Εκπαίδευση στην Ελλάδα:  «Πονάει κεφάλι; Κόψε κεφάλι»

Γράφει η Αμαλία Μουστάκη
Φιλόλογος

 

Διαβάζω αυτές τις μέρες συζητήσεις επί συζητήσεων σχετικά με αναρτήσεις υποψήφιων ευρωβουλευτών ή σχετικά με ανταλλαγές εμβληματικών μνημείων. Καθώς οι περισσότεροι ήταν απασχολημένοι με όλα αυτά, φαίνεται να πέρασε απαρατήρητο πως εξαγγέλθηκε προχθές από τον κ. Γαβρόγλου, για πολλοστή φορά από τότε που ανέλαβε, τον Νοέμβριο του 2016, ένα "καινούριο" νομοσχέδιο λειτουργίας του Λυκείου και εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Πρώτα πρώτα και ανεξάρτητα από το περιεχόμενο των μεταρρυθμίσεων, πόσο θεμιτό και ηθικό είναι το γεγονός ότι ενώ βρισκόμαστε 3 μήνες πριν τη λήξη των μαθημάτων οι μαθητές της Β΄ Λυκείου έμαθαν μόλις χθες το πλαίσιο λειτουργίας της επόμενης τάξης;

Πόσο θεμιτό και ηθικό είναι να εξαγγέλλονται αλλαγές στην εκπαίδευση σε μια, ουσιαστικά, προεκλογική περίοδο, όταν μάλιστα έχει περάσει ανεκμετάλλευτος χρόνος 4 ετών με άκαιρες και αλληλοσυγκρουόμενες εξαγγελίες;

Ας αφήσουμε στην άκρη, όμως, τα χρονοδιαγράμματα. Αυτό είναι το μικρότερο από τα προβλήματα του νέου νομοσχεδίου. Στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, παρότι το υπουργείο δήλωνε κατ' επανάληψη ότι τα σχέδια που επεξεργάζεται στοχεύουν στο να περιορισθεί «ο ασφυκτικός εναγκαλισμός της Γ΄ Λυκείου από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, ο οποίος ματαιώνει σε μεγάλο βαθμό την εκπαιδευτική διαδικασία», τελικά, ακολουθώντας τη λογική τού «πονάει κεφάλι - κόβει κεφάλι», ανακοίνωσε ότι οι εγκύκλιες σπουδές ολοκληρώνονται στη Β΄ Λυκείου και ανακήρυξε επίσημα τη Γ΄ Λυκείου ως «προπαρασκευαστική τάξη για εισαγωγή στα ΑΕΙ»! Για την ακρίβεια, και για να είμαστε δίκαιοι, δεν κατήργησε όλα τα μαθήματα γενικής παιδείας. Άφησε τα Θρησκευτικά (!)

Τον 21ο αιώνα, την εποχή της ψηφιακής επανάστασης, της τεχνητής νοημοσύνης και του Διαδικτύου, μειώνει τη γενική μόρφωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης για όλους τους μαθητές από έξι σε πέντε χρόνια, υποβαθμίζει τα Μαθηματικά και τη συνεπαγόμενη καλλιέργεια της λογικής, υποβαθμίζει την Ιστορία γιατί ποιος χρειάζεται, μωρέ, γνώση του παρελθόντος, αλλά διατηρεί τα Θρησκευτικά (!!).

Δις το θαυμαστικό, γιατί πραγματικά δεν μπορώ να το χωνέψω. Οσον αφορά το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ, ανακοινώθηκε μια αντιπαιδαγωγική ρύθμιση, ενάντια σε κάθε έννοια αριστείας, που προτρέπει τους μαθητές να ακολουθήσουν τον δρόμο της ήσσονος προσπάθειας και να παραιτηθούν από το δικαίωμα συμμετοχής στις Πανελλαδικές Εξετάσεις για εισαγωγή σε τμήματα υψηλής ζήτησης, με «αντάλλαγμα» τη χωρίς εξετάσεις εισαγωγή σε τμήματα αμφίβολης επαγγελματικής προοπτικής.

Άραγε, ποιος ο σκοπός της προπαρασκευαστικής Γ΄ Λυκείου για τους μαθητές που επιλέγουν την ελεύθερη πρόσβαση; Η μισή τάξη θα παρακολουθεί το μάθημα για να διαγωνιστεί τον Ιούνιο και η άλλη μισή, που θα έχει επιλέξει την άκοπη εισαγωγή, θα προαυλίζεται εκείνη την ώρα; Τέλος, αυτό που προσπαθώ να καταλάβω από τη στιγμή που διάβασα το νομοσχέδιο: τι εξυπηρετεί το γεγονός πως τα λατινικά αντικαθίστανται μεν στα πανελληνίως εξεταζόμενα μαθήματα από την κοινωνιολογία, αλλά διατηρούνται ως "ειδικό" μάθημα;

Ειδικό όπως το ελεύθερο και το γραμμικό σχέδιο, όπως οι ξένες γλώσσες, αλλά που δε θα προσμετρώνται για την είσοδο σε κάποια σχολή.

Αυτός ο "διακοσμητικός" ρόλος, εκτός από το να κλείνει το μάτι στην Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων έχει κάποιον άλλο λόγο ύπαρξης τελικά; Η ΟΛΜΕ ανακοίνωσε πως θα μελετήσει προσεκτικά το νομοσχέδιο και επιφυλάσσεται να απαντήσει. Ελπίζουμε οι όποιες αντιδράσεις -γιατί προς το παρόν οι δημοσιογράφοι οι σχετικοί με τα εκπαιδευτικά δεν έδειξαν γρήγορα αντανακλαστικά- να κατατεθούν με συγκριμένα επιχειρήματα.

Όπως έχω ξαναγράψει, πραγματική μεταρρύθμιση δεν συνιστά η αλλαγή του συστήματος εισαγωγής στην ανώτατη εκπαίδευση, αλλά η ουσιαστική αναβάθμιση όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης, ξεκινώντας ακόμα από την προσχολική ηλικία.