Ανακοίνωση του Ν. Σαντορινιού για το θέμα του Μεταφορικού Ισοδύναμου

Η Νέα Δημοκρατία δεν έχει καταλάβει τίποτα από την λογική του Μεταφορικού Ισοδύναμου, αναφέρει σε χθεσινή ανακοίνωσή του ο τομεάρχης Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής του ΣΥΡΙΖΑ, κ. Νεκτάριος Σαντορινιός, με αφορμή τη συζήτηση του προϋπολογισμού στη Βουλή.

Στην ανακοίνωσή του, αναφέρει τα εξής: «Ο κ. Πλακιωτάκης επέλεξε στην ομιλία του, με αφορμή τη συζήτηση για τον Προϋπολογισμό, που διεξάγεται στη Βουλή, να τοποθετηθεί συνολικά για τις ενέργειες του Υπουργείου, ενώ αρκετές ήταν οι φορές που αναφέρθηκε στις αιτιάσεις της Αντιπολίτευσης. Δυστυχώς, όμως, η ομιλία του έβριθε κενών, ασαφειών και διαστρεβλώσεων, σε σχέση τόσο με τις πολιτικές που αυτή τη στιγμή ασκούνται, όσο και σε σχέση με τη σημαντική παρακαταθήκη που ο ΣΥΡΙΖΑ άφησε στους τομείς της Ναυτιλίας και της Νησιωτικής Πολιτικής. Απαντώντας στα σημεία:

Μεταφορικό Ισοδύναμο
Ο κ. Πλακιωτάκης είπε στη Βουλή ότι η απορρόφηση του ΜΙ, μέχρι τέλος του 2019, θα φτάσει μόλις το 10%. Τον ενημερώνουμε λοιπόν ότι η απορρόφηση του μέτρου, μέχρι στιγμής, έχει υπερβεί το 30% της ετήσιας χρηματοδότησης, ενώ η τελευταία φάση δηλώσεων των επιχειρήσεων κατέγραψε υπερδιπλάσιο αριθμό, από το σύνολο των δυο προηγούμενων. Τα στοιχεία αυτά αποδεικνύουν ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο, όσο περνάει ο καιρός γίνεται απαραίτητο εργαλείο για τη ρευστότητα των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών, και όχι ένα πρόχειρο και επιδοματικό μέτρο, όπως το χαρακτήρισε.  Η δυναμική του ΜΙ εξελίσσεται και πολλαπλασιάζεται, την ώρα που η Κυβέρνηση της ΝΔ τονίζει με όλους τους τρόπους ότι πρόκειται να το «εξορθολογίσει». 

Ο κ. Πλακιωτάκης είπε ότι η Κυβέρνηση έχει σκοπό να αντιμετωπίσει τις προχειρότητες του ΣΥΡΙΖΑ σε σχέση με το ΜΙ και να επαναφέρει την κανονικότητα στην εφαρμογή του μέτρου, με αναπτυξιακό πρόσημο και όχι μέσω αυτής της επιδοματικής πολιτικής, επαναλαμβάνοντας ουσιαστικά μια μόνιμη και θολή θέση, που ευθέως υπονοεί ότι το μέλλον του Μέτρου είναι αβέβαιο επί ΝΔ. Ο Υπουργός Ναυτιλίας, πέντε μήνες στο τιμόνι του Υπουργείου, αποδεικνύει ότι δεν έχει καταλάβει τίποτα από τη φιλοσοφία του Μέτρου, σε αντίθεση με τους κατοίκους και επιχειρηματίες των νησιών.

Τον ενημερώνουμε λοιπόν ότι το Μεταφορικό Ισοδύναμο, που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε από την Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ βασίζεται, για τις επιχειρήσεις, πάνω στην λογική της κάλυψης των μεταφορικών εξόδων, σε συνδυασμό με τη χιλιομετρική απόσταση, ενώ για τα νοικοκυριά, βασίζεται στην κάλυψη των εξόδων κίνησης πάλι σε συνδυασμό με την απόσταση που το νησί τους έχει από την ηπειρωτική Ελλάδα. Το Μεταφορικό Ισοδύναμο είναι αναπτυξιακό, δίκαιο και απαραίτητο για την εξομοίωση του κόστους των μετακινήσεων και της μεταφοράς των προϊόντων, δεν είναι επιδοματικό, ούτε χαριστικό.  Ο κ. Πλακιωτάκης, τέλος, δεν μας είπε πότε προτίθεται, επιτέλους, να υπογράψει την σχετική ΥΑ για να συμπεριληφθούν και οι επιχειρήσεις της Κρήτης στο Μέτρο, ένα ερωτηματικό που θέτουν συνεχώς και επιτακτικά οι φορείς του νησιού.    

