Το “Cyclopolis” και ο Σπόρ-Μπίλυ

Γράφει ο
Γιάννης Βογιατζής, MSc, PhD
Ηλεκτρολόγος Μηχανικός & Μηχανικός Υπολογιστών, Μέλος DiEM25 - MέΡΑ25

 

Στις 15 Μαρτίου 2019 έλαβα για πρώτη φορά ένα αναπάντεχο email από τον διευθύνοντα σύμβουλο του “Cyclopolis”, τον κ. Χάρη Σιακαντάρη. Δεν το έστειλε επί προσωπικού αλλά προφανώς έτυχε να είμαι μέσα στη λίστα με τα emails στα οποία προώθησε το μήνυμα. Παρακάτω παραθέτω αυτούσιο το μήνυμα. Διαβάστε το και τα λέμε πιο κάτω.

«Αγαπητή/έ κυρία/κύριε,
 θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε πως από σήμερα διατίθενται στο κοινό προς χρήση δύο νέοι σταθμοί κοινόχρηστων ποδηλάτων στις θέσεις «Μητρόπολη» και «Ενυδρείο». Σύντομα θα λειτουργήσει και ένας τρίτος σταθμός στη Νέα Μαρίνα της πόλης.  Με την προσθήκη των επιπλέον σταθμών στοχεύουμε να εξυπηρετήσουμε όλο και περισσότερες αστικές μετακινήσεις στην πόλη της Ρόδου με ένα μέσο που δεν επιβαρύνει την ατμόσφαιρα και προσφέρει οφέλη στην υγεία. Πλήρη χάρτη με όλους τους διαθέσιμους σταθμούς μπορείτε να βρείτε εδώ: https://rhodes.cyclopolis.gr/index.php/el/stations-el
 Επίσης από σήμερα, ο σταθμός στην πλατεία Σύμης, τίθεται εκτός λειτουργίας για λόγους συντήρησης και πολύ σύντομα θα είναι κι αυτός διαθέσιμος. 
 Στο σύστημα έχουν εγγραφεί έως σήμερα περ. 2.500 χρήστες και οι ενοικιάσεις έχουν ξεπεράσει συνολικά τις 10.000.  Από τη χρήση του έχουν εξοικονομηθεί περ. 2 τόνοι καυσίμου και έχει αποφευχθεί η εκπομπή περ. 3,5 τόνων CO2 στην ατμόσφαιρα. Σε αυτό έχουμε συμβάλει όλοι!!!
 Θα είμαστε στη διάθεσή σας.
 Εκ μέρους της εταιρείας διαχείρισης
Χάρης Σιακαντάρης
Διευθύνων Σύμβουλος».

Όπως καταλάβατε είμαι ανάμεσα στους εγγεγραμμένους χρήστες ασχέτως αν την εγγραφή την πραγματοποίησα πριν από περίπου πέντε χρόνια και χρησιμοποίησα την υπηρεσία μόνο μία φορά. Συνεπώς, ο αριθμός των 2.500 εγγεγραμμένων χρηστών αναφέρεται καθαρά για λόγους εντυπωσιασμού και μόνο.

Κατά διαβολική σύμπτωση έχω επικρίνει δημόσια το εν λόγω έργο σε άρθρο μου στη “Ροδιακή” στις 02/02/2019 με τίτλο «Aυτά θα πρέπει να έχουμε ως μέτρο σύγκρισης στη Ρόδο». Αυτά που έλεγα τότε ήταν τα εξής:

«Ένα άλλο χαρακτηριστικό παράδειγμα έργου που κατά την άποψη μου έχει αποτύχει εδώ και καιρό, και ζητώ συγνώμη γιατί ξέρω ότι εκτός από κουραστικός γίνομαι και ενοχλητικός, αποτελεί το έργο «Cyclopolis». Και αυτό για δύο βασικούς λόγους.

Πρώτον, λόγω των ανύπαρκτων ποδηλατόδρομων, ενώ ο δεύτερος λόγος έχει να κάνει με το γεγονός ότι κάθε ποδηλάτης χρησιμοποιεί ποδήλατο, το οποίο το έχει δοκιμάσει πριν το αγοράσει, ώστε να του είναι άνετο και να ταιριάζει στον σωματότυπό του.

Προσωπικά, μία φορά πήρα ποδήλατο από το “Cyclopolis”, πριν πέντε χρόνια αν θυμάμαι καλά, πηγαίνοντας παραλιακά από την πλατεία του Αγίου Φραγκίσκου στο Δημαρχείο, και ενώ η διαδρομή ήταν και είναι φανταστική, το μετάνιωσα. Πλήρης απογοήτευση και αρκετός πόνος λόγω αφύσικης στάσης σώματος.

