Μαθητές της Ρόδου κατασκεύασαν «έξυπνους» κάδους ανακύκλωσης

Μαθητές της Ρόδου κατασκεύασαν «έξυπνους» κάδους ανακύκλωσης

Μαθητές της Ρόδου κατασκεύασαν «έξυπνους» κάδους ανακύκλωσης

Λίζα Γ. Τσοπανάκη

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 3686 ΦΟΡΕΣ

Αναδείχθηκαν στον διαγωνισμό Generation Next του Ιδρύματος Vodafone

Τη δεύτερη θέση στον διαγωνισμό Generation Next του Ιδρύματος Vodafone κατέκτησαν οι Ρόδιοι μαθητές Μιχαηλία-Αγγελική Κλαδογένη, Παναγιώτης Κλαδογένης και Νικόλαος Χατζημανώλης, του 1ου Λυκείου και 3ου Γυμνασίου Ρόδου, οι οποίοι προχώρησαν στη δημιουργία ενός συστήματος αυτοματοποιημένων κάδων ανακύκλωσης. Συγκεκριμένα, οι τρεις μαθητές, σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς τους κ.κ. Δημήτρη Κλαδογένη και Ιωάννη Φιλόπουλο, εντόπισαν ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Ρόδο, και αφορά τον τρόπο που ανακυκλώνουν οι συμπολίτες μας. Έχοντας ως στόχο να κάνουν την ανακύκλωση τρόπο ζωής, οι μαθητές δημιούργησαν κάδους ανακύκλωσης που ταυτοποιούν μέσω προσωπικής κάρτας κάθε πολίτη που ανακυκλώνει και αναγνωρίζουν την κατηγορία του είδους που ανακύκλωσε. Επιπλέον, μέσα στον κάδο τα είδη διαχωρίζονται ανάλογα με το χρώμα της σακούλας και το barcode που φέρουν, διευκολύνοντας έτσι το έργο της μονάδας ανακύκλωσης.

Ο Παναγιώτης Κλαδογένης, μαθητής της Α' Λυκείου, μιλώντας στη «Ροδιακή» ανέφερε: «Η συγκεκριμένη ιδέα ξεκίνησε σχεδόν σαν πλάκα. Λέγαμε ότι θέλουμε να φτιάξουμε έναν κάδο, ο οποίος θα πηγαίνει μόνος του στη χωματερή, και σιγά σιγά μας ήρθε η ιδέα αυτού του κάδου ανακύκλωσης, που θα είναι αυτόματος, θα παίρνει τα στοιχεία του πολίτη και προσθέτοντας λειτουργίες, φτάσαμε σε αυτό το αποτέλεσμα, που έχει scanner για να καταλαβαίνει τα στοιχεία του πολίτη, ελέγχει τις σακούλες, τις διαχωρίζει ανάλογα με το περιεχόμενό τους, καταγράφει τα στοιχεία και τα ανεβάζει σε μια βάση δεδομένων, στην οποία ο δήμος οποιαδήποτε στιγμή θελήσει μπορεί να έχει πρόσβαση προκειμένου να βρει τα στοιχεία του πολίτη που πέταξε τα σκουπίδια και αν υπάρχει κάποιο λάθος ή πρόβλημα με τη συγκεκριμένη σακούλα, να βρει τον πολίτη, να επικοινωνήσει μαζί του, ακόμη και να τον επιπλήξει».

