Ακυρώθηκε η απόφαση για τη μείωση της τιμής νερού στην πόλη και την Ιαλυσό

Ακυρώθηκε η απόφαση για τη μείωση  της τιμής νερού στην πόλη και την Ιαλυσό

Ακυρώθηκε η απόφαση για τη μείωση της τιμής νερού στην πόλη και την Ιαλυσό

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 1695 ΦΟΡΕΣ

Ακυρώθηκε από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου, η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου Ρόδου (που αφορούσε απόφαση του δ.σ. της ΔΕΥΑΡ) για τη μείωση κατά 50% στο οικιακό τιμολόγιο στην πόλη της Ρόδου και την Ιαλυσό.

Η απόφαση ακύρωσης εκδόθηκε χθες από τη γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου κα Μαριάννα Νικολαΐδου, και αναφέρει τα εξής:

«Έχοντας υπόψη τις διατάξεις:
1. • του άρθρου 25 του ν.1069/1980 (191/Α’/1980) «Περί κινήτρων δια την ίδρυσιν Επιχειρήσεων Υδρεύσεως και Αποχετεύσεως» όπως ισχύει.

• των άρθρων 6, 6Α, 6Β, 72, 225, 238 και 280 του ν.3852/2010 (87/Α’/07-06-2010) «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης-Πρόγραμμα Καλλικράτης», όπως ισχύουν.

• της παρ. 5 του άρθρου 11 ν.4674/20 (53/Α’/11-3-2020) «Στρατηγική αναπτυξιακή προοπτική των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ρύθμιση ζητημάτων αρμοδιότητας υπουργείου Εσωτερικών και άλλες διατάξεις».

• του π.δ. 143/2010 (236/Α’/27-12-2010) «Οργανισμός της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου».

2. Την υπ’ αριθ. 86784/19-12-2022 (1183/Υ.Ο.Δ.Δ./20-12-2022) απόφαση του υπουργού Εσωτερικών, με την οποία η Μαριάννα Νικολαΐδου διορίσθηκε γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου.

3. Την αριθ. πρωτ. 7666/7-2-2007 Εγκύκλιο 11 του υπουργείου Εσωτερικών, Δημ. Διοίκησης και Αποκέντρωσης: «Εποπτεία των πράξεων των συλλογικών και μονομελών οργάνων των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ».

4. Τη με αριθ. 518/2023 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου του δήμου Ρόδου, η οποία μας διαβιβάστηκε με το αριθ. πρωτ. 67375/09.11.2023 έγγραφο του δήμου Ρόδου και ελήφθη από την υπηρεσία μας με το υπ’ αριθ. πρωτ. 30242/09.11.2023.

Και:
- Επειδή, σύμφωνα με την παρ.1 του άρθρου 238 του ν.3852/2010(87/Α’/07-06-2010) «Εποπτεία των Ο.Τ.Α. μέχρι την έναρξη λειτουργίας της ΑΥΕ Ο.Τ.Α. - Μετάταξη στην ΑΥΕ Ο.Τ.Α. προσωπικού των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων - Έναρξη λειτουργίας ΑΥΕ Ο.Τ.Α.», όπως ισχύει, ορίζεται ότι:

«1. Μέχρι την έναρξη λειτουργίας της ΑΥΕ Ο.Τ.Α. ο έλεγχος νομιμότητας των πράξεων, κατά τα άρθρα 225 έως 227, ασκείται από τον Συντονιστή της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης και τις Ειδικές Επιτροπές του άρθρου 152 του Κώδικα δήμων και κοινοτήτων (ν. 3463/2006, Α’ 114), οι οποίες βρίσκονται στις έδρες των περιφερειών που ανήκουν στην ανωτέρω Αποκεντρωμένη Διοίκηση, καθώς και τις Επιτροπές Ελέγχου των Πράξεων του άρθρου 68 του Κώδικα Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης (π.δ. 30/1996, Α’ 21), που βρίσκονται στην έδρα της οικείας Αποκεντρωμένης Διοίκησης».

Επειδή, σύμφωνα με την παρ.1 του άρθρου 225 του ν.3852/2010, όπως ισχύει, «1. Οι αποφάσεις των συλλογικών οργάνων των δήμων και των περιφερειών, καθώς και των Ν.Π.Δ.Δ. αυτών, αποστέλλονται υποχρεωτικά για έλεγχο νομιμότητας στην ΑΥΕ Ο.Τ.Α., εφόσον αφορούν: […] α) ρυθμίσεις κανονιστικού περιεχομένου...».