Άγονες Γραμμές
Ο κ. Πλακιωτάκης ανακοίνωσε ότι εισάγει νέες άγονες γραμμές που θα αλλάξουν το ακτοπλοϊκό δίκτυο των νησιών! Η αλήθεια όμως είναι πως η πλειονότητα των γραμμών που ανακοίνωσε (πχ. Αλεξανδρούπολη, Σαμοθράκη, Λήμνος. Κως, Νίσυρος, Τήλος, Χάλκη, Σύμη, Ρόδος. Ρόδος, Καστελόριζο. κτλ) ήταν γραμμές που η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε προτείνει στο αρμόδιο Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, από τον Ιούνιο του 2019. Αυτές οι γραμμές από τότε είχαν εγκριθεί, είχαν διασφαλιστεί οι πόροι τους και ήταν έτοιμες για προκήρυξη. Ενώ, δεν μπορεί να θεωρεί ο Υπουργός πολιτική πρωτοβουλία την προκήρυξη της γραμμής Σητεία, Κάσος, Κάρπαθος, Ρόδος, αφού τα Δωδεκάνησα συνδέονται χρόνια με την Κρήτη μέσω και αυτής της γραμμής.  Ο κ. Υπουργός παρέλειψε όμως να απολογηθεί γιατί άργησε τόσο να βγάλει πλάνο γραμμών και να εξηγήσει στον κόσμο των νησιών αν έχει βρεθεί ενδιαφερόμενος για αυτές τις γραμμές και με τι όρους θα γίνει η διαγωνιστική διαδικασία.  

Δεν βγαίνουν τα νούμερα του Προϋπολογισμού
Άλυτο μαθηματικό πρόβλημα, ακόμη και μετά την ομιλία του Υπουργού, παραμένουν τα νούμερα του Προϋπολογισμού του Υπουργείου Ναυτιλίας, αφού στο προσχέδιο που έχει κατατεθεί στη Βουλή, για το εθνικό σκέλος του ΠΔΕ του ΥΝΑΝΠ, το εγγεγραμμένο ποσό είναι 100 εκατ., ενώ ο κ. Πλακιωτάκης είπε καθαρά ότι μόνο για τις άγονες γραμμές θα δοθούν 130 εκατ. και για το Μεταφορικό Ισοδύναμο 170 εκατ. Πού είναι αυτά τα ποσά, κ. Υπουργέ και που είναι οι προβλέψεις δαπανών σας για έργα στα λιμάνια, για τη στήριξη των νησιών και για άλλες δράσεις του Υπουργείου;  Αναπάντητο επίσης παραμένει και το γεγονός, πως ενώ αφιέρωσε μεγάλο μέρος της ομιλίας του στην αποδόμηση του Μεταφορικού Ισοδυνάμου, ανακοίνωσε τέλος την αύξηση του προϋπολογισμού του, από τα 157 εκατ. του ΣΥΡΙΖΑ, στα 170 εκατ.;! Είτε ο Υπουργός λέει απλά αναφέρει ποσά που δεν έχουν συμπεριληφθεί στον Προυπολογισμό ή κάτι βαθύτερο κρύβεται μέσα σε αυτή τη συλλογιστική. Πάντως τα νούμερα του Προϋπολογισμού, δεν βγαίνουν!  

Master Plan ΟΛΠ- Επενδύσεις ΟΛΘ
Επαναλαμβάνοντας τα επικοινωνιακά πυροτεχνήματα ο κ. Υπουργός αναφέρθηκε στις επενδύσεις της Cosco, λέγοντας ότι έχει εγκρίνει 610 εκατ. έργα για το Λιμάνι του Πειραιά! Ο κ. Πλακιωτάκης όμως δεν είπε στην Βουλή των Ελλήνων ότι εκ των 610 εκατ, οι υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους περίπου 300 εκατ., έχουν εγκριθεί επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ με απόφαση που έχει δημοσιευτεί σε ΦΕΚ από τις 3 Ιουλίου του 2019.  Για τα υπόλοιπα 310 εκατ. περίπου εκατομμύρια που αφορούν στις πρόσθετες επενδύσεις, η ΕΣΑΛ επί Νέας Δημοκρατίας ζήτησε ορθά από τον ΟΛΠ την κατάθεση νέου, ενημερωμένου Master Plan, που θα ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της Επιτροπής, προκειμένου να δημοσιευτεί η Απόφαση έγκρισης, η οποία και δεν έχει ακόμα δημοσιευτεί. Άρα για ποια έγκριση μιλά ο κ. Υπουργός;  Επιπλέον, ο κ. Πλακιωτάκης υπονόησε ότι είναι δικό του έργο η υλοποίηση των επενδύσεων στον ΟΛΘ, όταν η Κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν αυτή που ενέκρινε το Master Plan και το Σχέδιο Ανάπτυξης στο Λιμάνι της Συμπρωτεύουσας. Πόσα ακόμη αναπτυξιακά έργα, χωρίς αντίκρισμα, θα ανακοινώσει η ΝΔ; 