Ο εν λόγω διαγωνισμός, πραγματοποιείται μέσω της πλατφόρμας Generation Next του Ιδρύματος Vodafone, η οποία παρέχει σε μαθητές από όλη τη χώρα δωρεάν πρόσβαση σε μαθήματα νέων τεχνολογιών και επιστήμης, δίνοντάς τους έτσι τη δύναμη να ανακαλύψουν, να μάθουν και να δημιουργήσουν λύσεις για ένα καλύτερο μέλλον. Το πρόγραμμα κινητοποιεί τους μαθητές να σχηματίσουν ομάδες με τη βοήθεια ενός καθηγητή, να εντοπίσουν ένα πρόβλημα της τοπικής τους κοινωνίας και αξιοποιώντας τη δύναμη των εκθετικών τεχνολογιών -σένσορες, AR/VR, mobile apps, προγραμματισμό- να αναπτύξουν μόνοι τους μια καινοτόμο κατασκευή που θα δίνει απάντηση στα ερωτήματα που οι ίδιοι έχουν θέσει για ένα καλύτερο μέλλον. Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί, πως, από την έναρξη του εν λόγω προγράμματος πριν τρία χρόνια μέχρι και σήμερα, έχουν επωφεληθεί περίπου 61.000 μαθητές και καθηγητές, ενώ έχουν δημιουργηθεί συνολικά 289 καινοτόμα project από 82 περιοχές της χώρας.

ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ MADE IN ΡΟΔΟΣ
Κάπως έτσι πήρε την απόφαση και η ομάδα των τριών ρόδιων μαθητών, που σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς τους, δημιούργησαν το ψηφιακό αυτό σύστημα ανακύκλωσης μέσα από 3ωρα μαθήματα που πραγματοποιούσαν επί 10 εβδομάδες. Μαθητές και καθηγητές απέκτησαν δωρεάν πρόσβαση σε STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics) γνώσεις, ώστε να ανακαλύψουν τις νέες τεχνολογίες, την επιστήμη, τη συνεργασία και τη δημιουργία. «Κάθε σακούλα έχει έναν μοναδικό σειριακό αριθμό και μέσα από αυτόν μπορούμε να ξέρουμε ποιος πέταξε ποια σακούλα, σκανάρωντας ένα QR code που υπάρχει σε κάθε σακούλα», συμπλήρωσε ο Παναγιώτης εξηγώντας τον τρόπο που το σύστημα αυτό δουλεύει.

Με τη σειρά της, η νεότερη της ομάδας, η Μιχαηλία-Αγγελική Κλαδογένη, ανέφερε: «στο πάνω μέρος του κάδου μας, προκειμένου να πετάει ο πολίτης τα απορρίμματα προς ανακύκλωση, τοποθετήσαμε μια συρόμενη πόρτα, η οποία είναι αυτόματη. Ο τρόπος είναι ο εξής: τοποθετούμε τη σακούλα στη συρόμενη πόρτα, έπειτα σκανάρεται το χρώμα της σακούλας και όταν η πόρτα ανοίξει, διαχωρίζεται ανάλογα με το χρώμα, το πού θα πάει η κάθε σακούλα. Η αντιστοιχία των χρωμάτων είναι η εξής: το μπλε χρώμα που αντιστοιχεί στο χαρτί, το άσπρο χρώμα που αντιστοιχεί στο γυαλί και πορτοκαλί για το αλουμίνιο και τις πλαστικές συσκευασίες. Μπορεί, ωστόσο, αν το επιλέξουμε να προστεθούν και άλλες σακούλες ή και άλλα χρώματα, ανάλογα με τις απαιτήσεις που μπορεί να υπάρχουν».

Στην ουσία δηλαδή ο κάδος, όχι μόνο σκανάρει προκειμένου να γνωρίζει ποιoς πολίτης πέταξε ποιa σακούλα, αλλά αναγνωρίζει και το χρώμα της σακούλας, ώστε να πραγματοποιήσει τον διαχωρισμό. Για να βάλει τη σακούλα του ο πολίτης, χρειάζεται μια κάρτα που είναι μοναδική για τον καθένα, σκανάρει την κάρτα και έπειτα ανοίγει η πόρτα για να πέσει η σακούλα στον κάδο. «Επιλέξαμε να κάνουμε project για την ανακύκλωση γιατί βλέπουμε και γύρω μας ότι αυτό το πρόβλημα είναι μεγάλο. Αφορά και εμάς συγκεκριμένα και όλους τους πολίτες της Ελλάδας, και έτσι προσπαθήσαμε να βρούμε μια λύση εύκολη. Δώσαμε τον καλύτερο εαυτό μας για να κάνουμε ό,τι μπορούμε», τόνισε, μιλώντας στη «Ρ» ο Νικόλας Χατζημανώλης.

