κ. Σαντορινιός αναγνώρισε ότι «επρόκειτο για μια κατάκτηση των νησιωτών, η οποία όμως έπεσε θύμα μιας φαύλης πρακτικής, που συνίστατο σε ένα σύνολο χαριστικών εξαιρέσεων και φοροδιαφυγής συγκεκριμένων τμημάτων της κοινωνίας. Αυτή η πρακτική είχε καταστήσει τη χώρα έναν ιδιότυπο φορολογικό παράδεισο».

Ωστόσο, επεσήμανε ότι «οι Θεσμοί, από την πρώτη στιγμή που ήρθαν στη χώρα, στόχευσαν στους ειδικούς συντελεστές ΦΠΑ, τους οποίους η Κυβέρνηση αναγκάστηκε να καταργήσει», σχολιάζοντας μάλιστα ότι ως μέτρο υπήρχε και στο περιβόητο email Χαρδούβελη.
Πάντως, ο Υφυπουργός δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο νέων σημαντικών εξαιρέσεων για τα νησιά, λέγοντας: «Είμαστε σε συνεργασία με τους ευρωπαϊκούς φορείς, ώστε να μπορέσουμε να διεκδικήσουμε και πάλι κάθε δυνατότητα στο μέλλον, απόκτησης εκ νέου τέτοιων σημαντικών εξαιρέσεων για τα νησιά μας.

Προσπαθούμε να πείσουμε την ΕΕ ότι οι πολιτικές που ασκούνται σε όλη την ηπειρωτική Ευρώπη, δεν μπορούν να εφαρμόζονται και στα νησιά. Αυτή τη μάχη πρέπει και θα τη δώσουμε μαζί. Και για να συμβεί αυτό, πρέπει να είμαστε όλοι μαζί εδώ, ακόμα και αν διαφωνούμε», κατέληξε.

Η ομιλία Σαντορινιού
Από το βήμα του 14ου Περιφερειακού Συνεδρίου για την Παραγωγική Ανασυγκρότηση του Β. Αιγαίου, ο Νεκτάριος Σαντορινιός μίλησε για τις πολιτικές που εφαρμόζονται για τα νησιά και οι οποίες στοχεύουν στην ενίσχυση των υποδομών με στόχο την Ανάπτυξη. Ειδική μνεία έκανε ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την επικείμενη εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου, ενός μέτρου που όπως είπε δεν έρχεται σαν αντιστάθμισμα στην απώλεια των ειδικών συντελεστών ΦΠΑ, αλλά πρόκειται για την ικανοποίηση ενός πάγιου αιτήματος των νησιωτών.

 Για μας η Νησιωτικότητα είναι προτέρημα και όχι ελάττωμα
«Αυτές τις μέρες, η καρδιά του Βορείου Αιγαίου χτυπάει στη Μυτιλήνη. Το 14ο Περιφερειακό Συνέδριο, που διεξάγεται στο ιστορικό νησί της Λέσβου, είναι η ευκαιρία για να αποτυπωθούν και να σχεδιαστούν πρωτοβουλίες που χρειάζονται τα νησιά μας, ώστε να αποκτήσουν εκ νέου ευκαιρίες ανάπτυξης και προόδου-ευκαιρίες που στερήθηκαν λόγω ανύπαρκτων κυβερνητικών σχεδιασμών των προηγούμενων Κυβερνήσεων».  

«Δεν υπάρχει προηγούμενο, το μισό Υπουργικό Συμβούλιο και πολλοί Γενικοί Γραμματείς να βρίσκονται σε ένα τραπέζι και να συζητούν με τους φορείς για το μέλλον των νησιών του Β. Αιγαίου. Σε όλα τα περιφερειακά συνέδρια το βάρος δίνεται στη διαβούλευση με τους φορείς και προτεραιότητά μας είναι να δίνεται βήμα σε αυτούς ώστε να ακουστούν και να καταγραφούν οι προτάσεις αυτών.

Όσοι φορείς δεν ήρθαν σήμερα εδώ να καταθέσουν τις απόψεις τους, έχουν να απολογηθούν στα μέλη τους και στην τοπική κοινωνία».
«Η εθνική παραγωγική ανασυγκρότηση που η Κυβέρνηση αυτή σχεδιάζει έχει σαν κεντρικό άξονα τα νησιά. Στόχος μας είναι η εφαρμογή πολιτικών που θα ανατρέψουν τα στρεβλά μοντέλα ανάπτυξης, τα οποία μέχρι τώρα ακολουθήθηκαν, με δράσεις που θα φέρουν μια δίκαιη και ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη, με ενίσχυση των υποδομών, με θεσμικές αλλαγές, αλλά, κατά κύριο λόγο, με το να αφουγκραζόμαστε και να ανταποκρινόμαστε στις πραγματικές ανάγκες των νησιωτών.

Επιδιώκουμε οι πολίτες των νησιών να βιώσουν μια ανάπτυξη που θα τους περιλαμβάνει όλους, όσο μακριά από την Αθήνα και αν κατοικούν, λαμβάνοντας υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε νησιού και με άξονα την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των κατοίκων. Για μας η Νησιωτικότητα είναι προτέρημα και όχι ελάττωμα και μόνο με αυτήν την αντιμετώπιση μπορούμε να ξεπεράσουμε τα προβλήματα που δημιουργεί».   

