Φταίνε οι φόροι για τις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων

Τη σημασία που έχει η Ρόδος ως προορισμός για την Aegean, τόνισε ο Διευθυντής Πωλήσεων της Αεροπορικής Εταιρίας, κ. Στέφανος Σαδόπουλος, ο οποίος παρέστη στη συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου προ­χθές το βράδυ, και αναλύοντας την τιμολογιακή πολιτική της, ανέφερε ότι για το ύψος του ναύλου ευθύνονται οι φόροι και τα τέλη ενώ δεσμεύτηκε ότι θα μεταφέρει στη Διοίκηση το αίτημα για επιπλέον πτήσεις και μεγαλύτερη διαθεσιμότητα και κατά τη διάρκεια του χειμώνα.

Τελικά, προχθές το βράδυ, παρέστη στο δ.σ. υψηλόβαθμο στέλεχος της Aegean, όπως είχε κάνει γνωστό ο Δήμαρχος, κ. Φώτης Χατζηδιάκος, ωστόσο η συζήτηση δεν κατέληξε σε κάποιο αισιόδοξο συμπέρασμα όσο αφορά στο υψηλό κόστος των εισιτηρίων αφού οι ευθύνες επιρρίπτονται στην Κεντρική Διοίκηση λόγω του αυξημένου ΦΠΑ αλλά και στα υψηλά τέλη του αεροδρομίου της Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος». Αναλυτικά:

Ο κ. Σαδόπουλος
Αρχικά, το υψηλόβαθμο στέλεχος της Aegean τόνισε ότι η Ρόδος είναι πολύ ψηλά στις προτεραιότητές τους όσον αφορά το δίκτυο και, με τη βοήθεια power point, παρέθεσε μία σειρά στοιχείων. Μεταξύ άλλων,  έδειξε γραφήματα που αποτύπωναν ότι το 2018 η Εταιρία έχει αυξήσει τη χωρητικότητά της προς και από τη Ρόδο περίπου κατά 22% ενώ το χειμώνα κατά 40%, αντιλαμβανόμενοι και τις μεταφορικές ανάγκες που έχουν οι κάτοικοι.

Για τη θερινή περίοδο ανέφερε ότι, εκτός από τις ανάγκες μετακίνησης από και προς Αθήνα που καλύπτουν, δίνουν και την πρόσβαση σε περίπου 122 προορισμούς για σύνδεση της Ρόδου από τον κόμβο της Αθήνας και αυτό είχε ως αποτέλεσμα, φέτος τουλάχιστον, από τις περίπου 550 χιλιάδες επιβάτες που έχουν μεταφέρει προς και από Ρόδο, οι 136 χιλιάδες να προέρχονται από το διεθνές δίκτυο της Aegean, κάτι που, όπως είπε, δίνει μία άλλη δυναμική, τονώνει την τοπική οικονομία και κυρίως τον τουρισμό.

Όσον αφορά το ναύλο, ο κ. Σαδόπουλος είπε ότι την εξέλιξή του τη μετράνε από το 2008 με την έναρξη της κρίσης και το 2013 που η Aegean εξαγοράζει την Ολυμπιακή. Είπε, λοιπόν, ότι από το 2008 μέχρι και πέρυσι η μέση τιμή του δικτύου είναι στα 32,6 ευρώ για one-way μετακίνηση, δίχως τους φόρους και τις υπόλοιπες επιβαρύνσεις. Δηλαδή, αυτό είναι το καθαρό έσοδο της Aegean.

Ανέφερε, επίσης, ότι το ΦΠΑ που έχει φθάσει στο 24% επηρεάζει σε πολύ μεγάλο βαθμό το έσοδο της Aegean σε σχέση με το ναύλο. Μάλιστα, στη συνάντηση με τον Δήμαρχο, ο Πρόεδρος της Εταιρίας, κ. Βασιλάκης έκανε μία αναγωγή στο μέσο όρο της Εταιρίας. Έτσι, ένα δρομολόγιο Αθήνα-Ρόδος το οποίο έχει τελική τιμή για τον επιβάτη στα 74,36 ευρώ, αφού αφαιρεθεί ο ΦΠΑ και τα τέλη αεροδρομίου, που ανέρχονται στα 33,94 ευρώ, τα τέλη αεροδρομίου από Αθήνα, το έσοδο της Aegean είναι περίπου στα 24-25 ευρώ. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και για το Ρόδος-Αθήνα, απλώς τα τέλη εδώ είναι χαμηλότερα από τα Σπάτα.

