Σε «έξυπνη» καστροπολιτεία θα μετατραπεί η Μεσαιωνική Πόλη

Η μετατροπή της Μεσαιωνικής Πόλης της Ρόδου σε μία «έξυπνη» καστροπολιτεία είναι ο στόχος της Δημοτικής Αρχής και του αρμόδιου Αντιδημάρχου Πολιτιστικών Μνημείων και Υπηρεσίας Δόμησης κ. Στέφανου Δράκου, ο οποίος σε συνέντευξη τύπου που παραχώρησε χθες, προέβη σε έναν απολογισμό των μέχρι τώρα δράσεών του στους τομείς ευθύνης του αλλά αναφέρθηκε και στα φιλόδοξα σχέδια που έχουν. 

Πέντε μήνες αφότου ο Δήμαρχος Ρόδου, Αντώνης Καμπουράκης, του ανέθεσε αυτά τα «βαριά» πόστα, ο κ. Δράκος κάνει έναν απολογισμό, τονίζοντας ότι πολιτική βούληση υπάρχει, η οποία όμως δεν αρκεί, αφού για να πετύχουν «απαιτείται σχέδιο, διαθέσιμος χρόνος, ανθρώπινο δυναμικό, αλλά κυρίως απαιτείται η συνδρομή των πολιτών, των κατοίκων αυτού του νησιού».

Μάλιστα, δεν παρέλειψε να πει ότι με την ανάληψη των καθηκόντων του, σε καθημερινή βάση άκουγε ότι ανέλαβε…την «καυτή πατάτα» και ότι «όποιος αναλαμβάνει τη θέση αυτή δεν επανεκλέγεται».

Όσον αφορά στην κατάσταση που παρέλαβαν, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι βρήκαν ένα άδειο   γραφείο, χωρίς … γραφείο. «Παλεύουμε από το πρωί μέχρι το βράδυ», είπε ο Αντιδήμαρχος και δεν παρέλειψε να ευχαριστήσει τον Δήμαρχο που τον εμπιστεύθηκε γι’ αυτή τη θέση αλλά και τους πολίτες.

Όσον αφορά στη Μεσαιωνική Πόλη, ο κ. Δράκος αναφέρθηκε στη λειτουργία του Μνημείου και τι αλλαγές θα υπάρξουν από τη φετινή σεζόν, τις δράσεις και τα έργα που έχουν δρομολογηθεί και σχεδιάζονται. Αναλυτικά:
• Νέο σύστημα εισόδου: Αναμφισβήτητα μία από τις αλλαγές που αναμένεται να κάνουν αίσθηση είναι η τοποθέτηση νέου συστήματος ελέγχου εισόδου οχημάτων στις πύλες της Μεσαιωνικής πόλης, με διπλές κάμερες και αυτόματη αναγνώριση των εγκεκριμένων για είσοδο οχημάτων από τις πινακίδες. 

Όπως εξήγησε ο Αντιδήμαρχος, σε κάθε σημείο εισόδου υπάρχει ήδη μια σειρά από ηλεκτροκίνητα βυθιζόμενα κολωνάκια, η οποία απαγορεύει την είσοδο/έξοδο προς και από τους κεντρικούς πεζοδρόμους της πόλης, τα οποία θα συντηρηθούν, ώστε να λειτουργούν, αλλά και θα ενισχυθούν. Ο συγκεκριμένος χώρος θα εμπίπτει, από φέτος κιόλας, στην περιοχή δύο καμερών: η μία θα ελέγχει την είσοδο και η άλλη την έξοδο. Τα κολωνάκια θα είναι συνεχώς σε εκτεταμένη θέση, ένδειξη ότι η διέλευση απαγορεύεται, και όταν πλησιάζει ένα όχημα, η κάμερα που θα διαθέτει έξυπνο λογισμικό (μέσω ενσωματωμένου module), θα αναγνωρίζει ότι ένα όχημα έχει πλησιάσει το σημείο εισόδου/ εξόδου και ζητά να του επιτραπεί η διέλευση.

