Το 2ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Ρόδου στη Νήσο Réunion της Γαλλίας

Το 2ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Ρόδου υλοποιεί για τη διετία 2018-2020 ένα γαλλόφωνο σχέδιο με τίτλο «Boîte à trésors promouvoir la diversité culturelle pour valoriser et partager des valeurs communes»,  στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Erasmus+ 2018, «Συμπράξεις ανταλλαγών μεταξύ σχολείων ΚΑ229» στον Τομέα της Σχολικής Εκπαίδευσης, που  επιχορηγείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και αφορά τη διασχολική συνεργασία για την καινοτομία και την ανταλλαγή καλών πρακτικών.

Στο σχέδιο αυτό συμμετέχουν έξι σχολεία από πέντε διαφορετικές χώρες: δύο σχολεία από τη Νήσο Réunion της Γαλλίας, το Δημοτικό Σχολείο JUST SAUVEUR από την πόλη Le Tampon, που έχει αναλάβει συντονιστικό ρόλο και το ιδιωτικό σχολείο ASS GESTION COLL LYC CATHOLIQUE PRIVE AGCLCP Lycée Saint Charles από την πόλη Saint-Pierre, το 6th School Bratya Miladinovi από το Σλίβεν της Βουλγαρίας (σχολείο Ρομά), το δημοτικό σχολείο Kantokasken koulu από την πόλη Espoo της Φινλανδίας, το δημοτικό σχολείο CEIP ARAGÓN από το Las Palmas de Gran Canaria της Ισπανίας και το 2ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Ρόδου από την Ελλάδα.    

Η πρώτη διεθνής συνάντηση εκπροσώπων όλων των εταιρικών σχολείων πραγματοποιήθηκε από 12 έως 16 Νοεμβρίου 2018 στους χώρους των δύο σχολείων της Νήσου Réunion της Γαλλίας. Αξίζει να επισημάνουμε ότι σε αυτή την επιμορφωτική και οργανωτική συνάντηση συμμετείχαν μόνο εκπαιδευτικοί, ενώ στις υπόλοιπες ροές του σχεδίου θα συμμετέχουν και μαθητές/τριες από όλα τα συνεργαζόμενα σχολεία.

Στη συνάντηση αυτή, το 2ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Ρόδου εκπροσωπήθηκε από δύο εκπαιδευτικούς της Παιδαγωγικής Ομάδας του Προγράμματος Erasmus+, την κ. Σιώπη Αλεξάνδρα καθηγήτρια Γαλλικών και υπεύθυνη εκτέλεσης - επικοινωνίας του σχεδίου και τον κ. Καρβουνίδη Σαράντη καθηγητή Πληροφορικής του σχολείου.

Θερμή και εξαιρετικά εγκάρδια ήταν η υποδοχή που επιφύλαξαν οι Γάλλοι εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς, προς τους εκπροσώπους όλων των χωρών. Τα μέλη των αποστολών ξεναγήθηκαν σε όλους τους χώρους των δύο γαλλικών σχολικών συγκροτημάτων, επισκέφθηκαν τις τάξεις, συνομίλησαν με εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς των σχολείων και  ενημερώθηκαν εκτενώς για το γαλλικό εκπαιδευτικό σύστημα και στις δύο βαθμίδες (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια).

Ιδιαίτερα τιμητική υπήρξε η υποδοχή και παράθεση γεύματος στο Δημαρχείο της πόλης Le Tampon, από τον ασιατικής καταγωγής Δήμαρχο κ. André Thien Ah Koon και μέλη του Δημοτικού Συμβουλίου της πόλης.

Στο πλαίσιο αυτής της διεθνικής συνάντησης πραγματοποιήθηκε κατάρτιση στη διδακτική της Γαλλικής ως ξένης γλώσσας και παρουσίαση ειδικών δραστηριοτήτων από την εκπαιδευτικό κ. Ghislaine Bouget, εκπρόσωπο της Παιδαγωγικής Μονάδας για Αλλόφωνους Νεοαφιχθέντες Μαθητές (UPEAA) στη Réunion, ενώ εξαιρετικά ενημερωτικές και ενδιαφέρουσες υπήρξαν οι ανταλλαγές απόψεων που επέτρεψαν την πραγματοποίηση συγκρίσεων ανάμεσα στις χώρες των Ευρωπαίων εταίρων σε ζητήματα υποδοχής προσφύγων και μεταναστών.

Η ολιγοήμερη επίσκεψη πλαισιώθηκε από ξενάγηση σε σημαντικά αξιοθέατα της Νήσου Réunion, όπως το Piton de la Fournaise, το δεύτερο πιο ενεργό ηφαίστειο στον κόσμο,  επίσκεψη σε Ινδουϊστικό ναό Ταμούλ και σε μουσουλμανικό Τέμενος στο Saint-Pierre. Παράλληλα, αναπτύχθηκαν από όλους τους εταίρους δραστηριότητες προστασίας του λαγκούν στο Étang-salé,  λιμνοθάλασσας που δημιουργείται από έναν κοραλλιογενή ύφαλο που προστατεύει τις ακτές που βρέχονται από τον Ινδικό Ωκεανό και αποτελεί καταφύγιο της θαλάσσιας ζωής.

