ΟΧΙ στην απλή αναλογική  είπε το δημοτικό συμβούλιο

«Ο Καλλικράτης πέθανε…ζήτω ο Καλλικράτης!», αναφώνησε, ούτε λίγο ούτε πολύ, η πλειοψηφία του δημοτικού συμβουλίου Ρόδου κατά τη χθεσινή του συνεδρίαση με μοναδικό θέμα στην ημερήσια διάταξη το σχέδιο νόμου για τη μεταρρύθμιση του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με την επωνυμία «Κλεισθένης 1».

Από την τοποθέτηση ακόμα του Δημάρχου Ρόδου και Προέδρου της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, κ. Φώτη Χατζηδιάκου, ο οποίος μετέφερε και τις θέσεις της ΚΕΔΕ, δόθηκε το στίγμα της αντίθεσης της πλειοψηφίας των αυτοδιοικητικών της περιοχής μας στα όσα προβλέπει η μεταρρύθμιση αυτή.

Χαρακτηριστικό των αντιδράσεων είναι μερικές μόνο από τις ατάκες που ακούστηκαν στη συνεδρίαση του δ.σ. χθες το μεσημέρι (σ.σ. η οποία διήρκεσε μέχρι νωρίς το απόγευμα): Δεν λύνει κανένα θέμα, μας γυρνάει πίσω σε περασμένες δεκαετίες, θα μπορούσε να είναι και «Καποδίστριας 2», «είναι πιο παλιό και απ’ το παλιό», «απαράδεκτο» αλλά κυρίως οι αυτοδιοικητικοί (σ.σ. τουλάχιστον της Ρόδου) θεωρούν ότι το νομοσχέδιο αυτό θα εφαρμόσει το…«διαίρει και βασίλευε», ότι υπάρχει πιθανότητα για ακυβερνησία στους Δήμους και ότι θα ενισχύσει τις συναλλαγές.

Ο Δήμαρχος
Καταρχήν, ο κ. Χατζηδιάκος, κάνοντας μία γενική τοποθέτηση, παρέπεμψε αρκετές φορές στα όσα έχει πει στα συνέδρια της ΚΕΔΕ το προηγούμενο διάστημα και τόνισε ότι το νομοσχέδιο αυτό «δεν λύνει κανένα θέμα» ούτε της Αυτοδιοίκησης ούτε της Αποκεντρωμένης Διοίκησης. Μάλιστα, έκανε λόγο για αποδόμηση και θύμισε ότι η ΚΕΔΕ και η ΕΝΠΕ ζήτησαν την απόσυρση του σχεδίου νόμου.

Η άποψη του κ. Χατζηδιάκου, λοιπόν, έγκειται στο ότι αυτό το νομοσχέδιο αποδομεί στο σύνολό του την Τ.Α., δεν προβλέπει τίποτα για τα ουσιαστικά προβλήματα που την απασχολούν διαχρονικά και που έχουν να κάνουν με την οικονομική και διοικητική αυτοτέλεια των ΟΤΑ, αλλά ούτε και για πολύ σοβαρά θέματα, όπως π.χ. για τη δημοτική αστυνομία που είναι καθολικό αίτημα των Δήμων να την ανακτήσουν.

Μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι κατηγοριοποιεί τους Δήμους και ο Δήμος της Ρόδου που είναι μεγάλος με το κριτήριο της εποχικότητας λόγω του τουρισμού δεν συμπεριλαμβάνεται, την ίδια στιγμή που εξαιρείται η Κρήτη την οποία βάζουν με τους ηπειρωτικούς μεγάλους Δήμους.

Στη συνέχεια, τοποθετήθηκε ο συντονιστής της Αποκεντρωμένης, κ. Νίκος Θεοδωρίδης, ο οποίος ήταν παρών στη συνεδρίαση, και μεταξύ άλλων είπε ότι δημιουργείται ο επόπτης που θα ελέγχει τους Δήμους, θα συσταθεί ένα όργανο που θα είναι κάτω από τον Υπουργό Εσωτερικών και ο προϊστάμενος του Οργάνου αυτού σε κάθε Αποκεντρωμένη θα επιλέγεται από τον Υπουργό μεταξύ των τριών πρώτων υποψηφίων.