Επειδή, η αριθ. 518/2023 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου του δήμου Ρόδου διαβιβάστηκε στην υπηρεσία μας με το αριθ. πρωτ. 67375/09.11.2023 έγγραφο του δήμου Ρόδου για έλεγχο νομιμότητας...».

Επειδή, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 225 του ανωτέρω νόμου, όπως ισχύει, η Αυτοτελής Υπηρεσία Εποπτείας Ο.Τ.Α. (μεταβατικό στάδιο Γραμματέας Αποκεντρωμένης Διοίκησης) ελέγχει τη νομιμότητά της απόφασης των συλλογικών οργάνων των δήμων εντός αποκλειστικής προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την περιέλευσή της και εκδίδει υποχρεωτικά ειδική πράξη.

Επειδή, από την εξέταση των στοιχείων του φακέλου προκύπτει ότ.ι με την υπ’ αριθ. 518/2023 (ΑΔΑ: ΨΥ73Ω1Ρ-Α7Τ) απόφαση του δημοτικού συμβουλίου του δήμου Ρόδου εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία η αριθμ. 757/03-11-2023 (ΑΔΑ: ΩΖΓΧΟΛ3Δ-7ΛΚ) απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης Ρόδου με θέμα: «Τροποποίηση Τιμολογιακής Πολιτικής ΔΕΥΑΡ» και αναρτήθηκε αυτή στον ιστότοπο ΔΙΑΥΓΕΙΑ στις 08.11.2023.

Επειδή, σύμφωνα και με το άρθρο 25 του ν.1069/80 ορίζεται ότι:
«1. Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου, που εγκρίνεται από το οικείο δημοτικό συμβούλιο, καθορίζονται χωριστά τιμολόγια για την υπηρεσία ύδρευσης και αποχέτευσης. Με την παραπάνω απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου καθορίζονται τα τιμολόγια για τις διάφορες κατηγορίες καταναλωτών των υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης, ειδικά τέλη, πάγιες χρεώσεις για την κάλυψη του ελάχιστου κόστους λειτουργίας, καθώς και κάθε τιμολόγιο για υπηρεσίες των οποίων το αντικείμενο περιλαμβάνεται στις δραστηριότητες των Δ.Ε.Υ.Α..

2. Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της επιχείρησης, που εγκρίνεται από το δημοτικό συμβούλιο του οικείου δήμου, μπορεί να καθορίζονται ειδικά τιμολόγια για τις διάφορες κατηγορίες καταναλωτών των υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης, ειδικών τελών, παγίων για κάλυψη του ελάχιστου κόστους λειτουργίας, καθώς και κάθε τιμολόγιο του οποίου το αντικείμενο περιλαμβάνεται στις δραστηριότητες των Δ.Ε.Υ.Α. για τους κατοίκους των δήμων ή ΔΕ ή ΤΕ αυτών που μετέχουν στην επιχείρηση, οι οποίοι εξυπηρετούνται με δίκτυο ανεξάρτητο από το ενιαίο δίκτυο της επιχείρησης.

3. Το Διοικητικό Συμβούλιο της επιχείρησης μπορεί να θεσπίζει ειδικό τιμολόγιο για τις ευπαθείς ομάδες των καταναλωτών, με βάση ενιαία και αντικειμενικά κριτήρια. Η απόφαση αυτή εγκρίνεται από το οικείο δημοτικό συμβούλιο.

4. Τα έσοδα από τέλη των υπηρεσιών ύδρευσης, αποχέτευσης, από τα ειδικά τέλη, τα πάγια για κάλυψη του ελάχιστου κόστους λειτουργίας, καθώς και κάθε τιμολόγιο που αφορά σε αντικείμενο που περιλαμβάνεται στις δραστηριότητες της επιχείρησης πρέπει υποχρεωτικά να καλύπτουν τις αναγκαίες λειτουργικές δαπάνες, το κόστος επενδύσεων, το περιβαλλοντικό κόστος και το κόστος ανάκτησης υπηρεσιών ύδατος και να είναι, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 12 του ν. 3199/2003 (Α’ 24), του άρθρου 8 του π.δ. 51/2007 (Α’ 54), του άρθρου πέμπτου του ν. 4117/2013 (Α’ 29) και τις εκάστοτε αποφάσεις της Εθνικής Επιτροπής Υδάτων που αναφέρονται στους γενικούς κανόνες κοστολόγησης και τιμολόγησης των υπηρεσιών ύδατος.