Όπως εξήγησε, καταλήγουμε περίπου το 42% της αξίας του εισιτηρίου που πληρώνει ο επιβάτης να είναι εισφορές στο δημόσιο, σε ΦΠΑ και τέλη αεροδρομίου. Για το Αθήνα-Ρόδος που τα τέλη είναι δυόμισι φορές πάνω ανεβαίνει ο ναύλος και οι εισφορές υπέρ του δημοσίου και του αεροδρομίου της Αθήνας είναι το 68% της αξίας του εισιτηρίου.

Επίσης, ο κ. Σαδόπουλος θέλησε να αντικρούσει την άποψη ότι όλα τα εισιτήρια της Aegean στη γραμμή είναι ακριβά λέγοντας ότι υπάρχει μία μικρή μειοψηφία ακριβών εισιτηρίων αλλά η πλειοψηφία των εισιτηρίων της Aegean είναι λογικά και σε πολλές περιπτώσεις φθηνά. Ως παράδειγμα, μάλιστα, ανέφερε ότι από ένα εισιτήριο που ο επιβάτης πληρώνει 144 ευρώ, το έσοδό τους είναι περίπου στα 81 ευρώ.  Δεν παρέλειψε, επίσης, να τονίσει ότι πολλοί από τους επιβάτες είναι και επισκέπτες, δηλαδή η πολιτική τους έχει και τη διάσταση της ενίσχυσης της τοπικής οικονομίας της Ρόδου.

Το δ.σ.
Από πλευράς του Σώματος, καταρχήν, ο επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας, κ. Στράτος Καρίκης, στάθηκε στην έλλειψη θέσεων που παρουσιάζεται ενώ ανέφερε ότι έχει διαπιστώσει ότι κάποιες ημέρες δεν υπάρχουν οι θέσεις που πρέπει. Δεύτερον ότι κάλυψαν ένα μικρό μέρος της γραμμής αφότου αποχώρησε η Ryanair αλλά όχι τις υφιστάμενες ανάγκες, και επίσης πολύς κόσμος έχει στραφεί προς το πλοίο.

Είπε, ακόμη, ότι είναι απελπιστικά τα νούμερα για τους φόρους αλλά δυστυχώς βλέπουμε ότι η Ρόδος έχει πάει σε μία μονοπωλιακή κατάσταση και υπάρχει η εικόνα της Ρόδου που οι πολίτες αναγκάζονται να ταξιδέψουν με πλοίο. Τόνισε, επίσης, ότι πρέπει το χειμώνα οπωσδήποτε να μπει μία πτήση παραπάνω.
Απαντώντας ο κ. Σαδόπουλος είπε ότι δεν υπάρχει καμία τεχνητή έλλειψη. Η Εταιρία αντέδρασε αμέσως αυξάνοντας τη χωρητικότητα και προσθέτοντας τρεις εβδομαδιαίες συχνότητες ενώ άλλαξε τον τύπο του αεροπλάνου, σημειώνοντας ωστόσο ότι οι πόροι της δεν είναι ανεξάντλητοι. 

Σχετικά με τη μονοπωλιακή κατάσταση είπε ότι δραστηριοποιούνται και άλλες εταιρίες στο εσωτερικό, το περιβάλλον είναι ελεύθερο και όλες οι Εταιρίες μπορούν να μπουν στη γραμμή, άρα δεν υφίσταται κάποιο μονοπωλιακό θέμα.

Μάλιστα, σχετικά με το αίτημα που ακούστηκε για το πρόβλημα με τη βραδινή πτήση είπε ότι θα κάνουν αναπροσαρμογές στο ωράριο και ήδη το έχουν υποσχεθεί στον Δήμαρχο.
Κλείνοντας, δεσμεύτηκε ότι θα θέσει στη Διοίκηση το θέμα της διαθεσιμότητας των πτήσεων καθώς και όλα τα θέματα που τέθηκαν από το Σώμα.

