Θεματική εβδομάδα  5ου Γυμνασίου Ρόδου

Στο πλαίσιο της θεματικής εβδομάδας στο 5ο Γυμνάσιο Ρόδου, υλοποιήθηκαν μία σειρά από δράσεις με διαφορετικές θεματικές είτε στο σχολικό χώρο, είτε στο πλαίσιο εκπαιδευτικών επισκέψεων. Η θεματική εβδομάδα υλοποιήθηκε από τις 12 έως τις 15 Μαρτίου 2019.

Την Τρίτη 12.3.19 σε 4 διαφορετικά τμήματα της Α’ Γυμνασίου έγιναν παρεμβάσεις με θέμα την πρόληψη των εξαρτήσεων και των εθισμών σε συνεργασία με το Κέντρο Πρόληψης Δίοδος.

Την ίδια μέρα οι μαθητές/τριες της Β’ Γυμνασίου σε δύο ομάδες επισκέφθηκαν τον Υδροβιολογικό Σταθμό Ρόδου στο πλαίσιο της ενότητας της αειφορίας και το Νεστορίδειο Μέλαθρον για να διερευνήσουν τη σχέση της Τέχνης ως πράξης πολιτισμού με την αυτογνωσία.

Η Γ’ Γυμνασίου επισκέφθηκε τη Μελισσοκομική Ρόδου και το Μουσείο Μέλισσας, όπου παρακολούθησε βίντεο και έγινε ξενάγηση. Εκεί οι μαθητές/τριες γνώρισαν τη διαδικασία παραγωγής μελιού και τη ζωή της μέλισσας. Στην ΚΑΪΡ Ρόδου οι μαθητές/ τριες στην ενότητα της διατροφής παρακολούθησαν τα στάδια της παραγωγής του κρασιού, ως κύριου τροφίμου της ντόπιας παραγωγής και στοιχείο της Μεσογειακής Διατροφής.  

Στο πλαίσιο της θεματικής της κυκλοφοριακής αγωγής πραγματοποιήθηκε επίσκεψη της ΕΥΘΥΤΑ Ρόδου και της κ. Καρύδη Ελένης στο χώρο του σχολείου, όπου με βιωματικό τρόπο οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τους κανόνες κυκλοφοριακής αγωγής, τη σχέση της οδήγησης με το αλκοόλ και τη χρήση του κινητού τηλεφώνου και κατανόησαν τη σημασία της πρόληψης των ατυχημάτων στους δρόμους.

Την Τετάρτη 13.3.2019, δύο τμήματα της Β΄ τάξης του 5ου Γυμνασίου Ρόδου προσέγγισαν την έννοια του εθελοντισμού μέσα από την επίσκεψη σε δύο πολύ σημαντικούς χώρους – ο καθένας με τη δική του ιδιαίτερη πολιτιστική και κοινωνική προσφορά – το Παράρτημα Προστασίας Παιδιού (Πρώην Ορφανοτροφείο Θηλέων Ρόδου) και την Ισραηλιτική Κοινότητα Ρόδου (Συναγωγή και Εβραϊκό Μουσείο Ρόδου).

Το κίνητρο για την επίσκεψη στον πρώτο χώρο, του Πρώην Ορφανοτροφείου, ήταν η επιθυμία των μαθητών να προσφέρουν είδη πρώτης ανάγκης στα παιδιά του Ιδρύματος, όσο και στο να γνωρίσουν το μοναδικό σε ιταλική αρχιτεκτονική διατηρητέο κτήριο, όπου στεγάζεται το Ορφανοτροφείο. Η υποδοχή και περιήγηση των μαθητών στον ισόγειο χώρο του κτηρίου έγινε από την ψυχολόγο του Ιδρύματος, κ. Μπάση Αθηνά.