5. Τα έσοδα από τα τέλη επιτρέπεται να υπερβαίνουν τις δαπάνες της προηγούμενης παραγράφου για την εκτέλεση έργων, σύμφωνα με το σκοπό της επιχείρησης μετά την πάροδο της δεκαετίας όπως αναγράφεται στο άρθρο 11 του νόμου αυτού. Το ποσοστό καθορίζεται με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου που εγκρίνεται από το οικείο δημοτικό συμβούλιο.

6. Η τιμολόγηση των υπηρεσιών της επιχείρησης πρέπει να είναι σύμφωνη με τη μελέτη κόστους-οφέλους της επιχείρησης του εδαφίου ε’ της παραγράφου 2 του άρθρου 5».

Επειδή, σύμφωνα με την παρ. 5 του αρθ. 11 του ν. 4674/20 ορίζεται ότι : «Όπου στις διατάξεις των άρθρων 11, 25 και 26 του ν. 1069/1980 (Α’ 191) προβλέπεται έγκριση από το οικείο ή τα οικεία δημοτικά συμβούλια, από τη δημοσίευση του παρόντος, η έγκριση αυτή παρέχεται από την οικεία ή τις οικείες οικονομικές επιτροπές των δήμων».

Επειδή, σύμφωνα και με τα οριζόμενα στη παρ. 2.3 της αριθ. 7666/7-2-2007/11 Εγκυκλίου του ΥΠ.ΕΣ.Δ.Δ.Α. περί «Εποπτείας πράξεων των συλλογικών και μονομελών οργάνων των πρωτοβάθμιων ΟΤΑ», ρητά αναφέρεται ότι: «Λόγοι που επιφέρουν την ακύρωση της πράξης είναι οι εξής: i. αναρμοδιότητα του εκδόντος την πράξη οργάνου, […]…

Αναρμοδιότητα συντρέχει στην περίπτωση που άλλο όργανο είναι αρμόδιο (καθ΄ύλη ή κατά τόπο) για την έκδοση πράξης ή όταν κανένα διοικητικό όργανο δεν είναι αρμόδιο να την εκδόσει».

Επειδή, το δημοτικό συμβούλιο του δήμου Ρόδου έλαβε την υπ’ αριθ. 518/2023 απόφαση του κατά παράβαση του άρθρου 11 και της παρ.5 του ν.4674/2020, καθόσον αρμόδιο όργανο για τη λήψη της είναι η Οικονομική Επιτροπή του δήμου Ρόδου, το αντικείμενο της οποίας αποτελεί εκ του νόμου αρμοδιότητά της.

Επειδή, εκτός από την αναρμοδιότητα του οργάνου έγκρισης της απόφασης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι οποιαδήποτε αλλαγή συντελείται στις αποφάσεις τιμολογιακής πολιτικής, στην επιβολή ανταποδοτικών τελών και εν προκειμένω των τελών ύδρευσης, πρέπει να αιτιολογείται ειδικώς, με την παράθεση συγκεκριμένων στοιχείων, όσον αφορά στα κονδύλια των προβλεπόμενων εσόδων και εξόδων. Απαιτείται οι αποφάσεις του Δ.Σ των Δ.Ε.Υ.Α και κατά επέκταση των εγκριτικών αυτών από τα αρμόδια όργανα να δικαιολογούνται ειδικώς.

Επειδή, τα τέλη ύδρευσης έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα και ως τούτου σύμφωνα με την πάγια ισχύουσα νομολογία (ΣτΕ 3263/1982, 981/1992), οι αποφάσεις των αρμοδίων οργάνων περί καθορισμού του ύψους του συντελεστή των τελών αυτών πρέπει να αποβλέπουν στην απόληψη εσόδων κατά προσέγγιση ανάλογων προς τα προβλεπόμενα αντίστοιχα έξοδα για την οργάνωση και λειτουργία της υπηρεσίας ύδρευσης– αποχέτευσης.

Οι αποφάσεις πρέπει να αιτιολογούνται ειδικώς με την παράθεση συγκεκριμένων στοιχείων αναφορικά με τον προϋπολογισμό εσόδων- εξόδων αλλά και το εύρος του κύκλου των ωφελούμενων προσώπων ώστε να διασφαλίζεται η θεμελιώδης αρχή της ανταποδοτικότητας των τελών, με την δίκαιη και αντικειμενική επιβάρυνση κάθε υπόχρεου.

