Μέγα πλήθος και αρκετή συγκίνηση στα εγκαίνια της δωρεάς των έργων του Βάλια Σεμερτζίδη

Με εξαιρετική επιτυχία, πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια της έκθεσης των έργων της δωρεάς της οικογένειας του ζωγράφου Βάλια Σεμερτζίδη, στο Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου.

Ήταν μια εξαγγελία που έγινε τον Ιανουάριο του 2016 και χρειάστηκε να παρέλθει τόσος χρόνος για να υλοποιηθεί.

Τα εγκαίνια έγιναν στο Νεστορίδειο Μέλαθρο, το Σάββατο 1 Δεκεμβρίου το απόγευμα με την παρουσία πλήθους επώνυμου και ανώνυμου κόσμου, που κατέκλυσε τον ισόγειο χώρο  όπου και πραγματοποιήθηκαν οι καθιερωμένες ομιλίες.

Την εκδήλωση άνοιξε ο Πρόεδρος του Μουσείου ιατρός κ. Νικόλαος Φρόνας, ο οποίος αφού καλωσόρισε τους παρευρισκόμενους, αναφέρθηκε στο ιστορικό της δωρεάς και τόνισε την ιδιαίτερη τιμή και χαρά του ίδιου και του Δ.Σ, για την εικαστική αυτή εκδήλωση, η οποία αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα που καταγράφονται, στο πλούσιο ημερολόγιο των πεπραγμένων της 58χρονης ιστορίας της Δημοτικής Πινακοθήκης.  

Επεσήμανε ότι με επιμονή, υπομονή και πολλή θέληση  παρακάμφθηκαν μικρά και μεγάλα προβλήματα, τεχνικά, οικονομικά, διαδικαστικά, με αποτέλεσμα, τη μόνιμη φιλοξενία  στους χώρους του Νεστορίδειου Μελάθρου, της σημαντικής - από κάθε άποψη – δωρεάς των 103 έργων του αείμνηστου Βάλια Σεμερτζίδη, και να διευρυνθεί ακόμη περισσότερο, η πλουσιότερη σε σημαντικότητα έργων περιφερειακή Πινακοθήκη της χώρας μας.

Αναφέρθηκε πολύ σύντομα στο βιογραφικό του καλλιτέχνη, σκιαγράφησε τον χαρακτήρα του και αναφέρθηκε στην αγάπη του, το καταφύγιό του τη Ρόδο,  λέγοντας: Aγωνιστής στον στίβο της κοινωνικής δικαιοσύνης, της Εθνικής Αντίστασης του ανθρώπινου μόχθου, της αξιοπρέπειας και της τέχνης. Υπήρξε  θιασώτης  της  Ρόδου, που την θεωρούσε  δεύτερη πατρίδα του. Από το 1964 έως το θάνατό του το Φεβρουάριο του 1983 έζησε στη Ρόδο.

Την ερεύνησε και την αγάπησε, όσο ελάχιστοι καλλιτέχνες, μαθαίνοντάς μας κι εμάς να την βλέπουμε μέσα από ένα βαθύτερο και συναισθαντικό πρίσμα. Η ιδιαιτερότητα της ματιάς του, αλλά και οι τρόποι με τους οποίους χειριζόταν την εικαστική του γλώσσα, τόσο στην ζωγραφική, όσο και στην χαρακτική, μας έδωσαν μια πλειάδα από σπουδαία έργα, που μνημειώνουν την ζωή και τις μνήμες του νησιού μας, διαφωτίζοντας κυρίως τις σχέσεις  ανάμεσα στην φύση και στον  άνθρωπο.

Μέσα από τα έργα του, που συνδυάζουν τον ρεαλισμό με τον εξπρεσιονισμό, αναδύεται ένας σύγχρονος ουμανισμός, με αρχές και ιδεώδη, αλλά και με βαθιές αλήθειες,  που  γεφυρώνουν το παρόν  μας, κάνοντάς μας υπερήφανους, αλλά και με την υποχρέωση να διατηρήσουμε τις ουσιαστικές ποιότητες της ζωής μας, που εκείνος μας υπέδειξε.

Συνέχισε με ευχαριστίες στην οικογένεια ( χήρα, νύφη, εγγονές)   για την  πρόθυμη συμπαράσταση και τη διαθεσιμότητα τους, στον ομότιμο καθηγητή Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Νίκο Χατζηνικολάου, για την άρτια επιστημονικά δημιουργία της έκδοσης καθώς και για την ενδελεχή επιμέλεια της έκθεσης, στη κα. Λένα Κατσανίκα Αρχιτέκτονα – Μουσειολόγο για τον σχεδιασμό της έκθεσης που αποδείχθηκε εξαιρετικά επιτυχής.

