Tα «μπεστ σέλερ»  του καλοκαιριού και τα μηνύματα

Του Παναγιώτη Δ. Υφαντή στο euro2day.gr

 

Τα «μπεστ σέλερ» του φετινού καλοκαιριού, αλλά και προορισμούς που εμφανίζουν συμπτώματα «κόπωσης» αποτυπώνουν τα στοιχεία επιβατικής κίνησης Ιανουαρίου-Ιουλίου των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που διαχειρίζεται η Fraport Greece.

Τα στοιχεία, ταυτόχρονα, δεν επιβεβαιώνουν τις εκτιμήσεις τουριστικών παραγόντων πως οι υψηλές θερμοκρασίες που επικράτησαν μετά τον Μάϊο στη βόρεια Ευρώπη, επηρέασαν την τουριστική κίνηση προς τη χώρα μας.

Κι αυτό καθώς, ήδη, στους πρώτους επτά μήνες καταγράφεται αύξηση 1,2 εκατ. επιβατών εξωτερικού στην Αθήνα (9 εκατ. φέτος έναντι 7,8 εκατ. το 2017) και 1,5 εκατ. επιβατών στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport (12,1 εκατ. επιβάτες φέτος έναντι 10,6 εκατ. πέρυσι).

Χωρίς να συνυπολογίζονται οι επιβάτες που έφθασαν φέτος στο Ηράκλειο, το πιο πολυσύχναστο περιφερειακό αεροδρόμιο της χώρας κατά τη θερινή περίοδο.

Την ίδια στιγμή, τα στοιχεία αποτυπώνουν το γεγονός πως έρχονται περισσότεροι ξένοι τουρίστες στη χώρα μας οι οποίοι, όμως, δεν κατευθύνονται απαραίτητα σε ξενοδοχεία, αλλά επιλέγουν ολοένα περισσότερο άλλου τύπου καταλύματα.

Έτσι, το «φρενάρισμα» της κίνησης που καταγράφεται τον Ιούλιο σε δημοφιλείς προορισμούς όπως η Ρόδος εξηγεί, πιθανότατα, τις γκρίνιες των ξενοδόχων για πτώση της πληρότητάς τους στην περίοδο αιχμής, παρά την αυξημένη τουριστική κίνηση.

Όπως εξηγούν παράγοντες της εγχώριας ταξιδιωτικής αγοράς, το «παιχνίδι» έχει ανοίξει στην αγορά καταλυμάτων και οι ιδιωτικές κατοικίες φαίνεται πως «κοιμίζουν», πλέον, πολλούς ξένους επισκέπτες.

Για να επιτευχθεί το «και η πίτα σωστή και ο… ξενοδόχος χορτάτος», έλεγαν χαρακτηριστικά έμπειρα στελέχη του χώρου, θα έπρεπε να καταγραφεί πολύ μεγαλύτερη αύξηση ξένων τουριστών στην περίοδο αιχμής Ιουλίου-Αυγούστου.

Πράγμα αδύνατον, όμως, σε προορισμούς όπως η Ρόδος ή το Ηράκλειο Κρήτης καθώς τα αεροδρόμιά τους έχουν φθάσει στο… ταβάνι των δυνατοτήτων τους να υποδεχθούν πτήσεις στο συγκεκριμένο διάστημα.

Από τα στοιχεία της Fraport για το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουλίου προκύπτει πως περισσότερο από το 76% των συνολικών επιβατών εξωτερικού στα 14 αεροδρόμια που διαχειρίζεται κατευθύνθηκαν σε μόλις 5 προορισμούς.

Πρόκειται για τη Ρόδο (2,45 εκατ. ταξιδιώτες) η οποία βρέθηκε μια ανάσα μπροστά από τη Θεσ/νίκη (2,33 εκατ. επιβάτες).

Στην τρίτη θέση βρέθηκε η Κέρκυρα (1,6 εκατ. ταξιδιώτες, +18,3%) αντανακλώντας τη μεγάλη άνοδο των προορισμών του Ιονίου φέτος. Ακολούθησαν τα Χανιά (1,3 εκατ. επιβάτες) και η Κως (1,2 εκατ. ταξιδιώτες).
Μύκονος, Σαντορίνη και Κως ήταν τα φετινά μπεστ σέλερ του Αιγαίου, ενώ Κέρκυρα και Κεφαλονιά ήταν η «απάντηση» του Ιονίου.

Η Μύκονος εξακολούθησε την ανοδική της πορεία καταγράφοντας αύξηση επισκεπτών 23,8% στο επτάμηνο ενώ η Σαντορίνη σημείωσε άνοδο 21,3% στο ίδιο διάστημα.

Η Κως, ωστόσο, ίσως θα μπορούσε να θεωρηθεί το φετινό μπεστ σέλερ του Αιγαίου αφού με το 1,2 εκατ. επισκέπτες που υποδέχθηκε στο επτάμηνο και την άνοδο 18,1% ήταν ο βασικός λόγος που οι προορισμοί του Ιονίου δεν πραγματοποίησαν ιστορικό… προσπέρασμα επί του δημοφιλούς δίδυμου (Ρόδος-Κως) των Δωδεκανήσων.

Αν η Κέρκυρα οδηγεί την κούρσα ανόδου του Ιονίου, η Κεφαλονιά αποδείχθηκε ο «σπρίντερ» της περιοχής το φετινό καλοκαίρι.

Κι αυτό καθώς κατέγραψε τη μεγαλύτερη άνοδο μεταξύ των δημοφιλέστερων ελληνικών προορισμών 26,5% στο επτάμηνο και 17,6% τον Ιούλιο.

Σε ανοδική τροχιά παρέμεινε η Ζάκυνθος με αύξηση ξένων επισκεπτών 11,2% στο επτάμηνο και 7,1% τον Ιούλιο.

Ενθαρρυντική είναι φέτος η εικόνα προορισμών της ανατολικής οριογραμμής του Αιγαίου οι οποίοι αντιμετώπισαν πολλά προβλήματα τα προηγούμενα χρόνια αλλά δείχνουν να… ξεκολλούν απ’ το βυθό.
Η Μυτιλήνη καταγράφει αύξηση 24,1% στο επτάμηνο και 24,9% τον Ιούλιο, ενώ η Σάμος σημείωσε άνοδο 25,7% στο επτάμηνο και 18,4% τον Ιούλιο.

Φρενάρισμα της ανοδικής τροχιάς την περίοδο αιχμής
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Fraport τη μικρότερη αύξηση τον Ιούλιο κατέγραψαν η Ρόδος (4,7%), τα Χανιά (2,9%), Σκιάθος (4,1%) και το Άκτιο (3,4%) που αποτελεί πύλη για τη Λευκάδα και παραλιακούς προορισμούς της δυτικής Ηπείρου.

Η μεγάλη άνοδος που εμφανίζει η Καβάλα στο πρώτο επτάμηνο (64,9%) δεν είναι αντιπροσωπευτική καθώς η περιοχή είχε απορροφήσει μεγάλο αριθμό πτήσεων που δεν μπορούσαν να κατευθυνθούν στη Θεσσαλονίκη λόγω των έργων στο αεροδρόμιο «Μακεδονία» της συμπρωτεύουσας.

Ίσως πιο κοντά στην πραγματική εικόνα βρίσκεται η αύξηση 12,9% που σημείωσαν οι επιβάτες εξωτερικού στο αεροδρόμιο Καβάλας τον Ιούλιο.