Εν ολίγοις, θεωρώ ότι το «Cyclopolis», με τα ποδήλατα κονσέρβες και τους ανύπαρκτους ποδηλατόδρομους, αποτελεί ένα ακόμα ΕΣΠΑδίαιτο, ήδη αποτυχημένο έργο περιουσίας και όχι ουσίας, μηδενικής πρακτικής αξίας, που υλοποιήθηκε μόνο για λόγους εντυπωσιασμού (προϋπολογισμός έργου με ΦΠΑ 200.000,00€). Αμφιβάλλω αν από το τέλος χρησιμοποίησης των ποδηλάτων καλύπτεται το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας του φωτισμού το βράδυ.
Κατά συνέπεια, θεωρώ εξαρχής λάθος το στήσιμο αυτών των σταθμών διότι δεν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι για να τους υποστηρίξουν με συνέπεια να ρισκάρουν τη ζωή τους όσοι αποφασίζουν να χρησιμοποιήσουν τα ποδήλατα αυτά.

Αλλά και σε πρακτικό επίπεδο, ο καθένας μας έχει τις δικές του επιθυμίες ως προς τον τύπο του ποδηλάτου που θα χρησιμοποιήσει, ώστε να ταιριάζει και στον σωματότυπό του για να μην τον κουράζει. Μπορεί κάποιος να θέλει να κυκλοφορεί με κούρσα, ποδήλατο βουνού, ποδήλατο σίτι, ηλεκτρικό ποδήλατο γιατί δεν την παλεύει με τις ανηφόρες κοκ. Επίσης, όσον αφορά τους τουρίστες, αν αποφασίσουν να ρισκάρουν τη ζωή τους, αυτοί κυκλοφορούν με ενοικιαζόμενα ποδήλατα, τα οποία για να τα παρκάρουν τα μετατρέπουν πρώτα σε μινιατούρες χρησιμοποιώντας τσάντα Σπόρ-Μπίλυ που τους παρέχεται από τα γραφεία ενοικιάσεων, διότι όσο είδατε εσείς σταντ για ποδήλατα άλλο τόσο είδα και εγώ. 

Αλλά ας επανέλθουμε ξανά στο μήνυμα, το οποίο αναφέρει ότι οι ενοικιάσεις έχουν ξεπεράσει συνολικά τις 10.000. Αυτό που δεν μας λέει το μήνυμα είναι από ποιο έτος αρχίζει η μέτρηση των ενοικιάσεων. Αυτό για να δούμε στατιστικά πόσες ενοικιάσεις αναλογούν ανά ημέρα. Αυτή τη στιγμή ο συνολικός αριθμός των διαθέσιμων ποδηλάτων με βάση τον χάρτη στην ιστοσελίδα της εταιρείας είναι 42. 
https://rhodes.cyclopolis.gr/index.php/el/stations-el

Οπότε καταλαβαίνετε ότι άλλο είναι να μιλάμε για 1 ενοικίαση ανά ημέρα και άλλο να μιλάμε για 15 ενοικιάσεις ανά ημέρα, έχοντας διαθέσιμα 42 ποδήλατα τη στιγμή που το 1ο οκτάμηνο του 2018 είχαμε 4.000.000 αφίξεις τουριστών.
https://www.newsit.gr/topikes-eidhseis/rodos-istoriki-xronia-gia-ton-tourismo-4-000-000-afikseis-sto-aerodromio-to-proto-8mino-tou-2018/2613199/?fbclid=IwAR2ih78U65EIiYbAdTwZ0TY7Mno0k3oXp4o-NzWXcDyBPkBh_zKOrWkbSOg
Με απλά λόγια οι απόλυτες τιμές δεν λένε τίποτα πέρα από το να εντυπωσιάζουν, κάτι το οποίο με αφήνει παγερά αδιάφορο.

Το μήνυμα κλείνει πανηγυρικά δίνοντας τα ρέστα του αναφέροντας και τους τόνους καυσίμου και διοξειδίου του άνθρακα που έχουν εξοικονομηθεί μέχρι σήμερα εκθειάζοντας το περιβαλλοντικό όφελος του έργου. Ωστόσο, παραλείπει να μας πει την ποσότητα του καυσίμου που έχει καταναλωθεί και του διοξειδίου του άνθρακα που έχει παραχθεί για την παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας που έχει καταναλωθεί για τη λειτουργία των 7 εν λειτουργία σταθμών.