«Αιδώς Αργείοι»

Γράφει η Μαίρη Παπανδρέου

Η γνωστή φράση από την Ιλιάδα του Ομήρου, ραψωδία Ο, στίχος 503, «Αίας δ’ ετέρωθεν εκέκλετο οις ετάροισιν./αιδώς Αργείοι νύν άρκιον ή απέλεσθαι», δηλαδή: «Κι ο Αίαντας απέναντι έλεγε στους δικούς του: Ντροπή Αργείοι! Το μόνο βέβαια που τώρα μας περιμένει είναι να χαθούμε».

Έκτοτε, η φράση «Αιδώς Αργείοι», χρησιμοποιείται ως επίπληξη για συμπεριφορές αντίθετες προς την ηθική. Ο Βάρναλης (1884-1974) έγραψε το θαυμάσιο ποίημα «ΑΙΔΩΣ ΑΡΓΕΙΟΙ», όπου στην πρώτη στροφή, αναφέρει: «Με ζήλο στα σκολειά της προδοσίας/ του σάπιου αιώνα σέπεται η γενιά!/  Χαίρονται της σκλαβιάς την ξεγνοιασιά/  και τρέμουν του λαού την παρουσία.»

«Αιδώς Αργείοι», που με την αχαρακτήριστη συμπεριφορά σας και τις αποφάσεις σας και το γκρέμισμα αξιών και παραδόσεων.

Τι άλλο μπορούμε να προσμένομε; «Χάρισαν οι κρατούντες το όνομα της Μακεδονίας μας, προσκαλούμε άτομα τους με εχθρικές και επεκτατικές διαθέσεις στη χώρα μας, μειώνουν τις συντάξεις για τον αφανισμό των συνταξιούχων, βγάζουν τους βαρυποινίτες για εγκλήματα από τις φυλακές, χορηγούν άδειες σε αποδεδειγμένους καταχραστές, κρύβουν ή διαστρέφουν την «Αλήθεια», προς ίδιον όφελος (ήτοι την παραμονή τους στην εξουσία), και άρχισαν συστηματικά και με «μεθοδευμένες» στοχευμένες ενέργειες, να ξεριζώνουν όχι μόνον την μακραίωνη και ένδοξη Ιστορία μας και τον πολιτισμό μας, ξεκινώντας από την «αλλαγή» της διδασκαλίας των Θρησκευτικών, επειδή δεν κατάφεραν με το σάλο που ξεσήκωσαν να καταργήσουν τα Θρησκευτικά εντελώς, κατάργησαν τη διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών, ξεχνώντας ότι τα νέα ελληνικά είναι η συνέχεια και η εξέλιξη της ίδιας γλώσσας μας, ενώ τόσο μεγάλη σημασία δίνουν οι ξένοι (αλλοδαποί) Εκπαιδευτές, που έχουν εισάγει την εκμάθηση των αρχαίων ελληνικών όχι μόνον στα καλύτερα κολλέγια, αλλά οργανώνουν σεμινάρια αρχαίων ελληνικών σε ανώτερα και ανώτατα στελέχη Επιχειρήσεων, επειδή αποδείχθηκε πως η εκμάθηση της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, ακόμα και με τους διάφορους τόνους, τα πνεύματα και την υπογεγραμμένη, δημιουργούνται περισσότεροι νευρώνες στον εγκέφαλο και αυξάνεται ο Δείκτης Νοημοσύνης. 

Κατάργησαν και κάποιοι προηγούμενοι ιθύνοντες, ουσιαστικά στοιχεία από τη διδασκαλία της Γεωμετρίας και της Στερεομετρίας (θα θλίβεται ο Πυθαγόρας και οι άλλοι σοφοί μας πρόγονοι), από πλήρη άγνοια της σημαντικότητας των Μαθηματικών στην όξυνση της Νοημοσύνης των μαθητών, και τώρα ήρθε και η κατάργηση της Λογικής και των Λατινικών! Με συγκίνηση κι ευγνωμοσύνη για το Σχολείο μου και τον Καθηγητή των Μαθηματικών μου αείμνηστο Εμμανουήλ Ζορμαλιά, που με σχολαστικότητα μας δίδασκε: Γεωμετρία, Επιπεδομετρία, Τριγωνομετρία, Άλγεβρα.

Όλοι οι πολίτες μιας κάποιας ηλικίας και παιδείας, γνωρίζομε ότι τα Λατινικά μπορούμε να πούμε ότι είναι τα «αρχαία ιταλικά» και τόσες πολλές ευρωπαϊκές γλώσσες, έχουν ρίζες στα Λατινικά.

Ευγνωμονώ το Σχολείο μου, «Αμερικανικό Κολλέγιο Pierce-Deree-Alba», που πάντα έδινε και ακόμα σήμερα δίνει τόση σημασία στα Λατινικά. Θυμάμαι με συγκίνηση ότι στη δική μου εποχή, τουλάχιστον στο σχολείο μου, η διδασκαλία των Λατινικών, δεν άρχιζε στην 3η Γυμνασίου, αλλά στην 1η Γυμνασίου.

Η καθηγήτρια Έλλη Γιωτοπούλου-Σισιλιάνου, ήταν λάτρης των Λατινικών, και μας ζητούσε μέσα στην τάξη να μιλάμε Λατινικά! Το βρίσκαμε υπερβολικό τότε, όμως, αργότερα την ευγνωμονούσα που καταλάβαινα την ιταλική γλώσσα χωρίς να την έχω διδαχθεί ποτέ, από τα Λατινικά που είχα μάθει κι ακόμα θυμάμαι να «κλείνω» τις δεικτικές αντωνυμίες «hic, haec, hoc», όπως και κάποιες προσωπικές: «ego, tu, sui».

Ποιοι και γιατί, θέλουν τα παιδιά και τα εγγόνια μας, αγράμματα; Πως είναι δυνατόν να παραγνωρίζουν, τη σημαντικότητα των προαναφερόμενων μαθημάτων; Παρατηρούμε την «λογοπενία» πολλών σημερινών νέων, που «πετούν» π.χ. μέσα στις καθημερινές τους εκφράσεις κι ένα «Ο.Κ.», που ούτε οι Αμερικανοί δεν γνωρίζουν από ποιες λέξεις προέρχεται η σύντμηση. 

Λες και η πλουσιότερη στον κόσμο γλώσσα μας, δεν κυριολεκτεί με τις εκφράσεις που είναι και εύηχες όπως π.χ.: «εν τάξει», «χαίρετε» αντί για «by», «κατ’ ευχήν» ή «στο επανειδείν»  αντί «ta-ta», «cheers» αντί  «εις υγείαν», και τόσες άλλες ανόητες ξένες εκφράσεις, που τις περισσότερες φορές, δεν έχουν ούτε στη γλώσσα τους νόημα. Που οδηγούμαστε λοιπόν, από τις μεθοδευμένες «βολές», ενάντια στην Ιστορία μας και ενάντια στη γλώσσα μας.

Αξίζει με ιδιαίτερη προσοχή, να διαβάζομε καθημερινά στην έγκριτη «Ροδιακή», την θαυμάσια στήλη «Λεξιστορείν» του Καθηγητή Φιλολογίας και Γλωσσολογίας Αλέξανδρου Ν. Κατσαρά  κι όλοι ελπίζομε και ευχόμαστε σύντομα να δούμε την τόσο σημαντική του εργασία σε πολύτιμο Τόμο.