Δικαιώματα επιβατών πλοίων  και προβλεπόμενες αποζημιώσεις

Πολλοί επιλέγουν ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες το πλοίο ως μέσο μεταφοράς για τις διακοπές τους. Πέρα όμως από ένα ασφαλές μέσο, το ταξίδι με πλοίο μπορεί να συνοδεύεται και με πολλά απρόοπτα.

Γνωρίζετε άραγε τα δικαιώματά σας από τη στιγμή που έχετε πληρώσει κανονικά το εισιτήριο επιβίβασής σας και κάτι πάει στραβά με την ώρα αναχώρησης ή υπάρξει ακύρωση;
Για πολλούς από εμάς ίσως τα δικαιώματά μας να είναι άγνωστα. Ας δούμε μερικές περιπτώσεις αναφορικά με το τι ισχύει για την αποζημίωσή μας, αλλά και τι υποχρεούται να κάνει ο μεταφορέας.
Ίσως έτσι μπορέσουμε να διεκδικήσουμε αποτελεσματικά τα δικαιώματά μας.

Οι κανόνες της ΕΕ για τα δικαιώματα επιβατών πλοίων
Οι κανόνες της ΕΕ για τα δικαιώματα των επιβατών πλοίων ισχύουν όταν ταξιδεύετε με τα περισσότερα οχηματαγωγά και κρουαζιερόπλοια στη θάλασσα ή σε εσωτερικές πλωτές οδούς (ποτάμια, λίμνες ή κανάλια) και εάν:
- ταξιδεύετε από λιμάνι της ΕΕ
- ταξιδεύετε προς λιμάνι της ΕΕ από λιμάνι εκτός της ΕΕ, εφόσον το δρομολόγιο εκτελείται από εταιρεία μεταφορών της ΕΕ
- ταξιδεύετε από λιμάνι της ΕΕ για κρουαζιέρα αναψυχής, εφόσον προσφέρεται κατάλυμα και άλλες παροχές, με περισσότερες από δύο διανυκτερεύσεις στο πλοίο.

Οι κανόνες αυτοί δεν ισχύουν για πλοία:
- που μπορούν να μεταφέρουν λιγότερους από 12 επιβάτες
- που έχουν πλήρωμα 3 άτομα το πολύ
- που καλύπτουν διαδρομή μικρότερη από 500 μέτρα (απλή μετάβαση)
- που χαρακτηρίζονται ως ιστορικά
- που πραγματοποιούν εκδρομές και περιηγήσεις σε αξιοθέατα - αν δεν παρέχουν κατάλυμα ή περισσότερες από δύο διανυκτερεύσεις στο πλοίο.

Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού σας, η εταιρεία που εκτελεί τη μεταφορά οφείλει να σας παρέχει σαφείς και ορθές πληροφορίες σχετικά με το δρομολόγιο και τα δικαιώματά σας ως επιβάτη, συμπεριλαμβανομένων των δυνατοτήτων πρόσβασης για άτομα με αναπηρία ή με περιορισμένη κινητικότητα. Οι πληροφορίες αυτές θα πρέπει επίσης να διατίθενται και σε μορφή προσβάσιμη από άτομα με αναπηρία.

Δικαίωμα αποζημίωσης σε περίπτωση απώλειας ή φθοράς
Σε περίπτωση απώλειας, καθυστέρησης ή φθοράς των αποσκευών ή του οχήματός σας λόγω περιστατικού στη θάλασσα, δικαιούστε αποζημίωση από τον μεταφορέα έως περίπου 2.700 ευρώ για αποσκευές καμπίνας και έως 15.500 ευρώ για το όχημά σας - αυτό καλύπτει και τυχόν αποσκευές μέσα στο όχημα.
Δεν δικαιούστε αποζημίωση αν ο μεταφορέας μπορεί να αποδείξει ότι δεν ευθύνεται για το συμβάν. Για απώλεια ή φθορά σε άλλα τιμαλφή (π.χ. χρήματα, κοσμήματα, έργα τέχνης κ.λπ.) δικαιούστε αποζημίωση περίπου 4.100 ευρώ υπό την προϋπόθεση ότι τα καταθέσατε στον μεταφορέα για φύλαξη.
Σε περίπτωση φθοράς ή απώλειας του αναπηρικού σας αμαξιδίου ή άλλου βοηθήματος κινητικότητας, δικαιούστε αποζημίωση για την κάλυψη των εξόδων αντικατάστασης ή επισκευής του.

Τι γίνεται με την καθυστέρηση;
Σε περίπτωση καθυστέρησης ή ακύρωσης οχηματαγωγού ή κρουαζιερόπλοιου για το οποίο έχετε αγοράσει εισιτήριο, ο μεταφορέας ή ο φορέας που διαχειρίζεται τον τερματικό σταθμό οφείλει να σας ενημερώσει σχετικά με τη νέα εκτιμώμενη ώρα αναχώρησης και άφιξης εντός 30 λεπτών από την αρχικά προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης. Πρέπει επίσης να σας παρέχουν πληροφορίες σχετικά με τα δικαιώματα των επιβατών.
Εάν το δρομολόγιο ακυρωθεί, ο μεταφορέας οφείλει να σας προτείνει τις ακόλουθες επιλογές:
Επιστροφή του ναύλου και, εάν χρειάζεται, δωρεάν επιστροφή στο σημείο, όπου ξεκινήσατε το ταξίδι σας – για παράδειγμα, αν η καθυστέρηση ή η ακύρωση σάς εμποδίζει να εκπληρώσετε τον σκοπό του ταξιδιού σας ή μεταφορά με άλλο δρομολόγιο, υπό παρεμφερείς συνθήκες, προς τον τελικό προορισμό σας, το ταχύτερο δυνατόν και χωρίς επιπλέον επιβάρυνση.

Ακύρωση και εναλλακτικές ανταποκρίσεις
Εάν χάσετε κάποια ανταπόκριση στο πλαίσιο της μεταφοράς σας λόγω ακύρωσης, ο μεταφορέας πρέπει να καταβάlλει κάθε δυνατή προσπάθεια για να σας ενημερώσει για εναλλακτικές ανταποκρίσεις.
Δικαιούστε επίσης βοήθεια με την εξής μορφή:
- ελαφρά γεύματα, γεύματα ή αναψυκτικά ανάλογα με τον χρόνο αναμονής, εφόσον είναι διαθέσιμα ή μπορούν εύλογα να παρασχεθούν στο πλοίο ή στον τερματικό σταθμό.
- κατάλυμα, αν είστε υποχρεωμένοι να διανυκτερεύσετε – 3 διανυκτερεύσεις κατ' ανώτατο όριο, με κόστος καταλύματος έως και 80 ευρώ ανά διανυκτέρευση – και μεταφορά προς το κατάλυμα, καθώς και επιστροφή από το κατάλυμα στον τερματικό σταθμό
Δεν δικαιούστε κατάλυμα σε περίπτωση που η ακύρωση οφείλεται σε ακραίες καιρικές συνθήκες.
Αυτά είναι μερικά μόνο από δικαιώματά σας όταν ταξιδεύετε με πλοίο και συμβεί κάτι απρόοπτο. Σε κάθε περίπτωση οφείλουμε να τα γνωρίζουμε γιατί σε αυτές τις στιγμές η σωστή πληροφόρηση σώζει. Για να μην πέφτουμε και θύματα εκμετάλλευσης ή εσκεμμένης παραπληροφόρησης.