Το όργανο αυτό θα έχει επόπτες νομικούς, οι οποίοι θα βρίσκονται κεντρικά, δεν θα γνωρίζουν τα προβλήματα και τον τόπο και οι εισηγήσεις θα γίνονται τοπικά, με το μισό προσωπικό που αυτή τη στιγμή ασχολείται και θα έρχονται τα αιτήματα των ΟΤΑ για έγκριση. Όπως είπε, διαπιστώνουν ότι το νομοσχέδιο αυτό πάσχει από αντισυνταγματικότητα αλλά και σε θέματα καθημερινότητας.
Ο κ. Χατζηδιάκος, μάλιστα, έσπευσε να σχολιάσει ότι πρώτη φορά βλέπουμε κρατική δομή να βρίσκεται στο ίδιο μήκος κύματος με την Αυτοδιοίκηση.

Η παρουσίαση
Ακολούθησε μία παρουσίαση του σχεδίου νόμου στα καθ’ ημάς από τον Αντιδήμαρχο Οικονομικών κ. Σάββα Διακοσταματίου, ο οποίος ανέφερε μεταξύ άλλων:
Καταρχήν, με την πρόταση αυτή αλλάζει το εκλογικό σύστημα στους Δήμους και τα επίπεδα Διοίκησης. Επίσης, αλλάζουν τα κριτήρια με τα οποία κάποιος Δήμος χαρακτηρίζεται μεγάλος, μικρός, νησιωτικός κτλ., κάτι που θα έχει αντίκτυπο και στους ΚΑΠ.

Το δεύτερο κομμάτι είναι ότι αλλάζει ο χάρτης των Δήμων εσωτερικά. Για παράδειγμα, τι προβλέπεται για το Δήμο Ρόδου: Μέχρι τώρα, λοιπόν, είχαμε δημοτικές και τοπικές ενότητες αναλόγως του πληθυσμού. Με το σχέδιο νόμου, αναλόγως του πληθυσμού έχουμε κοινότητες κάτω ή άνω των 500 κατοίκων που στη δική μας περίπτωση έχουμε 13 κοινότητες κάτω των 500 κατοίκων.

 Στις συγκεκριμένες, με ξεχωριστή κάλπη και με ψηφοδέλτια που εκδίδει ο Δήμος υποβάλλονται ατομικές υποψηφιότητες. Γίνεται ένα ενιαίο ψηφοδέλτιο και αυτός που θα βγει πρώτος θα είναι και ο Πρόεδρος, δηλαδή θα υπάρχει μονοπρόσωπη εκπροσώπηση.

Για κοινότητες άνω των 500 κατοίκων υπάρχει η δυνατότητα ανεξάρτητης κατάθεσης συνδυασμού τοπικής με ελάχιστο των αριθμό των εδρών συν 1% και υποστήριξης συνδυασμού που θα έχει σχέση με τον υποψήφιο Δήμαρχο. Ο Πρόεδρος της κοινότητας θα εκλέγεται με μυστική ψηφοφορία την πρώτη Κυριακή του πρώτου έτους της δημοτικής περιόδου και για όλο το χρόνο.

Στο δ.σ.: Η παράταξη θα μπορεί να έχει μίνιμουμ 49 και μάξιμουμ 60 έδρες. Δεν καταργείται η εκλογική περιφέρεια, υπάρχει εκπροσώπησή της, ενώ προβλέπεται 40% ίση εκπροσώπηση των δύο φύλων στις υποψηφιότητες. Όσο για το πώς γίνονται οι εκλογές, τα έγκυρα ψηφοδέλτια του συνόλου του νησιού διαιρούνται διά  του αριθμού των εδρών και το πηλίκιο προσαυξάνεται συν 1%.