Στον Δήμαρχο  Φώτη Χατζηδιάκο για το συνεχές ενδιαφέρον του, τον Αντιδήμαρχο Πολιτισμού  Τέρη Χατζηιωάννου θερμό συμπαραστάτη της προσπάθειας, στα Μέλη του Δ.Σ, στο Δ.Σ και τον Πρόεδρο της ΔΕΡΜΑΕ Γιώργο Κακούλη, για την αμέριστη συμπαράσταση και βοήθεια όσον αφορά τον ευπρεπισμό των κτηρίων του Μουσείου, στο Γιώργο Νικητιάδη, που κινητοποιήθηκε από τους πρώτους στην αρχική περίοδο  σύλληψης της ιδέας της δωρεάς και στους μείζονες χορηγούς Aegean Airlines και Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη.

Στη συνέχεια έλαβε το λόγο ο ομότιμος καθηγητής Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Νίκος Χατζηνικολάου, ο οποίος τόνισε τη σημασία της δωρεάς, διέγειρε το προβληματισμό του κοινού, γιατί ένας τόσος σημαντικός με παιδεία καλλιτέχνης λόγω των πολιτικών και κοινωνικών συνθηκών της εποχής δεν έτυχε της αναγνωρισιμότητας των άλλων ζωγράφων της εποχής του και φαίνεται ότι τώρα δικαιώνεται.

Ευχαρίστησε την οικογένεια Σεμερτζίδη, τους συνεργάτες για την έκδοση του καταλόγου, την κα. Κατσανίκα για το στήσιμο της έκθεσης, τον Πρόεδρο Νίκο Φρόνα «το μάτι που διέκρινε και το χέρι που παραμέριζε τα πολλαπλά εμπόδια που συναντήσαμε κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας» και όλους όσους βοήθησαν για το τελικό αξιόλογο αποτέλεσμα.

Στην πολύ σύντομη  παρέμβασή της, συγκινημένη η χήρα κα. Ρούλη Σεμερτζίδη εξέφρασε την ικανοποίηση της οικογένειας, ευχαριστώντας όλους όσους βοήθησαν να πραγματοποιηθεί  η μόνιμη αυτή έκθεση.

Τέλος ο Δήμαρχος Ρόδου κ. Φώτης Χατζηδιάκος αφού αναφέρθηκε στο καλλιτέχνη και τη σημασία της αποτύπωσης της Ροδίτικης υπαίθρου, υπερτόνισε τη σημασία τέτοιων δωρεών που τιμούν τη πόλη μας και που θα πρέπει να τις αναδείξουμε στον υπέρτατο βαθμό.

Μετά τις ομιλίες, οι επισκέπτες κατευθύνθηκαν στο δεύτερο όροφο όπου μετά το κόψιμο της κορδέλας από το Πρόεδρο κ. Νίκο Φρόνα, την κα. Ρούλη και τον Δήμαρχο,  περιηγήθηκαν στην αίθουσα όπου είχαν την ευκαιρία να θαυμάσουν τα έργα πολλά από τα οποία είδαν το φώς της δημοσιότητας για πρώτη φορά.

Ο χώρος σε συνδυασμό με τα έργα, τον εξαιρετικό φωτισμό, τα χρώματα των τοίχων, τις ενημερωτικές πινακίδες, τα καρτελάκια στους πίνακες, τις ενότητες όλης της καλλιτεχνικής διαδρομής του ζωγράφου από την εφηβεία, τα μαθητικά χρόνια δίπλα στο μεγάλο δάσκαλο Κ. Παρθένη, τα χρόνια του πολέμου, της πείνας, του εμφυλίου, της Ρόδου, τις ζωγραφιές με το αριστερό χέρι, όλα αυτά δημιουργούν ένα εκρηκτικό καλλιτεχνικό αμάλγαμα που δεν πρέπει να χάσει κανείς.     

Επισημαίνεται η εκτύπωση υπέροχου δίγλωσσου καταλόγου-βιβλίου 192 σελίδων, που έρχεται να συμπληρώσει την εξαιρετική δουλειά όλης αυτής της εικαστικής καλλιτεχνικής δημιουργίας, κόσμημα για τον πολιτισμό της Ρόδου.