Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για το μεταφορικό ισοδύναμο

Το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής «Μηχανισμός εφαρμογής, κρατική εποπτεία, γενικοί όροι υλοποίησης του Μεταφορικού Ισοδυνάμου (Μ.Ι.) και άλλες διατάξεις» κατατέθηκε χθες στη Βουλή προκειμένου να συζητηθεί στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου πριν πάρει τον δρόμο για την Ολομέλεια.

Ουσιαστικά ο υφυπουργός Νησιωτικής Πολιτικής κ. Νεκτάριος Σαντορινιός θα δώσει έναν αγώνα δρόμου το προσεχές διάστημα προκειμένου να υλοποιηθεί το μέτρο το ταχύτερο δυνατόν. Στόχος του υπουργείου είναι να ξεκινήσει η πιλοτική εφαρμογή του από τον Ιούλιο.

Το μέτρο του Μεταφορικού Ισοδύναμου έγινε στις αρχές του προηγούμενου μήνα αντικείμενο διαβούλευσης μεταξύ των μελών της Υποεπιτροπής Ορεινών και Νησιωτικών Περιοχών της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Περιφερειών της Βουλής. Ο υφυπουργός Νησιωτικής Πολιτικής είχε πει ότι:

«Το μεταφορικό ισοδύναμο είναι μια ουσιαστική νησιωτική πολιτική, που κανείς δεν τόλμησε μέχρι τώρα, πρωτοπόρα και βαθιά μεταρρυθμιστική.
Προσδοκά να ισοσταθμίσει την επιπλέον οικονομική επιβάρυνση που υφίστανται οι νησιώτες στις μετακινήσεις τους αλλά και την οικονομική επιβάρυνση, λόγω ακτοπλοϊκής μεταφοράς των προϊόντων από και προς τα νησιά, που μετακυλίεται στις τιμές».

Αναφορικά με τους δικαιούχους του μέτρου είχε επισημάνει ότι «είναι οι πολύ μικρές, μικρές, μικρομεσαίες και μεσαίες επιχειρήσεις με φορολογική έδρα τα νησιά, οι μόνιμοι κάτοικοι των νησιών και εργαζόμενοι, μη μόνιμοι, όπως παραδείγματος χάρη οι αναπληρωτές και ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί, οι γιατροί που κάνουν το αγροτικό τους ή οι επικουρικοί και το νοσηλευτικό και λοιπό προσωπικό υγείας».

Σχετικά με το πώς θα γίνεται η επιδότηση για τη μετακίνηση του νησιώτη επιβάτη είχε εξηγήσει πως: «Η λογική είναι ότι ο νησιώτης επιβάτης δεν θα χρειάζεται να πληρώσει περισσότερα από όσα πληρώνει ο οποιοσδήποτε κάτοικος της ηπειρωτικής χώρας για να μετακινηθεί με το ΚΤΕΛ. Πώς θα γίνεται αυτό;

Αφού γίνει η κίνηση της αγοράς εισιτηρίου- σε οικονομική θέση στην πιλοτική εφαρμογή του μέτρου-, με βάση τον ξεχωριστό αριθμό που θα έχει κάθε νησιώτης, η διαφορά του κόστους του εισιτηρίου πιστώνεται στο λογαριασμό του ίδιου, αυτόματα. Δε χρηματοδοτούμε ναυτιλιακές εταιρείες, δεν βάζουμε τον κόσμο σε πολύπλοκες γραφειοκρατικές διαδικασίες, ενισχύουμε τον ίδιο τον νησιώτη αδιαμεσολάβητα».

Αναφορικά με την επιδότηση των επιχειρήσεων- καυσίμων είχε επισημάνει ότι «από τη Μελέτη έχει προκύψει ποιο είναι το κόστος που πρέπει να πληρώσει κάποιος για μια μεταφορά στην ηπειρωτική Ελλάδα, από το σημείο αναχώρησης του προϊόντος μέχρι το σημείο άφιξης.

Το Μ.Ι. επιδοτεί τον ίδιο τον νησιώτη επιχειρηματία- όχι την ακτοπλοϊκή εταιρεία ή τη  μεταφορική- στη διαφορά του κόστους που συνίσταται η ακτοπλοϊκή μετακίνηση των προϊόντων, για την ίδια απόσταση».

Και είχε προσθέσει «η εκκαθάριση στη περίπτωση των επιχειρήσεων θα γίνεται, ανά τρίμηνο, όπως γίνεται εκκαθάριση και για το Φ.Π.Α... Η επιδότηση των επιχειρήσεων, μέσω του Μ.Ι., είναι μια σημαντική πολιτική, ιδίως για νησιά που έχουν έντονη πρωτογενή και δευτερογενή παραγωγή, είναι δηλαδή παραγωγά νησιά, όπως η Νάξος, η Σάμος, η Λέσβος, κα.

Με το Μ.Ι. θα πάψουν να έχουν το ανταγωνιστικό μειονέκτημα του επιβαρυμένου κόστους μεταφοράς, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό για τις μικρές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται σε αυτά τα νησιά... Η ίδια λογική θα ισχύσει και για τη μεταφορά των καυσίμων στα νησιά».