Αιτήματα του Δήμου Αστυπάλαιας για την ακτοπλοϊκή σύνδεση με την υπόλοιπη Ελλάδα
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 470 ΦΟΡΕΣ
Ο Δήμος Αστυπάλαιας, ένα από τα πιο απομονωμένα αλλά και πιο γοητευτικά νησιά του Αιγαίου, επανέρχεται με τεκμηριωμένα αιτήματα για τη βελτίωση της ακτοπλοϊκής του σύνδεσης με την υπόλοιπη Ελλάδα. Ενόψει της νέας πενταετίας δημοπράτησης γραμμών δημόσιας υπηρεσίας, η τοπική αυτοδιοίκηση ζητά την ενίσχυση των δρομολογίων προς Ρόδο, Πειραιά, Κυκλάδες και Κω, επισημαίνοντας πως η τακτική και αξιόπιστη σύνδεση δεν αποτελεί απλώς ζήτημα τουριστικής ανάπτυξης, αλλά και στοιχειώδη προϋπόθεση για τη βιωσιμότητα των κατοίκων του νησιού. Το θέμα έφερε στη Βουλή ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, Κυριάκος Βελόπουλος, με ερώτησή του προς τα αρμόδια υπουργεία, ζητώντας να δοθούν σαφείς απαντήσεις για το αν η κυβέρνηση σκοπεύει να ικανοποιήσει τα αιτήματα της τοπικής κοινωνίας.
Αναλυτικά:
«Αιτήματα του Δήμου Αστυπάλαιας για την ακτοπλοϊκή σύνδεση με την υπόλοιπη Ελλάδα»
Κυρία, κύριε Υπουργοί,
Εν όψει έναρξης της διαδικασίας έγκρισης δημοπράτησης γραμμών και δρομολογίων δημοσίου συμφέροντος για την επόμενη πενταετία, ο Δήμος Αστυπάλαιας ζητά την αύξηση των δρομολογίων από και προς το νησί, προκειμένου να καταστεί πιο εύκολα προσβάσιμο όχι μόνο κατά τους τουριστικούς μήνες αλλά και κατά τη διάρκεια ολόκληρου του έτους.
Συγκεκριμένα, στην με αριθ. Πρωτ. 4456/04-08-2025 επιστολή τους τόσο προς τα αρμόδια Υπουργεία και φορείς προτείνουν μεταξύ άλλων: (α) να προστεθεί ένα ακόμη δρομολόγιο από και προς το νησί της Ρόδου, καθώς αυτή τη στιγμή υπάρχει μόνο ένα, (β) να δημοπρατηθεί η γραμμή Σύρος - Μύκονος - Αμοργός - Αστυπάλαια - Κως - Ρόδος με τρία δρομολόγια εβδομαδιαίως όλο τον χρόνο, (γ) να ανατεθούν δύο δρομολόγια εβδομαδιαίως κατά τη θερινή στη γραμμή Πειραιάς - Θήρα - Ανάφη - Αστυπάλαια και (δ) να αυξηθούν τα δρομολόγια με καταμαράν μεταξύ Κω - Αστυπάλαιας από δύο σε τέσσερα την εβδομάδα, καθώς είναι πολλοί οι τουρίστες που συνδυάζουν στις διακοπές τους τα δύο αυτά νησιά λόγω εγγύτητας. Τέλος, προτείνουν τη διατήρηση των ενδονησιωτικών διασυνδέσεων ως έχουν.
Θεωρείται περιττή η όποια αναφορά στην αναγκαιότητα καλής ακτοπλοϊκής και αεροπορικής σύνδεσης μικρών νησιών, όπως η Αστυπάλαια τόσο με την ηπειρωτική Ελλάδα όσο και με κοντινά μεγάλα νησιά, όχι μόνο για τουριστικούς λόγους αλλά και για λόγους βιωσιμότητας και βιοπορισμού των μόνιμων κατοίκων.
Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,
Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:
Προτίθεσθε να ικανοποιήσετε τα αιτήματα του Δήμου Αστυπάλαιας, συμβάλλοντας στη διευκόλυνση της καθημερινότητας αλλά και στην αύξηση της επισκεψιμότητας στο νησί;
Ο ερωτών Βουλευτής
ΒΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ
ΘΕΜΑ: «Απάντηση της υπ’ αριθ. πρωτ. 8609/16-09-2025 Ερώτησης του Βουλευτή κ. Κ. Βελόπουλου».
Επί των διαλαμβανομένων στην εν θέματι Ερώτηση που αφορά στην αναβάθμιση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης της Αστυπάλαιας, σας γνωρίζουμε ότι με βάση το θεσμικό πλαίσιο του ν. 4948/2022 (Α΄ 125) και κατόπιν της υπ’ αριθμ. 10/26-09-2024 γνωμοδότησης του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών (Σ.Α.Σ.), λαμβάνοντας υπόψη τόσο τις κατά προτεραιότητα ανάγκες κάλυψης του ακτοπλοϊκού δικτύου όσο και τους διατιθέμενους δημοσιονομικούς πόρους, εκδόθηκε η υπ' αριθ. πρωτ. 2252.1.1/73526/15-10-2024 Ο.Ε.
«Προκήρυξη ανοικτού δημόσιου διεθνούς αρχικού μειοδοτικού διαγωνισμού για την εξυπηρέτηση δρομολογιακών γραμμών με σύναψη σύμβασης ή συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας δρομολογιακής περιόδου 2024 – 2025» (ΑΔΑ: Ψ2Δ54653ΠΩ-8Μ6).