Ακόμα, η θητεία από πέντε χρόνια μειώνεται στα τέσσερα, οι εκλογές θα γίνουν τον Οκτώβριο του 2019 και η θητεία ξεκινάει από 1η Ιανουαρίου του 2020. Οι σύμβουλοι κατανέμονται από τον πρώτο γύρο ενώ στο δεύτερο γύρο θα πάνε οι δύο πρώτοι. Εάν υπάρξει ανατροπή, ο πρώτος θα έχει και λιγότερους συμβούλους. Οι Αντιδήμαρχοι ορίζονται από τον Δήμαρχο, δεν έχει χρονικό όριο η θητεία τους και μπορεί να είναι από όλες τις παρατάξεις. Ο δημοτικός σύμβουλος μπορεί ανά πάσα στιγμή να ανεξαρτητοποιηθεί ή να πάει σε άλλη παράταξη.

Για το πώς θα ψηφίζονται τα θέματα: Όπως είπε ο κ. Διακοσταματίου, υπάρχει μία αντιγραφή του άρθρου με κάποιες επιπλέον προβλέψεις.  Μέχρι τέλος Μαΐου το δ.σ. αποφασίζει ποιες αρμοδιότητες θέλει να δώσει έξτρα στο τ.σ. και στον Πρόεδρο. Η κοινότητα δεν θα διαχειρίζεται προϋπολογισμό αλλά θα είναι με πάγια προκαταβολή, ωστόσο πρέπει να πάρει απόφαση το δ.σ. Αφού γίνει αυτό, θα συνέλθουν οι κοινότητες και θα εισηγηθούν τα έργα και τις δαπάνες που ζητούν.

Στη συνέχεια, θα συνέρχεται η Οικονομική Επιτροπή και θα αποφασίζει εάν τα αιτήματα των τοπικών είναι σύννομα, εάν είναι στο όριο που θέτει το παρατηρητήριο ενώ το καινούργιο που εισάγεται είναι η δυνατότητα εναλλακτικής πρότασης. Δηλαδή, είτε σε επίπεδο κοινότητας είτε σε επίπεδο δ.σ., η κάθε παράταξη μπορεί να εισηγηθεί εναλλακτική πρόταση προϋπολογισμού και η Οικονομική υπηρεσία οφείλει να ετοιμάσει σενάριο με ισοσκελισμένο προϋπολογισμό για κάθε πρόταση, σύμφωνα με τα όσα προτάσσει το Παρατηρητήριο. Το ίδιο ισχύει και για το Τεχνικό Πρόγραμμα που θα ψηφίζεται κατά έργο.

Η συζήτηση
Στο ίδιο μήκος κύματος, των αντιρρήσεων δηλαδή, κινήθηκε και η πλειοψηφία των παρατάξεων της μειοψηφίας, πλην εκείνης του επικεφαλής της μείζονος κ. Στράτου Καρίκη, ο οποίος από την αρχή ζήτησε από το Σώμα να μην βλέπουν αρνητικά το σχέδιο νόμου. Στη συνέχεια, ξεκαθάρισε ότι η παράταξή του δεν θα ψηφίσει οποιαδήποτε θέση της ΚΕΔΕ. Όπως είπε, συμφωνούν στη βάση του νομοσχεδίου ωστόσο πιστεύουν ότι πρέπει ν’ αλλάξουν ορισμένα πράγματα. Μεταξύ αυτών, ανέφερε ότι θα ήθελαν να υπάρχει ανεξάρτητο ψηφοδέλτιο Δημάρχων, επίσης ζήτησε να πιέσουν ώστε οι κοινότητες να αποκτήσουν τις αρμοδιότητες και τον προϋπολογισμό που πρέπει.

Ο εκπρόσωπος της παράταξης «ΡΟ.ΔΗ.» κ. Γιάννης Γιαννακάκης είπε ότι η παράταξή του έχει ετοιμάσει εισήγηση για το θέμα αυτό και δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι τους αιφνιδίασε το νέο νομοσχέδιο. Το μέλος της παράταξης κα Ελπίδα Ατσίδη, διάβασε την εισήγηση και ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι θεωρούν ότι ν/σ ενισχύει τη συναλλαγή και το παρασκήνιο και ότι στόχος είναι η απαξίωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της Δημοτικής Αρχής.