Επιπροσθέτως, σε προγραμματισμένη συνάντηση με την εκλεγμένη εκπρόσωπο και βουλευτή της Réunion, κ. Nathalie Bassire, έγινε παρουσίαση των στόχων κατασκευής ενός μεγαλεπήβολου έργου (la nouvelle route du Littoral), μίας οδικής γέφυρας μήκους 13 χιλιομέτρων που κατασκευάζεται μέσα στον ωκεανό. Κατά τη διάρκεια  της υποδοχής στο εργοτάξιο του μεγαλύτερου έργου που γίνεται αυτή τη στιγμή στη Réunion, τονίστηκε από την κ.  Bassire η σημασία των ευρωπαϊκών προγραμμάτων Erasmus+ για τους νέους αυτού του τόσο απομακρυσμένου νησιού της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Αξιοσημείωτη επίσης υπήρξε η προσπάθεια των Γάλλων εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων να μεταδώσουν στο λίγο αυτό χρονικό διάστημα, όσο το δυνατόν περισσότερα στοιχεία μπορούσαν για τον τόπο τους και τον πολιτισμό τους. Έναν ξεχωριστό πολιτισμό, σ’ ένα  απομονωμένο νησί, που πρωτοκατοικήθηκε τον 17ο αιώνα μ.Χ. από Ευρωπαίους, Αφρικανούς, Ασιάτες και Ινδούς, σχηματίζοντας ένα ιδιαίτερο μίγμα πληθυσμού.

Επιφύλαξαν ακόμη πολλές γευστικές εκπλήξεις για τους φιλοξενούμενους εκπαιδευτικούς διοργανώνοντας αξέχαστα πικνίκ, που είναι ο πιο αγαπητός και διαδεδομένος τρόπος διασκέδασης των κρεολών κατοίκων του νησιού.

Αξέχαστη όμως έκπληξη αποτέλεσε η μουσική βραδιά Maloya!

Παραδοσιακή μουσική, χορός και τραγούδι της Réunion, που ανήκει στον Κατάλογο της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας της UNESCO. Συνδεδεμένη με τη δύσκολη ζωή των σκλάβων από τη Μαδαγασκάρη και την Αφρική, η μουσική αυτή σταμάτησε να είναι απαγορευμένη μετά την κατάργηση της δουλείας, στις 20 Δεκεμβρίου 1848, μέρα εθνικής γιορτής για τους κατοίκους της Réunion. Χορός και τραγούδι με γυμνά πόδια στο ρυθμό του Cayamb, παραδοσιακού μουσικού οργάνου της Réunion.

Σε αυτό το ιδιαίτερο νησί του Ινδικού Ωκεανού, πρότυπο της ποικιλομορφίας και της πολυπολιτισμικότητας έγινε αντιληπτή η οριζόντια προτεραιότητα που είναι συναφής με τους στόχους του σχεδίου: η κοινωνική και εκπαιδευτική αξία της ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς.

Αλλά και όλοι οι επιμέρους στόχοι, όπως η καλλιέργεια αισθημάτων κατανόησης και ανεκτικότητας προς τους άλλους πολιτισμούς, η συνύπαρξη των ανθρώπων και των λαών χωρίς αισθήματα σοβινισμού, προκατάληψης και μισαλλοδοξίας, η  απόρριψη κάθε μορφής διακρίσεων και στερεοτύπων σχετικά με τις αξίες άλλων πολιτισμών, η αποδοχή της διαφορετικότητας, η διευκόλυνση της συνύπαρξης παρά τις διαφορές μεταξύ των μαθητών (πολιτιστικές, θρησκευτικές, κοινωνικές), η επίδειξη αυτοσεβασμού και αλληλοσεβασμού, η ανακάλυψη της αποτελεσματικότητας και της χαράς της συνεργασίας, της αμοιβαίας βοήθειας, της αλληλεγγύης.

Στο πλαίσιο  του συγκεκριμένου διετούς προγράμματος Erasmus+ πρόκειται να αναπτυχθούν κοινές δράσεις με την ενεργή συμμετοχή και συνεργασία μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών των σχολείων όλων των συνεργαζόμενων χωρών.

Η επόμενη συνάντηση ορίστηκε να γίνει στο Sliven της Βουλγαρίας από 1 έως 4 Απριλίου 2019, με τη συμμετοχή και μαθητών αυτή τη φορά, από όλα τα εταιρικά σχολεία.

Με αυτό τον τρόπο, εκπαιδευτικοί και μαθητές θα ανταλλάξουν εμπειρίες, απόψεις, να έχουν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά τα εκπαιδευτικά συστήματα των συνεργαζόμενων χωρών, να ανακαλύψουν τον ιδιαίτερο πολιτισμό και την ιστορία κάθε χώρας, να συνειδητοποιήσουν την κοινή πολιτιστική μας κληρονομιά και πάνω απ’ όλα να επικοινωνήσουν και να καταλάβουν ότι όσο διαφορετικοί κι αν είναι, μπορούν να αναδείξουν και να προωθήσουν τις κοινές τους αξίες μέσα από τη συνεργασία και την ομαδικότητα.
Να κατανοήσουν την κουλτούρα των άλλων, για να αποδεχθούν τις διαφορές τους, ώστε να μπορέσουν να ζήσουν καλύτερα όλο μαζί.