Αυτή είναι όλη η αλήθεια για τα αεροπορικά δυστυχήματα σύμφωνα με τις στατιστικές
ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 517 ΦΟΡΕΣ
Οι στατιστικές το λένε ξεκάθαρα: Κινδυνεύεις λιγότερο όταν πετάς για την άλλη άκρη του κόσμου από το όταν περπατάς προς το περίπτερο της γειτονιάς σου. Αρκούν όμως τα νούμερα για να διώξουν τη βαθιά ριζωμένη love and hate σχέση μας με το αεροπλάνο;
Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους και είναι άκρως εντυπωσιακοί. Το 2024 υπολογίζεται ότι μετακινήθηκαν με αεροπλάνο πάνω από 9,5 δισεκατομμύρια άνθρωποι, καλύπτοντας όλοι μαζί (όχι δεν είναι λάθος…) 8,8 τρισεκατομμύρια χιλιόμετρα. Και οι ρυθμοί είναι σταθερά ανοδικοί, καθώς το 2030 υπολογίζεται ότι θα πετάξουν πάνω από 12 δισεκατομμύρια επιβάτες ενώ το 2050 θα εκτοξευθούν πάνω από τα 22 δισεκατομμύρια. Η πτήση με το αεροπλάνο δεν είναι πια μία πολυτέλεια αλλά μία καθημερινότητα. Μία απλή διαδικασία γεμάτη από την προσμονή του ταξιδιού και ατέλειωτες ώρες ταλαιπωρίας και βαρεμάρας στα αεροδρόμια και τις ουρές σε ολόκληρο τον πλανήτη. Παρ’ όλα αυτά, παρά τα απίστευτα επίπεδα ασφαλείας, ο αρχετυπικός φόβος του ανθρώπου δεν λέει να υποχωρήσει.

Ο φόβος για την πτήση με το αεροπλάνο είναι από τους πιο διαδεδομένους, αλλά και τους πιο αστήρικτους. Οι στατιστικές και τα στοιχεία από επίσημους οργανισμούς το επιβεβαιώνουν. Ομως, η αλήθεια είναι ότι όταν περνάς το κατώφλι του αεροσκάφους, το τελευταίο πράγμα που σε απασχολεί είναι η στατιστική. Τα νούμερα παύουν να έχουν σημασία και στο παραμικρό τράνταγμα το στομάχι σφίγγει και το σώμα μπαίνει σε alert. Η «αεροφοβία» είναι ανίκητη, οι μύθοι μπλέκονται με τις αλήθειες, ο φόβος με την ακατανίκητη περιέργεια του ανθρώπου να φθάσει μακριά, να γνωρίσει νέα πράγματα, να αισθανθεί ότι ο πλανήτης του ανήκει. Υπάρχει λοιπόν λόγος να φοβόμαστε ή μήπως πρέπει να χαλαρώσουμε λιγάκι (και με ένα χαπάκι ακόμα καλύτερα….) και να συμφιλιωθούμε με το γεγονός ότι ο homo sapiens μπορεί να αισθάνεται το ίδιο άνετα και στα 40.000 πόδια πάνω από τη γη;
Ας δούμε μερικά στοιχεία που δίνουν μία όσο γίνεται ακριβή εικόνα της κατάστασης.
-Η πιθανότητα να χάσεις τη ζωή σου σε αεροπορικό δυστύχημα είναι 1 στις 11 εκατομμύρια. Για να υπάρχει μέτρο σύγκρισης, το χτύπημα από κεραυνό αντιστοιχεί σε 1 στις 700.000.
-Το πιο ασφαλές επάγγελμα στον κόσμο είναι… του αεροσυνοδού: παρά τα ατυχήματα, η πιθανότητα θανάτου είναι 1 στις 20 εκατομμύρια ώρες εργασίας.
-Από τη δεκαετία του ’70 μέχρι σήμερα, τα αεροπορικά δυστυχήματα έχουν μειωθεί κατά 65%, παρόλο που οι πτήσεις έχουν υπερ-τετραπλασιαστεί.
-Το πιο ασφαλές έτος στην ιστορία της αεροπορίας ήταν το 2017, όπου σημειώθηκαν 0 θανατηφόρα ατυχήματα σε εμπορικές πτήσεις τζετ.
-Οι θέσεις στο πίσω μέρος του αεροπλάνου έχουν 40% περισσότερες πιθανότητες επιβίωσης σε περίπτωση συντριβής.

