Αναγκαία η συνεργασία για  την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στο Νότιο Αιγαίο

Τη δημιουργία μίας ομάδας λιμανιών που θα μπορούν από κοινού να αναπτύξουν την κρουαζιέρα και τον θαλάσσιο τουρισμό στα νησιά της περιφέρειας νοτίου Αιγαίου, με τη συμμετοχή των κατά τόπους λιμενικών ταμείων θα συζητήσει το περιφερειακό συμβούλιο νοτίου Αιγαίου, στη συνεδρίασή του το Σάββατο.

Εισηγητής του θέματος θα είναι ο περιφερειακός σύμβουλος Παναγιώτης Κουνάκης. Η πρόταση αφορά κυρίως τα μεγάλα νησιά που έχουν ήδη ανεπτυγμένο αξιόλογο τουριστικό ρεύμα, όπως  αυτά της Ρόδου, Σαντορίνης, Μυκόνου, Πάτμου, Κω, Κάρπαθου, Σύμης, Πάρου, Μύλου και Νάξου και τα οποία διαθέτουν ήδη τις ανάλογες λιμενικές εγκαταστάσεις και υποδομές.

Στην εισήγησή του για το θέμα αναφέρει μεταξύ άλλων και τα εξής: «Ο θαλάσσιος τουρισμός και ειδικά η κρουαζιέρα φθίνει με πολύ γοργούς ρυθμούς. Αυτές οι μορφές τουρισμού είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την επιχειρηματικότητα και το λιανεμπόριο των νησιών που περνάει και θα περάσει ακόμα μεγαλύτερη κρίση.

Η Τουρκία δυστυχώς δεν θεωρείται ακόμα ασφαλής προορισμός και η ανατολική λεκάνη της Μεσογείου ακόμα δεν έχει σταθεροποιηθεί ώστε να αποτελέσουμε ένα ενιαίο δρομολόγιο.

Τα Λιμενικά Ταμεία ανήκουν στους Δήμους και παρόλο που διεκδικήθηκε η εποπτεία τους από την Περιφέρεια, αυτή η ιδέα δεν προκρίθηκε από κανέναν, επομένως ο θαλάσσιος τουρισμός και τα λιμάνια παρέμειναν αποκλειστικά και μόνο ευθύνη των Δήμων που συνήθως ούτε την τεχνογνωσία ούτε το προσωπικό έχουν για να τα λειτουργήσουν με σύγχρονες μεθόδους και εξωστρέφεια.

Η πρόταση που από το 2015 είχε πέσει στο τραπέζι αλλά δεν έτυχε αποδοχής είναι η εξής: Να συσταθεί ένα Περιφερειακό Συμβούλιο Κρουαζιέρας (South Aegean Cruise Cluster), το οποίο να απαρτίζεται από τα Λιμενικά Ταμεία των νησιών που έχουν πρωταγωνιστικό ρόλο και των νησιών αυτών που θα ήθελαν να ξεκινήσουν να δημιουργούν τις προϋποθέσεις να έχουν προσεγγίσεις.

Οι Δήμοι Σαντορίνης, Μυκόνου, Ρόδου, Πάτμου, Κω, Σύμης, Καρπάθου, Μύλου και άλλων νησιών θα μπορούσαν να συνάψουν ένα σύμφωνο συνεργασίας, κατά το οποίο να μπορούν να δημιουργήσουν ένα πακέτο παροχών ώστε να καταστήσουν το προϊόν της κρουαζιέρας στο Αιγαίο αυτόνομο και οικονομικά ελκυστικό.

Π.χ τα λιμενικά τέλη μπορούν να βελτιωθούν σε μεγάλο βαθμό για όλα τα λιμάνια που συμμετέχουν στο cluster, ή η τιμή του νερού να είναι μειωμένη κατά 50% αλλά και να υπάρξουν κοινές δράσεις προβολής και επικοινωνίας με τις εταιρείες κρουαζιέρας και αλλά πολλά. Άλλωστε δεν πρέπει να ανακαλύπτουμε τον τροχό ξανά και ξανά αλλά να ακολουθούμε επιτυχημένα παραδείγματα άλλων περιοχών όπως το παράδειγμα του French Riviera Cruise Club.

Η αξιοποίηση όλων αυτών των πόρων που κάθε προορισμός έχει σε ένα μεγάλο σχηματισμό συνεργασίας υπό την καθοδήγηση ενός τεχνοκράτη ώστε να παρουσιαστεί ένα πακέτο συγκροτημένο και όχι διασπασμένο. Να αφουγκράζεται μέσω των επιχειρηματιών του χώρου όλες τις ανάγκες και τις νέες τάσεις.

