Επικίνδυνη η μονοδρόμηση στο Μόντε Σμιθ

Πριν από πέντε περίπου μήνες έγινε μονοδρόμηση της οδού Ακροπόλεως, δηλαδή της οδού που ξεκινάει από τα τέλη περίπου της οδού Βορείου Ηπείρου στην περιοχή Μόντε Σμιθ μέχρι τον κυκλικό κόμβο στη διασταύρωση με την οδό Διαγοριδών.

Όταν εφαρμόστηκε και παρά τις διαφαινόμενες αστοχίες της ρύθμισης, υποστηρίχθηκε από τους ιθύνοντες ότι επρόκειτο να συμβάλει, ώστε να γίνει η οδός Ακροπόλεως «μπαλκόνι της Μεσογείου» ιδίως με τη σχεδιαζόμενη για το μέλλον ανάπλαση του σημείου αυτού, ενώ σύμφωνα με σχετικές δηλώσεις είχε προηγηθεί διαβούλευση και άρα (;) έγκριση από συναρμόδιους φορείς.

Πέντε μήνες μετά οι διαπιστώσεις από την εφαρμογή της ρύθμισης επιβάλλουν την άμεση κινητοποίηση των υπευθύνων για να μην θρηνήσουμε θύματα και να αποφύγουμε ζημιές και ταλαιπωρία. Πρόκειται για ατελή και επικίνδυνη κυκλοφοριακή ρύθμιση τόσο όσον αφορά την εκτέλεσή της όσο και τη στόχευσή της, τουλάχιστον με τις παρούσες συνθήκες.

Οι αστοχίες όσον αφορά την εφαρμογή της είναι εμφανείς και εκθέτουν όλους τους συναρμόδιους παράγοντες σε ευθύνες κάθε είδους: Πρώτον, αν και ο δρόμος έχει μονοδρομηθεί διατηρείται μέχρι σήμερα η διπλή συνεχής διαγράμμιση επί της οδού, η οποία αποτελεί ειδική διαγράμμιση σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. 2 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας για τη σήμαση διαχωρισμού λωρίδων αντίθετων κατευθύνσεων. Με άλλα λόγια όχι μόνο δεν είναι η σωστή διαγράμμιση αλλά αντίθετα παραπλανά τους οδηγούς ότι συνεχίζεται ο δρόμος με δύο αντίθετα ρεύματα.

Δεύτερον, η σήμανση προς τους ερχόμενους οδηγούς είναι ελλιπής (δύο απλές ρυθμιστικές πινακίδες απαγόρευσης εισόδου Ρ-7), ενώ θα έπρεπε να προστεθούν ευμεγέθεις προειδοποιητικές πινακίδες και μάλιστα ηλεκτρικά φωτιζόμενες κατά τη νύχτα, ειδικά αν ληφθεί υπόψη ότι δεχόμαστε και ικανό αριθμό επισκεπτών την θερινή περίοδο. Τρίτον, θα πρέπει να γίνει, αν δεν έχει γίνει, ενημέρωση όλων των ηλεκτρονικών εφαρμογών πλοήγησης με την καινούρια ρύθμιση.

Τέταρτον, ελλιπής σήμανση διαπιστώνεται και στον παράλληλο ανώνυμο δρόμο, που έχει χρέη παράκαμψης και διοχέτευσης του ρεύματος της μονοδρομηθείσας οδού που καταργήθηκε, στον οποίο εισέρχεται ο οδηγός κόβοντας το ρεύμα ανόδου επί της οδού Διαγοριδών. Σημειωτέον ότι ο εν λόγω ανώνυμος δρόμος συνεχίζει να είναι διπλής κατεύθυνσης χωρίς εμφανή λόγο, αφού το αντίθετο ρεύμα του εξυπηρετείται από τη μονοδρομηθείσα οδό.

Όσον αφορά τα προσδοκώμενα οφέλη από την κυκλοφοριακή ρύθμιση στα οποία στόχευσαν, δεν διαφαίνεται, με τις παρούσες συνθήκες (αν αργότερα γίνει διαπλάτυνση, χώροι στάθμευσης κλπ. είναι άλλο θέμα) να εξυπηρετείται κανείς άλλος πέρα από τα τουριστικά και περιηγητικά λεωφορεία. Οι πεζοί παραμένουν στο πεζοδρόμιο που υπάρχει μόνο στη μία πλευρά του δρόμου, τα αυτοκίνητα σταθμεύουν επικίνδυνα και ασχεδίαστα ενίοτε και από τις δύο πλευρές (μετατρέποντας το μονόδρομο δύο λωρίδων σε επικίνδυνο πέρασμα), πολλοί οδηγοί ερχόμενοι από τον κόμβο δεν γνωρίζουν τη μονοδρόμηση και δεν παρατηρούν (εν μέρει δικαιολογημένα όπως ειπώθηκε) τα απαγορευτικά σήματα θέτοντας σε κίνδυνο τους κανονικά διερχόμενους.

Συμπερασματικά, εξυπηρετούνται λίγοι θέτοντας σε κίνδυνο τους πολλούς, στους οποίους πολλούς βέβαια συμπεριλαμβάνονται και οι λίγοι όταν διέρχονται οι ίδιοι ή πρόσωπα οικεία και φιλικά από τον εν λόγω μονόδρομο. Ευχαριστώ για τη φιλοξενία και ελπίζω σε άμεση αντίδραση των αρμοδίων.

                                                                                                            Κωνσταντίνος Ταμπάκης, Δικηγόρος Ρόδου