Η κ. Μπάση τόνισε την ανάγκη του εθελοντισμού τόσο σε συλλογικό όσο και σε ατομικό επίπεδο. Ο εθελοντισμός άλλωστε, δεν επιβάλλεται αλλά εμπνέεται από εκείνους που δραστηριοποιούνται και θυσιάζονται για τους άλλους. Ο εθελοντισμός ιδίως στην εφηβική ηλικία, έτσι όπως εκφράστηκε μέσα από την προσφορά των μαθητών του 5ου Γυμνασίου σε είδη πρώτης ανάγκης, στα παιδιά του Ορφανοτροφείου, είναι θεμελιωμένος στην αγάπη που νιώθουν τα παιδιά προς εκείνα που δεν έχουν καταφέρει, λόγω ιδιαίτερων συνθηκών στη ζωή τους, να μεγαλώνουν μέσα στο στενό κλοιό μιας οικογένειας.

«Η έννοια του κοινωνικού εθελοντισμού συνεπάγεται ιδιαίτερες αξίες, όπως η αλληλεγγύη, η κοινωνική δικαιοσύνη και η κοινωνική συμμετοχή, με πρώτο εκφραστή της τον Χριστό, τον πρώτο εθελοντή», όπως μας τόνισε ο σεβασμιώτατος μητροπολίτης Ρόδου, κ. κ. Κύριλλος, όπου μας υποδέχτηκε κι αυτός θερμά, στο παρεκκλήσιο, που εδρεύει στο πλαίσιο του Ορφανοτροφείου Θηλέων Ρόδου και είναι αφιερωμένο στην Αγία Ειρήνη.

Στη συνέχεια της μαθητικής επίσκεψης, τα παιδιά επισκέφτηκαν την Ισραηλιτική Κοινότητα Ρόδου και τους συμπεριλαμβανόμενους χώρους της – τη Συναγωγή και το Εβραϊκό Μουσείο. Η φιλανθρωπία και ο εθελοντισμός είναι βασικά στοιχεία που χαρακτηρίζουν πολλές θρησκείες στον κόσμο και ιδίως τις τρεις μεγάλες μονοθεϊστικές θρησκείες, δηλαδή το Χριστιανισμό, τον Ιουδαϊσμό και το Ισλάμ.

Ο Χριστός και οι απόστολοι της Εκκλησίας με την εδραίωση της διακονίας (της ανιδιοτελούς προσφοράς προς το συνάνθρωπο που πρέπει να χαρακτηρίζει όλους τους αληθινούς χριστιανούς), οι Εβραίοι ραβίνοι που χαρακτηρίζουν τη φιλανθρωπία ως «την πιο σοφή επιχειρηματική απόφαση» (ο ραβίνος του Λουμπάβιτς λέγει: «Δώστε ένα δέκατο στη φιλανθρωπία για να γίνετε πλούσιοι») και ο Μωάμεθ που συμπεριέλαβε τη φιλανθρωπία (ζακάτ) μέσα στους «πέντε στύλους» του Ισλάμ (τις πέντε βασικές υποχρεώσεις του κάθε πιστού μουσουλμάνου, εφόσον θέλει να κερδίσει τον Παράδεισο).

Στο πλαίσιο αυτής της διαθρησκειακής θεώρησης της φιλανθρωπίας και του εθελοντισμού, οι μαθητές επισκέφτηκαν την Ισραηλιτική Κοινότητα, γνώρισαν τους τόπους της Συναγωγής και του Εβραϊκού Μουσείου και συζήτησαν με την υπεύθυνη του χώρου για την ιστορία των Εβραίων της Ρόδου και τη διαχρονική προσφορά της Ισραηλιτικής Κοινότητας στο νησί της Ρόδου, τόσο σε ιστορικό και πολιτισμικό επίπεδο, όσο και σε φιλανθρωπικό.

Στη συνέχεια, οι μαθητές μετέβησαν προς το χώρο του σχολείου και συζήτησαν με τις υπεύθυνες καθηγήτριες Θεοχάρη Κ., Μπασδάρα Μ. τις εντυπώσεις τους από την όλη επίσκεψη, οι οποίες, στην πλειονότητά τους, ενδυνάμωσαν το κίνητρο, που ήδη προϋπήρχε στα παιδιά, του εθελοντισμού και της κοινωνικής προσφοράς, έτσι ώστε να οργανωθούν περαιτέρω, παρόμοιου είδους, δράσεις και στο μέλλον.

