4ο Γυμνάσιο Ρόδου: «Το σχολείο ως μανθάνων οργανισμός»

Την Τρίτη 4 Φεβρουαρίου 2020 πραγματοποιήθηκε στο χώρο του 4ου Γυμνασίου Ρόδου, μετά το πέρας των μαθημάτων, επιμορφωτική συνάντηση των εκπαιδευτικών του σχολείου με πρωτοβουλία ευθύνης του Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου (Σχολικός Σύμβουλος) κ. Στέλιου Ορφανού με τίτλο «Το σχολείο ως μανθάνων οργανισμός».

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης και παρουσία του συλλόγου διδασκόντων, της διεύθυνσης και του Σχολικού Συμβούλου κ. Ορφανού, παρουσιάστηκαν δράσεις και πρακτικές που έχουν δημιουργηθεί ή/και υιοθετηθεί από τους εκπαιδευτικούς του σχολείου και διατυπώθηκαν σκέψεις και προβληματισμοί σχετικά με την καθημερινή διδακτική πράξη.

Αρχικά, η φιλόλογος κ. Ελένη Αναγνώστου παρουσίασε παραδείγματα χρήσης των ΤΠΕ στην πραγματική τάξη τονίζοντας το ρόλο του σύγχρονου σχολείου στη δημιουργία ψηφιακά εγγράματων μαθητών-πολιτών. Παράλληλα, τόνισε τα πλεονεκτήματα της χρήσης των ΤΠΕ (Τεχνολογία Πληροφοριών και Επικοινωνίας) στη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων, όπως η δημιουργία ενός wiki στο μάθημα της ΝΕ Γλώσσας, η χρήση του Padlet στο μάθημα της Λογοτεχνίας ή η δημιουργία ενός ιστολογίου. Κλείνοντας, συνέστησε τη χρήση των ΤΠΕ γενικότερα και σε άλλες ειδικότητες επισημαίνοντας τα πολλαπλά οφέλη από την εφαρμογή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία παρά τα όποια πρακτικά ή άλλα προβλήματα/δυσκολίες.
 


Στη συνέχεια, το λόγο πήρε η φιλόλογος κ. Αγγελική Γιαννίκη, η οποία επανα-σύστησε το ηλεκτρονικό περιοδικό του 4ου Γυμνασίου «Τα STARακια», https://schoolpress.sch.gr/tastarakia/, το οποίο συμπληρώνει φέτος έξι χρόνια κυκλοφορίας και ήδη 19 τεύχη.

Ένα ηλεκτρονικό περιοδικό εμπνευσμένο από τα περιοδικά ποικίλης ύλης, όπου οι μαθητές και μαθήτριες του σχολείου, σε ρόλο ρεπόρτερ–δημοσιογράφου, αρθρογραφούν πάνω σε θέματα που τους ενδιαφέρουν ή σχετικά με την τρέχουσα επικαιρότητα.

Ταυτόχρονα, στο περιοδικό δημοσιεύονται και κείμενα μαθητών που δεν είναι μόνιμοι συνεργάτες του περιοδικού και τα οποία έχουν ξεχωρίσει στα τμήματά τους. Τέλος, η κ. Γιαννίκη μετέφερε τη χαρά της συμμετοχής σε αυτή τη δημιουργική και πολλαπλά ωφέλιμη διαδικασία για όλους τους εμπλεκομένους.

Ακολούθως, η φιλόλογος κ. Κλεοπάτρα Σωτηρίου τόνισε την προσπάθεια αλλαγής της περιβαλλοντικής συνείδησης των μαθητών μέσα από τα μαθήματα της ΝΕ Γλώσσας με τη επιμονή στην κατανόηση των επιπτώσεων μικρών καθημερινών πρακτικών και της αλλαγής αυτών των συμπεριφορών. Έπειτα, συνεχίζοντας τη βιωματική προσέγγιση της γνώσης ανέλυσε τη διδασκαλία της γραμματικής της αρχαίας Ελληνικής με μουσικότητα και κατέδειξε την ενεργοποίηση μηχανισμών απομνημόνευσης με τεχνικές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σε άλλα μαθησιακά αντικείμενα.
 


Τη σκυτάλη πήρε στη συνέχεια η καθηγήτρια αγγλικής γλώσσας κ. Αναστασία Βεργωτή, η οποία μοιράστηκε τη μακρόχρονη εμπειρία της στην εκπόνηση προγραμμάτων ανταλλαγών–Erasmus. Τόνισε την επίδραση και τα πολλαπλά οφέλη των προγραμμάτων αυτών για τη σχολική κοινότητα, τη βελτίωση τόσο των γνωστικών ικανοτήτων των μαθητών στην Αγγλική γλώσσα και σε άλλα γνωστικά αντικείμενα, αλλά και την ανάπτυξη κοινωνικών και άλλων δεξιοτήτων. Κλείνοντας, προέτρεψε τους συναδέλφους της να συμμετέχουν σε τέτοια προγράμματα.

Οι παρουσιάσεις έκλεισαν με τις συναδέλφους της ειδικής αγωγής, Βασιλική Ντούμου, Χριστίνα Τζιανάρα και Χριστίνα Χατζηδιάκου, μαθηματικό, φιλόλογο και φυσικό αντίστοιχα, οι οποίες εξέθεσαν τις διαφορετικές ανάγκες των μαθητών με μαθησιακές ή άλλες δυσκολίες.

Οι συνάδελφοι προέτρεψαν στην τροποποίηση των τρόπων διδασκαλίας, στην πιο εξατομικευμένη διδασκαλία αλλά και στη χρήση των ΤΠΕ, καθώς και στην προσπάθεια κοινωνικοποίησης και ένταξης των παιδιών με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες στη ζωή της μαθητικής κοινότητας.

Η συνάντηση έκλεισε με παρατηρήσεις από την πλευρά του Σχολικού Συμβούλου κ. Ορφανού, ο οποίος συνεχάρη τις ομιλήτριες για τις παρουσιάσεις και δράσεις τους και τη διεύθυνση για την ενθάρρυνση και βοήθεια στην υλοποίηση τέτοιων πρακτικών.

Ευχαρίστησε το σύλλογο των διδασκόντων του 4ου Γυμνασίου και τόνισε την ανάγκη τέτοιων συναντήσεων σε κάθε σχολική μονάδα με στόχο να καλλιεργηθεί ο διάλογος, η επικοινωνία και η συνεργασία μεταξύ των μελών της εκπαιδευτικής μονάδας , αλλά και να υιοθετηθούν νέες συμπεριφορές και νέοι τρόποι σκέψης. Τέλος, διατύπωσε την επιθυμία για μία νέα συνάντηση για περισσότερο διάλογο και κριτικό αναστοχασμό.