Αποκατάσταση της αλήθειας σχετικά με το γλέντι στην Κάρπαθο

Αποκατάσταση της αλήθειας  σχετικά με το γλέντι στην Κάρπαθο

Αποκατάσταση της αλήθειας σχετικά με το γλέντι στην Κάρπαθο

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 1747 ΦΟΡΕΣ

Γράφει ο Γιώργος Ηλ. Ζωγραφίδης*

Αξιότιμε κ. Διευθυντά,
Για την πληρέστερη ενημέρωση των αναγνωστών της έγκριτης αφημερίδας σας σχετικά με το παραδοσιακό «Γλέντι» στο νησί της Καρπάθου, την ανάδειξη και την περαιτέρω προώθησή του αισθάνθηκα την ανάγκη να σας αποστείλω το ακόλουθο διευκρινιστικό κείμενο:

Στο Ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού έχουν από καιρό υποβληθεί δυο ξεχωριστές αιτήσεις εγγραφής γλεντιού στο εθνικό ευρετήριο άυλης κληρονομιάς της Ελλάδας. Η πρώτη αφορούσε το «Ολυμπίτικο Γλέντι» και η άλλη το αδόκιμα αποκαλούμενο «Καρπάθικο γλέντι».

Και οι δυο αιτήσεις έγιναν δεκτές ύστερα από εξέτασή τους από το Υπουργείο Πολιτισμού και προκρίθηκαν για το δεύτερο στάδιο αξιολόγησής τους. Η πρόταση για το «Καρπάθικο γλέντι» έχει ολοκληρώσει τη δεύτερη αυτή φάση, φάση που πρόκειται να ολοκληρωθεί σύντομα και για το «Ολυμπίτικο Γλέντι». Σε αυτό το στάδιο όπου θα έχουν κατατεθεί και οι δύο πλήρεις θεματικοί φάκελοι θα φανερωθεί με ενάργεια τι είναι το ένα και τι είναι το άλλο «Γλέντι».

Άλλωστε είναι γνωστό σε όλο τον κόσμο που ασχολείται σοβαρά με τον άυλο λαϊκό πολιτισμό ότι το μοναδικό στον κόσμο ζωντανό, οργανωμένο και διεπόμενο από αυστηρούς κανόνες και συγκροτημένο τυπικό παραδοσιακό «Γλέντι» σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια, είναι αυτό της Ολύμπου Καρπάθου, του οποίου η πολιτισμική κοινότητα ενδιαφερόταν και ενδιαφέρεται ζωηρά για τη μεταλαμπάδευση του στις επόμενες γενιές.

Και όχι μόνο αυτό, αλλά έχει και το απαράγραπτο δικαίωμα της αποκλειστικής διαχείρισής του ως μόνου αληθινού κληρονόμου του πολιτισμικού αυτού αγαθού, εντός και εκτός Ελλάδας.

Ποιος άλλωστε δεν γνωρίζει ότι η Όλυμπος Καρπάθου είναι χαρακτηρισμένη ως «Η πρωτεύουσα πόλις του ζωντανού λαϊκού πολιτισμού της Δωδεκανήσου», με την υπ’ αριθμ. 87/2008 ομόφωνη απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου Δωδεκανήσου;

Το «Ολυμπίτικο Γλέντι» διδάσκεται ήδη στα μεγαλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου, μεταξύ των οποίων και το ξακουστό Berkley της Καλιφόρνιας των ΗΠΑ από τον καθηγητή του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Παύλο Κάβουρα. Ουδαμού όμως διδάσκεται το αποκαλούμενο «Καρπάθικο γλέντι».

Πρέπει επιπλέον να γνωρίζετε ότι το Επαρχιακό Συμβούλιο Καρπάθου αποφάσισε ομόφωνα το 2009 για το σχηματισμό φακέλου σχετικού με τον άυλο πολιτισμό της Ολύμπου και την τελική υποβολή του στην UNESCO. Το αυτό έπραξε ομόφωνα και το Δημοτικό Συμβούλιο του ενιαίου Δήμου Καρπάθου το 2012 καθώς και δυο Παγκαρπαθιακά Συνέδρια τα έτη 2008 και 2012. Γιατί τότε οι σχετικές αποφάσεις δεν αναφέρονταν σε ολόκληρη την Κάρπαθο;

