Aυτόματα μηχανήματα για την εξυπηρέτηση των κατοίκων της Ρόδου

Σε μία πρωτοπόρα για τη χώρα μας αναβάθμιση της εξυπηρέτησης του πολίτη προχωρά ο Δήμος της Ρόδου με την πιλοτική εγκατάσταση, μέχρι τις 12 Αυγούστου, τριών  ΑΤΜ από τα οποία θα μπορούν να γίνονται διοικητικές αλλά και οικονομικές συναλλαγές με το Δήμο!

Η εγκατάσταση αυτών των ΑΤΜ είχε ανακοινωθεί εδώ και καιρό, αφότου ο κ. Σάββας Διακοσταματίου ήταν ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος ωστόσο, μετά από διαδικασίες σχεδόν ενός χρόνου ήρθε η ώρα πλέον να γίνει πράξη η εγκατάστασή τους και χθες ο ίδιος το ανακοίνωσε μαζί με τους εκπροσώπους της Εταιρίας που θα αναλάβει την εγκατάσταση και την ενεργοποίησή τους, την «Έγκριτος Group-Συνεργασία Α.Ε.», η οποία είναι συνεργάτης του Δήμου εδώ και πάνω από δέκα χρόνια.

Σύμφωνα με τον ίδιο, λοιπόν, οι αυτόματοι εξυπηρετητές πολιτών, τα λεγόμενα e-ΚΕΠ, δηλαδή ηλεκτρονικά ΑΤΜ εξυπηρέτησης του πολίτη θα τοποθετηθούν, σε πρώτη φάση, σε τρία σημεία του νησιού που επέλεξαν σε συνεργασία με τον Δήμαρχο, κ. Φώτη Χατζηδιάκο. Τα τρία σημεία για το πολιτικό αυτό πρόγραμμα είναι:

Ένα ΑΤΜ θα τοποθετηθεί στην πόλη της Ρόδου σε ένα από τα τρία πιθανά σημεία που είναι είτε εκεί που βρίσκονται οι οικονομικές υπηρεσίες (σ.σ. στην ΠΥΡ), είτε στο χώρο που βρίσκονται τα εκδοτήρια της ΡΟΔΑ ή στην οδό Γαλλίας στο Μανδράκι ή στην είσοδο της Νέας Αγοράς. Για τα άλλα δύο επέλεξαν δύο δημοτικές ενότητες μεγάλες πληθυσμιακά, οι οποίες δεν έχουν απογευματινό ΚΕΠ και αυτές είναι η Ιαλυσός και τ’ Αφάντου, έξω από τα δημοτικά καταστήματα.

Όπως εξήγησε ο κ. Διακοσταματίου, αυτοί οι εξυπηρετητές έχουν την αποστολή να μπορεί ο πολίτης 24 ώρες το 24ωρο να πάρει όποιο έγγραφο επιθυμεί και για το οποίο υπάρχει η δυνατότητα να το πάρει χωρίς ιδιαίτερες διατυπώσεις.
Δηλαδή, ένα πιστοποιητικό γεννήσεως, μία οικογενειακή κατάσταση, οτιδήποτε μπορεί να πάρει σήμερα από ένα ΚΕΠ ή ένα δημοτολόγιο. Μάλιστα, γι’ αυτό θα δοθεί ειδική άδεια για να μπορεί να παίρνει ο πολίτης αυτό το έγγραφο με έναν τρόπο που να μπορεί να πιστοποιηθεί.
Πολύ σημαντικό είναι, επίσης, ότι ο πολίτης θα έχει τη δυνατότητα να κάνει και τις πληρωμές του στο Δήμο, χωρίς βέβαια να καταθέτει χρήματα αλλά με την κάρτα του, εφόσον το επιθυμεί. Και δήλωσε: «Νομίζω ότι είναι μία σημαντική στιγμή αυτή διότι η πατρότητα της ιδέας ανήκει στον Δήμο Ρόδου. Συγκεκριμένα, όταν ήμουνα υπεύθυνος ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και θα είμαστε και ο πρώτος Δήμος στον οποίο θα γίνει η εφαρμογή προς τον πολίτη, πανελλαδικά».