«Όταν εγώ και πολλοί πολίτες περπατάμε στον δρόμο και βρίσκουμε μπλε κάδους ανακύκλωσης γεμάτους με σκουπίδια ή αποφάγια, μας δίνει να καταλάβουμε ότι κανείς δεν νοιάζεται για την ανακύκλωση ενώ θα έπρεπε», σημειώνει.

AΠΑΙΤΗΤΙΚΟ ΑΛΛΑ ΑΞΙΖΕ
Αναφορικά με τη διαδικασία και το πόσο απαιτητικό ήταν το project, ο Νικόλας Χατζημανώλης, μιλώντας με τη σειρά του στη «Ροδιακή», ανέφερε ότι «γενικά η όλη διαδικασία μου άρεσε και αν είχα επιλογή να ξανακάνω τέτοιο project, 100% θα συμμετείχα ξανά. Ήταν απαιτητική μεν και λίγο δύσκολη, όταν όμως φτιάξαμε το project, και καταλάβαμε τι πραγματικά κάναμε, συνειδητοποίησα πόσο άξιζε».
Μάλιστα, οι μαθητές είναι πεπεισμένοι πως αν υπήρχε η χρηματοδότηση από την πολιτεία, θα μπορούσαν να δημιουργηθούν τέτοιοι κάδοι οι οποίοι όχι μόνο να υπάρχουν σε όλη τη Ρόδο αλλά και την Ελλάδα προκειμένου να βοηθηθεί το περιβάλλον.

Ουσιαστικά, με την εν λόγω κατασκευή, θα μπορεί το κράτος σε βάθος χρόνου να ελέγχει τους πολίτες αν κάνει σωστά ανακύκλωση. Αν για παράδειγμα ένας πολίτης ρίχνει συστηματικά στον κάδο αντικείμενα τα οποία δεν έπρεπε να είναι, θα καταγράφεται. Γιατί με αυτό το σύστημα δεν μπορεί να πάει οποιοσδήποτε να ρίξει σκουπίδια, θα πρέπει να έχει την κάρτα του, να ανοίξει η θυρίδα, να ελέγξει ότι η σακούλα είναι η σωστή (με το ειδικό barcode). Επιπλέον, δεδομένου ότι τις σακούλες θα τις παρέχει ο δήμος, ο κάδος θα δέχεται μόνο αυτές.
Αξίζει να σημειωθεί πως ο κάδος θα λειτουργεί με φωτοβολταϊκά αφού οι μαθητές ήθελαν να αξιοποιήσουν την ενέργεια του ήλιου για το καλό του περιβάλλοντος.

«Να βοηθάμε όσο μπορούμε το περιβάλλον, όχι μόνο μέσα από την ανακύκλωση αλλά και αντί να καταναλώνουμε ρεύμα, να χρησιμοποιούμε ηλιακούς συλλέκτες. Ένας ακόμα λόγος για τον οποίο επέλεξαν βέβαια τα φωτοβολταϊκά, είναι επειδή ο κάδος μπορεί να μην είναι μέσα σε δίκτυο που να υπάρχει παροχή ηλεκτρισμού, αλλά σε μια απομακρυσμένη περιοχή που να μην έχει ηλεκτρισμό και να πρέπει να λειτουργεί αυτόνομα. Μάλιστα, είχαν σκεφτεί εκτός από τον κάδο, να δημιουργούσαν έναν αυτόματο διανομέα με σακούλες, για να μπορούν να παρέχονται οι κατάλληλες σακούλες για τους κάδους στους πολίτες. Ο τρόπος που θα τους παρείχαν θα ήταν και πάλι με τη μοναδική κάρτα που θα έχει ο κάθε πολίτης. Ο πολίτης δηλαδή θα σκανάρει την κάρτα του στον διανομέα προκειμένου να του δώσει το αντίστοιχο πακέτο με σακούλες που θα χρησιμοποιούσε για τον κάδο.

