Τα βασικά προβλήματα της εκπαίδευσης παραμένουν τα ίδια

Της Κατερίνας Εμμανουήλ

Η νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε με τα βασικά προβλήματα της εκπαίδευσης να παραμένουν τα ίδια: η αδιοριστία μόνιμων εκπαιδευτικών, η έλλειψη υλικοτεχνικών υποδομών, η αδυναμία κάλυψης των τεράστιων αναγκών στην ειδική αγωγή, η απουσία εφαρμογής καινοτόμων προγραμμάτων και η απουσία ενός σταθερού εκπαιδευτικού συστήματος, που δεν θα αλλάζει ανάλογα με τις ιδεοληψίες και τους πειραματισμούς του κάθε Υπουργού Παιδείας!

Εύχομαι καλή και δημιουργική σχολική χρονιά, με ουσιαστική γνώση και πρόοδο για όλους του μαθητές, καλή δύναμη στους γονείς και σε όλους τους εκπαιδευτικούς, που στηρίζουν το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, στερούμενοι πολλές φορές, τις οικογένειες και την ιδιαίτερη πατρίδα τους.

Με αφορμή την ημέρα του αγιασμού στα σχολεία μας, δημοσιεύω την ομιλία μου στην 87η Γενική Συνέλευση της ΔΟΕ (Ιούνιος 2018) για τα δικαιώματα των αναπληρωτών.

«Κ. ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ (ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΥ):

Είμαι νηπιαγωγός στο 1ο Νηπιαγωγείο Λακκίου στη Λέρο και εκπροσωπώ το Σύλλογο της επαρχίας Καλύμνου, που περιλαμβάνει τα νησιά Λέρο, Κάλυμνο, Πάτμο, Λειψούς, Αστυπάλαια και Αγαθονήσι.

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι,

Η ΔΟΕ στέκεται απέναντι σε μια σειρά κυβερνητικών επιλογών, που οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια στην αποδόμηση της δημόσιας δωρεάν Παιδείας. Απέναντι σε ένα Υπουργείο Παιδείας, που παραπαίει μεταξύ αστείου και σοβαρού. Απέναντι σε ένα Υπουργείο Παιδείας, που συχνά αναιρεί, αλλά και ακόμα πιο συχνά αυτοαναιρείται.

Και οφείλουμε να πιστώσουμε στις πιέσεις και στις επιτυχείς διεκδικήσεις της ΔΟΕ, την κατάκτηση και τη θεσμοθέτηση της δίχρονης Προσχολικής Αγωγής! Με κινητοποιήσεις, με δράσεις και τη διοργάνωση σχετικών ημερίδων, η ΔΟΕ προσπάθησε να ευαισθητοποιήσει τόσο τους συναδέλφους και τους φοιτητές στα πανεπιστημιακά τμήματα Προσχολικής Αγωγής, όσο και την κοινωνία ολόκληρη.

Παραμένει βέβαια να δούμε την απόλυτη εφαρμογή της, μιας και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, μεταθέτει την υποχρεωτικότητα σε βάθος τριετίας και χωρίς τον απαραίτητο σχεδιασμό για υποδομές και οικονομική κάλυψη των αναγκών που προκύπτουν.

Κάποιοι κατήγγειλαν εδώ μέσα την ηγεσία της ΔΟΕ, επειδή μετά από πρόταση της ΔΑΚΕ, η Ομοσπονδία μας προσέφυγε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Αναφορών, σε μια διεκδίκηση που αφορά αφ’ ενός στους διορισμούς μονίμων εκπαιδευτικών που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες, και αφ’ ετέρου στα δικαιώματα των αναπληρωτών συναδέλφων.

