Ζαχαρίνη: Χαμηλές θερμίδες,  υψηλοί κίνδυνοι!

Τι είναι η ζαχαρίνη;
H ζαχαρίνη είναι γλυκαντική ουσία, η οποία παρέχει ελάχιστες θερμίδες. Ένα σημαντικό πλεονέκτημά της είναι ότι δεν ευνοεί την ανάπτυξη της τερηδόνας, όπως η ζάχαρη. Σύμφωνα με οδηγία της Eυρωπαϊκής Ένωσης, η ζαχαρίνη μπορεί να χρησιμοποιηθεί στα τρόφιμα, ενώ η αποδεκτή ημερήσια δόση είναι 5 mg ανά κιλό βάρους. Σε υψηλές ποσότητες μπορεί να προκαλέσει γαστρεντερικές διαταραχές.

Είναι ασφαλής;
Οι περισσότεροι υγειονομικές αρχές θεωρούν τη σακχαρίνη (ζαχαρίνη) ασφαλή για κατανάλωση από τον άνθρωπο. Παρόλα αυτά, εξακολουθεί να υπάρχει κάποιος σκεπτικισμός σχετικά με τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις της στην ανθρώπινη υγεία.

Μια πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε ότι η χρήση σακχαρίνης, σουκραλόζης και ασπαρτάμης μπορεί να διαταράξει την ισορροπία των βακτηρίων στο έντερο. Η έρευνα στον τομέα αυτό είναι σχετικά νέα και περιορισμένη. 

Ωστόσο, υπάρχουν πειστικές αποδείξεις ότι ορισμένες αλλαγές στα βακτήρια του εντέρου συνδέονται με αυξημένο κίνδυνο ασθενειών, όπως η παχυσαρκία, ο διαβήτης τύπου-2, η φλεγμονώδης νόσος του εντέρου και ο καρκίνος.

Η μελέτη
Σε μια μελέτη, ποντίκια που τρέφονταν με ημερήσια δόση ασπαρτάμης, σουκραλόζης, ή σακχαρίνης, μετά από 11 εβδομάδες, έδειξαν ασυνήθιστα υψηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Αυτό δείχνει δυσανεξία στη γλυκόζη και, επομένως, μεγαλύτερο κίνδυνο μεταβολικού συνδρόμου.

Ωστόσο, όταν τα ίδια ποντίκια υποβλήθηκαν σε αγωγή με αντιβιοτικά που κατέστρεψαν τα βακτήρια του εντέρου, τα επίπεδα γλυκόζης στο αίμα τους επανήλθαν στο φυσιολογικό.

Το ίδιο πείραμα έγινε και σε ομάδα υγιών ατόμων, που κατανάλωναν τη μέγιστη συνιστώμενη δόση σακχαρίνης ημερησίως για πέντε ημέρες. Τέσσερα από τα επτά άτομα είχαν αφύσικα υψηλά επίπεδα σακχάρου στο αίμα τους, καθώς και αλλαγές στα βακτήρια του εντέρου. Οι υπόλοιποι δεν παρουσίασαν αλλαγές στα βακτήρια του εντέρου τους.

Γενικά
Οι επιστήμονες πιστεύουν ότι οι τεχνητές γλυκαντικές ουσίες, όπως η σακχαρίνη, μπορεί να ενθαρρύνουν την ανάπτυξη ενός τύπου βακτηρίων που είναι πιο αποτελεσματικός στη μετατροπή της τροφής σε ενέργεια. Αυτό σημαίνει ότι ο οργανισμός μπορεί να εκμεταλλεύεται περισσότερες θερμίδες από τις τροφές. Αν αυτές, ωστόσο, δεν “καούν” επαρκώς (δηλαδή αν το άτομο δεν ασκείται για να χρησιμοποιήσει τις θερμίδες αυτές), αποθηκεύονται ως λίπος, το οποίο αυξάνει τον κίνδυνο παχυσαρκίας.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι οι έρευνες επάνω σε αυτό τον τομέα είναι ακόμη σε πρώιμο στάδιο. Γενικά, απαιτούνται περισσότερες μελέτες επάνω στη σχέση μεταξύ των τεχνητών γλυκαντικών ουσιών και των αλλαγών στα βακτήρια του εντέρου, για να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα.

Tι να ελέγξετε  πριν αγοράσετε:
1. Kοιτάξτε να αναγράφονται στη συσκευασία η διεύθυνση και τα στοιχεία της κατασκευάστριας εταιρείας, ώστε να μπορείτε να επικοινωνήσετε για πρόσθετες πληροφορίες σχετικά με το προϊόν ή για απορίες σας.

2. Διαβάστε προσεκτικά τον πίνακα όπου αναγράφονται τα συστατικά του προϊόντος, για να διαπιστώσετε αν περιέχει συνθετικές ουσίες ή είναι καθαρά φυτικής προέλευσης.

3. Mην αγοράζετε προϊόντα που δεν έχουν ετικέτες ή δεν αναγράφουν σε αυτές τις πληροφορίες που χρειάζεστε.

4. Nα κάνετε τις αγορές σας από γνωστά καταστήματα, που μπορούν να σας εγγυηθούν την ασφάλεια των προϊόντων που αγοράζετε.

5. Πριν τις αγορές σας, συμβουλευτείτε το γιατρό ή το διαιτολόγο σας.

6. Aναζητήστε στις ετικέτες πληροφορίες για τον τρόπο παρασκευής του προϊόντος (π.χ., αποξηραμένο).

7. Προτιμήστε προϊόντα που είναι εγκεκριμένα από τους αρμόδιες ελληνικές αρχές, τον EΛ.O.T. (Eλληνικός Oργανισμός Tυποποίησης) ή τον Eυρωπαϊκό Oργανισμό Tροφίμων.

Πηγή: in.gr