Προς κυβερνώντες: Το μπλε στον χάρτη είναι θάλασσα.  Δεν είναι ασφαλτοστρωμένος δρόμος

Νησιωτικότητα: Αναφορά στα μειονεκτήματα που εμφανίζουν τα νησιά έναντι της ηπειρωτικής χώρας και άρα και στις αναγκαίες, οριζόντιες πολιτικές για την άμβλυνση αυτών των μειονεκτημάτων.

Δύο πρόσφατες αποφάσεις της κεντρικής εξουσίας, αμφισβητούν ωστόσο τον ορισμό της νησιωτικότητας, προσδίδοντας  νέο περιεχόμενο στην ουσία του όρου.

Η πρώτη αναφέρεται στη στη μη αποδοχή  των 34 παρατηρήσεων σε ισάριθμα σημεία του νομοσχεδίου για τα υδατοδρόμια.

Η σύνταξη των προτάσεων πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου με έμπειρους και εξειδικευμένους  επιστήμονες, με σκοπό την κατάθεση μιας  βελτιωτικής πρότασης, περισσότερο ευέλικτης, ρεαλιστικής, και σίγουρα προνοητικής, σε σχέση με τα προβλήματα που ενδεχομένως να προέκυπταν. Άρα ήξεραν, σίγουρα μπορούσαν, αλλά προφανώς, δεν ήθελαν.

Η δεύτερη απόφαση αναφέρεται στο πρόσφατο νομοσχέδιο του Υπουργείου Μεταφορών για την πιστοποίηση ικανότητας οδήγησης των οδηγών άνω των 74 χρονών για ανανέωση της αδείας οδήγησης.  Εκτός  από τις απαραίτητες ιατρικές εξετάσεις, απαιτείται και η εξέταση οδήγησης με το δικό τους όχημα. Μέτρο σωστό και απαραίτητο.

Ακριβό όμως για τους νησιώτες, οι οποίοι έχουν την ατυχία να κατοικούν σε νησί που δεν υπάρχει τμήμα της διεύθυνσης  Συγκοινωνιών. Θα πρέπει να φορτώσει το αυτοκίνητό του σε πλοίο της γραμμής, να μείνει σε νησί που υπάρχει τμήμα της διεύθυνσης  Συγκοινωνιών μερικές μέρες για να εξεταστεί και να επιστρέψει, έχοντας δαπανήσει τη μισή του σύνταξη.  

Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου θα κληθεί να δώσει  λύση στέλνοντας εξεταστές, χρησιμοποιώντας υπαλλήλους από τα  ήδη  υποστελεχωμένα τμήματα της διεύθυνσης Συγκοινωνιών των νησιών μας. Υπογραμμίζεται και ο κίνδυνος που διατρέχουν οι εξεταστές, σε ένα όχημα χωρίς πεντάλ στη θέση του συνοδηγού.

Εάν στα παραδείγματα αυτά προστεθεί η ταλαιπωρία αναπληρωτών εκπαιδευτικών οι οποίοι θα πρέπει να ταξιδεύουν πολλές  ώρες  και να υποχρεούνται να μείνουν στο νησί άλλες τόσες για μια διαδικασία δέκα λεπτών και την επιμονή ορισμένων μέσων ενημέρωσης, που ταύτισαν την νησιωτικότητα με τη  φοροδιαφυγή των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται  στα νησιά,  το φόρο διανυκτέρευσης, και πολλά άλλα, το συμπέρασμα είναι εύκολο...

Κύριοι και κυρίες  των κεντρικών αποφάσεων, η ανταποδοτικότητα των οικονομικών απολαβών από τα νησιά του Νοτίου Αιγαίου είναι απαιτητή και αναγκαία. Οφείλετε να στηρίξετε με συγκεκριμένες λύσεις τα νησιά μας, ή τουλάχιστον να υιοθετείτε τις λύσεις που σας δίνει έτοιμες ο Περιφερειάρχης και οι σύμβουλοί του. Διότι  αυτές οι λύσεις είναι  προσαρμοσμένες στη θάλασσα. 

Η ισονομία που αποτέλεσε το άλλοθι  για την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, επιβάλλεται να έχει αμφίδρομη δράση.  Ισονομία αναζητούν και οι νησιώτες.

