Τα ναυάγια της Καρπάθου καταγράφει ο Κώστας Θωκταρίδης

Τα ναυάγια της Καρπάθου καταγράφει ο Κώστας Θωκταρίδης

Τα ναυάγια της Καρπάθου καταγράφει ο Κώστας Θωκταρίδης

Rodiaki NewsRoom

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 342 ΦΟΡΕΣ

Του Μανώλη Δημελλά στα karpathiakanea.gr

Εδώ και λίγες ημέρες στην Κάρπαθο πραγματοποιείται η πρώτη ουσιαστική προσπάθεια καταγραφής των σύγχρονων ναυαγίων του νησιού. Την προσπάθεια υποστηρίζει ο Δήμος Καρπάθου καθώς και μια ομάδα Καρπάθιων εθελοντών.

Ο εκπαιδευτής δύτης, με σπουδαιότατη αναγνώριση για το έργο του σε όλο τον πλανήτη και ταυτόχρονα με εφηβική λατρεία κι άπειρο σεβασμό στη θάλασσα, κ. Κώστας Θωκταρίδης, βρίσκεται για δεύτερη φορά στο νησί με την 4μελη ομάδα του και αυτή τη φορά έχει μαζί του ειδική κάμερα, με την οποία καταγράφει μερικά από τα σύγχρονα ναυάγια που χαρακτηρίζουν την Κάρπαθο.

Ας ρίξουμε μια ματιά στα πλοία που διάλεξαν το βυθό της Καρπάθου για να περάσουν το υπόλοιπο του χρόνου τους.

Τον Απρίλιο του 1958, το φορτηγό ΠΑΝΑΓΙΑ, 1200 τόνων, με φορτίο 1000 τόνους τσιμέντο, και προορισμό την Τζέντα της Αιγύπτου, βυθίστηκε από εισροή υδάτων, έπειτα από ρήγμα στο μηχανοστάσιο, το ατμόπλοιο ΣΕΜΙΡΑΜΙΣ περισυνέλεξε ζωντανούς και τους 16 ναυαγούς.

Το πρώην πολεμικό GERNIK μέσα στα Χριστούγεννα του 1963, φορτωμένο με μπανάνες, κακάο και εξωτικά φρούτα, έπεσε σε ξέρα, από σφοδρή θαλασσοταραχή στην περιοχή του Αφιάρτη. Στην προσπάθεια αποκόλλησης από δύο ρυμουλκά, τα πράγματα έγιναν χειρότερα και το πλοίο βυθίστηκε στον Διακόφτη.

Το 1964, στα μέσα του Σεπτέμβρη χάθηκε το ξύλινο σκαρί ΣΕΒΑΣΤΗ, οι ριπές του ανέμου ξεπερνούσαν τα 8 μποφόρ, η θάλασσα έβγαζε τεράστιες γλώσσες, μεγάλα ολόασπρα στόματα και το πετρελαιοκίνητο δεν άντεξε, τσακίστηκε στα βράχια.

Ήταν το 1976, όταν το Κυπριακό φορτηγό ΜΑΡΙΕΤΤΑ, προσάραξε στη Κάρπαθο, ευτυχώς βρέθηκε κοντά το ΑΣΤΕΡΙ, το φορτηγό που κατάφερε να το αποκολλήσει. Την ίδια χρονιά το Ελληνικό φορτηγό “Οσιαν Σαίηλορ” έχασε τον έλικα και έμεινε ακυβέρνητο, μισό μόλις μίλι, από τις ανατολικές ακτές, ο καλός καιρός και το ναυαγοσωστικό ΜΑΡΙΓΩ ΜΑΤΣΑ, μετέφεραν με ασφάλεια το πλοίο στα Πηγάδια.

Δύο χρόνια μετά, στα 1978, το περαστικό αμερικάνικο ελικοπτεροφόρο “Γκουαλνταλκανάλ“, έσωσε τους 5 ναυτικούς, του μικρού φορτηγού, 144 κόρων, το ΚΟΝΙΤΣΑ, που παρέμενε ακυβέρνητο, μέσα σε σφοδρή θαλασσοταραχή, νότια του νησιού.