Αμέσως, θα στέλνει εικόνα της πινακίδας του οχήματος στο σύστημα ανάγνωσης πινακίδων κυκλοφορίας, η πινακίδα θα απομονώνεται, θα διαβάζεται και θα ελέγχεται μία Βάση Δεδομένων, αν είναι δηλωμένη ως έγκυρη (white-list) για διέλευση. Το ίδιο σύστημα θα επικοινωνεί με τα κολωνάκια και θα δίνει εντολή για βύθιση, επιτρέποντας τη διέλευση. Στον ίδιο χώρο τοποθετούν και σαμαράκια μείωσης ταχύτητας από ελαστικό πριν και μετά τη μπάρα, καθώς και οριζόντιες μπάρες, για τον επιπλέον έλεγχο μοτοποδηλάτων.

• Νέες άδειες εισόδου: Το νέο σύστημα, επιβάλλει και την έκδοση νέων αδειών εισόδου, αφού α) τα τηλεκοντρόλ δεν θα είναι πλέον λειτουργήσιμα και β) θα επιτρέπεται η είσοδος αποκλειστικά και μόνο σε μόνιμους κατοίκους, σε ΑμεΑ, σε δηλωμένο συγγενή ΑμεΑ ή υπερήλικα ή ασθενή και σε οχήματα έκτακτης ανάγκης.

Συγκεκριμένα, η δημοτική αρχή Ρόδου, προχωρά στη συγκρότηση Επιτροπής Ελέγχου Δικαιολογητικών και Χορήγησης Αδειών για την είσοδο οχημάτων στη Μεσαιωνική πόλη της Ρόδου, που θα έχει ως ευθύνη της την επανεξέταση όλων των ήδη χορηγηθέντων αδειών, αλλά και την έκδοση νέων, υπό τις παρακάτω ελάχιστες προϋποθέσεις για τους δικαιούχους και σύμφωνα με τους ισχύοντες κανονισμούς:
Α) Οι δικαιούχοι να είναι μόνιμοι κάτοικοι της Μεσαιωνικής πόλης Ρόδου (με προσκόμιση σχετικών αποδεικτικών εγγράφων),
Β) Οι δικαιούχοι να είναι συγγενείς μονίμων κατοίκων Μεσαιωνικής πόλης ή να δηλωθούν ως πρόσωπα έκτακτης ανάγκης για μονίμους κατοίκους που χρήζουν βοήθειας, υποστήριξης, είναι υπερήλικοι ή ΑμεΑ (σ.σ. έως ένα άτομο για κάθε κατοικία των περιγραφόμενων προϋποθέσεων) και
Γ) Οι δικαιούχοι να εξυπηρετούν έκτακτες ανάγκες, όπως οχήματα ΕΚΑΒ, Πυροσβεστικής, ΕΛΑΣ.
Μάλιστα, στο σημείο αυτό, ο κ. Δράκος θέλησε να ζητήσει συγγνώμη από τους πολίτες για την εκ νέου ταλαιπωρία τους, ευελπιστώντας στην κατανόησή τους «για την ανάγκη προάσπισης και προστασίας της Μεσαιωνικής πόλης».

• Νέα διαδικασία φύλαξης: Εκτός από την αλλαγή του συστήματος όμως, όπως περιγράφεται παραπάνω, θα εφαρμοστεί και νέα διαδικασία στη φύλαξη της Μεσαιωνικής πόλης, η οποία θα βασίζεται, κυρίως, σε τρεις (3) άξονες: α) την αποτελεσματικότητά της, β) την αρτιότητά της και γ) την προστασία του Μνημείου 24ωρες το 24ωρο. Έτσι, η Παλιά Πόλη θα φυλάσσεται αρχικά από τις 15 Μαΐου έως και τις 15 Οκτωβρίου 2020, συμπεριλαμβανομένων Κυριακών και αργιών, τοποθετώντας ελεγκτές στο κέντρο ελέγχου των πυλών και επόπτη λειτουργίας του συστήματος καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ωρου.  Θα υπάρχει, δηλαδή, και φέτος ιδιωτική εταιρεία φύλαξης των εισόδων/εξόδων.
Στο πλαίσιο αυτό, στόχος τους, σε δεύτερο στάδιο, είναι σταδιακά να προχωρήσουν σε αφαίρεση των βυθιζόμενων και των οριζόντιων μπαρών, ώστε να εφαρμοστεί αυτόματο σύστημα που θα καταγράφει εάν το όχημα διαθέτει έγκριση εισόδου ή όχι. Στη συνέχεια, όποιος εισέρχεται παρανόμως, θα λαμβάνει σχετικό πρόστιμο που θα του αποστέλλεται αυτόματα προς πληρωμή.