Να εξοπλιστούμε με αξιοπιστία και βήματα τέτοια ώστε σε μια πενταετία από τώρα να θεωρείται το δίκτυο που θα δημιουργηθεί αυτόνομο από άλλους μη ελληνικούς προορισμούς, ασφαλές και ελκυστικά επωφελές από της εταιρείες της κρουαζιέρας».

Οι Κινέζοι τουρίστες
Παράλληλα ο κ. Κουνάκης αναφέρεται και στα οφέλη από το άνοιγμα των νησιών, στην κινεζική αγορά μία αγορά με πολλές ιδιαιτερότητες και απαιτήσεις αλλά παράλληλα πολύ επικερδή.

Μάλιστα υπογραμμίζει ότι η ραγδαία αύξηση των Ασιατών τουριστών δεν μπορεί να μας αφήσει αδιάφορους, και όπως έχουμε εδραιώσει τη θέση μας σε παραδοσιακές αγορές της Ευρώπης είναι καιρός να ανοιχτούμε και σε άλλες ελπιδοφόρες αγορές.

Ειδικότερα επισημαίνει και τα εξής: «Σε υπερδύναμη για τον παγκόσμιο τουρισμό αναδεικνύετε η Κίνα και αυτός είναι ο λόγος που τουριστικοί πράκτορες και ξενοδοχεία από κάθε γωνιά του κόσμου έχουν βάλει στο στόχαστρό  τους, τους Κινέζους τουρίστες. Κατά την τελευταία δεκαετία η ανάπτυξη της Κίνας ως χώρας παραγωγής τουριστών είναι και παραμένει η μεγαλύτερη στον κόσμο, χάρη κυρίως στην ταχεία αστικοποίηση, την άνοδο των διαθέσιμων εισοδημάτων και τη χαλάρωση των κανόνων για μετακινήσεις στο εξωτερικό.

Ανταγωνιστικά Πλεονεκτήματα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου
1. Τα νησιά μας έχουν τεράστιο πολιτισμικό πλούτο και είναι στο χέρι μας να το αναδείξουμε με τρόπους που θα περιγραφούν παρακάτω, ώστε να προσελκύσουν μεγάλο όγκο Κινέζων που αναζητούν πολιτιστικά στοιχεία άξια προσοχής και θαυμασμού.

2. Το εμπόριο είναι ανεπτυγμένο σε όλα τα επίπεδα με τοπικά προϊόντα που είναι μοναδικά προσφέροντας μια εμπειρία στον επισκέπτη που θα του μείνει αξέχαστη. Εδώ είναι ενδιαφέρον να πούμε πως τα πολυτελή προϊόντα υπάρχουν και στα 4 βασικά νησιά μας. Επίσης το εμπόριο γούνας είναι ιδιαιτέρως δεδομένο στην περιφέρεια μας και απασχολεί μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων όπως και εργαζομένων. Ένα ποσοστό άνω του 50% των συνολικών πωλήσεων γούνας κατέληξε στην Κίνα όπως αναφέρει η Κινεζική Ομοσπονδία Δερμάτινων Ειδών.

3. Στη μελέτη όσον αφορά τους Κινέζους και τις συνήθειές τους είναι φανερό πως επιλέγουν σε μεγάλο βαθμό και μέρη που έχουν καζίνο όπως το Macao και το Las Vegas. H Ρόδος και η Σύρος θα μπορούσαν να καλύψουν την επιθυμία αρκετών Κινέζων να έχουν τη δυνατότητα συμμετοχής σε τυχερά παιχνίδια στις διακοπές τους.

4. Η Ρόδος θα μπορούσε με την αντίστοιχη πίεση να εκμεταλλευτεί το γεγονός πως έχει το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της περιφέρειας και να είναι κόμβος προώθησης σε άλλα νησιά όπως και σε άλλες χώρες της Ευρώπης.

Η τιμητική επίσκεψη του Κινέζου Προέδρου της Δημοκρατίας της Κινάς στο νησί της Ρόδου δεν πρέπει να μείνει ανεκμετάλλευτη.

Εξάλλου είναι ένα από τα κοντινότερα άκρα της Ευρώπης προς την Ασία.

