Γ. Πάππου: Δεν πρόκειται να συμβιβαστούμε με μία αναιμική ανάπτυξη

Δεν πρόκειται να συμβιβαστούμε με μία αναιμική ανάπτυξη ή με μία αγορά που απλώς “φυτοζωεί”, τονίζει ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Δωδεκανήσου κ. Γιάννης Πάππου, αναφερόμενος στις προσπάθειες που καταβάλλονται.

Ο κ. Πάππου, επισημαίνει επίσης τα ουσιαστικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις της Δωδεκανήσου, βασικότερο εκ των οποίων είναι το θέμα της υψηλής φορολογίας, ενώ καταθέτει συγκεκριμένες προτάσεις για την ενίσχυση του επιχειρείν στα νησιά μας. Ιδιαίτερη αναφορά κάνει στο θέμα της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ και των συνεπειών που υπάρχουν.

Αναφέρεται επίσης στο θέμα της τουριστικής κίνησης και της κατάστασης στην αγορά, θέμα για το οποίο ειπώθηκαν πολλά το τελευταίο χρονικό διάστημα.
«Οι αριθμοί είναι απόλυτοι και αδιάψευστοι», τονίζει ο κ. Πάππου είτε αυτό αρέσει σε κάποιους, είτε όχι, όπως λέει χαρακτηρίζοντας βέβαια ως αχίλλειο πτέρνα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος τη χαμηλή κατά κεφαλήν δαπάνη των επισκεπτών.

Έχουν περάσει 6 μήνες από την ανάληψη των καθηκόντων της νέας διοίκησης. Παρατηρούμε ότι υπάρχει μία έντονη κινητικότητα του Επιμελητηρίου αυτούς του μήνες. 

Το Επιμελητήριο, από την ίδρυσή του το 1949, έχει καταξιωθεί στη συνείδηση του Δωδεκανησιακού Λαού και έχει καθιερωθεί  ως ο φορέας που ενσαρκώνει τον παλμό και  καταγράφει, μεριμνά και προτείνει λύσεις για τα προβλήματα του νομού. Δυστυχώς στους καιρούς μας, αυτά τα προβλήματα είναι πολλά. Και καθημερινά γίνονται περισσότερα. Τα παρουσιάζουμε και υποδεικνύουμε διορθωτικές λύσεις για την περιοχή μας. Διεκδικούμε με επιμονή αυτά που αξίζουν για τα νησιά μας. 

Σαν Επιμελητήριο όλα αυτά τα χρόνια, δίνουμε τους αγώνες μας για τη διόρθωση των κακώς κειμένων. Των στρεβλώσεων και των αδικιών, αν θέλετε. Με προσοχή. Με συνεργασίες. Με σύνεση. Με συμπράξεις. Με στοιχειοθετημένες προτάσεις, με αναλύσεις, με υπομνήματα. Δίνουμε το «παρών». Και για αυτούς τους σκοπούς εργάζεται καθημερινά η νέα διοίκηση του Επιμελητηρίου μας, με γνώση και αφοσίωση και τους ευχαριστώ για αυτό. 
Η περιοχή μας  αντιμετωπίζει θέματα ζωτικής σημασίας. Θέματα που «ακουμπούν» τον κάθε επιχειρηματία, τον εργαζόμενο, τον συνταξιούχο. Τα σπίτια μας. Τις επιχειρήσεις μας. Τα παιδιά μας. Την κοινωνία ολόκληρη.

Το Επιμελητήριο είναι ο καθημερινός σύμμαχος των δωδεκανησιακών επιχειρήσεων. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να μένουμε αμέτοχοι στις εξελίξεις. Δεν μπορούμε να αγνοούμε ούτε τα βασικά δομικά προβλήματα της οικονομίας και της κοινωνίας μας ούτε τις (ελάχιστες μεν) ευκαιρίες που παρουσιάζονται.  Και όταν αυτές δεν υπάρχουν, οφείλουμε να τις δημιουργήσουμε, να στηρίξουμε και να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων - μελών μας.
Δύσκολο θα μου απαντήσετε, όταν η συνολική επιβάρυνση των επιχειρήσεων στην Ελλάδα το 2018, με φόρους και εισφορές φτάνει, σε κάποιες περιπτώσεις, έως και το 70% των εσόδων τους.  Δύσκολο θα σας απαντήσω, αλλά βρισκόμαστε εδώ και αγωνιζόμαστε για  να μη συμβιβαστούμε με μία αναιμική ανάπτυξη ή μια αγορά που απλά φυτοζωεί.