• Μέριμνα στάθμευσης: Παράλληλα, θα προχωρήσουν στη δημιουργία χώρων στάθμευσης για τους μονίμους κατοίκους εντός και πέριξ της Μεσαιωνικής πόλης Ρόδου και για τους δραστηριοποιούντες εντός των τειχών στην περιοχή του λιμένα της Ακαντιάς με τη συνεργασία και την αρωγή του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Νότιας Δωδεκανήσου αλλα και τη σύμφωνη γνώμη των ίδιων των κατοίκων.
Χαρακτηριστικά είναι, πάντως, τα στοιχεία που συγκέντρωσε ο Αντιδήμαρχος: όπως είπε, λοιπόν, από την καταγραφή που έκαναν, «εντός των τειχών» υπάρχουν 200 θέσεις στάθμευσης, μαζί με την πλατεία του Αγίου Παντελεήμονα. Την ίδια στιγμή, όμως, μέχρι στήμερα, είχε δοθεί άδεια για 700 Ι.Χ. αυτοκίνητα και 300 μοτοποδήλατα, δηλαδή σύνολο για 1.100 οχήματα! Όπως είπε, λοιπόν, ο Αντιδήμαρχος, γίνεται κατανοητό ότι τα περισσότερα δεν είχαν δικαίωμα στάθμευσης εντός του Μνημείου. 

• Μέριμνα μετακίνησης: Επίσης, θα μεριμνήσουν για τη μετακίνησή τους από την Ακαντιά στην είσοδο της Μεσαιωνικής πόλης, κατόπιν συνεργασίας με τη «ΔΕΣ ΡΟΔΑ».

• Ηλεκτροκίνηση: Σε ό,τι αφορά, μάλιστα, στη μετακίνηση εντός των τειχών, Δήμος Ρόδου και Δ.Ε.Σ. ΡΟΔΑ, προχωρούν στην εφαρμογή του μέτρου της ηλεκτροκίνησης. Συγκεκριμένα, ο δήμαρχος και ο ίδιος, σε συνεργασία με τον πρόεδρο της Δ.Ε.Σ. ΡΟΔΑ Δημήτρη Τσίκκη, προχωρούν στην υπογραφή προγραμματικής σύμβασης ύψους 245 χιλιάδων ευρώ για την εκτέλεση συγκοινωνιακού έργου σε προκαθορισμένες περιόδους, δρομολόγια και χρόνους αποκλειστικά και μόνο εντός της Παλιάς Πόλης, με ηλεκτροκίνητα οχήματα, καλύπτοντας το σύνολο των αναγκών.

• Κανονιστική και Κοινόχρηστοι: Σχετικά με το θέμα των κοινοχρήστων χώρων, το οποίο κάθε χρόνο ανάγεται σε μείζον λόγω της καταστρατήγησής τους, σύμφωνα με τον κ. Δράκο σχεδιάζουν τη νέα κανονιστική της Μεσαιωνικής πόλης που περιλαμβάνει χορήγηση κοινοχρήστων χώρων με αντικειμενικά κριτήρια και με γνώμονα την άνετη διέλευση οχημάτων έκτακτης ανάγκης και φυσικά των πεζών, καθώς και τον εν γένει ευπρεπισμό της εικόνας του Μνημείου. Προκειμένου μάλιστα να πετύχουν την εφαρμογή του μέτρου στην πράξη σχεδιάζουν αυστηρό νομικό πλαίσιο με υψηλά πρόστιμα και ανακλήσεις αδειών. Από την άλλη, στηρίζοντας, αναγνωρίζοντας και επικροτώντας τη νομιμότητα και την τήρηση της τάξης, εξετάζουν και μέτρο επιβράβευσης των συνεπών επιχειρηματιών (!)
Ερωτηθείς για το θέμα αυτό ο Αντιδήμαρχος, είπε ότι διαπιστώθηκε ελαστικότητα όσον αφορά στη χρήση των κοινόχρηστων και προτίθενται να γίνουν πιο αυστηροί, τη στιγμή μάλιστα που αυτοί συνδέονται και με την άδεια λειτουργίας των καταστημάτων. Όσο για το πώς θα πετύχουν αυτό, μιας και η υπηρεσία διαθέτει μόλις δύο ελεγκτές, είπε ότι θα ζητήσουν τη συνδρομή της ΕΛ.ΑΣ.-ήδη έχουν κάνει δύο συναντήσεις-για θέματα, όπως η άγρα πελατών και η επαιτεία. «Η ευθύνη της Μεσαιωνικής Πόλης δεν αφορά μόνο τον Δήμο», δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Δράκος, παραπέμποντας και στο γεγονός ότι θα υπάρχει επόπτης όλο το 24ωρο.