Αλίμονο συνάδελφοι, αν σε κάθε αγώνα για τις διεκδικήσεις του κλάδου μας, την ώρα της μάχης δε χρησιμοποιήσουμε όλα τα όπλα που έχουμε στη φαρέτρα μας. Και θα το κάνουμε με απόλυτη ευσυνειδησία!!! Η ΔΑΚΕ θα καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια και θα μετέρθει όλα τα μέσα, αλλά και θα αγωνιστεί με όλα τα όπλα που διαθέτει, προκειμένου να πιέσει προς αυτή την κατεύθυνση. Και δεν πρέπει καθόλου να ξεχνάμε ότι το μεγαλύτερο μέρος των μονιμοποιήσεων δημοσίων υπαλλήλων, που έγιναν τα τελευταία 20 χρόνια, έχουν γίνει μετά από αποφάσεις Ευρωπαϊκών Δικαστηρίων.

Συναδέλφισσες και συνάδελφοι, προέρχομαι από ένα νομό με τα μεγαλύτερα ποσοστά αναπληρωτών στην Ελλάδα. Ο μέσος όρος αναπληρωτών στο νομό Δωδεκανήσου αγγίζει το 48%, ενώ είναι πολλά τα σχολεία στα οποία οι αναπληρωτές ξεπερνούν το 60% του εκπαιδευτικού προσωπικού.

 Όποιος θεωρεί ότι το πρόβλημα της αδιοριστίας των εκπαιδευτικών είναι μόνο πρόβλημα των αναπληρωτών, πλανάται πλάνην οικτρά.

Όποιος επίσης επιχειρεί να οικειοποιηθεί τους αγώνες για διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών, προσπαθώντας να καπηλευθεί τον πόνο και την ταλαιπωρία των αναπληρωτών, δεν είναι απλά ανεκδιήγητος, αλλά τραγικά λαϊκιστής και δυστυχώς, εξυπηρετεί μικροπολιτικά συμφέροντα που βλάπτουν ανεπανόρθωτα τις αγωνιστικές διεκδικήσεις του κλάδου μας.

 Το πρόβλημα της αδιοριστίας μόνιμων εκπαιδευτικών, αφορά όλους. Αφορά τους αναπληρωτές, αφορά τους μόνιμους, αφορά την εύρυθμη λειτουργία των σχολείων, αφορά τους γονείς, αφορά ολόκληρο το εκπαιδευτικό μας σύστημα και κατ’ επέκταση αφορά τα ίδια τα παιδιά μας!!!

Διαφορετική αντιμετώπιση του προβλήματος, μόνο εκ του πονηρού μπορεί να γίνει. Οι αγώνες μας πρέπει να είναι κοινοί.

Όλοι μαζί οφείλουμε με ειλικρίνεια ν’ αγωνιστούμε για διορισμούς μόνιμων εκπαιδευτικών, αλλά και για την εξίσωση των δικαιωμάτων των αναπληρωτών με αυτά των μονίμων. Είναι αδιανόητο, ανθρώπους που το κράτος, τούς έχει οδηγήσει σε εργασιακή ομηρία, που τούς χρησιμοποιεί πολλά χρόνια τώρα για να στηρίξουν το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας, να μην τους παρέχει, αν μη τι άλλο τα αυτονόητα εργασιακά τους δικαιώματα.

Απαιτούμε λοιπόν:
• Ταυτόχρονη και από την αρχή του έτους πρόσληψη όλων των αναπληρωτών σε μια φάση.
• Έγκαιρη πραγματοποίηση των υπηρεσιακών μεταβολών τους.
• Συνυπηρέτηση των συζύγων αναπληρωτών.
• Αλλαγή νομοθετικού πλαισίου για την εξίσωση των επιδομάτων θέσης ευθύνης των αναπληρωτών.
• Πλήρη εξομοίωση όλων των αδειών σε σχέση με τους μόνιμους εκπαιδευτικούς. Οι κανονικές, οι αναρρωτικές, οι άδειες μητρότητας, επαπειλούμενης κύησης και ανατροφής, να εξισωθούν πλήρως με τις άδειες των μονίμων συναδέλφων.
• Γενικά πλήρη εργασιακά και συνδικαλιστικά δικαιώματα σε όλους τους αναπληρωτές.»