Η βάση του 10 βλάπτει  σοβαρά τις Πανελλαδικές

Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων εισαγωγής έβγαλε στην επιφάνεια ένα παλαιό πρόβλημα: Η εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση υποψηφίων με πολύ χαμηλή βαθμολογία δημιουργεί την εύλογη απορία αν έχουν την ικανότητα αυτά τα παιδιά να παρακολουθήσουν τις σπουδές τους.

Γράφει o
Στράτος Στρατηγάκης
στη “Ναυτεμπορική”

 

Στο Μαθηματικό της Σάμου η βάση φέτος ήταν 7.500 μόρια, που σημαίνει ότι ο τελευταίος εισαχθείς έχει γράψει μαθηματικά κάτω από 5. Πώς αυτός ο υποψήφιος θα γίνει πτυχιούχος Μαθηματικών; Νομίζω ότι όλοι συμφωνούμε ότι αυτό είναι εξαιρετικά δύσκολο. Η βάση στο συγκεκριμένο τμήμα έπεσε τόσο χαμηλά για δύο λόγους: τα εξαιρετικά δύσκολα θέματα στη Χημεία και στη Φυσική και στην ίδρυση δύο άλλων τμημάτων Μαθηματικών, στη Λαμία και την Καστοριά, που απορρόφησαν μεγάλο αριθμό υποψηφίων που ήθελαν σπουδές Μαθηματικού.

Η διεύρυνση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης που ξεκίνησε στα τέλη της δεκαετίας του’90, χωρίς την ταυτόχρονη άνοδο του επιπέδου των υποψηφίων, έφερε τη συνεχή πτώση του επιπέδου των φοιτητών που μας έφερε στα τωρινά αποτελέσματα. Το πρόβλημα δεν είναι τωρινό, απλά τώρα έφτασε στο μέγιστό του. Πολλοί προσπάθησαν να δώσουν λύση και πολλά μέτρα δοκιμάστηκαν.

Έκπληξη δημιουργεί η πρόθεση της Υπουργού Παιδείας για την καθιέρωση της βάσης του 10, ένα παλιό μέτρο που δοκιμάστηκε από το 2006 μέχρι και το 2009. Την επόμενη χρονιά την κατάργησε η τότε Υπουργός Παιδείας κ. Διαμαντοπούλου, ως μέτρο που δεν απέδωσε. Ας δούμε τι έλεγε η παρουσίαση του περίφημου πολυνομοσχεδίου της κας Διαμαντοπούλου, που μεταξύ άλλων καταργούσε και το άσυλο, για τη βάση του 10: «Τέσσερα χρόνια μετά την υιοθέτηση της δεν υπάρχουν ενδείξεις ή μελέτες που να αποδεικνύουν ότι η «η βάση του 10» πέτυχε την οποιαδήποτε άνοδο της ποιότητας σπουδών ή του επιπέδου των επιτυχόντων είτε στο λύκειο είτε στα τριτοβάθμια ιδρύματα.

Αντίθετα, υπάρχουν τμήματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με καθηγητές και διοικητικό προσωπικό χωρίς αντικείμενο εργασίας και υποδομές που υπολειτουργούν. Ταυτόχρονα, δεκάδες χιλιάδες νέοι προσφεύγουν στην ιδιωτική εκπαίδευση και σε κάθε είδους πανεπιστημιακά και τεχνολογικά ιδρύματα χωρών του εξωτερικού. Άλλωστε, αντιβαίνει στην παιδαγωγική λογική των πανελλαδικών εξετάσεων, όπως αυτές γίνονται σήμερα, με όλους τους μαθητές να εξετάζονται στα ίδια μαθήματα, ανεξάρτητα από την προσωπική τους επιλογή σπουδών.»
Το μέτρο της βάσης του 10 δοκιμάστηκε και απέτυχε σύμφωνα με την κα Διαμαντοπούλου. Μάλιστα, όπως ανέδειξε η έρευνα του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) τον Ιούλιο 2017 με τίτλο: Εκπαιδευτικές ανισότητες στην Ελλάδα Πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και επιπτώσεις της κρίσης.

Σημειώνουν οι ερευνητές: «Ενδιαφέρον παρουσιάζει και το γεγονός ότι η εισαγωγή της «βάσης του 10» το 2006, καθώς και η απόσυρση του μέτρου το 2010, είχαν σημαντική επίδραση στη σύνθεση του φοιτητικού πληθυσμού της χώρας ως προς το κοινωνικό-μορφωτικό επίπεδο των οικογενειών τους. Συγκεκριμένα, τα ποσοστά των φοιτητών που προέρχονται από οικογένειες με υψηλό και πολύ υψηλό κοινωνικό-μορφωτικό επίπεδο παρουσιάζονται αυξημένα την περίοδο 2006-2009, σε σύγκριση με τα προγενέστερα έτη και με το 2010, ενώ αντίθετα μειωμένα είναι τα ποσοστά με μεσαίο και χαμηλό επίπεδο τη συγκεκριμένη περίοδο.»

Ο περιορισμός της πρόσβασης των υποψηφίων από οικογένειες με μέσο και χαμηλό κοινωνικό και μορφωτικό επίπεδο αυξάνει τις κοινωνικές ανισότητες, ενώ η εκπαίδευση γενικά έχει ως σκοπό και να ενθαρρύνει την κοινωνική κινητικότητα, δηλαδή αποτελεί έναν από τους λίγους τρόπους τα παιδιά των φτωχών οικογενειών να ανέλθουν κοινωνικά. Αυτή την κοινωνική διάσταση της εκπαίδευσης αναγνωρίζει ως σημαντική και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, θεωρώντας ότι πρέπει να ενισχύεται με τις πολιτικές αποφάσεις. Ας δούμε πώς η κοινωνική διάσταση περιορίζεται από τη βάση του 10, αλλά και ποια είναι η σωστή αντιμετώπιση του προβλήματος.

Όσοι υποψήφιοι δεν πιάσουν το όποιο όριο καθιερωθεί θεωρούνται «ακατάλληλοι» για σπουδές. Αυτοί οι «ακατάλληλοι», όμως, αν έχουν χρήματα μπορούν να γίνουν σε μία μέρα κατάλληλοι, φοιτώντας σε ένα Πανεπιστήμιο του εξωτερικού ή σε ένα κολέγιο που συνεργάζεται με Πανεπιστήμιο του Εξωτερικού. Κοινωνικά άδικο, λοιπόν, το μέτρο.