Aφιέρωμα: 51 χρόνια από τη "μυστηριώδη" συντριβή της πτήσης CY 284 πάνω από το Καστελλόριζο

12 Οκτωβρίου 1967... Το αεροσκάφος de Havilland Comet αναμενόταν στη Λευκωσία στις 5:45 π.μ., αλλά δεν έφτασε ποτέ...

Εκτελεί την πτήση CY 284 (Cyprus Airways Flight 284) προς το Διεθνές Αεροδρόμιο Λευκωσίας, και διαλύεται στον αέρα στον εναέριο χώρο κοντά στο Καστελλόριζο, όταν μια εκρηκτική συσκευή εξερράγη στον θάλαμο επιβατών.

Αποτέλεσμα ο θάνατος και των 66 επιβαινόντων, των 59 επιβατών και των 7 ατόμων του πληρώματος.

"Αεροσκάφος των Βρετανικών Ευρωπαϊκών Αερογραμμών και των Κυπριακών Αερογραμμών, εκτελούν πτήσιν από Λονδίνον εις Λευκωσίαν μέσω Αθηνών,κατέπεσε την 5.17 π.μ. της σήμερον εις την θάλασσαν μεταξύ Ρόδου και Κύπρου και εις σημείον ευρισκόμενον 30 μίλια εκ των ακτών της Τουρκίας, 106 μίλια εκ Ρόδου και 160 μίλια εκ Κύπρου. Του αεροσκάφους επέβαινον 59 επιβάται και πλήρωμα εξ επτά προσώπων.

Αι αρμόδιαι υπηρεσίαι της Δημοκρατίας εκινητοποίησαν αμέσως, εν συνεργασία μετά της εν Κύπρω Βρετανικής Βασιλικής Αεροπορίας, τα συνεργεία διασώσεως, τα οποία και επελήφθησαν πάραυτα του έργου ερεύνης και διασώσεως.

 

 

Ωσαύτως εζητήθη βοήθεια από τας Ελληνικάς και τας Τουρκικάς Αρχάς, καθώς επίσης και από όλα τα ευρισκόμενα εις την περιοχήν πλοία. Υπό των προσδραμόντων εις την περιοχήν του ατυχήματος σκαφών είχον περισυλλεγή μέχρι της 1ης μ.μ. 21 πτώματα. Αι έρευναι συνεχίζονται."

Μυστήριο καλύπτει μέχρι και σήμερα την υπόθεση, αφού δεν έγινε γνωστό ποιος τελικά τοποθέτησε τον εκρηκτικό μηχανισμό. Αρχικά υπήρχε μια υπόνοια ότι το αεροπλάνο καταρρίφθηκε από μαχητικό αεροσκάφος.

 

 

Το χρονικό της μοιραίας πτήσης 

11 Οκτωβρίου 1967, Ώρα: 11:45...

Το αεροπλάνο αναχωρεί από το Λονδίνο με προορισμό την Αθήνα, με 32 επιβάτες. Με το αεροπλάνο θα ταξίδευε και ο τότε πρόεδρος της Βουλής Γλαύκος Κληρίδης, τελευταία στιγμή ωστόσο αναβάλλει την αναχώρησή του, λόγω υποχρεώσεων στο Λονδίνο.

12 Οκτωβρίου 1967, Ώρα: 4:35...

Το αεροπλάνο απογειώνεται από το αεροδρόμιο του Ελληνικού με 27 επιπλέον άτομα και κωδικό πτήσης CY284. Στο αεροσκάφος επιβαίνουν Κύπριοι, Έλληνες, Βρετανοί και Αμερικανοί υπήκοοι.

Ώρα: 5:17...

Χάνεται κάθε επαφή των πύργων ελέγχου Αθήνας και Λευκωσίας με το αεροπλάνο. Βρίσκεται στην εναέρια περιοχή κοντά στο Καστελόριζο. Ο "Κομήτης" πέφτει φλεγόμενος στη θάλασσα πριν ο κυβερνήτης Μπλάγκουντ προλάβει να εκπέμψει σήμα κινδύνου.

 

 

Και οι 66 επιβάτες βρίσκουν τραγικό θάνατο.

51 πτώματα ανασύρονται από τη θάλασσα, με τουρκικά πλοία και ελληνικό αντιτορπιλικό. Τα περισσότερα έφεραν ατομικά σωσίβια. Τα ρολόγια που έφεραν οι επιβάτες σταμάτησαν στην ένδειξη 5:25. Οι άλλοι 11 θεωρούνται αγνοούμενοι αλλά νεκροί...

"Η πιθανότης δολιοφθοράς έδωσεν αφορμήν να κυκλοφορήσουν εις Αθήνας φήμαι ότι μεταξύ των επιβατών ευρίσκετο ινκόγκνιτο ο στρατηγός Γρίβας, ο οποίος, ως γράφει η εφημερίς (σ.σ. Ντέιλι Μίρορ) είναι γνωστόν ότι έχει πολλούς πολιτικούς εχθρούς, τόσον εις την Ελλάδα όσον και εις την Κύπρον. Η εις Αθήνας όμως κυπριακή Πρεσβεία διέψευσεν αμέσως την πληροφορίαν ότι ο στρατηγός Γρίβας ήτο μεταξύ των επιβατών"

Αυτό έγραψε τότε η εφημερίδα ο «Φιλελεύθερος».

 

 

Στόχος ο Γρίβας

Από την πρώτη στιγμή, ο βρετανικός Τύπος, υποστήριξε ότι στόχος της επίθεσης ήταν ο Γεώργιος Γρίβας.

Σύμφωνα με όσα αναφέρθηκαν το 2011 ενώπιον της Βουλής των Αντιπροσώπων, στο συγκεκριμένο αεροπλάνο επρόκειτο να επιβαίνει ο στρατηγός Γεώργιος Γρίβας, ωστόσο ματαίωσε το ταξίδι την τελευταία στιγμή. Λίγες μέρες μετά έλαβε μέρος στις Επιχειρήσεις της Κοφίνου εναντίον Τουρκοκυπρίων ενόπλων.

Τα γεγονότα προκάλεσαν έντονο πολεμικό κλίμα ανάμεσα στην Ελλάδα και την Τουρκία. Η Ελλάδα για να αποκλιμακώσει την κατάσταση, δέχθηκε την αποχώρηση της Ελληνικής Μεραρχίας που βρισκόταν στο νησί.

Στο βιβλίο "Η Βιογραφία του Στρατηγού Γρίβα", τόμος 3ος, ο συγγραφέας Λεωνίδας Λεωνίδου, εμπλέκει τη δολοφονική απόπειρα με τα γεγονότα στην Κύπρο και την άρνηση του Γρίβα να αναμείξει την Εθνική Φρουρά σε ενέργειες εναντίον των Τουρκοκυπρίων, και γράφει:

"Αυτές οι συνταρακτικές λεπτομέρειες εμπλέκουν ξανά τον Υπουργό Εσωτερικών της Κύπρου Πολύκαρπο Γιωρκάτζη, γιατί η έκρηξη έγινε κάτω από το κάθισμα του Αβραάμ Σολωμού, τότε οδηγού του Υπουργού Εξωτερικών Σπ. Κυπριανού, και ο οποίος δρούσε με εντολές του Γιωρκάτζη…"

 


Πηγή: alphanews.live/cyprus/