5. Ένα μεγάλο ρεύμα από νέους Κινέζους Hi Tech τουρίστες κατευθύνονται επίσης και σε μέρη όπου τους προσφέρονται νέες εμπειρίες. Δραστηριότητες όπως η Ιστιοπλοΐα, οι καταδύσεις, αναρρίχηση, ιστιοσανίδα είναι εμπειρίες που θα μπορούσαν να προσελκύσουν ένα μεγάλο και αρκετά κορεσμένο όγκο Κινέζων επισκεπτών που αναζητούν την αξιομνημόνευτη εμπειρία.

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ- ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
1. Ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν είναι η έκδοση βίζας, που προφανώς ξεκινά από την πρεσβεία μας εκεί, γιατί άλλες χώρες που ανήκουν στη Σεγκέν έχουν επιταχύνει τις διαδικασίες όπως η Γαλλία. Η Αμερική έχοντας πλέον δημιουργήσει ηλεκτρονική ταξιδιωτική visa έχει αύξηση 22% τον τελευταίο χρόνο.

Για αυτούς που διαδίδουν πως οι Κινέζοι δεν κάνουν μπάνιο είναι σημαντικό να πούμε πως οι Μαλβίδες είχαν 45% αύξηση όταν απλοποίησαν τον τρόπο απόκτησης βίζας. Εκεί προωθούν καλοκαιρινές διακοπές 6 και ένα παιδί, δηλαδή το ζευγάρι το παιδί και οι παππούδες. Η εμπειρία μας με τη ρωσική τουριστική αγορά και τα προβλήματα που αντιμετώπισαν τα πρώτα χρόνια θα μπορούσε να μας φανεί χρήσιμη.

2. Η επικοινωνία με Κίνα δεν είναι τόσο εύκολη, δεν έχουμε αρκετές πτήσεις. Μια λύση θα ήταν η προώθηση μέσω Τουρκιάς είτε από Κωνσταντινούπολη είτε από Αττάλεια η αεροπορική σύνδεση με Κίνα δεν είναι εύκολη αφού δεν έχουμε αρκετές πτήσεις. Ακόμα ένα πιο μεγαλόπνοο όραμα, η απευθείας πτήση από τη Ρόδο στη Σαγκάη.

Η ανάλογη πίεση προς την κεντρική μας κυβέρνηση να καταστούμε πύλη εισόδου από Ασία και οι αντίστοιχες σε ένα δίκτυο πρακτορειών και αεροπορικών εταιρειών της Κίνας θα μπορούσε να επιφέρει το επιθυμητό σε εμάς αποτέλεσμα. Η πρόσφατη εμπειρία μας με το ΕΒΕΔ και τον χειρισμό του όσον αφόρα την Ryan Air αποδεικνύει πως τα πάντα είναι θέμα ικανότητας, θέλησης και επιμονής. Εξάλλου η Ρόδος είναι το κοντινότερο μέρος της Ευρώπης στην Ασία με απευθείας πτήσης σε όλη την Ευρώπη. Η ενίσχυση του θαλάσσιου τουρισμού με την 7ήμερη βίζα για κρουαζιέρας που μπορεί να εκδοθεί ευκολότερα και αρχίζει να διαδίδεται στους Ασιάτες επισκέπτες.

3. Μία από της πιο ενδεδειγμένες και φθηνές λύσεις προσελκύσεις Ασιατών τουριστών σίγουρα θα είναι μια διαδικτυακή διαφημιστική καμπάνια. Δεδομένου ότι χαρακτηριστικό τους είναι πως έχουν σχεδόν 600.000.000 χρηστές διαδικτύου και οι περισσότεροι από αυτούς είναι χρηστές των social media, η διαφήμιση μέσω διαδικτύου θα είναι κατά πολύ φθηνότερη και στην περίπτωση αυτή περισσότερο αποτελεσματική. Ακολουθούν τους δικούς τους σταρ μέσω του αντιστοίχου twitter to WEibo.

Είναι ενδιαφέρον να πούμε πως περνάνε αρκετό από τον χρόνο τους μπροστά στον υπολογιστή και αντλούν πληροφορίες από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το SINA Weibo κινέζικη μορφή του Twitter, και από αναφορές πελατών στο διαδίκτυο, δεν εμπιστεύονται τόσο τους φίλους τους και της εμπειρίες τους που είναι πιο σύνηθες μοντέλο στην Ευρώπη. Το 85% των Κινέζων καταναλωτών εμπιστεύονται το διαδίκτυο σαν το εργαλείο κρίσης για τις αποφάσεις τους και το 95% από αυτούς εμπιστεύονται το Weibo. Συνιστάται για τους προορισμούς να έχουν ισχυρή παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης στα αρχικά στάδια απόφασης του επισκέπτη από Κίνα.