Ο Περιφερειάρχης Γιώργος Χατζημάρκος και όλοι εμείς που παλεύουμε καθημερινά δίπλα του, έχουμε κάνει σημαία μας τη νησιωτικότητα, την στηρίζουμε και την έχουμε μετατρέψει σε πλεονέκτημα. Για αυτό κρατάμε όρθια τα νησιά μας και τα έχουμε αναγάγει σε πυλώνες ανάπτυξης, φωτεινά παραδείγματα σε μια Ελλάδα που δυσκολεύεται να αναπνεύσει. Η άνιση μάχη με την άγνοια της νησιωτικότητας κερδίζεται μόνο με σχεδιασμό και καινοτομία. Ευτυχώς, έχουμε περίσσευμα αποθεμάτων και από τα δύο. Για αυτό κρατάμε και το βαθύ μπλε του Αιγαίου αναλλοίωτο.   

Έγγραφο στο υπουργείο Υποδομών
Για το θέμα στάλθηκε χτες έγγραφο στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών από τη γενική διεύθυνση Μεταφορών και Επικοινωνιών Νοτίου Αιγαίου, στο οποίο αναφέρονται τα εξής: Σε συνέχεια των πιο πάνω σχετικών αναφορικά με τη διαδικασία ανανέωσης αδειών οδήγησης ατόμων μετά τη συμπλήρωση της ηλικίας των 74 ετών, οφείλουμε να επισημάνουμε σημεία σχετικά με την εφαρμογή της υπουργικής απόφασης στη νησιωτική περιοχή του Νοτίου Αιγαίου.

Α) ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΝΗΣΙΩΤΙΚΟΤΗΤΑΣ
Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου αποτελείται από τους νομούς Κυκλάδων και Δωδεκανήσου με πλήθος κατοικημένων νησιών, η ακτοπλοϊκή διασύνδεση των οποίων είναι κατά κανόνα από προβληματική έως και ανύπαρκτη σε συγκεκριμένες εποχές του έτους. Δοκιμασίες προσόντων και συμπεριφοράς δεν διενεργούνται στο σύνολο των  νησιών αλλά σε μικρό αριθμό αυτών.

Συγκεκριμένα:
Στον Νομό Κυκλάδων διενεργούνται εξετάσεις στα νησιά: Σύρος, Τήνος, Μύκονος, Άνδρος, Πάρος, Νάξος Μήλος και Θήρα.

Δεν διενεργούνται εξετάσεις στα νησιά: Κέα, Κύθνος, Σίφνος, Σέριφος, Κίμωλος, Σίκινος, Φολέγανδρος, Ανάφη, Θηρασιά, Ίος, Αντίπαρος, Δονούσα, Σχοινούσα, Κουφονήσια, Ηρακλειά, Αμοργός.

Στον Νομό Δωδεκανήσου διενεργούνται εξετάσεις στα νησιά: Ρόδος, Κως, Κάλυμνος, Λέρος και Κάρπαθος.
Δεν διενεργούνται εξετάσεις στα νησιά: Σύμη, Χάλκη, Τήλος, Νίσυρος, Κάσος, Αστυπάλαια, Λειψοί, Αγαθονήσι, Πάτμος.

Από το σύνολο δηλαδή των νησιών της Περιφέρειας διενεργούνται εξετάσεις σε 13 νησιά, ενώ σε 25 δεν διενεργούνται. Θα πρέπει να επισημάνουμε ότι ο πληθυσμός ειδικά των μικρών νησιών αφορά σε μεγάλες κατά το πλείστον ηλικίες στις οποίες και  αφορά η εφαρμογή της ανωτέρω υ.α. Δεδομένου ότι οι άδειες οδήγησης δεν λήγουν σε ταυτόσημες ημερομηνίες είναι αδύνατον να προγραμματιστούν εξετάσεις σε αυτά τα νησιά ώστε να καλυφθεί το σύνολο των ατόμων που οφείλουν να δοκιμαστούν προκειμένου να ανανεώσουν την άδεια οδήγησής τους.

Η μετάβαση από τα 25 αυτά νησιά προς τα πλησιέστερα όπου διενεργούνται σε σχετικά τακτά διαστήματα εξετάσεις είναι και χρονοβόρα και δαπανηρή ειδικά εάν πρέπει ο εξεταζόμενος να μεταφέρει και το όχημά του σύμφωνα με την παρ.4 του άρθρου 1 της υ.α.