Πείτε μας τα 4 πιο ουσιαστικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν σήμερα οι επιχειρήσεις της Δωδεκανήσου.

Πέραν των δυσκολιών που αντιμετωπίζει ολόκληρη η χώρα μας, με θέματα όπως η υπερφορολόγηση των φυσικών και νομικών προσώπων, η υπερχρέωση και το μειωμένο εισόδημα τόσο των επιχειρήσεων όσο και των νοικοκυριών, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές και τα  μέτρα «αναγκαστικής» είσπραξης που περιλαμβάνουν κατασχέσεις και πλειστηριασμούς, την έλλειψη ρευστότητας στην αγορά, τα «κόκκινα» δάνεια,  οι  επιχειρήσεις και οι κάτοικοι της Δωδεκανήσου υπέστησαν ακόμη ένα καίριο πλήγμα. Την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, του μοναδικού μέτρου νησιωτικής πολιτικής που ίσχυσε στη σύγχρονη Ιστορία της χώρας μας. 

Σε αυτό λοιπόν, έρχονται να προστεθούν η υψηλή φορολογία και οι ληξιπρόθεσμες οφειλές, το ασφαλιστικό και η έλλειψη ρευστότητας.
Έχουμε κατ’ επανάληψη τοποθετηθεί επί των συγκεκριμένων θεμάτων. Για την αναστροφή του κλίματος απαιτείται η διαμόρφωση ενός ευνοϊκού περιβάλλοντος για την επιχειρηματικότητα και η εξισορρόπηση όλων των μειονεξιών σε σχέση με τις επιχειρήσεις της ηπειρωτικής χώρας.  
Είμαστε απόλυτα συγκεκριμένοι, όπως απόλυτα συγκεκριμένες ήταν και οι προτάσεις που καταθέσαμε και εγγράφως, πρόσφατα  προς την Κυβέρνηση και την Αξιωματική Αντιπολίτευση, στο πλαίσιο του Περιφερειακού Συνεδρίου και της συνάντησης εργασίας των φορέων.  
Απαιτούμε την επιστροφή των χαμηλών συντελεστών ΦΠΑ για το σύνολο των νησιών μας  και ένα δίκαιο, ανταγωνιστικό  και σταθερό φορολογικό πλαίσιο, που θα στηρίζει την επιχειρηματικότητα, θα προσελκύει επενδύσεις, θα διευκολύνει την καθημερινότητα των πολιτών και θα ανακουφίσει κάθε Δωδεκανησιακή και Ελληνική οικογένεια.

Τι προτείνετε για την ενίσχυση του επιχειρείν, τη στήριξη και την ανάπτυξή του στη Δωδεκάνησο αλλά και στη χώρα μας; 

Οι σοβαρές μεταρρυθμίσεις που πρέπει να γίνουν με σκοπό να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον βιώσιμο για τις επιχειρήσεις μας, ένα περιβάλλον με κίνητρα και ευκαιρίες για επενδύσεις και ανάπτυξη, είναι αρχικά αυτές που αφορούν τη μείωση της φορολογίας και των εισφορών. Η φοροδοτική ικανότητα των επιχειρήσεών μας έχει μηδενιστεί και αυτό μας έχει εξαντλήσει. 

Όπως προανέφερα, εγγράφως έχουμε καταθέσει τις θέσεις μας σε Κυβέρνηση και Αντιπολίτευση. Θέσεις που αποτελούν δίκαια αιτήματα των επιχειρηματιών και των νησιωτών  και πάνω σε αυτές τις θέσεις εργάζεται καθημερινά το Επιμελητήριο. 
Μεταξύ άλλων, λοιπόν το Επιμελητήριο Δωδεκανήσου έχει αιτηθεί και κρίνει ως απαιτούμενα και ρεαλιστικά εφαρμόσιμα:
• Σταθερό φορολογικό συντελεστή για τις επιχειρήσεις 15% - 20%.
• Σταθερό φορολογικό συντελεστή 10% για τις νέες επιχειρήσεις για τα 5  πρώτα  έτη λειτουργίας τους. 
• Ενίσχυση της απασχόλησης μέσα από επιδότηση των εργοδοτικών ασφαλιστικών εισφορών. Επίδομα εργασίας και όχι επίδομα ανεργίας. 
• Σταδιακή μείωση των ασφαλιστικών εισφορών στο 10%.
• Κλίμακες του ΦΠΑ  σε 5 %, 9%, για είδη πρώτης ανάγκης, διατροφής, εστίασης, πολιτισμού και ενέργειας, ένδυσης και υπόδησης.