10 Περιφερειακά Λιμάνια- Λιμενικά Έργα
Με ωμότητα παραδέχτηκε, ο κ. Πλακιωτάκης, την πρόθεση της Κυβέρνησης να προχωρήσει σε πώληση μετοχών ή και σε ολικές παραχωρήσεις για τα 10 Περιφερειακά Λιμάνια της χώρας. Υπενθυμίζεται ότι ο ΣΥΡΙΖΑ με νόμο είχε προστατεύσει το Δημόσιο Συμφέρον και την ισόρροπη ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών και της Οικονομίας, εφαρμόζοντας το μοντέλο των υποπαραχωρήσεων, το οποίο και ακολουθείται στην πλειονότητα των ευρωπαϊκών χωρών. Αντίθετα, η ΝΔ πασχίζει να αποδείξει ότι οι δήθεν οι μέχρι σήμερα κερδοφόροι Οργανισμοί Λιμένα παρουσιάζουν προβλήματα βιωσιμότητας, ώστε να δικαιολογήσει την επιλογή της πώλησης. Αλήθεια, πόσο αναπτυξιακό θα είναι αυτό το μοντέλο και τι εγγυήσεις υπάρχουν για τις τοπικές κοινωνίες; Επίσης ο κ. Πλακιωτάκης ανακοίνωσε ότι ενέκρινε λιμενικά έργα μόνο 4,4 εκ ευρώ, όμως δεν ανέφερε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ, για το 2018, είχε εγκρίνει 12,5 εκατ. για 94 νέα έργα και 51 συνεχιζόμενα στα λιμάνια της χώρας.

ΑΕΝ- Ναυτική Εκπαίδευση
Από τη χθεσινή ομιλία του κ. Πλακιωτάκη μάθαμε ότι το ΚΕΣΕΝ Μακεδονίας και η αναβάθμιση της ΑΕΝ Ασπροπύργου είναι έργα της ΝΔ! Δεν ξέραμε ότι το με το να κόβεις κορδέλες σε έργα, που η προηγούμενη Κυβέρνηση είχε δρομολογήσει, σε καθιστά ιδιοκτήτη τους. Γιατί η αλήθεια είναι πως ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν αυτός που στήριξε, όσο καμία άλλη Κυβέρνηση την Ναυτική Εκπαίδευση και τις δομές της, την ώρα που η ΝΔ την είχε αφήσει να παραπαίει και να βυθίζεται, έχοντας στραμμένο το βλέμμα στην ιδιωτική.  Γι’ αυτό άλλωστε και ο κ. Πλακιωτάκης, αφού ανακοίνωσε ως δικά του, έργα και ενέργειες της προηγούμενης Κυβέρνησης, δεν προχώρησε σε καμία δέσμευση για την Δημόσια Δωρεάν Ναυτική Εκπαίδευση, παρά ρητώς και κατηγορηματική είπε ότι στηρίζει την διεύρυνση της ανάπτυξης της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης, ομολογώντας το ξεπούλημα της βασικής δημόσιας εκπαιδευτικής δομής των ναυτικών της χώρας.

Πλωτά Μέσα ΛΣ- ΕΛΑΚΤ
Με περηφάνια ο κ. Πλακιωτάκης αναφέρθηκε στην δυναμική των στελεχών του ΛΣ- ΕΛΑΚΤ και στα επιχειρησιακά μέσα που το Σώμα διαθέτει. Παρέλειψε όμως να πει ότι μόλις την περασμένη Παρασκευή, ο ίδιος συναίνεσε στην ολική παραχώρησή και χρήση όλων των Μέσων του ΛΣ- ΕΛΑΚΤ, χερσαίων και επίγειων, στον Εθνικό Συντονιστή για το Προσφυγικό, απόφαση που δημιουργεί, όχι μόνο τεράστια προβλήματα στις επιχειρήσεις που διεξάγει το Σώμα, αλλά και πολλά ερωτηματικά σε σχέση με τον σκοπό της χρήσης τους.  Ο κ. Πλακιωτάκης είναι ο πρώτος και μοναδικός Υπουργός Ναυτιλίας που αφαίρεσε την αρμοδιότητα των Μέσων από το Σώμα και δεν βρήκε να πει μια κουβέντα στους άνδρες και τις γυναίκες του Λιμενικού, που για χρόνια υπερβάλλουν εαυτούς, προστατεύοντας τα σύνορά μας και την ανθρώπινη ζωή, μέσα στην θάλασσα.   Τέλος, παρέλειψε να αναφέρει ότι κατά τη θητεία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση και ενεργοποιήθηκαν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για το μεγαλύτερο εξοπλιστικό πρόγραμμα στην ιστορία του Λιμενικού Σώματος (πλωτά και χερσαία μέσα, αναβάθμιση εναέριων μέσων, τηλεπικοινωνιακό εξοπλισμό για έρευνα και διάσωση, συστήματα επιτήρησης θαλασσίων συνόρων κ.ά.)».