Τα Δωδεκάνησα στους ιστιοπλοϊκούς χάρτες

Στο χάρτη του Διεθνούς Ιστιοπλοϊκού Ράλλυ Αιγαίου μπαίνουν φέτος ξανά τα Δωδεκάνησα, αφού, όπως έχει γίνει γνωστό εδώ και μέρες, οι Λειψοί θ’ αποτελέσουν έναν από τους σταθμούς του.

Η επιλογή αυτή από τους διοργανωτές εντάσσεται στο πλαίσιο εκείνο που αφορά τις επισκέψεις κατά τη διάρκεια του αγώνα σε ακριτικά νησιά μας ώστε να ενισχυθεί και η τουριστική κίνηση για κάποιες μέρες.

Τα Δωδεκάνησα ήταν ξανά μέρος της ιστιοπλοϊκής αυτής διοργάνωσης το καλοκαίρι του 2016, όταν τα πληρώματα των συμμετεχόντων σκαφών είχαν επισκεφτεί την Πάτμο.
Φέτος τα σκάφη θα ξεκινήσουν από το Φάληρο με προορισμό, Αμοργό, Λειψούς και Πάρο, για να επιστρέψουν στο Σούνιο, διανύοντας όλα αυτά τα ναυτικά μίλια από τις 20 έως τις 30 Ιουλίου.

Η ιστορία της διοργάνωσης:
Το  Διεθνές Ιστιοπλοϊκό Ράλλυ Αιγαίου είναι ένας ιστιοπλοϊκός αγώνας με μεγάλη ιστορία που διοργανώνεται κάθε χρόνο από τον ΠΟΙΑΘ (Πανελλήνιος Όμιλος Ιστιοπλοΐας Ανοικτής Θαλάσσης). Είναι το παλαιότερο και λαμπρότερο ιστιοπλοϊκό γεγονός στον ελληνικό χώρο και χαρακτηρίζεται ως θαλάσσιος Μαραθώνιος.

Από το 1964 συγκεντρώνει αγωνιζόμενους από όλο τον κόσμο αλλά και ολόκληρη την Ελλάδα.
Κάθε χρόνο τα περισσότερα ελληνικά σκάφη δίνουν το “παρών” στη γραμμή εκκίνησης. Ο αγώνας του Ράλλυ Αιγαίου είναι μία σειρά τριών ή τεσσάρων ιστιοδρομιών ανοικτής θαλάσσης, με αφετηρία ή και κατάληξη τον Φαληρικό Όρμο κατά κανόνα και ενδιάμεσους σταθμούς νησιά του Αιγαίου.

Από τον καιρό που το ιστορικό Θωρηκτό ΑΒΕΡΩΦ μεθορμίσθη ως ναυτικό μουσείο στο Παλαιό Φάληρο, η εκκίνηση του αγώνα δίδεται συμβολικά πλέον από τον προ του Θωρηκτού θαλάσσιο χώρο.
Το συνολικό μήκος των διαδρομών κάθε Ράλλυ Αιγαίου ποικίλλει αναλόγως της θέσεως των νησιών που έχουν επιλεγεί κάθε χρόνο ως ενδιάμεσοι σταθμοί και κυμαίνεται μεταξύ 350 και 500 ναυτικών μιλίων περίπου.

Στους αγώνες του Ράλλυ Αιγαίου παίρνουν μέρος ιστιοφόρα σκάφη, με μεγάλη ποικιλία μήκους και ιστιοφορίας, τα οποία κατατάσσονται σε σκάφη που σχεδιάστηκαν κυρίως για αγώνες και σκάφη θαλασσοπορίας. Επειδή όμως αυτά είναι ανόμοια, ο μεταξύ τους συναγωνισμός γίνεται δυνατός με τη βοήθεια συστήματος ισοζυγισμού, το οποίο είναι συνάρτηση του βαθμού ικανότητος του κάθε σκάφους.

Ο αγώνας αυτός διοργανώνεται την καλύτερη εποχή λόγω των ιδανικών συνθηκών που επικρατούν στην ευρύτερη περιοχή του Αιγαίου, αφού τοπικοί άνεμοι, αλλά και μελτέμια εντάσεως 20-30 κόμβους φυσούν σταθερά κατά τη διάρκειά του.

Ένας πολύ σημαντικός παράγοντας στην επιτυχία του Ράλλυ είναι η φυσική ομορφιά και το τοπικό χρώμα των νησιών που επισκέπτεται ή παραπλέει κάθε χρόνο. Τα παραδοσιακά ελληνικά νησιά με τη γραφικότητά τους και τους φιλόξενους κατοίκους, προσφέρουν την ευκαιρία χαλάρωσης και ηρεμίας κατά τη διάρκεια του αγώνα.

Στην αρχική της μορφή η διοργάνωση ήταν ένα αυστηρά αγωνιστικό γεγονός. Με την πάροδο των ετών και λόγω της άρτιας οργάνωσης και της μεγάλης συμμετοχής ελληνικών και ξένων σκαφών, μετεξελίχθη σε μία γενικότερης σημασίας ναυτική εκδήλωση άμεσα συνδεδεμένη με τα νησιά του Αιγαίου και τη ναυτική μας παράδοση. Προς την κατεύθυνση αυτή, αποφασιστικής σημασίας ήταν η συμβολή του Πολεμικού Ναυτικού.

Η διάθεση του ιστορικού Θωρηκτού ΑΒΕΡΩΦ για τη συγκέντρωση των Κυβερνητών (Skipper' s Meeting) και η εκδήλωση υποδοχής ελληνικών και ξένων πληρωμάτων, η συνοδεία πολεμικού πλοίου κατά τη διάρκεια των αγώνων, ο συντονισμός και η διάθεση τοπικών μέσων για την υποδοχή των σκαφών στα νησιά του Αιγαίου, η διοργάνωση τοπικών ναυτικών εορτών με την συμμετοχή του νησιώτικου πληθυσμού και η σύνδεση με την ελληνική ναυτική παράδοση,  καθώς και η τελετή απονομής των επάθλων και η δεξίωση στη  Ναυτική Διοίκηση Αιγαίου, με την παρουσία πέραν των πολιτικών αρχών και όλης της ηγεσίας του Πολεμικού Ναυτικού κατά τις εκδηλώσεις αυτές, βοήθησε αποφασιστικά να αποκτήσει η διοργάνωση μεγάλο κύρος και δημοσιότητα.

Λόγω του γεγονότος αυτού, το Ράλλυ Αιγαίου προσελκύει επί σειρά ετών ελληνικές και ξένες εταιρείες που αναλαμβάνουν τη  χορηγία της διοργάνωσης.