-Το 80% των αεροπορικών ατυχημάτων συμβαίνει μέσα στα πρώτα 3 λεπτά της απογείωσης και τα τελευταία 8 της προσγείωσης.
-Από τις εκατομμύρια πτήσεις που γίνονται κάθε χρόνο, τα δυστυχήματα με θανάτους είναι κατά μέσο όρο λιγότερα από 5 παγκοσμίως.
-Το πιο ασφαλές έτος στην ιστορία της αεροπορίας ήταν το 2017, όπου σημειώθηκαν 0 θανατηφόρα ατυχήματα σε εμπορικές πτήσεις τζετ.
-Στατιστικά, οι πτήσεις με μεγάλες αεροπορικές εταιρείες είναι έως και 30 φορές πιο ασφαλείς σε σχέση με μικρότερους περιφερειακούς αερομεταφορείς.
-Οι πιθανότητες να συμβεί δυστύχημα σε υπερατλαντική πτήση είναι πολλαπλάσια μικρότερες από ό,τι σε μια εσωτερική, μικρής απόστασης.
-Το 1996 ήταν η πιο φονική χρονιά: 1.844 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε δυστυχήματα. Σήμερα, οι αριθμοί έχουν μειωθεί κατά σχεδόν 80%.
-Αν συμβεί ατύχημα, η πιθανότητα επιβίωσης είναι σχεδόν 33%. Δεν είναι «καταδίκη», όπως πολλοί νομίζουν.
-Το 70% των ατυχημάτων συμβαίνει μέρα μεσημέρι, και όχι νύχτα, όπως φαντάζονται οι περισσότεροι.
-Οι πιθανότητες να συμβεί δυστύχημα σε υπερατλαντική πτήση είναι πολλαπλάσια μικρότερες από ό,τι σε μια εσωτερική, μικρής απόστασης.
-Οι αναταράξεις που συχνά φοβίζουν τους επιβάτες, ευθύνονται για λιγότερο από 1% των σοβαρών ατυχημάτων.
-Οι γυναίκες πιλότοι έχουν στατιστικά ελαφρώς χαμηλότερα ποσοστά εμπλοκής σε ατυχήματα, σύμφωνα με μελέτες FAA.
-Στατιστικά, τα περισσότερα θανατηφόρα δυστυχήματα έχουν συμβεί ημέρα Παρασκευή, γεγονός που συχνά αποδίδεται στην αυξημένη κίνηση πριν το Σαββατοκύριακο.

Από την κόλαση της Τενερίφης στο θαύμα του ποταμού Χάντσον
Η γραμμή ανάμεσα στην τραγωδία ή στην διάσωση είναι τόσο λεπτή, που αρκούν κλάσματα του δευτερολέπτου ή μια λάθος ανθρώπινη εκτίμηση για να χαθούν ή να σωθούν ανθρώπινες ζωές. Ας δούμε τα πέντε πιο τραγικά δυστυχήματα στην ιστορία της πολιτικής αεροπορίας και πέντε από τις πιο διάσημες διασώσεις όπου είτε από τύχη είτε από ευτυχείς συγκυρίες αποφεύχθηκαν οι μεγάλες τραγωδίες.
Τα χειρότερα δυστυχήματα
1. Τενερίφη, 1977: Δύο Boeing 747 (KLM & Pan Am) συγκρούστηκαν στο έδαφος σε πυκνή ομίχλη με αποτέλεσμα 583 νεκρούς. Πρόκειται για το φονικότερο αεροπορικό δυστύχημα και μάλιστα χωρίς πτήση.
2. Japan Airlines 123, 1985: Ενα Boeing 747SR υπέστη αποσυμπίεση και συνετρίβη. Τραγική κατάληξη: 520 νεκροί ενώ μόλις 4 επέζησαν. Είναι το πιο φονικό δυστύχημα ενός μόνο αεροσκάφους.
3. Charkhi Dadri, Ινδία, 1996: Σύγκρουση στον αέρα μεταξύ Saudi Arabian Airlines 747 και Kazakhstan Airlines Il-76. Θλιβερό αποτέλεσμα οι 349 νεκροί.
4. Turkish Airlines 981, Παρίσι 1974: Βλάβη στην πόρτα του cargo οδήγησε σε απότομη αποσυμπίεση και πτώση με 346 νεκρούς.
5. American Airlines 191, Σικάγο 1979: Αποκόλληση κινητήρα σε DC-10 κατά την απογείωση. Πρόκειται για το χειρότερο δυστύχημα, με 273 νεκρούς.
Οι πιο διάσημες διασώσεις
1. «Το θαύμα του ποταμού Χάντσον» (2009): Το Airbus A320 της US Airways έχασε και τους δύο κινητήρες μετά από πρόσκρουση με πουλιά. Ο πιλότος Chesley “Sully” Sullenberger το προσγείωσε στον ποταμό Χάντσον σώζοντας 155 επιβάτες και πλήρωμα.
2. British Airways Flight 9 (1982): Ενα Boeing 747 έχασε όλους τους κινητήρες πάνω από την Ινδονησία λόγω ηφαιστειακής τέφρας. Το πλήρωμα κατάφερε να τους επανεκκινήσει σώζοντας και τους 263 επιβάτες.
3. LOT Polish Airlines 16 (2011): Ενα Boeing 767 πραγματοποίησε αναγκαστική προσγείωση στη Βαρσοβία χωρίς τροχούς. Δεν υπήρξε ούτε καν τραυματισμούς σε επιβάτες και πλήρωμα.
4. TACA Flight 110 (1988): Ενα Boeing 737 προσγειώθηκε χωρίς κινητήρες σε χωράφι κοντά στη Νέα Ορλεάνη. Κανείς δεν τραυματίστηκε.
5. Aloha Airlines 243 (1988): Εκρηκτική αποσυμπίεση «άνοιξε» την οροφή του Boeing 737 εν πτήσει. Παρά την καταστροφή, ο πιλότος προσγείωσε το αεροσκάφος. Ολοι εκτός από μία αεροσυνοδό επέζησαν.
πηγή: newmoney.gr