Προκειμένου να διαπιστωθεί η αναλογική σχέση μεταξύ εσόδων και εξόδων της υπηρεσίας ύδρευσης, πρέπει, στο μεν σκέλος των εσόδων να παρατίθενται συγκεκριμένα στοιχεία εν όψει επίκαιρων πάντως διαπιστώσεων περί του αριθμού των ωφελούμενων συνολικώς και κατά κατηγορίες, ώστε τα προβλεπόμενα έσοδα να ανταποκρίνονται με την μεγαλύτερη δυνατή προσέγγιση στις συνθήκες που επικρατούν κατά το χρόνο λήψεως της απόφασης σχετικά με τον καθαρισμό τελών, στο σκέλος δε των εξόδων πρέπει να παρατίθενται ακριβή στοιχεία περί των επιμέρους δαπανών που είναι αναγκαίες για την οργάνωση και την λειτουργία της υπηρεσίας ύδρευσης, ώστε να απεικονίζονται αναλυτικώς τα ακριβή χρηματικά ποσά, που είναι απαραίτητα για την κάλυψη των δαπανών αυτών.

Επειδή, κατά τον παρεμπίπτοντα έλεγχο της αριθμ. 757/03-11-2023 (ΑΔΑ: ΩΖΓΧΟΛ3Δ-7ΛΚ) απόφασης του Διοικητικού Συμβουλίου της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης Αποχέτευσης Ρόδου δεν προκύπτει η νόμιμη και επαρκής αιτιολογία για τις επερχόμενες μειώσεις και επιπρόσθετα δεν καθίσταται εφικτός ο έλεγχος για την ύπαρξη μιας αναλογικής σχέσεως μεταξύ των προβλεπόμενων εσόδων και εξόδων.

Με την απόφαση της η Δ.Ε.Υ.Α Ρόδου προβαίνει σε μείωση των τιμών της αξίας του νερού σε ορισμένους οικισμούς (Δημοτικές Ενότητες Ρόδου και Ιαλυσού) και σε συγκροτήματα (ξενοδοχειακά καταλύματα, κτλπ), χωρίς να παρατίθεται καμία αιτιολογία με αναφορά σε συγκεκριμένα στοιχεία (οικονομοτεχνική τεκμηρίωση, μελέτη κόστους-οφέλους) που να δικαιολογούν τη μείωση των τελών, με αποτέλεσμα η απόφαση να είναι παντελώς αναιτιολόγητη.

Επειδή οι ανωτέρω παραλείψεις διαπιστώνονται και στο σώμα της υπ’ αριθ. 518/2023 απόφασης του δημοτικού συμβουλίου Ρόδου.

Ενόψει των ανωτέρω,
ΑΠΟΦΑΣΙΖΟΥΜΕ
Ακυρώνουμε την υπ’ αριθ. 518/2023 απόφαση του δημοτικού συμβουλίου του δήμου Ρόδου «Τροποποίηση Τιμολογιακής Πολιτικής ΔΕΥΑΡ», για τους αναφερόμενους στο σκεπτικό της παρούσας πράξης λόγους.

Κατά της απόφασης αυτής μπορεί να ασκηθεί προσφυγή εντός ενός (1) μηνός από την έκδοση, κοινοποίηση αυτής, στην Ειδική Επιτροπή του άρθρου 152 ν.3463/2006, που εδρεύει στα γραφεία της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου στην Πλατεία Ελευθερίας στη Ρόδο, και εξακολουθεί να υφίσταται μέχρι την έναρξη λειτουργίας της Αυτοτελούς Υπηρεσίας Ελέγχου των ΟΤΑ.

Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ».

Η απόφαση που ακυρώθηκε
Στις αρχές Νοεμβρίου 2023 εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο η μείωση κατά 50% του οικιακού τιμολογίου χρέωσης νερού για τις ενότητες της πόλης της Ρόδου και της Ιαλυσού. Να θυμίσουμε ότι η τιμή στις ενότητες Ρόδου και Ιαλυσού μέχρι σήμερα είναι διπλάσια από την τιμή που ισχύει στις ενότητες Καλλιθέας, Πεταλούδων, Αφάντου, Αρχαγγέλου, Νότιας Ρόδου, Ατταβύρου και Καμείρου.