Στις 13.3.2019, ημέρα Τετάρτη τα τμήματα της Γ’ τάξης του 5ου Γυμνασίου Ρόδου πήραν μέρος με επιτυχία στο Πρόγραμμα Προσομοίωσης Δημοτικού Συμβουλίου του Τμήματος Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης του Δήμου Ρόδου. Από τους μαθητές υλοποιήθηκαν δύο συνεδριάσεις κατά τη διάρκεια των οποίων συζητήθηκαν δύο σημαντικά θέματα που αφορούν όλους τους δημότες και απασχολούν τον Δήμο Ρόδου, η κυκλοφοριακή αγωγή και τα τροχαία ατυχήματα  και η ανακύκλωση.

Οι μαθητές στην πρώτη συνεδρίαση παρουσίασαν τις εξής προτάσεις:
α) Συντήρηση του οδικού δικτύου σε όλο το νησί σε συνεργασία με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (επιδιορθώσεις στο οδόστρωμα, λειτουργία των φωτεινών σηματοδοτών, κατάλληλος φωτισμός σε καίρια σημεία όπως αεροδρόμιο, λιμάνια και διασταυρώσεις, τοποθέτηση πινακίδων, βάψιμο των οριογραμμών των δρόμων και των διαβάσεων των πεζών)

β) Τοποθέτηση καμερών «Ραντάρ» σε όλα τα φανάρια του νησιού.

γ) Αυστηρότερη αστυνόμευση σε συνεργασία με την Τροχαία Ρόδου ειδικά τη θερινή περίοδο.
δ) Ίδρυση τηλεφωνικής γραμμής από τον Δήμο, για να αναφέρουν οι πολίτες τυχόν προβλήματα και παράπονα.

ε) Να μοιραστούν ενημερωτικά φυλλάδια στους επισκέπτες του νησιού μέσω των ξενοδοχείων και των τουριστικών πρακτορείων με οδηγίες και κανόνες προκειμένου να αποφευχθούν τα τροχαία ατυχήματα.
στ) Ο Δήμος Ρόδου να οργανώσει σε συνεργασία με εθελοντικές ομάδες προγράμματα εκπαίδευσης-επιμόρφωσης των μαθητών σε όλα τα σχολεία της Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης σχετικά με το θέμα της κυκλοφοριακής αγωγής και της οδικής ασφάλειας.

Κατά τη διάρκεια της δεύτερης συνεδρίασης οι μαθητές πρότειναν τα παρακάτω:

α) Το πρόγραμμα της ανακύκλωσης να επεκταθεί σε όλο το νησί με την τοποθέτηση περισσότερων κάδων και να οργανωθεί πρόγραμμα κομποστοποίησης.

β) Εκστρατεία ενημέρωσης όλων των δημοτών για την ανακύκλωση.

γ) Επιβράβευση των δημοτών που θα διακρίνονται κάθε χρόνο σε διαγωνισμό ανακύκλωσης.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα του Τμήματος Παιδείας και Δια Βίου Μάθησης του Δήμου Ρόδου είναι ιδιαίτερα σημαντικό και προετοιμάζει τους αυριανούς ενεργούς πολίτες και δημότες του Δήμου μας.

Την ίδια μέρα, η κυρία Σοφία Μανιά πρόεδρος του Φιλανθρωπικού Συλλόγου Δωδεκανήσου “Αγία Σοφία” και μέλος του ΙΝΚΑ Ρόδου ανταποκρίθηκε στην πρόσκληση του σχολείου και συζήτησε με τους μαθητές της Α΄ Γυμνασίου για τη σημασία του εθελοντισμού και της προσφοράς αποδεικνύοντας ότι ο εθελοντισμός είναι στάση ζωής. Συγκίνησε και ευαισθητοποίησε τους μαθητές σχετικά με τη μετανάστευση, τη φτώχεια και τα ανθρώπινα δικαιώματα.

