Κ. Ταρασλιάς: «Η διεύρυνση της τουριστικής περιόδου αποτελεί έναν από τους στόχους της δημοτικής αρχής Ρόδου»

Συνέντευξη στην Κυριακή Βασσάλου στην εφημερίδα "Καθημερινή"


Όταν έχεις επισκέπτες που έχουν επιλέξει το νησί σου για διακοπές πάνω από 200 φορές, το λιγότερο που μπορείς να κάνεις είναι να τους τιμήσεις ως «φίλους της Ρόδου» και να τους ορίσεις σύγχρονους πρεσβευτές του τόπου.

Αυτό σκέφτηκαν στο δημοφιλές νησί των Δωδεκανήσων και κάθε χρόνο οι βραβεύσεις δίνουν και παίρνουν!

Με αυτή την αφορμή, συζητήσαμε με τον αντιδήμαρχο Τουρισμού, Κωνσταντίνο Ταρασλιά, για την τουριστική ανάπτυξη της Ρόδου, τα νέα δεδομένα στον τρόπο που ταξιδεύουμε, αλλά και για τα μελλοντικά σχέδια της νέας δημοτικής αρχής.

Πόσα χρόνια απονέμετε τιμητικές διακρίσεις στους φίλους της Ρόδου;

Οι δεσμοί των επισκεπτών της Ρόδου με το νησί κρατούν από τη δεκαετία του 1960, οπότε ξεκίνησε το τουριστικό θαύμα της Ρόδου.

Ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού, τιμής και χαράς που επιλέγουν επί σειρά ετών το νησί μας για διακοπές, ο Δήμος Ρόδου, αρχικά μέσω του Γραφείου Δημοσίων και Διεθνών Σχέσεων και –μετά την εφαρμογή του «Καλλικράτη»– μέσω της Διεύθυνσης Τουρισμού, έχει καθιερώσει το πρόγραμμα επιβράβευσης των επαναλαμβανόμενων επισκεπτών, με εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται καθ’ όλη τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου.

Ως νέος αντιδήμαρχος Τουρισμού, συνεχίζω τον θεσμό και δίνω ιδιαίτερη έμφαση στην περαιτέρω ανάδειξή του, καθώς οι επαναλαμβανόμενοι επισκέπτες αποτελούν τους καλύτερους πρεσβευτές του νησιού όχι μόνο στη χώρα τους, αλλά και σε όλο τον κόσμο. Όμως εκτός από τις ενέργειες του δήμου, λειτουργεί και η ιδιωτική πρωτοβουλία.

Ο Μιχάλης Παπαναστασίου, ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου Τίνα Φλώρα, που λειτουργεί τριάντα χρόνια στη Ρόδο, διοργάνωσε φέτος πενθήμερες εκδηλώσεις για να τιμήσει τους πελάτες του και να γιορτάσουν όλοι μαζί τη φιλία που αναπτύχθηκε μεταξύ τους.

Από ποιες χώρες προέρχονται οι περισσότεροι επισκέπτες της Ρόδου;

Κυρίως από τη Μεγάλη Βρετανία, τη Γερμανία, τη Σουηδία, την Ολλανδία, την Αυστρία, το Ισραήλ, την Ελβετία και τη Φινλανδία. Φυσικά, έχουμε επισκέπτες και από άλλες ευρωπαϊκές χώρες.

Γνωρίζετε ποιος είναι ο πιο «πιστός» τουρίστας της Ρόδου;

Η Heide Haack από την Ελβετία, η οποία γνώρισε και ερωτεύτηκε το νησί τη δεκαετία του 1970 και έκτοτε έχει έρθει πάνω από 220 φορές! Πλέον έχει φίλους καρδιακούς στη Ρόδο, την οποία νιώθει δεύτερη πατρίδα της. Το ζεύγος των Ισραηλινών Avraham και Rahel Balaish έχει ταξιδέψει πάνω από 200 φορές στο νησί και ο επίσης Ισραηλινός Hertzel Salman έχει έρθει 140 φορές.

Η Ρόδος αποτελεί σημαντικό τουριστικό προορισμό για τους Ισραηλινούς, καθώς το 1948 υπεγράφη στο ξενοδοχείο των Ρόδων η ίδρυση του κράτους του Ισραήλ. Από την Αυστρία οι κυρίες Karin Sitch και Doris Gmeinbock, οι οποίες έρχονται στο νησί από το 1974, μετράνε πάνω από 100 επισκέψεις, και από κοντά η Signe Maria Raheim από τη Νορβηγία, που ήρθε για πρώτη φορά το 1981, έχει 98 ταξίδια.

Πώς τους εντοπίζετε;

Μας ενημερώνουν οι ξενοδόχοι, καθώς oι περισσότεροι επιλέγουν το ίδιο κατάλυμα όλα τα χρόνια των διακοπών τους, συχνά και το ίδιο δωμάτιο. Αρκετοί από τους επαναλαμβανόμενους επισκέπτες αφήνουν τις βαλίτσες με τα καλοκαιρινά τους ρούχα στους αποθηκευτικούς χώρους των ξενοδοχείων όπου διαμένουν, για να τα βρουν όταν επιστρέψουν!