Και ξαφνικά κάποιοι απρόσκλητοι ιδιώτες, που απ’ ό,τι φαίνεται υπηρετούν σκοπιμότητες και επικαλούνται αμφίβολες ή και ανύπαρκτες υποστηρίξεις, ξύπνησαν και είπαν «μα η Όλυμπος ανήκει τώρα διοικητικά στην Κάρπαθο, επομένως γιατί αυτοί να αναγνωρίσουν το Γλέντι τους και όχι ολόκληρο το νησί»;

Επαναλαμβάνω γιατί απλούστατα η UNESCO δεν ενδιαφέρεται για φολκλόρ, αλλά για πηγαίες, ζώσες λαϊκές εκδηλώσεις. Εκδηλώσεις αυτοοργανωνόμενες, διεπόμενες από αυστηρούς κανόνες και τυπικό, με ιστορικό παρελθόν, ζωντανό παρόν και διάθεση μεταλαμπάδευσης του στις επόμενες γενιές. Αυτό δηλαδή που μόνο στην Όλυμπο υφίσταται.

Ας μη γελιέται κανείς. Επαρκής τεκμηρίωση πρότασης των Νοτίων συμπαθών συμπατριωτών μας δεν μπορεί επ’ ουδενί να γίνει χωρίς τη χρήση οπτικού και ακουστικού υλικού της Ολύμπου και χωρίς την αναφορά βιβλιογραφίας που να αναφέρεται αποκλειστικά και μόνο σε αυτήν, συμπεριλαμβανομένων και των γνωστών λαογράφων και μελετητών με καταγωγή από τη Νότια Κάρπαθο.

Επομένως το δημοσίευμα που αναφέρει η Εφημερίδα σας ότι το «Καρπάθικο γλέντι» αναγνωρίστηκε ως άυλη πολιτιστική κληρονομιά από το Ελληνικό Υπουργείο Πολιτισμού δεν αποδίδει στην ουσία τους τα πράγματα. Απλώς ολοκλήρωσε η σχετική αίτηση τη δεύτερη φάση όπως θα συμβεί οσονούπω και με την πρόταση που αναφέρεται με απόλυτη ευστοχία στο «Ολυμπίτικο Γλέντι» και εκεί θα ζυγιστούν οι τεκμηριώσεις τους και τα παρατιθέμεμα στοιχεία τους, ώστε επιτέλους να ξεκαθαριστεί ποια θα είναι η πρόταση που συγκεντρώνει αντικειμενικά τις προϋποθέσεις για να συμπεριληφθεί εκ μέρους της Ελλάδας στον Παγκόσμιο Κατάλογο Άυλης Πολιτισμικής Κληρονομιάς της UNESCO.

ΥΓ: Αξίζει να σημειωθεί ότι ακόμα και η φωτογραφία του δημοσιεύματος που φιλοξενεί η "ΡΟΔΙΑΚΗ" και υπογράφει ο συντάκτης του σχετικού άρθρου με τα αρχικά Μπ.Μ. είναι από την Όλυμπο. Καταλαβαίνετε γιατί;…

Αυτά για την αποκατάσταση της Αλήθειας.

* Μέλος της εξουσιοδοτημένης, από το σύνολο των Ολυμπίτικων Αυτοδιοικητικών και Συλλογικών φορέων, ομάδας εργασίας για την εγγραφή του «Ολυμπίτικου Γλεντιού» στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής κληρονομιάς της Ελλάδας.

Διαβάστε ακόμη

Δρ. Μελίνα Φιλήμονος - Τσοποτού: Τα νησιά, τα μουσεία και οι φύλακες

Σπύρος Σπυρόπουλος: "Δωριέας: Ο αρχιτέκτονας του πολιτικού μεγαλείου μιας διαχρονικής πόλης"

Φίλιππος Ζάχαρης "«Δικαίωμα στη Λήθη»: H ασφαλιστική κάλυψη των ασθενών που επιβίωσαν από καρκίνο"

Γιάννης Παρασκευάς: Οι ενστάσεις και η ουσία του πολιτικού προβλήματος

Φίλιππος Ζάχαρης: Ο πολύπλευρος άνθρωπος σε μία πολύπλοκη ζωή

Ηλίας Καραβόλιας: «Η επικίνδυνη εμμονή»

Θανάσης Καραναστάσης: Με τους... κράχτες στην Ευρωβουλή

Σωτήρης Ντάλης: "Iσραήλ- Ιράν: Από τον σκιώδη πόλεμο στην απόλυτη σύγκρουση;"