Ο επικεφαλής της παράταξης ΡΟΠΟΑΝ κ. Γιώργος Υψηλάντης, θέλησε να κάνει μία πολιτική τοποθέτηση, όπως είπε, και ανέφερε ότι περίμενε από την πολυδιαφημισμένη μεταρρύθμιση μία πλήρη και ουσιαστική ανατροπή του υφιστάμενου πλαισίου και όχι…μπαλώματα.

Περίμενε, είπε ακόμη, ότι θα ενίσχυε τη δημοκρατία και τη συμμετοχή των πολιτών. Και ανέφερε στη συνέχεια: Ο «Κλεισθένης 1» είναι ένας νόμος που δεν καταργεί τον Καλλικράτη αλλά τροποποιεί και αντικαθιστά άρθρα του. «Ο Καλλικράτης πέθανε, ζήτω ο Καλλικράτης!», ανέφερε χαρακτηριστικά και μίλησε για ένα σχέδιο νόμου προχειρογραμμένο. Ο κ. Υψηλάντης στάθηκε ιδιαίτερα σε τρία σημεία του σχεδίου νόμου:

Πρώτον στην καθιέρωση της απλής αναλογικής, δεύτερον στα τοπικά δημοψηφίσματα με τα οποία εμβαθύνει τη συμμετοχή των πολιτών και τρίτον στην οικονομική αυτοτέλεια των ΟΤΑ. Στα θετικά του ν/σ βλέπει την κατάργηση του δημαρχοκεντρικού συστήματος και των διαφορετικών ταχυτήτων στο δ.σ.
Συμπυκνώνοντας, στη συνέχεια, τη θέση της παράταξής του, είπε ότι «μπορεί να μην είναι η ουσιαστική μεταρρύθμιση που θα θέλαμε ωστόσο υπάρχει και οι επιλογές που έχουμε είναι να υιοθετήσουμε τη στάση της ΚΕΔΕ που λέει «πάρτε πίσω το νομοσχέδιο» και η άλλη από τη στιγμή που η κυβέρνηση θα το φέρει παρά τις αντιδράσεις, να απαιτήσουμε να παραταθεί ο χρόνος της διαβούλευσης».

Ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης», κ. Τάκης Πότσος, είπε με τη σειρά του ότι θα μπορούσε το ν/σ να είναι και…«Καποδίστριας 2» και ανέφερε ότι οι μεταρρυθμίσεις που έγιναν τα προηγούμενα χρόνια δεν έλυσαν προβλήματα ενώ η κουβέντα επικεντρώθηκε στο «σπάσιμο» των Δήμων. Μεταξύ άλλων, ανέφερε, ακόμη, ότι το σχέδιο νόμου προωθεί την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη διείσδυση του Κράτους στους ΟΤΑ και τις ιδιωτικοποιήσεις. «Είναι πιο παλιό και απ’ το παλιό και πιο σάπιο», κατέληξε.

Στη συνέχεια, τοποθετήθηκαν και όσοι Πρόεδροι είχαν μείνει μέχρι εκείνην την ώρα καθώς αρκετοί ήταν παρόντες στην αρχή της συνεδρίασης. Οι Πρόεδροι εξέφρασαν τις αντιρρήσεις τους και την αγωνία τους γι’ αυτό το νομοσχέδιο.

Από πλευράς των δημοτικών συμβούλων, ο Αντιδήμαρχος κ. Γιώργος Πόκκιας, είπε ότι ενισχύει το «διαίρει και βασίλευε» και το «δούναι και λαβείν», ότι είναι αυτούσιος ο Καλλικράτης με κάποιες αλλαγές και ότι αποτελεί μία τεράστια οπισθοδρόμηση ενώ ζήτησε και εκείνος να παραταθεί η διαβούλευση.  Το ίδιο ζήτησε και ο Αντιπρόεδρος του δ.σ. κ. Στέργος Στάγκας, ο οποίος επανέφερε το χωροταξικό λέγοντας ότι το νησί δεν αντέχει να είναι ένας Δήμος και ότι πρέπει να γίνει τέσσερις.