Χωρίς εκπαιδευτικούς κινδυνεύουν να μείνουν τα σχολεία στη Λέρο

Με απόφαση του υπουργού Παιδείας κ. Γαβρόγλου που αναρτήθηκε στις 22/08/2018, αποχαρακτηρίστηκαν τα σχολεία της Λέρου από "δυσπρόσιτα", με αποτέλεσμα το νησί να κινδυνεύει να μείνει χωρίς αναπληρωτές εκπαιδευτικούς, αφού αυτοί επιλέγουν τα σχολεία με το κριτήριο της αυξημένης μοριοδότησης. 

Για το θέμα, έντονη αντίδραση υπήρξε από τον δήμαρχο Λέρου κ. Μιχάλη Κόλια, καθώς και από την Α' ΕΛΜΕ Δωδεκανήσου.

Η επιστολή του δημάρχου Λέρου προς το υπουργείο Παιδείας αναφέρει:

Θέμα: «Υποβάθμιση της Λέρου, αποχαρακτηρισμός ως δυσπρόσιτη».                                        

"Έχοντας υπόψη:
1. Την υπ. αριθμ. 133529/ΓΔ4 υπουργική απόφαση για την «Κατάταξη σε αξιολογικές κατηγορίες και καθορισμό δυσπρόσιτων σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης», καθώς και

2. Την παράγραφο 3 της ίδιας απόφασης για τον καθορισμό ως δυσπρόσιτων τις σχολικές μονάδες που κατατάσσονται στις κατηγορίες ΙΑ, ΙΒ και ΙΓ για το σχολικό έτος 2018-2019. 

Η υπουργική απόφαση, η οποία αναρτήθηκε στις 22/08/2018  με αρ. πρωτοκόλλου 133529/ΓΔ4, προβαίνει άκριτα και άλογα στον αποχαρακτηρισμό μερικών από τις σχολικές μονάδες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λέρου, καθώς και όλων της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ως δυσπρόσιτες.

Το νησί της Λέρου κατατάσσεται στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και συγκεκριμένα στη Δ’ Δωδεκανήσου μαζί με τα νησιά: Αγαθονήσι, Αστυπάλαια, Κάρπαθος, Κάσος, Λειψοί, Μεγίστη, Νίσυρος, Πάτμος, Σύμη, Τήλος και Χάλκη. Μέχρι και την 21η Αυγούστου, το νησί μας συγκαταλεγόταν στα δυσπρόσιτα νησιά και αποτελούσε πόλο έλξης για τους εκπαιδευτικούς.

Το γεγονός αυτό είχε σαν αποτέλεσμα οι σχολικές μονάδες του τόπου μας να επανδρώνονται εγκαίρως από καθηγητές και να μην παρεμποδίζεται η ομαλή λειτουργία τους.

Με την εν λόγω υπουργική απόφαση, η Λέρος καθίσταται το μοναδικό νησί από τα παραπάνω που παύει να ανήκει στα δυσπρόσιτα νησιά της Δωδεκανήσου. Μια απόφαση άκρως αυθαίρετη και απολύτως άδικη, καθώς όλα τα άλλα νησιά της Δ’ Δωδεκανήσου παρέμειναν ως είχαν.

Η ξαφνική αυτή αλλαγή μας λυπεί, πολύ δε περισσότερο γιατί διαφαίνεται ο κίνδυνος της μη έγκαιρης στελέχωσης των σχολείων μας από εκπαιδευτικούς, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τους μαθητές μας και τα  μαθησιακά αποτελέσματα.

Είναι διάχυτος ο φόβος της υποστελέχωσης των σχολείων από εκπαιδευτικό δυναμικό ή της καθυστερημένης τοποθέτησής τους, αφού εκ προοιμίου το νησί μας θα απορρίπτεται από τις πρώτες επιλογές των αναπληρωτών καθηγητών, οι οποίοι θα προτιμούν και θα δηλώνουν περιοχές που προσφέρουν διπλασιασμό της προϋπηρεσίας τους. Ας μη λησμονούμε πως το μεγαλύτερο μέρος του εκπαιδευτικού κόσμου απαρτίζεται από αναπληρωτές, ενώ οι μόνιμοι είναι ελάχιστοι.

Επιπρόσθετα, είναι άξιο απορίας το γεγονός πως σχολεία της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, εντός του νησιού, χαρακτηρίζονται ως δυσπρόσιτα, ενώ άλλα από αυτά, καθώς και όλα της δευτεροβάθμιας, κατατάσσονται στην κατηγορία Ι, άρα στο ίδιο νησί, αναπτύσσονται εκπαιδευτικοί δύο ταχυτήτων, που θα υπηρετούν άλλοι σε χαρακτηρισμένα δυσπρόσιτα και άλλοι σε μη δυσπρόσιτα σχολεία του ίδιου τόπου. Μήπως, τελικά, θα πρέπει να εξετασθεί η αναφερόμενη αδικία;

Τελικά, η ακριτική Λέρος βάλλεται όχι μόνο από τη γείτονα χώρα, αλλά και από την εν γένει πατρίδα της!

Η Λέρος, έχει αποδείξει εμπράκτως την αποτελεσματικότητά της και την ανθρωπιά της απέναντι στο μεταναστευτικό ζήτημα και η πολιτεία σε νησιά που έχουν «σηκώσει» το δυσανάλογο αυτό βάρος, θα πρέπει να στέκεται αρωγός και συμπαραστάτης τους, προσφέροντας τα μέγιστα σε όλους τους τομείς και στην παρούσα φάση στη στήριξη της εκπαίδευσης και της επίλυσης της αδικίας που αναδύθηκε από την επαναμοριοδότηση των σχολείων και τον αποχαρακτηρισμό του νησιού μας από δυσπρόσιτο.

Θεωρούμε, λοιπόν, πως η αλλαγή ως προς το χαρακτηρισμό είναι πρωτοφανής και δημιουργεί πρόσθετα προβλήματα στην ομαλή λειτουργία των σχολείων, σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα και γενικότερα την τοπική κοινωνία.

Επειδή:
 α) θεωρούμε ότι ο παράλογος και αδικαιολόγητος αυτός αποχαρακτηρισμός στιγματίζει για μια ακόμη φορά τον τόπο μας και έχει προβληματίσει την εκπαιδευτική κοινότητα.
β) Αφαιρώντας το κίνητρο του «διπλασιασμού των μορίων» των αναπληρωτών (αφού οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί είναι ελάχιστοι) τα σχολεία και οι μαθητές μας κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς καθηγητές, με αποτέλεσμα την υποβάθμιση όχι μόνο του νησιού (για μια ακόμα φορά) αλλά και της εικόνας των σχολείων της που με τόσο κόπο χτίζεται όλα αυτά τα χρόνια. 

Για όλους αυτούς τους λόγους αιτούμαστε:
1. Την άμεση άρση της αδικίας αυτής για το νησί μας χωρίς δαπάνη για το Δημόσιο
2. Την υπαγωγή του στα «δυσπρόσιτα» (ΙΑ κατηγορία) και όχι στη Ι κατηγορία
3. Την έμπρακτη στήριξη στην Ακριτική Ελλάδα, στη Λέρο μας, αλλά και σε όλους αυτούς που την στηρίζουν με τόσους κόπους και θυσίες.
Παρακαλούμε να προβείτε στις απαραίτητες ενέργειες και στην άμεση άρση της άδικης αυτής αποφάσεως».