Μέχρι την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας και τη σύναψη συμβάσεων με τους τελικούς μειοδότες, για την εξυπηρέτηση των δρομολογιακών γραμμών που αφορούν στην Αστυπάλαια, το Υ.ΝΑ.Ν.Π. έχει συνάψει συμβάσεις απευθείας ανάθεσης, δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 11 του ν. 4948/2022. Συγκεκριμένα, κατά την τρέχουσα χρονική περίοδο, η Αστυπάλαια εξυπηρετείται ακτοπλοϊκά ως ακολούθως:
α) με το επιβατηγό - οχηματαγωγό (Ε/Γ-Ο/Γ) «ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ ΝΑΞΟΣ» Ν.Π. 11014 στη γραμμή «Πειραιάς – Πάρος – Νάξος – Δονούσα – Αιγιάλη Αμοργού – Αστυπάλαια και επιστροφή», με την εκτέλεση τριών (03) δρομολογίων την εβδομάδα,
β) με το Ε/Γ-Ο/Γ «ΜΠΛΟΥ ΣΤΑΡ ΠΑΤΜΟΣ» Ν.Π. 12119 στη γραμμή «Πειραιάς – Αστυπάλαια– Κάλυμνος – Κως – Νίσυρος – Τήλος – Ρόδος και επιστροφή», με την εκτέλεση ενός (01) δρομολογίου την εβδομάδα,
γ) με το Ε/Γ-Ο/Γ-Τ/Χ (ταχύπλοο) «ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΟΣ ΠΡΑΪΝΤ» Ν.Ρ.46 στη γραμμή «Κως – Αστυπάλαια και επιστροφή», με δύο (02) δρομολόγια την εβδομάδα και
δ) με το Ε/Γ–Ο/Γ «ΝΗΣΟΣ ΚΑΛΥΜΝΟΣ» Ν.Κ.02 στις γραμμές:
-
- «Ρόδος - Σύμη - Τήλος - Νίσυρος - Κως - Αστυπάλαια - Κάλυμνος και επιστροφή», με ένα (01) δρομολόγιο την εβδομάδα και
- «Κάλυμνος - Ψέριμος - Κως – Αστυπάλαια και επιστροφή», με ένα (01) δρομολόγιο την εβδομάδα. Για την εξυπηρέτηση των γραμμών α) «Κάλυμνος – Κως – Αστυπάλαια και επιστροφή» και β)
«Κάλυμνος – Αστυπάλαια και επιστροφή», η σύμβαση με την εταιρεία που εξυπηρετούσε τις γραμμές δεν
μπορούσε να παραταθεί για το διάστημα από 01/11/2024 και έπειτα, καθώς είχε συναφθεί με τη διαδικασία της απευθείας ανάθεσης του άρθρου 11 του ν.4948/2022. Για την κάλυψή τους εκδόθηκαν τρεις προσκλήσεις εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τις ενώσεις πλοιοκτητών για σύναψη σύμβασης απευθείας ανάθεσης, με
αρνητικά αποτελέσματα. Επίσης, στο πλαίσιο του τρέχοντος αρχικού μειοδοτικού διαγωνισμού, προσφορά κατέθεσε μόνον μία εταιρεία, η οποία απορρίφθηκε.
Εν συνεχεία το Υ.ΝΑ.Ν.Π. εξέδωσε τον υπ` αριθμ. 2252.1.1/61356/25/27-08-2025 (ΑΔΑ: ΨΝΔ54653ΠΩ- 27Α) 2ο επαναληπτικό διαγωνισμό περιόδου 2024-2025 προς εξυπηρέτηση των δρομολογιακών γραμμών α)
«Κάλυμνος – Κως – Αστυπάλαια και επιστροφή» και β) «Κάλυμνος – Αστυπάλαια και επιστροφή», με σύναψη σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, με ημερομηνία διεξαγωγής 01/10/2025. Κατόπιν τούτου, εκδόθηκε πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τις ενώσεις πλοιοκτητών για την κάλυψη της γραμμής με σύμβαση απευθείας ανάθεσης, στην οποία εκδήλωσε ενδιαφέρον και προσκόμισε δικαιολογητικά μόνο μία εταιρεία, με την οποία αναμένεται η υπογραφή της σχετικής σύμβασης.
Σημειώνεται ότι, στην υπ΄ αριθμ. 2252.1.1/69417/25/29-9-25 (ΑΔΑ:ΡΝΥΒ4653ΠΩ-ΖΑΒ) προκήρυξη η οποία δημοσιεύθηκε από το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την εξυπηρέτηση των δρομολογιακών γραμμών μέσω τετραετών συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας, περιόδου 2025-2029, ενισχύεται η υπάρχουσα ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση της Αστυπάλαιας με την προσθήκη ενός (01) επιπλέον εβδομαδιαίου θερινού δρομολογίου με την Κω και την Κάλυμνο και τη συμπερίληψη της Ψερίμου.
Πέραν των ανωτέρω, το Σ.Α.Σ. στην από 2/9/25 συνεδρίαση γνωμοδότησε θετικά για την περαιτέρω ενίσχυση της ακτοπλοϊκής εξυπηρέτησης της Αστυπάλαιας μέσω συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας σύμφωνα με τα αναφερόμενα στην υπ΄ αριθμ. 4936/1-9-25 πρόταση Δημάρχου Αστυπάλαιας, εφόσον εξασφαλισθούν οι απαραίτητες πιστώσεις.
Ο ΥΠΟΥΡΓΟΣ