Τα Χριστούγεννα του 1980 ένα στρατιωτικό ελικόπτερο έσωσε τους 14 ναυτικούς του Ελληνικού φορτηγού ΛΟΥΣΥ, που βυθίστηκε, φορτωμένο με πίσσα, 120 μίλια νοτιοανατολικά της Καρπάθου,.

Στα ανατολικά το ΔΙΑΣ (που το έλεγαν Χαρά), ολικ. χωρητ. 449 κόρων, κουβαλούσε τούβλα με προορισμό τα Πηγάδια, πήρε κλίση και ενώ ρυμουλκήθηκε από το οχηματαγωγό ΟΛΥΜΠΙΑ, δεν τα κατάφερε και βυθίστηκε 1,5 ν. μ. από το λιμάνι του Διαφανίου. Από το πλοίο που βρίσκεται σε βάθος 21 μέτρων, διατηρείτε σε καλή κατάσταση η πρύμνη, η πλώρη και το φορτίο με τα τούβλα.

Το λαθρεμπορικό, φορτωμένο με τσιγάρα, ΤΕΝΑΡΟΝ Σ, 374 κόρων, βυθίστηκε το Δεκέμβρη του 1980, δυτικά του νησιού, στον όρμο του Τριστόμου, οι 1500 κούτες τσιγάρων έμειναν να μουλιάσουν ακάπνιστες, ενώ οι οκτώ ναυτικοί γλύτωσαν από τη θάλασσα, όχι όμως και από τις βαριές κατηγορίες, για το παράνομο λαθρεμπόριο, οι διωκτικές αρχές κυνηγούσαν δύο μήνες το πλοίο, που κρυβόταν στις απόκρημνες ακτές τις Καρπάθου.

Το Τούρκικο φορτηγό GEMAR, για χρόνια σύμβολο της Καρπάθου, που έπαψε πια να στέκει στο νότιο άκρο του νησιού, προσάραξε κοντά σε βραχώδη ακτή, σε σχετικά μικρό βάθος στις 19 Νοεμβρίου 1982 στο Λίκι. Είναι η περιοχή δίπλα στο αεροδρόμιο, που έχει δεσμευτεί από την πολεμική αεροπορία, το βαπόρι τσακίστηκε πάνω στις περίφημες αλυκές και είναι ένα από τα σύμβολα της Καρπάθου.

Ήταν τον Φλεβάρη του 2007 όταν το πλοίο ΝΑΣΙΑ ΦΛΑΙ φορτωμένο με οικοδομικά, έπεσε σε μεγάλη θαλασσοταραχή, οι πληροφορίες από τους Διαφανιώτες θέλουν έναν από τους κάβους να κόβεται, να πέφτει στο νερό και να αγκαλιάζει μέσα στην αντάρα την προπέλα. Το πλοίο έμεινε τελικά ακυβέρνητο και ένα από τα ελικόπτερα διάσώσεων έβγαλε τους ναυτικούς που εγκατέλειψαν το βαπόρι, που από τότε βρίσκεται βυθισμένο σε βάθος 40 μέτρων στη Σαρία.

Πλήθος είναι και τα ακυβέρνητα σκάφη, τριγύρω από την Κάρπαθο, εκείνων που ψάχνουν την τυχαία σωτηρία, σαν το “Χαίρ Εντιέν” , σημαίας Λιβάνου που το 1973 οι μηχανές έπαψαν να λειτουργούν, ευτυχώς είχε άγιο, το είδε και το ρυμούλκησε στην Κύπρο το περαστικό δεξαμενόπλοιο “Ελλάς“. Δεν είχε την ίδια τύχη το Καλύμνικο ψαράδικο “Άγιος Γεώργιος“, ξέμεινε κι αυτό, ακυβέρνητο, βυθίστηκε τελικά λίγες μέρες μετά, στον Αύγουστο του 1973.

Βασικό εργαλείο στην καταγραφή που πραγματοποιεί αυτές τις ημέρες ο Κώστας Θωκταρίδης είναι το Μη Επανδρωμένο Υποβρύχιο Όχημα ROV. Το Remotely Operated Vehicle Remotely Operated Vehicle ( ROV) είναι μη επανδρωμένο υποβρύχιο όχημα υψηλής ευελιξίας το οποίο θα φέρει μηχανήματα καταγραφής εικόνας (κάμερες). Ο χειριστής βρίσκεται εκτός νερού είτε επί σκάφους υποστήριξης, είτε σε κάποια κοντινή ακτή.