• Σταδιακή μείωση προκαταβολής φόρου κερδών επόμενης χρήσης  από το 100% έως το 0%. 
• Απαλλαγή από το τέλος επιτηδεύματος για τις νέες επιχειρήσεις για 5 έτη.
• Δημιουργία επιχειρηματικού επαγγελματικού ακατάσχετου λογαριασμού.
Επιπλέον, σε ό,τι αφορά στα νησιά μας, 
• Επιστροφή των χαμηλών συντελεστών ΦΠΑ για το σύνολο των νησιών της Δωδεκανήσου. 
• Μηδενικό (0 %)  φορολογικό συντελεστή για επιχειρήσεις μονίμων κατοίκων που δραστηριοποιούνται στο Καστελόριζο, το Αγαθονήσι, την Ψέριμο, τους Αρκιούς, το Μαράθι και την Τέλενδο  για προϊόντα και υπηρεσίες.
• Μηδενικό κόστος για τη μεταφορά εμπορευμάτων (μέσω επιδοτούμενων συνδέσεων, ακτοπλοϊκών και αεροπορικών) στα ανωτέρω νησιά. 

Μπορώ να σας απαριθμήσω ακόμη περισσότερα, αλλά κύριε Μαστή, όταν αποκαθίσταται η ρευστότητα, μοιραία ανακτάται χαμένο έδαφος. Παίρνουν ανάσα οι επιχειρήσεις, παίρνει ανάσα η κοινωνία. 
Είναι κρίσιμη περίοδος. Δεν δυναμιτίζουμε τις όποιες προσπάθειες αλλά σίγουρα δε μπορούμε να σταματήσουμε να απαιτούμε για μία δίκαιη χώρα που θα στηρίζεται, όπως κάνει τόσο καιρό, στους συνεπείς φορολογούμενους πολίτες και στις επιχειρήσεις , αλλά επιτέλους δεν θα προκαλεί την εξόντωσή τους. 

Κύριε Πάππου, το τελευταίο διάστημα υπάρχει πληθώρα δημοσιευμάτων και τοποθετήσεων για την ποιότητα του τουρισμού του νησιού μας και  την αυξανόμενη αναντιστοιχία αφίξεων τουριστών και πραγματικών εσόδων για την τοπική αγορά.  

Κύριε Μαστή, οι ετήσιες εκθέσεις, τα τουριστικά βαρόμετρα, τα στατιστικά δελτία διεθνών και ελληνικών οργανισμών, φέρνουν τα νησιά μας πρώτα σε αφίξεις ξένων επισκεπτών.  Είμαστε πρωταθλητές στους αριθμούς στον τουρισμό, είτε αυτό αρέσει είτε όχι!!! 
Περάσαμε δύσκολα χρόνια με τη μεταναστευτική κρίση. Δεν πρέπει να ξεχνάμε την εικόνα που παρουσίαζε το νησί του Ιπποκράτη το καλοκαίρι του 2015. Ένα νησί νεκρό επισκεπτών. 
Και να μην αρέσκεται κανείς να θεωρεί ότι η επάνοδος των τουριστικών προορισμών έγινε μόνη της και διά μαγείας. Υπήρξε πλάνο και στρατηγική. Υπήρξε τεχνογνωσία και εξειδικευμένα εργαλεία.  Υπήρξε πρώτα από όλα συνεργασία όλων των φορέων. 