Η παρουσία της κυρίας Μανιά έδωσε στους μαθητές την ευκαιρία να γίνουν και οι ίδιοι εθελοντές και στη συνέχεια να συνδράμει σύσσωμη η σχολική μονάδα  του 5ου Γυμνασίου Ρόδου στο Παζάρι Αγάπης που πραγματοποιήθηκε στο Ροδίνι στις 6 Απριλίου 2019.

Ως εκπρόσωπος του ΙΝΚΑ ο κ. Ζεμπιλλάς Μιχάλης, αστυκτηνίατρος, αντιστράτηγος ε.α., ενημέρωσε τους μαθητές της Α’ Γυμνάσιου για θέματα που αφορούν την υγιεινή και την ασφάλεια της κατανάλωσης των τροφίμων, τους τροφογενείς κινδύνους και τη σημασία της ενημέρωσης των καταναλωτών.

Σε παράλληλη αίθουσα οι ψυχολόγοι της Εταιρείας «Πανάκεια» Ντίνα Σιάγκα και Αλεξία Κυπριώτη μίλησαν στους μαθητές για την πρόληψη των εθισμών στο διαδίκτυο και τους πιθανούς κινδύνους που μπορεί να κρύβει η χρήση του.

Σχετικά με τη θεματική «έμφυλες ταυτότητες» ο Αναπληρωτής Καθηγητής του ΤΕΠΑΕΣ κ. Διονύσης Γουβιάς ανταποκρίθηκε στο κάλεσμα του σχολείου και με βιωματικό τρόπο ευαισθητοποίησε του μαθητές της Β΄ Γυμνασίου για τα έμφυλα στερεότυπα και τις διακρίσεις, καθώς και για τη βία κατά των γυναικών. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στη δράση ενημερώθηκαν για τη συσχέτιση της παραπάνω θεματικής με τη διδακτική πρακτική.

Στο πλαίσιο της θεματικής των ανθρώπινων δικαιωμάτων, η Ομοσπονδία Γυναικών Ελλάδας με τις εκπροσώπους της ενημέρωσε τους μαθητές για την ισότητα των δύο φύλων, τα δικαιώματα των γυναικών και την κατάσταση που επικρατεί στη χώρα μας, καθώς και τους πολλαπλούς ρόλους που καλείται να αναλάβει η γυναίκα σήμερα.

Την Πέμπτη 14.3.19 ένα τμήμα της Γ΄ Γυμνασίου επισκέφθηκε την ιδιωτική σχολή ΑΝΚΟ, όπου τους δόθηκε η ευκαιρία να παρασκευάσουν υγιεινά τρόφιμα και με ευχάριστο και βιωματικό τρόπο να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους για την υγιεινή διατροφή στην πράξη.  

Τέλος, την Παρασκευή στις 15.3.19 πραγματοποιήθηκε εκπαιδευτική επίσκεψη στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης  Πεταλούδων στη Θολό, από τους μαθητές της Γ’ Γυμνασίου. Οι μαθητές ξεναγήθηκαν από τον κ. Χ. Συργιάννη στο χώρο και ασχολήθηκαν με την επίπτωση των διατροφικών μας επιλογών στο περιβάλλον (οικολογικό αποτύπωμα διατροφής).

Ο Σύλλογος Διδασκόντων, ο υποδιευθυντής Σκιαθίτης Γιάννης, η υποδιευθύντρια Σωτηράκη Μαρία  και  ο διευθυντής του 5ου Γυμνασίου Ρόδου Κωνσταντίνος Κώτης θα ήθελαν να ευχαριστήσουν όλους τους φορείς που συμμετείχαν στην εκπαιδευτική δράση της Θεματικής Εβδομάδας 2018 - 2019 του 5ου Γυμνασίου Ρόδου, στο πλαίσιο του αειφόρου σχολείου, ανοιχτού στην ευρύτερη κοινότητα.

