Παναγιώτης Κουνάκης: Αν όχι εμείς, τότε ποιοι;

Γράφει ο 
Παναγιώτης Κουνάκης
Υποψήφιος Περιφερειακός Σύμβουλος με τη “Συμμαχία Νοτίου Αιγαίου”

 

Οι ίδιοι οι νησιώτες μπορούμε καλύτερα.
Για όσους βιοποριζόμαστε ακόμη στον τομέα του τουρισμού, και δεν θα σταματήσουμε ανεξάρτητα από το αποτέλεσμα των εκλογών, η κατάσταση είναι ζοφερή.

Μία από τις θλιβερότερες παρανοήσεις είναι να πιστεύεται πως οι «ειδήμονες» των Αθηνών μπορούν να δώσουν καλύτερες λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στο εδώ και τώρα εμείς, αγνοώντας το πολύ βασικό: ότι τα εντόπια στελέχη του τουρισμού - ιδιοκτήτες καταστημάτων εστίασης, ιδιοκτήτες ταξί, τουριστικοί πράκτορες και ξενοδόχοι- είναι οι πλέον κατάλληλοι. Σε αυτούς πρέπει να προστρέξουμε για να αφουγκραστούμε τις κακοδαιμονίες και να βρούμε λύση σε όσα μας κρατάνε πίσω.

Όσο και να θέλουν κάποιοι να παραδίνονται στις διαθέσεις του ΣΕΤΕ με άπειρα χρήματα σε προγραμματικές, αγνοούν την ουσία: εμείς εδώ μπορούμε πολύ καλύτερα και μάλιστα με μικρότερα κόστη, πράγμα που εν τέλει αφήνει περίσσευμα για περισσότερες δράσεις.

Κανείς ασφαλώς δεν θέλει να υποτιμήσει τη δυναμική του ΣΕΤΕ και τις πολύτιμες συμβουλές του, αλλά με τη δική μας στρατηγική είμαστε πεπεισμένοι πως μπορούμε πιο εύστοχα και με δράσεις που συν-αποφασίζονται από τους τοπικούς φορείς και τον εκάστοτε δήμο. Και σίγουρα με ακόμα πιο ενεργή δράση στο διαδίκτυο, το οποίο κυριαρχεί και έχει απτά αποτελέσματα.

Πώς όμως είναι δυνατόν η τουριστική επιτροπή της Περιφέρειας να μην συνεδριάζει; Πώς είναι δυνατόν να μην καλούνται οι τοπικοί μας παράγοντες και ειδικοί να συν-διαμορφώσουμε στρατηγική; Πώς γίνεται να απαξιώνονται τόσοι νησιώτες που ασχολούνται με τον τουρισμό;

Όποιος πιστεύει πως η παρουσία στις εκθέσεις (ξοδεύοντας εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ) είναι πανάκεια, είναι γελασμένος. Ξενοδόχοι, πράκτορες, έμποροι, ιδιοκτήτες ταξί, εστιάτορες ξοδεύουν αρκετές φορές πολλαπλάσια ώστε να επιτευχθεί αυτή η αύξηση των αφίξεων - που σε τεράστιο βαθμό οφείλεται στα προβλήματα των ανταγωνιστικών αγορών - και πάλι, όμως, δεν μπορούμε να πούμε πως βγήκαμε ουσιαστικά κερδισμένοι, όπως η Ισπανία και η Ιταλία.

Νέες αγορές, όπως της Ασίας και της Ινδίας στις οποίες πρέπει να διεκδικήσουμε μερίδα λέοντος και έχουν τη δυναμική να ενισχύσουν οικονομικά όλους τους κλάδους της τουριστικής επιχειρηματικότητας, για εμάς δεν είναι ευχολόγιο.

Διαδικτυακές πλατφόρμες, όπως το we care η οποία θα μπορούσε να αποτιμά την θετική ή αρνητική εμπειρία ενός επισκέπτη, επιβραβεύοντας αυτούς τους άξιους πρεσβευτές μας, νουθετώντας, από την άλλη, όσους δημιουργούν προβλήματα και στοιχειοθετώντας μια ισχυρή βάση στατιστικών, ώστε να μπορέσουμε να διορθώσουμε τις ατέλειές μας, είναι προτεραιότητα.