Κλείνοντας,  ο κ. Διακοσταματίου ευχαρίστησε τον Δήμαρχο Ρόδου που έκανε δεκτή την ιδέα για να υλοποιηθεί, όλους τους συναδέλφους του που τον ακολούθησαν στον τομέα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, με τελευταίο τον κ. Σταυρή, τον Διευθυντή πληροφορικής του Δήμου κ. Μανίκαρο και όλο το προσωπικό της Διεύθυνσης, καθώς και την Οικονομική Υπηρεσία που έτρεξε και αυτό τον διαγωνισμό.
«Νομίζω ότι είναι μία θετική εξέλιξη στα πλαίσια της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης και της ψηφιακής εποχής που πρέπει να μπει ο Δήμος Ρόδου και έρχεται σε συνέχεια και άλλων δράσεων με προεξάρχουσα βέβαια και σπουδαιότερη αυτήν της Κοιλάδας των Πεταλούδων, όπου εδώ και τρία χρόνια εκδίδεται το λεγόμενο ηλεκτρονικό εισιτήριο με τουρνικέ και με απομακρυσμένο έλεγχο μέσω Ίντερνετ σε πραγματικό χρόνο της έκδοσης των εισιτηρίων και της ακύρωσής τους εκεί», είπε ακόμη ο κ. Διακοσταματίου.
Επίσης, τις προηγούμενες ημέρες παρέλαβαν, εγκατέστησαν και θα λειτουργήσουν από τον Σεπτέμβρη και τα νέα μηχανήματα έκδοσης εισιτηρίων για την ελεγχόμενη στάθμευση.

Είπε, ακόμη, ότι αυτές είναι μία σειρά από δράσεις που ξεκίνησαν με την εισαγωγή των tablet στα δημοτικά συμβούλια, με την ηλεκτρονική ροή εγγράφων, τις ηλεκτρονικές υπογραφές και φθάνουμε σήμερα στην κορύφωσή τους με την εγκατάσταση αυτών των ηλεκτρονικών ΑΤΜ. Βέβαια, δεν παρέλειψε να πει ότι υπάρχουν πολλά πράγματα ακόμα που πρέπει να κάνει ο Δήμος Ρόδου αλλά αυτό είναι ένα κορυφαίο γεγονός που αξίζει να σταθεί κάποιος.

Για τη δράση αυτή μίλησε στη συνέχεια ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Εταιρίας, κ. Γιώργος Κολοβός, σύμφωνα με τον οποίο αυτό το εγχείρημα είναι μοναδικό γιατί είναι μία μεγάλη καινοτομία, για τις διοικητικές και οικονομικές υπηρεσίες για τον Δήμο Ρόδου, να μπορεί δηλαδή ο πολίτης, για πρώτη φορά στην Ελλάδα, να εξυπηρετηθεί από ένα μηχάνημα αυτόματης συναλλαγής.
Ο κ. Κολοβός, παραδέχθηκε ότι η πατρότητα σαν ιδέα ανήκει στον Δήμο Ρόδου, ωστόσο η Εταιρία την επεξεργάστηκε και έφθασαν σ’ αυτό το σημείο, αρχές Αυγούστου να μπορέσουν να εγκαταστήσουν αυτά τα μηχανήματα.

Στη συνέχεια, εξήγησε πως θα γίνεται αυτό στην πράξη: Ο πολίτης θα ταυτοποιηθεί από τον Δήμο με κάποιο τρόπο, δηλαδή θα του δοθεί ένα username και ένα password για να προσέλθει στο μηχάνημα και να μπορεί να μπει μέσα ή  εναλλακτικά αν δεν έχει αυτή τη δυνατότητα, λόγω ηλικίας ή οτιδήποτε άλλο, θα του χορηγηθεί μία κάρτα, ώστε να μπορεί με αυτήν να συναλλάσσεται. Και είπε, στη συνέχεια:

«Τα στοιχήματα είναι δύο: Ένα είναι το οικονομικό σκέλος και ένα είναι το διοικητικό σκέλος για να μπορέσουμε, όσο το δυνατόν, να εξαλείψουμε την πρόσβαση του δημότη στις υπηρεσίες, όχι μόνο κατά τις ώρες που δουλεύουν οι υπηρεσίες αλλά και τις ώρες που δεν μπορεί  ο πολίτης να προσέλθει».