Όπως αναφέρει η γενική διευθύντρια του Trip Advisor σε μια συνέντευξή  της. Ένας μεγάλος αριθμός Κινέζων τουριστών προτιμούν να ταξιδεύουν μόνοι πάρα σε μεγάλα γκρουπ στριμωγμένοι σε μεγάλα λεωφορεία.

Ξοδεύουν αρκετό από τον χρόνο τους σε smart phones χρησιμοποιώντας εφαρμογές για συμβουλές. Φαίνεται πως η αγορά αυτή έχει ωριμάσει και κινείται προς περισσότερο προσωποποιημένες επιλογές στις διακοπές τους”.

Το οξύμωρο βεβαία είναι πώς ενώ η εξοικείωση με το διαδίκτυο είναι πολύ υψηλή λόγω του αυξημένου αριθμού κρουσμάτων απάτης οι συναλλαγές προτιμώνται να γίνονται στον προορισμό ακόμα και με μετρητά. Και σε αυτό βεβαία υπάρχει μια νέα διαδικτυακή υπηρεσία που προσφέρει ασφάλεια με όρο την πληρωμή του 1/3 της άξιας στον προορισμό της συναλλαγής.

4. Αρκετός λόγος γίνεται για τη βιομηχανία των κινεζικών γάμων στην Ελλάδα, κάτι το οποίο έχει καταφέρει εξαιρετικά η Σαντορίνη. Ένα επιτυχημένο παράδειγμα μιας εναλλακτικής και επιτυχημένης δράσης γύρω από τη βιομηχανία των γάμων σαν μέσω προσέλκυσης επισκεπτών από Κίνα κατόρθωσε η Νέα Ζηλανδία, η οποία φιλοξένησε τον γάμο μιας σταρ της YAO Chen, μια ηθοποιό με 66 εκ ακόλουθους, έπειτα 40 εκ αναφορές έγιναν για το Queenstown και 7000 άρθρα γραφτήκαν για αυτόν τον γάμο. Είναι ίσως καλύτερο να φιλοξενήσουμε ένα μεγάλο γάμο σταρ πάρα 50 γάμους Κινέζων όπως τα περισσότερα μέρη στον κόσμο.

5. Πάρα πολύ σημαντικό για τους Κινέζους είναι ο κινηματογράφος. Μια καλή ιδέα θα ήταν να προσελκύσουμε παραγωγούς ταινιών από εκεί και να γυριστούν ταινίες στα νησιά μας τα οποία έχουν το τέλειο σκηνικό για αρκετές παραγωγές.

Πρόταση προς την τουριστική επιτροπή Νοτίου Αιγαίου και την Αντιπεριφερειάρχη Τουρισμού
 Η ραγδαία αύξηση του κινεζικού τουρισμού με τα τεραστία μεγέθη που θα μετακινηθούν τα επόμενα χρονιά σε συνδυασμό με την πτώση της ρωσικής αγοράς, και την ελεύθερη πτώση του θαλάσσιου τουρισμού των νησιών μας, μας οδηγεί να ακολουθήσουμε μια επιθετική στρατηγική προσέλκυσης Κινέζων επισκεπτών για να υπερκαλύψουμε το κενό που θα δημιουργηθεί. Παρακάτω και έπειτα από ενδελεχή έρευνα η στρατηγική που θα ήταν κατά την γνώμη μου επιτυχής είναι η εξής:

A. Ένας από τους άξονες της τουριστικής μας πολιτικής είναι απαραίτητο να είναι η διαδικτυακή μας παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης της Κίνας και αυτό μπορεί να γίνει από μια εταιρεία ειδικών σε αυτόν τον τομέα.

B. Η παράλληλη εκπαίδευση των ξενοδόχων, των πρακτορείων και γενικότερα των φορέων του τουρισμού ώστε να υποδεχθούμε με τις καλύτερες προϋποθέσεις τους Κινέζους επισκέπτες όπως αναφέρονται στην μελέτη παραπάνω.

Γ. Η πίεση προς την κεντρική κυβέρνηση για διευκολυμένη απόκτησης βίζα και δημιουργία πύλης εισόδου από Κίνα στο αεροδρόμιο της Ρόδου».