Η ολιστική οπτική μόνο θα μπορούσε να μας βελτιώσει. Απογοητευμένοι από τις παροχές και τις υποδομές κάτοικοι και τουρίστες δεν μπορούν να είναι περήφανοι πρεσβευτές του τόπου. Από την άλλη, ξοδεύονται άπειρα χρήματα για να προσελκύσουμε κόσμο και σχεδόν τίποτα για να δοθούν τα κίνητρα να επιστρέψουν ή για να μας διαφημίσουν στον τόπο τους.

Παπούτσι από τον τόπο σου για τον τουρισμό, αλλά αυτή τη φορά κυριολεκτικά

Αν οι δημόσιες σχέσεις της Περιφέρειας και των συμβούλων της λογίζονται ως επαρκείς κι αποτελεσματικές δράσεις αύξησης του τουρισμού, λυπάμαι, αλλά κάποιος έχασε την επαφή με την πραγματικότητα και έκλεισε τα αυτιά στις κραυγές αγωνίας και του ΕΒΕΔ και των εμπορικών συλλόγων.

Γεγονός είναι πως «χρυσές εποχές» δεν βιώνουν ούτε οι έμποροι ούτε τα ταξί ούτε οι εστιάτορες ούτε οι πράκτορες ούτε οι ξενοδόχοι μας. Το να παρουσιάζουμε την all inclusive Αντιπεριφέρεια τουρισμού ως κάτι τόσο επιτυχημένο ενώ μόνο δύο νησιά, η Μύκονος και η Σαντορίνη είναι φωτεινές εξαιρέσεις, είναι σαν να μοιράζουμε καθρεφτάκια σε ιθαγενείς. Και οι νησιώτες δεν είμαστε.

Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου οφείλει να χαράσσει στρατηγική πάντα σε συνεργασία με τον δήμο, τα επιμελητήρια, και τους τοπικούς φορείς του τουρισμού, να ανοίγει δρόμους συναποφασίζοντας και συμπράττοντας με τα άξια, έμπειρα και πολυπράγμονα στελέχη που έχουμε δίπλα μας. Αν εξαντλήσουμε όλο αυτό το δυναμικό ιδεών και πόρων, τότε ας πάρουμε γνώση και γνώμη από τον ΣΕΤΕ.

Η πρόθεσή μας είναι να αυξηθεί η τουριστική σεζόν με δράσεις όπως:
• spring break για φοιτητές - μαθητές από όλη την Ευρώπη για την αρχή της σεζόν,
• με αθλητικό τουρισμό όλο τον χρόνο και καθιερωμένα αθλητικά event ανά νησί, ώστε να αποκτηθεί trademark,
• με εναλλακτικό τουρισμό (θρησκευτικό, αναρριχητικό, θαλάσσιων σπορ κοκ) πάντα σε συνεργασία με τους τοπικούς φορείς,
• δημιουργία πύλης εισόδου για την κρουαζιέρα στη Ρόδο,
• δημιουργία cluster κρουαζιέρας με αυτόνομη ελληνική διαδρομή στα νησιά μας,
• δημιουργία φορέα προώθησης και προβολής της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου ως τουριστικού προορισμού με τη συνεργασία δήμων και φορέων του κλάδου παρέχοντας ευελιξία, συνέπεια και συνέχεια.

Κανείς δεν μπορεί να ξέρει καλύτερα από εμάς για εμάς και ο τουρισμός δεν είναι υπόθεση ενός ατόμου ούτε ενός κάποιου λόμπι που μπορεί να χαράσσει τουριστική πολιτική χωρίς να ξέρει ανθρωπογεωγραφία.

Είναι τιμή μας που ανάμεσά μας υπάρχουν τόσο έμπειροι, εξειδικευμένοι, τεχνοκράτες άνθρωποι με εμπειρία πάνω στο αντικείμενο, και είναι νησιώτες.
Παπούτσι από τον τόπο σου, λοιπόν, στον τουρισμό, που όχι μπαλωμένο, αλλά και καλογυαλισμένο είναι και το πιο ποιοτικό που κυκλοφορεί σε όλη την Ελλάδα.