Σημειώνεται ότι, όσον αφορά στο οικονομικό σκέλος, ο πολίτης θα μπορεί μπροστά σ’ αυτό το ΑΤΜ-όπως γίνεται και στις τράπεζες-να δει όλες τις χρεώσεις του, να επιλέξει ποια θέλει και μέσω της χρεωστικής ή της πιστωτικής του κάρτας να πληρώσει. Τώρα, γιατί αποφασίστηκε η χρήση καρτών, επειδή, όπως είπε, υπάρχει σοβαρό θέμα ασφάλειας και μεταφοράς χρημάτων και επειδή ο Δήμος έχει σκοπό να εγκαταστήσει αυτά τα μηχανήματα ακόμα και στους πιο απομακρυσμένους Δήμους, θα ήταν πάρα πολύ δύσκολο να μεταφέρονται χρήματα και επειδή σήμερα οι κάρτες είναι το ασφαλέστερο μέσο συναλλαγής. Ο δημότης, λοιπόν, θα έχει τη δυνατότητα να βλέπει τις χρεώσεις του και τις οφειλές του και να πληρώνει ό,τι θέλει και για όποιο ποσό θέλει. Στο διοικητικό κομμάτι , θα ξεκινήσουν με μία ομάδα εγγράφων για να πάρει όποια θέλει ο δημότης. Ωστόσο, όπως σημείωσε, θα πρέπει να γίνουν κάποιες παρεμβάσεις στο θεσμικό πλαίσιο, ώστε να υπάρχει το γνήσιο της υπογραφής. Το μηχάνημα έχει προβλεφθεί και χτυπάει η σφραγίδα του Δήμου και το πρόβλημα που μένει να επιλυθεί είναι η υπογραφή.

Όπως είπε ο κ. Κολοβός, κατά την πιλοτική λειτουργία τέτοιων μηχανημάτων που έγινε πριν από ένα χρόνο στα Τρίκαλα, η προηγούμενη κυβέρνηση είχε υποσχεθεί ότι είναι εύκολο και θα το λύσει αυτό.

Μάλιστα και το Υπουργείο Εσωτερικών το ψάχνει και είναι εύκολο να λυθεί. Επιπλέον, ο δημότης θα μπορεί να καταθέσει εύκολα και κάποιο έγγραφο που δεν μπορεί να πάει το πρωί να το κάνει.
«Είναι ένα πολύ φιλόδοξο σχέδιο, πολύ όμορφο σχέδιο και πιστεύω ότι θα έχει πολύ μεγάλο μέλλον και πολύ ενδιαφέρον για συζήτηση. Και μακάρι το ποσοστό των παροχών να είναι σε πολύ μεγάλο βαθμό, ώστε πραγματικά επιτέλους οι δημόσιες υπηρεσίες να αποκτήσουν την εξωστρέφεια που όλοι  θέλουμε», δήλωσε ο κ. Κολοβός.

Σημειώνεται ότι αυτά τα τρία μηχανήματα θα έχουν τοποθετηθεί μέχρι τις 12 Αυγούστου και μέχρι τα τέλη του επόμενου μήνα, επειδή λήγει και το χρονοδιάγραμμα, θα πρέπει να κάνουν το παραδοτέο και μία πρώτη παρουσίασή τους.
Σημειώνεται ότι αφορά όλες τις συναλλαγές του Δήμου ενώ σε επόμενα στάδιο θα μπει και η ΔΕΥΑΡ.

Όπως είπε, τέλος, ο κ. Διακοσταματίου, θα πιστοποιηθεί ένας υπάλληλος του Δήμου που θα έχει την ψηφιακή υπογραφή και τον έλεγχο, ενώ το μηχάνημα θα είναι συνδεδεμένο με το σύστημα.