Ποιες αλλαγές έρχονται στο νομοσχέδιο για την ακτοπλοΐα

Του
Βυθούλκα Διονύση
στο “ΒΗΜΑ”

 

Σε τροποποιήσεις άρθρων του Νόμου 2932/2001 «Ελεύθερη παροχή υπηρεσιών στις θαλάσσιες ενδομεταφορές – σύσταση γραμματείας λιμένων και λιμενικής πολιτικής – μετατροπής λιμενικών ταμείων σε ανώνυμες εταιρείες και άλλες διατάξεις» θα προχωρήσει το προσεχές διάστημα το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Σύμφωνα με πληροφορίες, στελέχη του υπουργείου επεξεργάζονται την περίοδο αυτή τις προτάσεις που έχουν καταθέσει αρμόδιοι φορείς, όπως ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, και εκτιμάται ότι μέσα στον Νοέμβριο θα έχει ολοκληρωθεί η συγγραφή των σχετικών άρθρων που θα περιλαμβάνουν τις αλλαγές και θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα “opengov” για διαβούλευση. Μετά τις όποιες παρατηρήσεις που θα κατατεθούν, θα γίνει η απαραίτητη επεξεργασία και οι τροποποιήσεις θα πάρουν τον δρόμο προς τη Βουλή.

Σε τρία κομμάτια
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι αναμένεται να «σπάσει» το νομοσχέδιο σε τρία κομμάτια, στα άρθρα που αναφέρονται στα πλοία της ακτοπλοΐας, στα πορθμεία (φέρι μποτ) και στα φορτηγά πλοία, γιατί σήμερα  υπάρχουν διατάξεις που αφορούν διαφορετικών κατηγοριών πλοία. Αναφορικά με τις αλλαγές αναμένεται να συμπεριλαμβάνεται και άρθρο για τη μεταφορά ατόμων με κινητικά προβλήματα, κυρίως με φέρι μποτ.

Υπενθυμίζεται πως πρόσφατα είχε συνάντηση με το προεδρείο του Πανελληνίου Συλλόγου Παραπληγικών ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Φώτης Κουβέλης.

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης οι εκπρόσωποι του Συλλόγου ζήτησαν από τον υπουργό τη λήψη των κατάλληλων μέτρων για τη διευκόλυνση της μετακίνησής τους με τα πλοία της ακτοπλοΐας, με δεδομένο ότι σε πολλές περιπτώσεις είναι από δύσκολη έως αδύνατη η πρόσβασή τους στα θαλάσσια μέσα μεταφοράς και η μετακίνησή τους από και προς τη νησιωτική χώρα.

Ως τα σημαντικότερα προβλήματα ανέφεραν την απουσία των κατάλληλων μέσων και υποδομών για την εξυπηρέτηση των Ατόμων Με Ειδικές Ανάγκες, όπως ανελκυστήρες, ειδικές ράμπες, προσβάσιμες καμπίνες, χώροι υγιεινής κ.ά.

Κίνητρα για τις «άγονες»
Επιπροσθέτως αναμένεται να υπάρξει αναφορά για τα κίνητρα σχετικά με τα πλοία που αφορούν άγονες γραμμές και κυρίως σε ό,τι αφορά τη χρονική διάρκεια της σχετικής σύμβασης.

Αναφορικά με τις επικείμενες τροποποιήσεις στο νομοσχέδιο, τα ίδια στελέχη επεσήμαναν ότι με τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί θα γίνει εφικτό να ξεπεραστούν οι αντιπαραθέσεις μεταξύ των ακτοπλόων κάνοντας λόγο για έναν εποικοδομητικό διάλογο που έχει ξεκινήσει για το θέμα.

Οσον αφορά τα κίνητρα τόνιζαν ότι για να δρομολογηθούν νέα πλοία για την εξυπηρέτηση νησιών στη λεγόμενη «άγονη γραμμή» σημαντικό ρόλο έχουν η διάρκεια της σύμβασης αλλά και το ύψος των μισθωμάτων.

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας κ. Μιχάλης Σακέλλης μιλώντας το καλοκαίρι σε ημερίδα για την ακτοπλοΐα είχε πει μεταξύ άλλων πως «για τον ακτοπλοϊκό μας στόλο πρέπει πρώτα απ’ όλα να επισημάνουμε ότι η ανάγκη ανανέωσής του δεν είναι ποτέ στιγμιαία αλλά διαρκής.