Απόφαση Δ.Σ. ΔΕΥΑΡ:
Ο πρόεδρος του Δ.Σ. κ. Δ. Τσίκκης θέτει υπόψη του Δ.Σ. το υπ΄αριθμ. πρωτ. 13434/2023 έγγραφο με το οποίο εισηγείται τροποποίηση της ισχύουσας Τιμολογιακής Πολιτικής της ΔΕΥΑΡ ως εξής:

«Με την υπ’ αριθ. 180/2012 Απόφαση του ΔΣ της ΔΕΥΑΡ που εγκρίθηκε με την υπ’ αριθ. απόφαση 579/11-09-2012 του δημοτικού συμβουλίου δήμου Ρόδου ψηφίσθηκε η τιμολογιακή πολιτική της νέας ΔΕΥΑΡ που προέκυψε από τη συνένωση όλων των ΔΕΥΑ της νήσου Ρόδου αλλά και την επέκταση των αρμοδιοτήτων της σε όλο το νησί, ενσωματώνοντας και τις τέσσερις πρώην δημοτικές ενότητες που δεν είχαν ΔΕΥΑ.

Η παραπάνω απόφαση, ως προς την οικιακή χρήση προέβλεπε 2 κατηγορίες ανάλογα με τον πληθυσμό της δημοτικής ενότητας.

Για δημοτικές κοινότητες με πληθυσμό άνω των 10.000 κατοίκων (Ρόδος, Ιαλυσός) η τιμή ανά κυβικό μέτρο νερού για τα 3 πρώτα κλιμάκια κατανάλωσης είναι διπλάσια από την τιμή για τις υπόλοιπες δημοτικές κοινότητες ( με πληθυσμό κάτω των 10.000 κατοίκων).

Στην παραπάνω απόφαση υπήρχε σημείωση για σταδιακή κατ’ έτος αύξηση της τιμής στην κατηγορία με πληθυσμό κάτω των 10.000 κατοίκων με στόχο την εξίσωση της με τις δημοτικές ενότητες Ρόδου και Ιαλυσού.

Από τότε έως σήμερα, παρόλο που υπήρχε κατά καιρούς η βούληση για σταδιακή μείωση της διαφοράς στην τιμή χρέωσης του νερού, η διαφορά παραμένει ως έχει εδώ και 11 χρόνια.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω αλλά και τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά στην προσπάθειά τους να καλύψουν βασικές καθημερινές ανάγκες, θεωρώ ότι πρέπει να δοθεί άμεσα μείωση στην τιμή του νερού στους καταναλωτές αυτούς που όλα αυτά τα χρόνια πλήρωναν πολύ περισσότερο ενώ κατανάλωναν λιγότερο.

Προτείνω λοιπόν την τροποποίηση του άρθρου Ι.Α.1.α της Τιμολογιακής Πολιτικής ως εξής:
Η αξία νερού για την 1η , 2η και 3η κλίμακα κατανάλωσης του πίνακα Υ1 που αφορά τις δημοτικές ενότητες με πληθυσμό μεγαλύτερο των 10.000 κατοίκων (Ρόδος, Ιαλυσός) να μειωθεί στο 50%, δηλαδή από 0,32 να γίνει 0,16 για την 1η κλίμακα, από 0,40 να γίνει 0,20 για την 2η κλίμακα και από 0,56 να γίνει 0,28 για την 3η κλίμακα.

Προτείνω επίσης η χρέωση τεκμαρτών (δηλαδή πλασματικών) καταναλώσεων για ξενοδοχειακά καταλύματα και ακίνητα άλλων χρήσεων, υδροδοτούμενα μερικώς ή ολικώς από ιδιωτικά συστήματα ύδρευσης να μειωθεί στο 50% εφόσον δεν υδροδοτούνται από τη ΔΕΥΑΡ».

Διαβάστε ακόμη

Ριζικές παρεμβάσεις για το κέντρο υπόσχεται ο δήμαρχος

Ανοικτός για το κοινό ο ξενώνας της Αγίας Αικατερίνης στη Μεσαιωνική Πόλη

Θα ολοκληρωθούν οι εργασίες στην Ακρόπολη της Ρόδου

Κοινή επιστολή του δημάρχου Ρόδου και του προέδρου του ΙΣΡ για τη διευθέτηση των περικοπών που υφίστανται οι εργαστηριακοί γιατροί

Καθορίστηκαν τα εκλογικά τμήματα στα οποία θα ψηφίσουμε στις ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου

Αθώοι λόγω αμφιβολιών κρίθηκαν από το Πενταμελές Εφετείο Δωδεκανήσου οι δύο εφοριακοί που κατηγορούνταν για δωροληψία

Συνεδρίασε το συντονιστικό για τη δασοπροστασία των νησιών

Από 4 έως 7 Ιουλίου οι «Διάλογοι της Νισύρου»