 

Στιγμιότυπο από βράβευση επαναλαμβανόμενων επισκεπτών στον Δήμο Ρόδου


Πώς λειτουργούν οι repeaters της Ρόδου ως πρεσβευτές του νησιού;

Αυτό που γίνεται συχνά είναι επισκέπτες που έρχονται επί σειρά ετών στο νησί να φέρνουν συγγενείς, φίλους και γνωστούς, δημιουργώντας γκρουπ. Για παράδειγμα, ένα ζευγάρι Βέλγων, ο Edmond Deschepper και η σύντροφός του Josselin Bricmont, οι οποίοι έρχονται επί δεκαετίες, κατέφτασαν πρόσφατα μαζί με άλλους 35 Βέλγους, μέλη ενός συλλόγου περιπατητών και φίλων της φύσης.

Τι σας λένε; Γιατί επιστρέφουν εδώ κάθε καλοκαίρι;

Η Ρόδος έχει ριζώσει στην καρδιά τους από την πρώτη στιγμή που την αντίκρισαν. Τους έχουν μαγέψει η ομορφιά της, η ιστορία και ο πολιτισμός της, αλλά κυρίως η ζεστασιά και η φιλοξενία των κατοίκων της. Τη θεωρούν τόπο τους, δεύτερη πατρίδα, και ενίοτε ζουν εδώ για μεγάλα χρονικά διαστήματα, καθώς αρκετοί έχουν δικά τους σπίτια.

Η Ρόδος φημίζεται για την ηλιοφάνειά της 330 μέρες τον χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι έχετε διευρυμένη τουριστική σεζόν;

Η Ρόδος φημίζεται, εκτός των άλλων, και για την ηλιοφάνειά της. Η διεύρυνση της τουριστικής περιόδου αποτελεί έναν από τους στόχους της νέας δημοτικής αρχής και γι’ αυτόν τον σκοπό προγραμματίζουμε συντονισμένες δράσεις και ενέργειες που αφορούν την ανάδειξη επιμέρους χαρακτηριστικών του νησιού, την προσέλκυση νέων αγορών και την αποφόρτιση της υψηλής τουριστικής περιόδου.

Ωστόσο το μείζον αυτό ζήτημα εξαρτάται από τη συνεργασία όλων των παραγόντων, όπως να πεισθούν ξενοδόχοι και άλλοι επιχειρηματίες να λειτουργήσουν τον χειμώνα, οι αεροπορικές εταιρείες να προσθέσουν περισσότερα δρομολόγια από και προς τη Ρόδο κατά τους χειμερινούς μήνες κ.λπ. Φυσικά υπάρχουν ξενοδοχεία που στηρίζουν αυτό το εγχείρημα και μένουν ανοιχτά τον χειμώνα – πολλές φορές με προσωπικό και επιχειρηματικό κόστος.

Είναι η Ρόδος προορισμός για χειμερινό city break;

Η Ρόδος έχει να επιδείξει ένα σημαντικό πολιτιστικό κεφάλαιο, συνδεδεμένο με την ιστορική της διαδρομή μέσα στους αιώνες, από τη Μεσαιωνική Πόλη –Μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO– μέχρι την ακρόπολη της Λίνδου, την αρχαία Κάμειρο, ελληνιστικά και βυζαντινά μνημεία, μουσεία, αλλά και παραδοσιακούς οικισμούς.

Διαθέτει τη δεύτερη μεγαλύτερη Πινακοθήκη της Ελλάδας, με έργα σπουδαίων Ελλήνων και ξένων ζωγράφων, και το πρώτο ενυδρείο της χώρας. Είναι επίσης ένας τόπος ευλογημένος, προικισμένος με τοπία εξαιρετικού φυσικού κάλλους, όπως η γνωστή σε όλο τον κόσμο Κοιλάδα των Πεταλούδων, οι Επτά Πηγές, τα δάση του Προφήτη Ηλία. Στην κατεύθυνση αυτή, στοχεύουμε στη δημιουργία ενός δικτύου για την ανάδειξη του φυσικού περιβάλλοντος και του πολιτιστικού πλούτου του νησιού, το οποίο θα αποδεικνύει ότι η Ρόδος είναι ένας ελκυστικός προορισμός για όλο τον χρόνο.

Τι πιστεύετε ότι πρέπει να αλλάξει στο τουριστικό προϊόν του νησιού;

Οι συζητήσεις και οι προβληματισμοί όλων των εμπλεκόμενων φορέων και παραγόντων περιστρέφονται γύρω από το πώς θα εμπλουτίσουμε το τουριστικό προϊόν μας, πράγμα που, κατά κοινή ομολογία, μπορεί να επιτευχθεί με την ουσιαστική ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού – περιηγητικός, θρησκευτικός, πολιτιστικός, αθλητικός, συνεδριακός, ιαματικός κ.λπ.

Μόνο τότε θα μπορέσουμε να επιτύχουμε την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Στοχεύουμε λοιπόν στη διαφοροποίηση του υπάρχοντος τουριστικού προϊόντος, ενισχύοντας την τοπική ταυτότητα και αξιοποιώντας όλες τις δυνατότητες του τόπου προκειμένου να ικανοποιηθούν οι νέες ανάγκες που προκύπτουν.

Προσανατολιζόμαστε επίσης στην επάνοδο των μεμονωμένων επισκεπτών απέναντι στην κυριαρχία των οργανωμένων ταξιδιών και του μαζικού τουρισμού. Η στόχευσή μας περιλαμβάνει δράσεις προβολής με πρωτότυπες παρουσιάσεις της Ρόδου όχι μόνο στις διεθνείς εκθέσεις, αλλά και ακολουθώντας τις τάσεις του σύγχρονου τουριστικού μάρκετινγκ, δηλαδή κάνοντας χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.