Επιπλέον προβλέπεται ότι το όχημα του εξεταζόμενου θα πρέπει εκτός των άλλων να διαθέτει Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου. Όπως γνωρίζετε, τα περισσότερα από τα μικρά νησιά (με πληθυσμό κάτω των 5000 κατοίκων) εξαιρούνται από την υποχρέωση Τεχνικού Ελέγχου και δεν είναι εφοδιασμένα με Δελτίο Καταλληλότητας, αφού στα περισσότερα από αυτά δεν λειτουργούν αδειοδοτημένα συνεργεία.

Β) ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΤΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ
Από την έκδοση του ΔΕΕ έως την πραγματοποίηση της δοκιμασίας προσόντων ο χρόνος που μεσολαβεί στα νησιά είναι στις περισσότερες περιπτώσεις μεγαλύτερος του προβλεπόμενου, για λόγους ανωτέρας βίας (μικρός αριθμός εξεταστών, μεγάλος αριθμός νησιών, προβλήματα ακτοπλοϊκής διασύνδεσης κλπ).

Στις περισσότερες περιπτώσεις τα μέλη των επιτροπών θα κληθούν να πραγματοποιήσουν την εξέταση σε όχημα αμφίβολης καταλληλότητας και με οδηγό μεγάλης ηλικίας με άδεια οδήγησης της οποίας η ισχύς θα έχει λήξει.

Παρά το γεγονός ότι οι οδηγοί είναι κάτοχοι άδειας οδήγησης αυτό δεν διασφαλίζει την ασφάλεια των υπαλλήλων-εξεταστών αφού από το ίδιο το πνεύμα της υ.α. θεωρούνται δυνάμει  ακατάλληλοι και για τον λόγο αυτό επανεξετάζονται.

Η παρουσία εκπαιδευτών κατά τη διάρκεια πρακτικής εξέτασης και μάλιστα σε εκπαιδευτικό όχημα (ύπαρξη διπλών πεντάλ) αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις  για την επίτευξη κατάλληλων συνθηκών εξέτασης που θα προσφέρουν ασφάλεια στους υπαλλήλους-εξεταστές, καθώς και στον ίδιο τον εξεταζόμενο.

Γ) ΑΛΛΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ
Με βάση το άρθρο 5 της υ.α. η καθοδήγηση του οδηγού οποιασδήποτε κατηγορίας δίκυκλου από την επιτροπή γίνεται από όχημα κατηγορίας Β που πρέπει να βρίσκεται εκεί με μέριμνα του ενδιαφερόμενου, πρά­γμα που επίσης δυσκολεύει τη μετακίνηση του εξεταζόμενου σε άλλα νησιά, την εξεύρεση οχήματος με οδηγό, αυξάνοντας σημαντικά το κόστος.   

Δ) ΠΡΟΤΑΣΗ
Θεωρώντας ορθό το μέτρο που υιοθετείται με την ανωτέρω υ.α. και για να ξεπεραστούν τα προβλήματα που παραθέσαμε, προτείνουμε για τον νησιωτικό χώρο, η εξέταση να πραγματοποιείται με εκπαιδευτικό όχημα που πληροί τις προϋποθέσεις καταλληλότητας και με την παρουσία εκπαιδευτή για τον χειρισμό των βοηθητικών μέσων ώστε να εξασφαλίζεται η ασφάλεια των υπαλλήλων- εξεταστών.

Τα έξοδα παράστασης του εκπαιδευτή σε κάθε περίπτωση θα αφορούν σε μικρότερο ποσό από αυτό που θα κληθεί να καταβάλει ο κάθε ενδιαφερόμενος εάν πρόκειται να ταξιδέψει από νησί σε νησί, να διανυκτερεύσει άνω των 2 ημερών σε κάποιες περιπτώσεις, και να μεταφέρει το όχημά του.

Εάν δεν εξευρεθεί άμεσα λύση στο πρόβλημα των νησιών είναι βέβαιο ότι οι περισσότεροι από τους οδηγούς θα κυκλοφορούν με ληγμένες άδειες οδήγησης και με ό,τι αποτελέσματα αυτό συνεπάγεται.
Στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε διευκρίνιση.

Ο ΑΝΤΙΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗΣ
ΜΕΤ ΚΑΙ ΕΠΙΚ   ΚΥΚΛΑΔΩΝ
ΙΩΑΝΝΗΣ ΜΑΡΓΑΡΙΤΗΣ    

Ο ΕΝΤΕΤΑΛΜΕΝΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ
ΜΕΤ ΚΑΙ ΕΠΙΚ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΥ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΜΠΑΡΔΟΣ