X. Θεοχάρης: Πρέπει να είμαστε έτοιμοι σε ένα πιθανό κρούσμα κορωνοϊού

Η Ελλάδα ετοιμάζεται και στον τομέα του τουρισμού για ένα πιθανό κρούσμα κορωνοϊού. Αυτό επεσήμανε μεταξύ άλλων ο υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης ειδικά μετά την εμφάνιση τόσο πολλών κρουσμάτων αλλά και θανάτων στην γειτονική Ιταλία.

Ο κ. Θεοχάρης, αναφέρθηκε στις επιπτώσεις που θα έχει στην τουριστική αγορά αν υπάρξει κρούσμα στην Ελλάδα ενώ ταυτόχρονα εξήγησε πως έχουν ξεκινήσει τις διαδικασίες ενημέρωσης όλων των αρμόδιων φορέων. Ταυτόχρονα μιλώντας στο newsit.gr και τη  Μάγδα Τσέγκου είπε ότι θα στηρίξει με μεγάλες καμπάνιες τα 5 νησιά που σήκωσαν το βάρος του μεταναστευτικού. Ανέπτυξε επίσης τους τρεις πυλώνες για το Airbnb και μίλησε και για το προσωπικό του σχέδιο για το υπουργείο Τουρισμού.

Πρέπει να είμαστε έτοιμοι σε ένα πιθανό  κρούσμα του κορωνοϊού
«Το ανησυχητικό δυστυχώς είναι ότι έχει χτυπήσει μια χώρα που είναι δίπλα στην πόρτα μας και πρέπει και εμείς να δούμε όλες τις παραμέτρους και πώς μπορούμε να αντιμετωπίσουμε ένα πιθανό κρούσμα αρχικά και δεύτερον τις επιπτώσεις στη συνολική κίνηση την επιβατική και πόσο θα μας επηρεάσει.

Ήδη κάναμε μία σύσκεψη με όλους τους φορείς και με τον ΕΟΔΥ που είναι καθ’ ύλην αρμόδιος, ώστε να μπορέσουμε να μεταδώσουμε και να μεταφέρουμε τι πρέπει να κάνει κάποιος στην περίπτωση που εμφανιστεί ένα τέτοιο κρούσμα, σε μια τουριστική επιχείρηση, σε ένα μεγάλο resort, θα μπορούσε να συμβεί. Άρα είμαστε πλήρως έτοιμοι αν θέλετε ή έχουμε ξεκινήσει όλες τις διαδικασίες, ώστε αυτό το πράγμα, η γνώση να μεταφερθεί σε όλους τους φορείς. Απ’ την άλλη, δεν πρέπει να ανησυχούμε υπέρμετρα με την έννοια ότι αυτός ο κορωνοϊός είναι, ας το πούμε στο πλαίσιο μιας εποχικής γρίπης και επειδή η χώρα μας κυρίως το καλοκαίρι έχει τον κόσμο, ο οποίος έρχεται, είναι προφανές ότι οι πιθανότητες να υπάρχουν τέτοιους είδους προβλήματα είναι πάρα πολύ μικρές. Όμως εμείς πρέπει να είμαστε έτοιμοι».

Στο ερώτημα ποιες έκτακτες ειδικές κινήσεις θα κάνει το Υπουργείο έτσι ώστε να μπορέσει να ανακτήσει η αγορά το χαμένο έδαφος πιο γρήγορα ο υπουργός Τουρισμού απαντά:

«Αυτό πράγματι είναι ένας μεγάλος κίνδυνος και μεγάλο ρίσκο. Ο μεγαλύτερος κίνδυνος αυτή τη στιγμή που μιλάμε, είναι από τις μακρινές περιοχές, δηλαδή Ηνωμένες Πολιτείες αν θέλετε, κάποιος ο μέσος Αμερικάνος πολίτης, ο οποίος θέλει να κλείσει διακοπές, δεν είναι απαραίτητο ότι μπορεί να ξεχωρίσει τις διαφορές μεταξύ Ιταλίας και Ελλάδας ή Ευρώπης συνολικότερα, δηλαδή μπορεί να φοβηθεί να έρθει στην Ευρώπη, επειδή ακούει ότι υπάρχει ένα πρόβλημα στην Ιταλία. Εμείς βέβαια πρέπει να διαφυλάξουμε ως κόρη οφθαλμού το γεγονός ότι δεν έχουμε ακόμη κρούσματα. Θέλουμε να ελπίζουμε ότι αυτό θα συνεχιστεί και το επόμενο χρονικό διάστημα και αν πράγματι αυτό συμβεί, θα κοιτάξουμε να το επικοινωνήσουμε και να το εκμεταλλευτούμε όσο μπορούμε περισσότερο, για να ανακτήσουμε πιθανώς ένα κάποιο χαμένο έδαφος».

Ο υπουργός Τουρισμού αναφέρθηκε και στην τραυματική εμπειρία που είχαν οι ξενοδόχοι από τον ιό SARS την επιδημία του 2003 που ξεκίνησε από την Κίνα και επεκτάθηκε σε πολλές χώρες κυρίως της Νοτιοανατολικής Ασίας καθώς και τότε, όσο παρατείνονταν η διάρκεια της επιδημίας τόσο διογκώνονταν και οι επιπτώσεις στον τουρισμό. Μπορεί όμως να συμβεί κάτι αντίστοιχο και τώρα; Και αν ναι πως θα αντιμετωπίσουμε τις απώλειες από τον κινέζικο τουρισμό στην Ελλάδα;

«Μπορεί να έχουμε. Η εμπειρία μας βέβαια και από τις προηγούμενες ας το πούμε φόβους που είχαμε, το Η1Ν1, το Sars, τη νόσο των πτηνών, δείχνει ότι μόλις αυτό τεθεί υπό έλεγχο, σχετικά γρήγορα ανακτάται και έχουμε το λεγόμενο rebound στις κρατήσεις. Οπότε το λογικό είναι να περιμένουμε ότι αυτό θα συμβεί και τώρα και τα πιο μόνιμα αποτελέσματα, θα είναι κυρίως εκεί που είναι το επίκεντρο του προβλήματος. Δηλαδή στην Κίνα και δευτερεύοντος στην Ασία γενικότερα. Άρα θέλω να πιστεύω ότι εμείς από πλευράς γεωγραφίας, είμαστε σχετικά θωρακισμένοι από αυτό το πρόβλημα. Ξαναλέω, δε σημαίνει ότι δεν πρέπει να κάνουμε και κάποιες έκτακτες ειδικές κινήσεις φέτος, ώστε να μπορέσουμε να ανακτήσουμε το χαμένο έδαφος πιο γρήγορα.

Σε πρώτη φάση αυτό που κάνουμε, είναι μιλάμε κυρίως με τις εταιρείες της κρουαζιέρας, οι οποίες αυτή τη στιγμή έχουνε προβλήματα στα πλοία που έχουνε πάει στην Ασία, και άρα υπάρχει ένα περιθώριο και μία δυνατότητα να τα φέρουνε προς τη Μεσόγειο και προς την Καραϊβική. Αυτό μας ευνοεί αν θέλετε προσωρινά, δε θα θέλαμε να συμβεί.

Και θέλω να κάνω αυτή την ανθρώπινη παρένθεση γιατί δε θέλω να δώσω και το λάθος μήνυμα. Φυσικά δε θέλουμε να εκμεταλλευτούμε μια τραγική κατάσταση. Μακάρι να μη συνέβαινε αυτό το πράγμα και μακάρι να μην είχαμε να το αντιμετωπίσουμε. Όμως όπως κάθε χώρα θα πρέπει να προσπαθήσουμε να θωρακίσουμε τα δικά μας προϊόντα, να προσπαθήσουμε να κερδίσουμε τις απώλειες που ενδεχομένως να έχουμε. Συνεπώς, μιλάμε με τις εταιρείες να σκεφτούνε τη νοτιανατολική Μεσόγειο, την ανατολική μεσόγειο, να έρθουν τα πλοία τους εδώ. Ήδη είχαμε μια πρώτη επιτυχία με το πλοίο της Norway’s and Cruises, υπάρχουν ακόμα τρία-τέσσερα πλοία που ενδέχεται κάποιο από αυτά να έλθει στη χώρα μας. Θα συνεχίσουμε να το κάνουμε, είναι το πρώτο μας βήμα. Από εκεί και πέρα, ανάλογα με τις επιπτώσεις που ξανά λέω δεν έχουμε αρχίσει να βλέπουμε πολύ μεγάλες αρνητικές, παρά μόνο για την Κίνα. Ανάλογα με τις επιπτώσεις θα κοιτάξουμε να δούμε μήπως με στοχευμένες καμπάνιες και ενέργειες να ενισχύσουμε την θέση της χώρας μας, το brand μας, στις χώρες που θα επηρεαστεί από αυτήν την κατάσταση».

Το σχέδιο για την προσέλκυση  τουριστών  από Ινδία, Κίνα και ΗΠΑ
Σε λίγες ημέρες ο Υπουργός Τουρισμού θα πραγματοποιήσει ένα ακόμα μεγάλο ταξίδι. Θα επισκεφτεί το Βερολίνο για την μεγαλύτερη Διεθνή Τουριστική Έκθεση στον κόσμο. Ο ίδιος αναφέρθηκε αναλυτικά στο πόσο εποικοδομητικό μπορεί να αποδειχθεί αυτό το ταξίδι αλλά και για την στρατηγική στόχευση προσέλκυσης τουριστών από την Ινδία, την Κίνα και τις ΗΠΑ.

«Επί της ουσίας θα είναι εποικοδομητικό διότι έχουμε ήδη σχεδιάσει μια σειρά από συναντήσεις ώστε πρώτα να πάρουμε όλο το κλίμα, να δούμε τι έχουμε να πούμε το επόμενο χρονικό διάστημα και πώς θα συνεργαστούμε με όλους τους tour operator και όλες τις εταιρείες από την κρουαζιέρα μέχρι τις υπόλοιπες μορφές τουρισμού, για να ενισχύσουμε το κύμα των τουριστών, των φιλοξενούμενων προς τη χώρα μας. Όμως, αυτό αν θέλετε δεν φτάνει.

Αυτό που κάνουμε και είναι ίσως και μια καινοτομία, είναι να διοργανώσουμε και μία συνέντευξη τύπου για τους εξειδικευμένους δημοσιογράφους, που επηρεάζουν τα πράγματα, για να δώσουμε το σήμα της αλλαγής της στρατηγικής της χώρας μας. Εκεί λοιπόν θα μιλήσουμε για τον βιώσιμο τουρισμό και τους βιώσιμους προορισμούς, ότι η χώρα μας είναι με τις δράσεις και τις ενέργειες που έχουμε ήδη ξεκινήσει και θα υλοποιήσουμε με το επόμενο χρονικό διάστημα, μια χώρα, η οποία θα μπει στην καρδιά αυτού του παγκόσμιου κινήματος, για την βιώσιμη ανάπτυξη, γιατί υπάρχει πάρα πολύς κόσμος πια, ο οποίος σκέφτεται αν θα πρέπει να ταξιδέψει, αν θα πρέπει να πάει σε μια ξένη χώρα, ποιο είναι το δικό του αποτύπωμα και πόσο δυσκολεύει τα πράγματα, πηγαίνοντας σε μία χώρα. Αυτούς τους φόβους που όλο και περισσότερο θα εντείνονται, η χώρα μας θέλει να τους απαντήσει πριν από κάποιες άλλες ίσως χώρες».

Και συνεχίζει: «Βεβαίως, το πιο βασικό όπως σας είπα, είναι να υπάρχει ένα σχέδιο. Όπως ξεκινήσαμε ένα σχέδιο για την Κίνα, ανεξαρτήτως του προβλήματος γιατί για αυτό σας λέω, αυτό είναι, δείτε ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Αποφασίσαμε και είπαμε ότι η Κίνα είναι μια χώρα στόχος, ότι θα πρέπει πολλοί περισσότεροι Κινέζοι τουρίστες να έρχονται στη χώρα μας. Βάλαμε λοιπόν μία σειρά από δράσεις, κάτω στο τραπέζι, τις οποίες τις υλοποιούμε κάποιες από αυτές και θα συνεχίσουμε με άλλες. Μέσα σε ένα τέτοιο στρατηγικό σχέδιο εμφανίζεται το ζήτημα του κορονοϊού. Αυτό δεν μας αποτρέπει.

Γι’ αυτό είναι στρατηγικό το σχέδιο. Μπορεί να πρέπει να κάνουμε ένα βήμα πίσω, να κάνουμε μια τακτική κίνηση να προσπεράσουμε, να μην εντείνουμε τη διαφήμισή μας τώρα, έτσι, αλλά μπορούμε να προτάξουμε κάποιες άλλες ενέργειες που είναι περισσότερο θεσμικές. Να αναγνωριστούν τα διπλώματα οδήγησής τους, να μειωθούν κάποια προβλήματα που έχουν οι Κινέζοι τουρίστες όταν έρχονται εδώ στην χώρα μας και έτσι όταν πια ο καιρός έρθει, να μπορέσουμε να ρίξουμε και τα χρήματα στη διαφημιστική αγορά της Κίνας. Άρα τέτοιου είδους στρατηγικά σχέδια ετοιμάσαμε με την Ινδία. Ήδη κάναμε μια σύσκεψη με το ΕΚΟΜΕ (Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και Επικοινωνίας) για να δούμε πώς θα μπορέσουμε το Bollywood, να το φέρουμε πιο έντονα και πιο κοντά.
 

Η Ινδία είναι η δεύτερη αγορά που στέλνει τουρίστες στο εξωτερικό, είναι μία μεγάλη αγορά, μια μεσαία τάξη γιατί φυσικά καμία φορά έχουμε τις εικόνες αν θέλετε, των slams και μια εικόνα μιας μεγάλης και ενδεχομένως και φτωχής χώρας. Τα νούμερα και της Κίνας και της Ινδίας και όλων αυτών των μεγάλων χωρών της μεσαίας και ανώτερης μεσαίας και ανώτερης τάξης, είναι τόσο μεγάλα που μπορούνε να συντηρήσουν ας πούμε προορισμούς ολόκληρους όχι μόνο τη χώρα μας».

Θα στηρίξουμε με μεγάλες καμπάνιες τα 5 νησιά που σήκωσαν το βάρος του μεταναστευτικού
Το Υπουργείο Τουρισμού θα στηρίξει τα πέντε νησιά του Αιγαίου που σηκώνουν όλο το βάρος του μεταναστευτικού προβλήματος της Ευρώπης, με ένα σχέδιο που θα λειτουργήσει ως αντίβαρο στην μέχρι τώρα εικόνα που έβγαινε προς τα έξω. Σύντομα θα ξεκινήσει μια επικοινωνιακή καμπάνια που θα έχει ως στόχο να προβάλει «την άλλη πλευρά του νομίσματος», δηλαδή τις ομορφιές που έχει το κάθε νησί και όχι το μεταναστευτικό- προσφυγικό πρόβλημα .

«Έχουμε ήδη κάνει το σχεδιασμό. Είμαστε στο τελευταίο στάδιο των διαδικαστικών για τα χρήματα, τα οποία πρέπει να έρθουν από το Γενικό Λογιστήριο, για να υλοποιηθεί. Μιλάμε για ένα σχέδιο που δεν έχει σχέση με το μεταναστευτικό, με την έννοια ότι στηρίζει, δημιουργεί ένα αντίβαρο στην εικόνα που έχουν αυτά τα νησιά, στον εξωτερικό κόσμο. Είναι πέντε νησιά, τα οποία έχουνε στηρίξει όλο αυτό το προηγούμενο χρονικό διάστημα και έχουν σηκώσει το βάρος, αν θέλετε όλης της χώρας, για να μη σας πω όλης της ηπείρου, όλης της Ευρώπης. Είναι λοιπόν νησιά, τα οποία αξίζει όχι απλώς συγχαρητήρια αλλά αξίζει και ο θαυμασμός μας για το τι έχουν καταφέρει και πως έχουνε σηκώσει αυτό το βάρος, το οποίο είναι πάρα πολύ δύσκολο

Εμείς αυτό που κάνουμε είναι να στηρίξουμε με μια συγκεκριμένη επικοινωνιακή καμπάνια, όπως κάνει η χώρα συνολικά, όπως θα μπορούσε να κάνει οποιοσδήποτε προορισμός. Βάλτε όποιο προορισμό θέλετε, από τη Ρόδο μέχρι την Κέρκυρα και από την Αλεξανδρούπολη μέχρι την Πελοπόννησο, τη Μεσσηνία, που θα στηρίξουμε μια διαφορετική αφήγηση. Θα βρούμε τα πλεονεκτήματα και έχουμε βρει τα πλεονεκτήματα αυτών των νησιών, τι είναι αυτό που κάνει τη Λέσβο διαφορετική, τη Χίο διαφορετική, τη Σάμο, τη Κω ή τη Λέρο, και σε αυτά τα νησιά θα χτίσουμε μια καμπάνια, η οποία θα τα κάνει γνωστά και για κάποιον άλλο λόγο, δεν το συνδέουμε. Δεν το συνδέουμε με το μεταναστευτικό και δεν πρέπει να το συνδέσουμε με το μεταναστευτικό, πρέπει να φτιάξουμε μια διαφορετική αφήγηση, μια διαφορετική ιστορία, που έχει σχέση με το τι αυτά τα νησιά μπορούν να προσφέρουν σε έναν τουρίστα».