Τα επόμενα 10-15 χρόνια θα υπάρξουν ανάγκες ανανέωσης του στόλου μας ενώ οι περιβαλλοντολογικοί κανονισμοί θα δημιουργήσουν πρόσθετες ανάγκες για την αντικατάσταση πλοίων ίσως νωρίτερα απ’ ό,τι έχουν προγραμματιστεί.

Επίσης παρατηρείται μικρή ή και μηδενική συμμετοχή σε ορισμένους διαγωνισμούς για την εξυπηρέτηση των νησιών με συμβάσεις δημόσιας υπηρεσίας. Και σε αυτές τις περιπτώσεις προβλέπουμε ότι θα χρειαστεί η ναυπήγηση νέων πλοίων, λαμβανομένου υπόψη ότι στη διεθνή αγορά δεν υπάρχουν τα κατάλληλα πλοία για να αγοραστούν».

«Μείωση του ΦΠΑ»
Επιπλέον, είχε σημειώσει ότι «η απαλλαγή των εταιρειών μας από υποχρεώσεις δημόσιας υπηρεσίας είναι απαραίτητη. Για τη βελτίωση του θεσμικού μας πλαισίου έχουν ήδη γίνει συζητήσεις και έχουν κατατεθεί οι προτάσεις μας για την πλέον ευέλικτη λειτουργία των εταιρειών μας και κυρίως για την απαλλαγή από υποχρεώσεις δημόσιας υπηρεσίας και ευελπιστούμε στην κατανόηση του υπουργείου.

Πρέπει όλοι να συνειδητοποιήσουμε ότι η επιβολή υποχρεώσεων έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους εκμετάλλευσης και βέβαια και των εισιτηρίων. Λαμβάνοντας υπόψη την αύξηση των τιμών των καυσίμων μετά το 2016, την ανοδική πορεία τους το 2018, αλλά και την αναμενόμενη αύξηση το 2020, είναι βέβαιο ότι θα δημιουργηθούν πιέσεις για την αύξηση του κόστους ταξιδιού με αρνητικές συνέπειες στην κίνηση και στον τουρισμό μας.

Μονόδρομος για την αποφυγή αυξήσεων στις τιμές των εισιτηρίων είναι η μείωση των συντελεστών ΦΠΑ στα επίπεδα των συντελεστών που ισχύουν και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Το θέμα είναι πολύ σοβαρό και πρέπει να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να πετύχουμε τη μείωση των συντελεστών».

Στη διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου είχε γίνει λόγος και στην εφετινή ετήσια μελέτη της εταιρείας συμβούλων επιχειρήσεων XRTC ΕΠΕ, η οποία ασχολείται ενεργά με τον κλάδο της ακτοπλοΐας από το 2000.

Οπως αναφέρονταν «είναι επιτακτική όσο ποτέ πλέον η ανάγκη εκσυγχρονισμού του θεσμικού πλαισίου, το οποίο δεν θα στηρίζεται στη δημιουργία κινήτρων που προκαλούν στρεβλώσεις στην αγορά, αλλά στη δημιουργία ενός κανονιστικού πλαισίου που θα εξασφαλίζει την ανταγωνιστικότητα των εταιρειών και συνθήκες υγιούς ανταγωνισμού.

Θεωρούμε ότι αυτό το πλαίσιο δεν θα πρέπει να προσεγγιστεί μονομερώς από το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αλλά σε συνεργασία με τα υπουργεία Μεταφορών και Υποδομών, ώστε να υπάρξει μια ολοκληρωμένη λύση προς όφελος του πολίτη».

Οριακά αυξημένη κίνηση
Εν τω μεταξύ, οριακή αύξηση σε σχέση με πέρυσι καταγράφηκε το καλοκαίρι στον αριθμό των επιβατών που μετακινήθηκαν με τα πλοία της ακτοπλοΐας. Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, αυτό οφείλεται στο αυξημένο ενδιαφέρον Ελλήνων και ξένων προς τα νησιά των Κυκλάδων, ενώ πολλοί ήταν οι τουρίστες που επέλεξαν τα πλοία για ενδιάμεσες διαδρομές μεταξύ νησιών.

Σημειώνεται ότι ένας σημαντικός αριθμός τουριστών κάθε χρόνο επιλέγει να κατευθύνεται στα ελληνικά νησιά απευθείας από τις χώρες τους με πτήσεις τσάρτερ και όχι μέσω του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος» και εν συνεχεία των λιμένων Πειραιά ή Ραφήνας.