Οι ίδιοι είχαν αρκετές άλλες ιδέες μέχρι να καταλήξουν στο τελικό project, όπως για παράδειγμα η δημιουργία ενός αυτοματοποιημένου θερμοκηπίου, το οποίο είχαν φτιάξει και σε έναν άλλο διαγωνισμό και τώρα θα βελτίωναν, αποφάσισαν όμως να το απορρίψουν προκειμένου να δημιουργήσουν μια εντελώς πρωτότυπη ιδέα.

ΓΡΑΦΟΝΤΑΣ ΚΩΔΙΚΑ
Προκειμένου να δημιουργήσουν το ψηφιακό σύστημα ανακύκλωσης, οι μαθητές χρησιμοποιήσαν ένα πρόγραμμα σχεδιασμού, έπειτα αντίστοιχο πρόγραμμα για ηλεκτρονικά για να δημιουργήσουν το κύκλωμα, αλλά και έναν μικροεπεξεργαστή arduino ώστε να προγραμματιστεί ο κώδικας. Οι μαθητές χρησιμοποίησαν τη γλώσσα προγραμματισμού c++, και φυσικά μέσα από πολλή μελέτη στο internet για το πώς προγραμματίζεται κάθε εξάρτημα που είχαν αγοράσει, κατάφεραν να αναπαράγουν έναν κώδικα, με τον οποίο προγραμμάτισαν τον μικροεπεξεργαστή και έπειτα δημιούργησαν το εν λόγω σύστημα.

Μαθητές και καθηγητές που ενδιαφέρονται για τη STEM εκπαίδευση και θέλουν να ανακαλύψουν πόσο διασκεδαστική μπορεί να γίνει η βιωματική μάθηση με τη χρήση των εκθετικών τεχνολογιών, μπορούν εύκολα και δωρεάν να επισκεφθούν την ψηφιακή πλατφόρμα, www.vodafonegenerationnext.gr, που είναι ανοιχτή σε όλους, ώστε να εκπαιδευτούν σε βασικές θεματικές STEM, να παρακολουθήσουν Do Ιt Yourself δραστηριότητες και να δημιουργήσουν τις δικές τους κατασκευές, κάνοντας τις ιδέες τους πραγματικότητα.

Όλες οι πρωτοποριακές κατασκευές που δημιουργήθηκαν από μαθητές στο πλαίσιο του διαγωνισμού Generation Next είναι διαθέσιμες στην πλατφόρμα www.vodafonegenerationnext.gr και αποτελούν πηγή έμπνευσης και κινητοποίησης για ακόμα περισσότερους μαθητές και καθηγητές από όλη την Ελλάδα.

Διαβάστε ακόμη

Υλοποίηση επιμορφωτικού προγράμματος Erasmus+ στη Σεβίλλη από το 3ο Δημοτικό Σχολείο Ρόδου

Μεταφραστικό Εργαστήρι στο Πανορμίτειο Γυμνάσιο και Λυκειακές Τάξεις Σύμης από το Ιόνιο Πανεπιστήμιο

Αναβάλλεται το αυριανό σεμινάριο για εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής

Συμμετοχή εκπαιδευτικών του 12ου Δημοτικού Σχολείου σε πρόγραμμα στην Τενερίφη

«Από την Εφηβεία στην Ενηλικίωση: Χτίζοντας γέφυρες» - Ανοικτή εκδήλωση στο 1ο ΓΕΛ Ρόδου

Πρωτιά για το 2ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Ρόδου

Μαθητές από τη Σεβίλλη της Ισπανίας στο Καζούλλειο - 2ο ΓΕ.Λ. Ρόδου

Βράβευση Λυκείου Ιαλυσού με την Πράσινη Σημαία από το Δίκτυο Οικολογικών Σχολείων