• Έργα: Με μέριμνα του ελάχιστου εργατικού δυναμικού της Διεύθυνσης Μεσαιωνικής πόλης και Μνημείων, προχωρούν σε αποκαταστάσεις των πλακών στις βασικές αρτηρίες της Μεσαιωνικής πόλης της Ρόδου, ενώ σχεδιάζουν τη δημοπράτηση συνολικού έργου για την ορθή και συνολική αποκατάσταση των οδοστρωμάτων στο εσωτερικό της.
Ακόμη, δημοπρατήθηκε η δημιουργία δικτύου ΑμεΑ στη Μεσαιωνική Πόλη ενώ προς δημοπράτηση είναι η αποκατάσταση και συντήρηση του δημοτικού φωτισμού εντός του Μνημείου, όπως και η συντήρηση του 10ου Δημοτικού Σχολείου της Παλιάς Πόλης.

• Το φιλόδοξα σχέδια: Καταρχάς, σύμφωνα με τον Αντιδήμαρχο, έχει δρομολογηθεί η νέα προγραμματική σύμβαση για τη Μεσαιωνική Πόλη, με στόχο την αναβάθμιση των υπηρεσιών που παρέχονται προς τους μονίμους κατοίκους αλλά και τους επισκέπτες. Μάλιστα, ο κύριος σχεδιασμός τους αποσκοπεί στη μετατροπή της Μεσαιωνικής Πόλης σε... μία «έξυπνη» καστροπολιτεία. Ανέφερε, πάντως, ότι υπάρχει σοβαρό θέμα με το ιδιοκτησιακό καθεστώς κτηρίων εντός του Μνημείου το οποίο απαιτείται να ξεκαθαρίσει. Επίσης, στόχος τους είναι και η ενεργειακή αναβάθμιση των κτηρίων γι’ αυτό εξετάζουν κίνητρα που θα μπορούν να δοθούν στους ιδιώτες, ώστε να τα συντηρούν και να τα επισκευάζουν. 

Ακόμη, προχωρούν στη σύνταξη μελέτης για την παροχή καινοτόμων υπηρεσιών δωρεάν σε κατοίκους της Μεσαιωνικής πόλης, όπως δωρεάν wi-fi σε κοινόχρηστους χώρους, ψηφιακές οθόνες αφής, πρόσβαση σε χάρτες και πινακίδες για οδηγίες και πληροφορίες, σταθμούς φόρτισης συσκευών με χρήση usb θυρών, ειδοποιήσεις έκτακτης ανάγκης κ.ά.

Ακόμη, στους σχεδιασμούς τους περιλαμβάνονται οι επενδύσεις σε νέες δραστηριότητες, όπως το Χαμάμ και το Θέατρο Δημόγλου, για το οποίο μάλιστα είπε ότι είναι ζούγκλα τώρα. Μία σκέψη, είναι να λειτουργήσει αυτό ως ένα «theater garden». Τέλος, σε συνεργασία με τη ΔΕΥΑΡ,  θα εκπονηθεί μία μελέτη αντιπλημμυρικής θωράκισης της Μεσαιωνικής Πόλης