Μεταφορικό Ισοδύναμο, η πολιτική εξαπάτηση των νησιωτών

Γράφει ο
Κώστας Λαμπριανός

Πρόκειται για εμμονική πολιτική συμπεριφορά ή για επιχείρηση πολιτικής εξαπάτησης των μόνιμων κατοίκων του ελληνικού νησιωτικού χώρου, που στοχεύει, ευθέως, στην υφαρπαγή της ψήφου τους, στην αγωνιώδη προσπάθεια της κυβέρνησης να παραμείνει στην εξουσία – παντί τρόπω;

Ο λόγος για το «μεταφορικό ισοδύναμο», το οποίο ο συμπατριώτης μας αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Νεκτάριος Σαντορινιός, έχει κάνει «σημαία» της νησιωτικής πολιτικής που, υποτίθεται, ασκεί η κυβέρνηση.

Αύριο, με τη συνέργεια του Επιμελητηρίου, ο κ. Σαντορινιός αναμένεται να δώσει ακόμα μια παράσταση «πειθούς», σε αίθουσα του Πανεπιστημίου Αιγαίου, προφανώς με ακροατήριο φοιτητές, εκπροσώπους του εμπορικού κόσμου και κομματικά στελέχη.

Η πραγματικότητα, ωστόσο, είναι διαφορετική. Επί της ουσίας το «μεταφορικό ισοδύναμο», όσο και αν το δει κανείς με θετική ματιά και κρίση, δεν είναι παρά μια «ασπιρίνη», σ’ ένα σώμα που υποφέρει από σοβαρές χρόνιες παθήσεις, όσο και αν ο κ. Υπουργός το προβάλλει, με κάθε ευκαιρία, ως «πανάκεια» ή ως «σωτήριο» αναπτυξιακό μέτρο.

Πρώτος, ο πρόεδρος των μικρών νησιωτικών δήμων κ. Κεχαγιόγλου είχε πει, εξαρχής, ότι το μέτρο δεν έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα.

Την ίδια άποψη εκφράζουν και αρκετοί δήμαρχοι νησιών του Αιγαίου αλλά και οι περιφερειάρχες Νοτίου και Βορείου Αιγαίου, επιμένοντας μάλιστα στην ανάγκη επαναφοράς των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α., τους οποίους η κυβέρνηση κατάργησε, στον βωμό του «υπερπλεονάσματος», με τους βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος σε Δωδεκάνησα, Κυκλάδες και Βόρειο Αιγαίο να σιωπούν προκλητικά.

Να θυμίσω, στο σημείο αυτό, ότι ο βουλευτής Λέσβου του ΣΥΡΙΖΑ κ. Γ. Πάλλης στις αρχές Φεβρουαρίου είχε πει πως «ο μειωμένος Φ.Π.Α. στα νησιά δεν ήταν αναπτυξιακό εργαλείο», άποψη την οποία ενστερνίζονται, προφανώς, και οι βουλευτές Δωδεκανήσου. Αυτοί όμως, πανηγύριζαν όταν δόθηκε παράταση ισχύος των μειωμένων συντελεστών στα πέντε νησιά του Αιγαίου (Λέσβος, Χίος, Σάμος, Λέρος, Κω) που δέχονται προσφυγικές ροές, και ουσιαστικά έχουν μετατραπεί σε «αποθήκες ψυχών».

Να θυμίσω, επίσης, ότι οι πέντε δήμαρχοι των παραπάνω νησιών είχαν καταγγείλει την κυβέρνηση για τη σύνδεση του Φ.Π.Α. με το προσφυγικό ζητώντας ομόφωνα τη μόνιμη επαναφορά των μειωμένων συντελεστών.
Το «μεταφορικό ισοδύναμο» θα είχε αναπτυξιακό χαρακτήρα αν ίσχυε πρωτίστως για τους κάτοικους της ηπειρωτικής χώρας που θα έκαναν χρήση των πλοίων προκειμένου να επισκεφθούν τα νησιά. Θα ήταν έτσι, μια επιδότηση για τους επιβάτες και τη μεταφορά οχημάτων η οποία θα τόνωνε το εσωτερικό τουριστικό ρεύμα και παράλληλα θα ενίσχυε τις ακτοπλοϊκές εταιρείες, στην προσπάθεια ανανέωσης και εκσυγχρονισμού των στόλων τους.

Με αυτήν την έννοια το «μεταφορικό ισοδύναμο» αποκλειστικά για τους νησιώτες είναι και άδικο μέτρο, εν μέρει, διότι ευνοεί, τελικώς, όσους από τους νησιώτες κάνουν χρήση των πλοίων, αλλά δεν παρέχει κανένα όφελος σε όσους δεν ταξιδεύουν.