Χατζηνικόλα Χαριστούλα, εκπαιδευτικός ΠΕ80, MEd, Υπ. Διδάκτωρ ΤΕΠΑΕΣ, συντονίστρια της Θεματικής Εβδομάδας.
 

• Οι μαθητές στη Μελισσοκομική Ρόδου και στην ΚΑΙΡ Ρόδου
• Οι μαθητές στη Μελισσοκομική Ρόδου και στην ΚΑΙΡ Ρόδου
• Η ΕΥΘΥΤΑ Ρόδου και η Ελένη Καρύδη σε βιωματικές δράσεις στο 5ο Γυμνάσιο Ρόδου
• Η ΕΥΘΥΤΑ Ρόδου και η Ελένη Καρύδη σε βιωματικές δράσεις στο 5ο Γυμνάσιο Ρόδου

 

• Οι μαθητές της Β΄ τάξης του 5ου Γυμνασίου στο χώρο του Παραρτήματος Προστασίας Παιδιού Ρόδου
• Οι μαθητές της Β΄ τάξης του 5ου Γυμνασίου στο χώρο του Παραρτήματος Προστασίας Παιδιού Ρόδου

 

• Οι μαθητές της Β΄ τάξης του 5ου Γυμνασίου Ρόδου στο χώρο της Εβραϊκής Συναγωγής
• Οι μαθητές της Β΄ τάξης του 5ου Γυμνασίου Ρόδου στο χώρο της Εβραϊκής Συναγωγής

 

• Οι μαθητές της Β΄ τάξης του 5ου Γυμνασίου Ρόδου στο χώρο του Εβραϊκού Μουσείου
• Οι μαθητές της Β΄ τάξης του 5ου Γυμνασίου Ρόδου στο χώρο του Εβραϊκού Μουσείου

 

• Η κ. Σοφία Μανιά ενημερώνει και ευαισθητοποιεί τους μαθητές της Α’ Γυμνασίου σχετικά με τον εθελοντισμό και τη φιλανθρωπία
• Η κ. Σοφία Μανιά ενημερώνει και ευαισθητοποιεί τους μαθητές της Α’ Γυμνασίου σχετικά με τον εθελοντισμό και τη φιλανθρωπία

 

• Οι μαθητές της Γ’ Γυμνασίου με τον Δήμαρχο Ρόδου στο πρόγραμμα προσομοίωσης Δημοτικού Συμβουλίου
• Οι μαθητές της Γ’ Γυμνασίου με τον Δήμαρχο Ρόδου στο πρόγραμμα προσομοίωσης Δημοτικού Συμβουλίου

 

• Ο κ. Μιχάλης Ζεμπιλλάς στο αμφιθέατρο του σχολείου με τους μαθητές της Α’ Γυμνασίου
• Ο κ. Μιχάλης Ζεμπιλλάς στο αμφιθέατρο του σχολείου με τους μαθητές της Α’ Γυμνασίου

 

• Ο Αναπληρωτής Καθηγητής του ΤΕΠΑΕΣ κ. Διονύσης Γουβιάς στο αμφιθέατρο του σχολείου με τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς συζητούν για τη θεματική “έμφυλες ταυτότητες”
• Ο Αναπληρωτής Καθηγητής του ΤΕΠΑΕΣ κ. Διονύσης Γουβιάς στο αμφιθέατρο του σχολείου με τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς συζητούν για τη θεματική “έμφυλες ταυτότητες”

 

 Εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας Γυναικών με τους μαθητές της Β΄ Γυμνασίου
Εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας Γυναικών με τους μαθητές της Β΄ Γυμνασίου

 

• Οι μαθητές του Γ3 Γυμνασίου στην ΑΝΚΟ
• Οι μαθητές του Γ3 Γυμνασίου στην ΑΝΚΟ

 

Οι μαθητές της Α΄ και Γ΄ Γυμνασίου στο ΚΠΕ Πεταλούδων
Οι μαθητές της Α΄ και Γ΄ Γυμνασίου στο ΚΠΕ Πεταλούδων