Οι αριθμοί είναι απόλυτοι και αδιάψευστοι. Ναι, έχουμε αύξηση στον τουρισμό! Δυστυχώς έχουμε πτώση των εισπράξεων για ακόμη μία συνεχόμενη χρονιά.
Σκεφτείτε να είχαμε πτώση αφίξεων, τι θα γινόταν στα νησιά μας; Τι κατηγορίες θα ακούγαμε;
Ας σοβαρευτούμε!  Τα προβλήματα τα γνωρίζουμε όλοι.  Η αχίλλειος πτέρνα για το ελληνικό τουριστικό προϊόν, πέραν ορισμένων εξαιρέσεων, παραμένει η χαμηλή κατά κεφαλήν δαπάνη των ξένων επισκεπτών και η εποχικότητα. Αποδεδειγμένο και αυτό με μελέτες και έρευνες. 
Γίνονται προσπάθειες από την Περιφέρεια, από τους Δήμους, από εμάς το Επιμελητήριο και από όλους τους φορείς, για διαφοροποίηση των προορισμών – δεν προσφέρουμε όλα τα νησιά το ίδιο, για αναβάθμιση των προσφερόμενων «κουρασμένων» υπηρεσιών μας, για την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. 

Και για να λέμε τα πράγματα όπως ακριβώς είναι και για να αναλαμβάνουμε ο καθένας το μερίδιο ευθύνης που του αναλογεί:
Δεν υπήρχε συγκροτημένη τουριστική πολιτική για τα νησιά μας. Υπήρχε άγνοια ή καμιά φορά και απάθεια ή εφησυχασμός. Η Ρόδος δεν επέλεξε ποτέ η ίδια το πώς θα ανταγωνιστεί τους άλλους μεσογειακούς προορισμούς. Αυτό μας οδήγησε αναπόφευκτα σε ένα σκληρό ανταγωνισμό τιμών, δεδομένης και της ανάγκης των tour operators για φτηνά τουριστικά πακέτα. Η σταδιακή πτώση του ποιοτικού τουρισμού του νησιού μας, συντελείται περισσότερο από 10 χρόνια. 
Ανταγωνιζόμαστε λοιπόν την Τουρκία, την Κροατία, την Τυνησία. Θέλουμε να ανταγωνιστούμε την Ιταλία, την Ισπανία, τη Μύκονο και τη Σαντορίνη; Τότε θα πρέπει να μεταφέρουμε το ενδιαφέρον μας όλοι στο πεδίο της σχέσης ποιότητας τιμής αλλά και στο επίπεδο του κύρους. Πρέπει να πείσουμε με την ποιότητα του προϊόντος μας ότι αξίζουμε υψηλότερη τιμή. Ότι διαθέτουμε αίγλη, πολυτέλεια και ιδιαίτερη ατμόσφαιρα.   

Μπορούμε να το αντιστρέψουμε; Αυτό εξαρτάται από όλους μας. Εξαρτάται από την Πολιτεία που οφείλει να στηρίξει εμπράκτως τις πρωτοβουλίες των τοπικών κοινωνιών. Εξαρτάται από την  Αυτοδιοίκηση Α’ και Β’ βαθμού, που οφείλουν να αναλάβουν και να υλοποιήσουν τις απαιτούμενες υποδομές για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής πρωτίστως των κατοίκων και σε συνέχεια των επισκεπτών. Εξαρτάται και από όλους εμάς που συνδεόμαστε  άμεσα ή έμμεσα με τον τουρισμό. Να θυμηθούμε τη φιλοξενία, την καθαριότητα και το χαμόγελο. Την ποιότητα, την καλαισθησία  και τον πολιτισμό μας. 

Όλα αυτά που μας έκαναν να διαφέρουμε.  Φωτεινά παραδείγματα οι επιχειρηματίες του νησιού μας που έχουν επενδύσει στην ποιότητα και στο brand τους, που δημιουργούν σχέσεις φιλίας με τους πελάτες τους. Που αναβαθμίζουν το προϊόν τους και που προβάλλουν την αυθεντικότητα και το μεγαλείο των Δωδεκανησίων.  Όπως σε όλα τα πράγματα έτσι και σε αυτό, είναι αναγκαία η ιδιωτική πρωτοβουλία. Γιατί αυτή είναι  στην πράξη επιτυχημένη άσκηση τουριστικής πολιτικής. 
Ας σταματήσουμε επιτέλους να είμαστε διχασμένοι σε αυτόν τόπο. Η διαφήμιση του τόπου είμαστε εμείς οι ίδιοι. Ας σταματήσουμε να ρίχνουμε τις ευθύνες ο ένας στον άλλον, να τα μηδενίζουμε όλα  και ας προβάλλουμε αυτόν τον μοναδικό ευλογημένο προορισμό όπως του αξίζει!