Ζούμε για την εικόνα ή για την ουσία; Για την εικόνα, φυσικά…

Το περασμένο Σάββατο όσοι διαβάσατε το κείμενο για τη Φανέλα με το 9, σίγουρα θ’ απορήσατε για κάτι.

Πώς είναι δυνατόν να γίνεται αναφορά σε μια ταινία-σταθμό χωρίς να υπάρχει οποιαδήποτε νύξη στο σκηνοθέτη της. Και μη ρωτήσετε ποιος τη σκηνοθέτησε, γιατί όποιος δεν ξέρει, δεν έχει νόημα να συνεχίσει να διαβάζει τις παρακάτω γραμμές και πρέπει στο τέλος του τριμήνου να ‘ρθει με τον κηδεμόνα του…

Λοιπόν, σκηνοθέτης της ήταν ο Παντελής Βούλγαρης και ο συντάκτης σκοπίμως παρέλειψε να το αναφέρει, στο πλαίσιο μιας ανορθόδοξης τακτικής συμπλήρωσης του λογισμού του ανά τακτά διαστήματα.

Το θέμα λοιπόν σήμερα είναι η εικόνα. Κατά πόσο λοιπόν η εικόνα επηρεάζει τη ζωή μας και την  περιγράφει επακριβώς. Γιατί ζούμε; Για την ουσία ή για μια εικόνα; Το ερώτημα σαφώς και είναι ρητορικό. Για την εικόνα, φυσικά.

Αλλιώς θα πηγαίναμε στη δουλειά μας με τα πόδια όχι με αυτοκίνητο και θα ντυνόμασταν όπως στην εποχή των σπηλαίων. Τώρα, το κατά πόσο περιγράφει μια πραγματικότητα η εικόνα, είναι μια συζήτηση που μπορεί ν’ αποτελέσει θέμα δοκιμίου.

Η εικόνα χρησιμοποιείται για να μείνει εκτός προσκηνίου η ουσία, ειδικά στον αθλητισμό μέσα από την τηλεόραση, όταν κόβονται και ράβονται οι αγώνες, ώστε μέσα από τη συρραφή να προκύψουν τα γνωστά σε όλους στιγμιότυπα. Σε μια ταινία όμως δεν είναι το ίδιο.

Εκεί η εικόνα, όταν δεν χρησιμοποιείται για να εξωραΐσει καταστάσεις, έχει αξία. Και το 1988, όταν βγήκε στις σκοτεινές αίθουσες η Φανέλα με το 9, ήταν ο καιρός των παχέων αγελάδων, όχι εκείνων με τις τοξίνες του 1999. Το ποδόσφαιρο κάλυπτε κατά πολύ περισσότερο απ’ ό, τι τώρα τον χαμένο χρόνο μας και ο Παντελής Βούλγαρης δημιούργησε ένα απίστευτο πέπλο, αφήνοντας στον θεατή την ευχέρεια να βάλει όποιο χρώμα θέλει αυτός.

Ας σκεφτούμε λίγο πιο σοβαρά στην ποδοσφαιρική ζωή μας το ρόλο της εικόνας και πώς με τη συμπεριφορά εντός κι εκτός της καθορίζουμε πορείες άσχετες με το ολόγραμμα που έχουμε σκεφτεί τις Κυριακές περισσότερο. Μη φύγετε, έχει και τρίτο μέρος…

ΤΣΑΜΠΙΚΟΣ ΠΑΤΣΑΪΣ