Αναπτυξιακές πολιτικές για τα νησιά-Ενίσχυση των υποδομών
Απαντήσεις για το Μεταφορικό Ισοδύναμο και τους ειδικούς συντελεστές ΦΠΑ
«Οι ειδικοί συντελεστές ΦΠΑ ήταν μια κατάκτηση των νησιών, η οποία όμως έπεσε θύμα μιας φαύλης πρακτικής που συνίστατο σε ένα σύνολο χαριστικών εξαιρέσεων και φοροδιαφυγής συγκεκριμένων τμημάτων της κοινωνίας. Αυτή η πρακτική είχε καταστήσει τη χώρα, στα χρόνια της ανεμελιάς, έναν ιδιότυπο φορολογικό παράδεισο. Σε αυτή τη λογική, οι θεσμοί από την πρώτη στιγμή στόχευσαν όλες τις εξαιρέσεις και μέσα σε αυτές και τους ειδικούς συντελεστές ΦΠΑ των νησιών. Η δική μας Κυβέρνηση αναγκάστηκε, μετά από πιέσεις των δανειστών να τα καταργήσει- αφού όμως είχαν προηγηθεί «ενχώριες εισηγήσεις» όπως το μαιλ Χαρδούβελη, από την τότε Κυβέρνηση.

 Εμείς, παρόλα αυτά είμαστε σε συνεχή συνεργασία με τους φορείς των νησιών της Ελλάδας αλλά και όλης της Ευρώπης και διεκδικούμε και προσπαθούμε για την ανάδειξη κάθε δυνατότητας ώστε να αποκτήσουμε τέτοιου είδους σημαντικές εξαιρέσεις για τα νησιά μας, στο πλαίσιο της εφαρμογής πολιτικών συνοχής».

«Το ΜΙ είναι ένα αίτημα δεκαετιών των νησιών, το οποίο το υποσχέθηκαν πολλοί αλλά κανένας δεν τόλμησε να το φέρει, ούτε καν σαν σχέδιο. Θέλω όμως να ξεκαθαρίσω ότι το ΜΙ δεν αποτελεί αντιστάθμισμα στην απώλεια των ειδικών συντελεστών ΦΠΑ, γιατί ακόμη και με το ειδικό καθεστώς ΦΠΑ, οι μεταφορές των κατοίκων και των εμπορευμάτων των νησιών, από και προς αυτά, ήταν ακριβότερες».  

Μεταφορικό Ισοδύναμο από πόρους του ΠΔΕ
«Η δική μας Κυβέρνηση υλοποιεί το ΜΙ και αυτή τη στιγμή έχει ολοκληρωθεί το νομοσχέδιο και έχει σταλεί στη Βουλή για επεξεργασία στις αρμόδιες νομοπαρασκευαστικές Επιτροπές».
«Με το ΜΙ εναρμονίζεται το κόστος της ακτοπλοϊκής μετακίνησης επιβατών και εμπορευμάτων, από και προς τα νησιά, σε σχέση με το κόστος των χερσαίων μετακινήσεων που κάνει κάποιος με το ΚΤΕΛ.

Η διαφορά αυτή του κόστους, μέσω της κάρτας νησιώτη που θα εκδοθεί, πιστώνεται στον τραπεζικό λογαριασμό του νησιώτη. Το ίδιο θα συμβαίνει και με τις επιχειρήσεις των νησιών: ανά τρίμηνο θα εκκαθαρίζεται το κόστος μεταφοράς των προϊόντων και τα χρήματα θα πιστώνονται στους λογαριασμούς των επιχειρήσεων. Ενώ σημαντικό είναι πως τα ποσά αυτά θα είναι ακατάσχετα και αφορολόγητα».

«Η χρηματοδότηση ανέρχεται στα 50 εκ. ευρώ για την πιλοτική εφαρμογή που θα γίνει από 1/7/18 στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου και από την 1η Ιανουαρίου 2019, που θα εφαρμοστεί για όλη την νησιωτική Ελλάδα, η χρηματοδότηση προβλέπεται να είναι τουλάχιστον 150 εκ. 

Οι πόροι της χρηματοδότησης προέρχονται από το ΠΔΕ, γεγονός που σημαίνει ότι για πρώτη φορά μόνο αυτή η Κυβέρνηση επέλεξε μέσα σε συνθήκες δημοσιονομικής κρίσης, να χρησιμοποιήσει εθνικούς πόρους για την στήριξη των νησιών. Αντίθετα, στις εποχές που μας έλεγαν ότι υπήρχαν λεφτά, κανείς δεν είχε τη βούληση να το εφαρμόσει για αυτό και δεν είχαν κάνει καμία μελέτη κόστους.
Άρα μη μας λένε ότι οι πόροι που διαθέτουμε είναι λίγοι, γιατί ποτέ δεν ασχολήθηκαν με το ΜΙ».