Το ROV είναι συνδεδεμένο με την μονάδα επιφανείας (ή μονάδα ελέγχου), και ο χειρισμός και η επικοινωνία του με τον χειριστή στην επιφάνεια πραγματοποιείται μέσω ενός ενισχυμένου καλωδίου, ή οπτικής ίνας, που ονομάζεται λώρος. Οι εντολές δίνονται από την μονάδα (κονσόλα) χειρισμού. Ο λώρος μεταφέρει ηλεκτρικό ρεύμα και δεδομένα (εικόνα, στοιχεία τηλεμετρίας, κ.α.) μεταξύ του ROV και του χειριστή.

Στο θέμα του καταδυτικού τουρισμού, ο κ. Θωκταρίδης σε πρόσφατη συνέντευξη του στην Lifo.gr, είχε αναφέρει:

“Πιστεύω ότι μέχρι τώρα δεν έχει βρεθεί η σωστή φόρμουλα. Η χώρα μας δεν έχει κάνει ό,τι θα μπορούσε για την προώθησή του. Το δυνατό μας σημείο είναι αναμφίβολα τα ναυάγια και οι γεωλογικοί σχηματισμοί. Σε ορισμένες περιοχές όπως η Σαντορίνη και η Αμοργός υπάρχουν βράχια που είναι πολύ εντυπωσιακά. Όπως πολύ δυνατά είναι και τα σύγχρονα, σιδερένια ναυάγια. Είναι πάνω από 1.500. Κάποια είναι βέβαια βαθιά και μη προσιτά σε ερασιτέχνες δύτες που βουτάνε για αναψυχή, εκείνα όμως που είναι πολύ ρηχά, μέχρι 18-20 μέτρα, θεωρώ ότι είναι ο καλύτερος πόλος έλξης διότι προσφέρουν πολύ καλή εικόνα φωτογραφικά. Σχεδόν σε κάθε περιοχή υπάρχει ένα τέτοιο ναυάγιο”.

Δεν είναι λίγες οι φορές που επαγγελματίες Καρπάθιοι δύτες, όπως ο Νικόλας Παραγυιός, είχαν τονίσει την ανάγκη να προβληθεί το θέμα του βυθού της Καρπάθου. Ένας βυθός ξεχωριστός, τόσο για τα είδη που ζουν σε αυτόν αλλά και με μεγάλο ενδιαφέρον για τα ναυάγια, από τα οποία κάποια μάλιστα είναι επισκέψιμα.

Ο κ. Θωκταρίδης με την ομάδα του έχουν ολοκληρώσει την καταγραφή των ναυαγίων στην Β. Κάρπαθο και ήδη βρίσκονται στον νότο και συνεχίζουν τις εργασίες τους. Συνολικά υπολογίζουν ότι σε αυτή τη φάση θα καταγραφούν 6 από τα ναυάγια του νησιού. Μετά από τη σχετική επεξεργασία των λήψεων και του μοντάζ θα έχουμε τη δυνατότητα να χαρούμε ένα υλικό που να τονίσουμε ότι ουσιαστικά για πρώτη φορά θα δει το φως της δημοσιότητας!

Διαβάστε ακόμη

Στα ίδια επίπεδα η κίνηση στο αεροδρόμιο Καρπάθου

Το Επαρχείο Καρπάθου-Η.Ν. Κάσου επισκέφθηκε ο πρέσβης της Πολωνίας στην Ελλάδα

Τελικά αποτελέσματα στην Όλυμπο Καρπάθου

Πώς ψήφισαν στην Κάρπαθο μέχρι στιγμής (2/15 ε.τ.)

Συνελήφθη για παρενόχληση Πακιστανός στην Κάρπαθο

Κοινή επιστολή Δημάρχων Καρπάθου και Η.Ν. Κάσου - Ακτοπλοϊκή σύνδεση Ρόδου - Καρπάθου - Η.Ν. Κάσου - Σητείας

Γ. Νικητιάδης: Σταματήστε κύριοι της Κυβέρνησης την υποβάθμιση της Καρπάθου

Η υφ. Υγείας Ειρήνη Αγαπηδάκη με τσεμπέρι στην Όλυμπο Καρπάθου!