Και σε καμία περίπτωση δεν αντισταθμίζει τις απώλειες των μόνιμων κατοίκων από την εφαρμογή σκληρών και αντιλαϊκών μέτρων από πλευράς της κυβέρνησης.

Για τα νησιά και τους κάτοικους τους υπήρξε κατ’ αρχάς καίριο πλήγμα η κατάργηση των μειωμένων συντελεστών Φ.Π.Α.

Έπειτα η αύξηση του Φ.Π.Α. στις μεταφορές στο 24% υπήρξε η χαριστική βολή εκτινάσσοντας στα ύψη το κόστος ζωής, με σοβαρές παρενέργειες στον τουρισμό των νησιών.
Η Ελλάδα είναι η δεύτερη χώρα στην Ευρώπη με τον υψηλότερο συντελεστή Φ.Π.Α. στις μεταφορές, αλλά αυτό το αποσιωπούν, τόσο ο κ. Υπουργός όσο και οι βουλευτές του κυβερνώντος κόμματος.
Ο ετήσιος τζίρος του συνόλου των ακτοπλοϊκών εταιρειών της χώρας υπολογίζεται σήμερα (μετά την ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης και της μεταφοράς των οχημάτων και φορτηγών των ετών 2016-2018) σε 750 εκατ. ευρώ και πλέον.

Αυτό σημαίνει ότι μόνον από τον Φ.Π.Α. το κράτος εισπράττει περισσότερο από 180 εκατ. ευρώ και αν συνυπολογιστούν τα λιμενικά τέλη και άλλες κρατήσεις υπέρ τρίτων το ποσόν υπερβαίνει τα 220 εκατ., αλλά επιστρέφει ψίχουλα.

Σήμερα το κάθε εισιτήριο επιβάτη και οχήματος επιβαρύνεται με 32% (Φ.Π.Α. και τέλη). Και το κόστος για τη μεταφορά ενός φορτηγού από τον Πειραιά στη Ρόδο και αντιστρόφως, ανέρχεται, μαζί με τον Φ.Π.Α. περίπου στα 1500 ευρώ, ακριβότερα από ένα κοντέινερ  από την Ολλανδία μέχρι τον Πειραιά.
Η παρούσα κυβέρνηση εφαρμόζει στην ουσία την πλέον «αντινησιωτική» πολιτική, αλλά, φεύ, ο κ. Υπουργός εμμένει στην πολιτική εξαπάτηση των νησιωτών με το «μεταφορικό ισοδύναμο» όταν:

Με υπουργική απόφαση δεκάδες χιλιάδες κάτοικοι των νησιών ταξιδεύουν με εκπτώσεις από 50% - 80%, (άποροι, άτομα με αναπηρίες, πολύτεκνοι, φοιτητές) πέραν των εκπτώσεων που χορηγούν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες.

Όταν, ακόμα, στα δρομολόγια δημόσιας υπηρεσίας (επιδοτούμενα) οι μόνιμοι κάτοικοι των νησιών ταξιδεύουν δωρεάν από και προς τα μεγαλύτερα νησιά (Χάλκη, Τήλο, Νίσυρο, Καστελόριζο, Λειψοί, Αγαθονήσι).

Αν πραγματικά η κυβέρνηση θέλει να εφαρμόσει «νησιωτικές πολιτικές» ας επαναφέρει τους μειωμένους συντελεστές, ας μειώσει τον Φ.Π.Α. στις μεταφορές στο 6%-9%, λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες είτε έχουν μηδενικούς συντελεστές είτε πολύ χαμηλούς όπως η Σουηδία και η ανταγωνίστρια Ιταλία που έχουν 6% και 10% αντίστοιχα.

Σε συνδυασμό, μάλιστα, με δέσμη πρόσθετων κινήτρων θα πετύχει:
• Αισθητή μείωση του κόστους ζωής στα νησιά μας.
• Θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα του τουρισμού των νησιών, τώρα μάλιστα που η Τουρκία τα …δίνει όλα.
• Θα συμβάλει στην αύξηση της απασχόλησης
• Θα μειώσει αισθητά τη φοροδιαφυγή
• Και, εντέλει, θα αυξήσει τα δημόσια έσοδα από Φ.Π.Α. συνδυαστικά με την τουριστική δαπάνη.

Ναι, αλλά πάνω απ’ όλα το «υπερπλεόνασμα». Γιατί, πώς αλλιώς, θα μοιράσει «στραγάλια» σ’ αυτούς που έχει κυριολεκτικά αφαιμάξει με χαράτσια και φόρους, έμμεσους και άμεσους;