Ο εκπρόσωπος της παράταξης ΡΟ.ΔΗ., κ. Γιάννης Γιαννακάκης, είπε ότι γνωρίζει ότι είναι αρκετοί οι φόροι και τα τέλη αλλά να μην ακούγονται ακραίες τιμές και χρειάζεται μία μέση λύση ενώ εάν μειωθεί το 24% του ΦΠΑ θα είναι ευχής έργο.

Από την πλευρά του, ο επικεφαλής της ΡΟΠΟΑΝ, κ. Γιώργος Υψηλάντης, είπε ότι ήταν από τους πρώτους που έθεσε το πρόβλημα με τη μετακίνηση των κατοίκων από το νησί και το δυσβάσταχτο κόστος. Μεταξύ άλλων, είπε ότι δεν μπορεί να πει κάτι για την τιμολογιακή πολιτική, όμως η πραγματικότητα είναι ότι αυτή τη στιγμή είμαστε σε έναν βαθμό απομονωμένοι αφού τα εισιτήρια είναι στα ύψη και υπάρχουν συμπολίτες μας που έχουν ειδικούς λόγους για να ταξιδέψουν τελευταία στιγμή ή ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες.

Βέβαια, τόνισε ακόμη ότι, το πρόβλημά μας δεν είναι μόνο με τις αεροπορικές εταιρίες, αλλά και με το Κράτος και τους φόρους που επιβάλλει και τις ιδιωτικές εταιρίες διαχείρισης των αεροδρομίων και η πίεση θα πρέπει να είναι προς όλες τις κατευθύνσεις.

Ο επικεφαλής της «Λαϊκής Συσπείρωσης», κ. Τάκης Πότσος, είπε ότι το βασικό ζήτημα είναι ότι οι μεταφορές είναι κοινωνικό αγαθό το οποίο, όμως, δυστυχώς είναι ένα ακριβοπληρωμένο εμπόρευμα και αυτό είναι το αποτέλεσμα μιας πολιτικής η οποία εφαρμόζεται εδώ και χρόνια, αυτή της ιδιωτικοποίησης αφού οι Εταιρίες βλέπουν το κέρδος.

Κλείνοντας τη συζήτηση ο Δήμαρχος, είπε ότι το θέμα έχει πάρα πολλές πτυχές και πρέπει να τις αναδείξουν, ότι ένα υπαρκτό θέμα είναι και η απομόνωση που τη συζητάμε εδώ και πολλά χρόνια.
Επεσήμανε, επίσης, ότι η Ρόδος είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς προορισμούς και φέρνει πολλά έσοδα στην Aegean τους καλοκαιρινούς μήνες και βεβαίως και η Εταιρία φέρνει πολλούς επισκέπτες στη Ρόδο.

Σχετικά με τη Ryanair είπε ότι είχε φθηνά εισιτήρια επειδή το 85% των πτήσεών της ήταν εξωτερικού και δεν πλήρωνε ΦΠΑ, έδινε και ένα…τυράκι εδώ, και στο τέλος χωρίς να ειδοποιήσει κανέναν σηκώθηκε και έφυγε. Είπε, ακόμη, ότι ο πρώην Αντιδήμαρχος, κ. Γιάννης Περδίκης, του είχε πει ότι η Ryanair πληρωνόταν μέσω του ΠΡΟΤΟΥΡ από την επιχορήγηση του Δήμου με το ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ. και όπως είπε άλλοι…έδρεψαν τις δάφνες.

Μίλησε και εκείνος για την ανάγκη αύξησης της διαθεσιμότητας καθώς οι ανάγκες είναι πολύ μεγάλες. Αναφέρθηκε και στις δύο επερωτήσεις που έχουν γίνει στη Βουλή από τον βουλευτή Δωδεκανήσου κ. Δημήτρη Κρεμαστινό. Τέλος, έκανε γνωστό ότι, σήμερα, 19 Δεκεμβρίου, θα συναντηθεί με στελέχη της Fraport και στην ατζέντα είναι και το θέμα των τελών του αεροδρομίου όπως και ότι περιμένουμε και την εφαρμογή του Μεταφορικού Ισοδύναμου.