Μέχρι και... σαράντα ετών τα οχήματα της πυροσβεστικής στη Ρόδο

Μέχρι και... σαράντα ετών τα οχήματα της πυροσβεστικής στη Ρόδο

Μέχρι και... σαράντα ετών τα οχήματα της πυροσβεστικής στη Ρόδο

Ελευθερία Πελλού

ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΚΕ 756 ΦΟΡΕΣ

Συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης στη «Ροδιακή» από τον πρόεδρο της Ένωσης Υπαλλήλων Πυροσβεστικού Σώματος, Γιάννη Χατζηκυριάκο

Συνολικά 730 περιστατικά, δηλαδή 190 περισσότερα από ότι την προηγούμενη χρονιά, κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν το 2015 οι Πυροσβέστες στην Δωδεκάνησο, λειτουργώντας με αρκετά προβλήματα, δυσκολίες και ελλείψεις κυρίως σε ανθρώπινο δυναμικό.

Σε μία συνέντευξη – απολογισμό εφ’ όλης της ύλης στη «Ροδιακή» ο πρόεδρος της Ένωσης Υπαλλήλων Πυροσβεστικού Σώματος Νήσου Ρόδου και Δωδεκανήσου Γιάννης Χατζηκυριάκος αναφέρεται και στα ζητήματα αυτά, τονίζοντας πως ακόμη και με το τόσων ετών οργανόγραμμα, στις υπηρεσίες της περιοχής μας υπηρετούν 170 Πυροσβέστες, τη στιγμή που θα έπρεπε να είναι τουλάχιστον 239!

Ο κ. Χατζηκυριάκος «αποκαλύπτει» και ένα άλλο σημαντικό θέμα που έχει να κάνει με την παλαιότητα των οχημάτων της Πυροσβεστικής, καθώς από τα 39 οχήματα που χρησιμοποιούνται, τα περισσότερα είναι από 20 έως 40 ετών (!), με ότι αυτό συνεπάγεται για την αποτελεσματικότητα τους αλλά και την ασφάλεια που μπορούν να παρέχουν στο προσωπικό!

Άλλος ακόμη χρόνος έφυγε, με δυσκολίες και απρόοπτα για τους Πυροσβέστες αλλά και προβλήματα, τα οποία θα έλεγε κανείς ότι μάλλον αυξάνονται παρά ότι επιλύονται. Ένα από αυτά – ίσως και το σοβαρότερο όπως έχει επισημανθεί αρκετές φορές- είναι η έλλειψη προσωπικού στα Δωδεκάνησα και παράλληλα η αύξηση των υπηρεσιακών υποχρεώσεών σας. Σε ποια κατάσταση βρίσκονται οι υπηρεσίες σας τώρα, σύμφωνα και με το οργανόγραμμά σας.
Όπως πολύ σωστά επισημαίνετε και εσείς η κατάσταση που επικρατεί εν γένει στο Πυροσβεστικό Σώμα παραμένει για ακόμη μία χρονιά τραγική. Η χρονιά που πέρασε βρήκε τους Πυροσβέστες να έχουν να αντιμετωπίσουν πέρα των συμβάντων έναν επιπλέον εχθρό, αυτόν της σοβαρής έλλειψης προσωπικού.

Γενικότερα το Πυροσβεστικό Σώμα όσο και οι υπηρεσίες της περιφέρειάς μας αντιμετωπίζουν σοβαρές ελλείψεις σε προσωπικό. Το Πυροσβεστικό Σώμα αυτή τη στιγμή έχει οργανική δύναμη μονίμου προσωπικού σχεδόν 13.000 Πυροσβέστες και υπηρετούν συνολικά λίγο πάνω από 8000 Πυροσβέστες, ενώ την ίδια εικόνα παρουσιάζουν και οι υπηρεσίες της περιφέρειας μας, αφού ενώ θα έπρεπε να υπηρετούν συνολικά 239 αυτή τη στιγμή που μιλάμε υπηρετούν μόλις 170 πυροσβέστες. Από μεριάς της Ένωσης μας το 2014 έγινε μια μεγάλη προσπάθεια και συμβάλαμε να έρθουν στα Δωδεκάνησα 49 νέοι Πυροσβέστες που κάλυψαν κάποια κενά. Βέβαια μέχρι σήμερα που μιλάμε έχουν φύγει και σωστά για εμένα με μεταθέσεις αρκετοί παλαιοί συνάδελφοι που περίμεναν τόσα χρόνια να πάνε και αυτοί να υπηρετήσουν στους τόπους καταγωγής τους, με αποτέλεσμα να έχουν δημιουργηθεί ξανά τα κενά που αναφέραμε παραπάνω.

Τα τελευταία χρόνια όλες οι Κυβερνήσεις σε μία προσπάθεια να υπερκεραστούν οι αρνητικές εντυπώσεις της σοβαρής έλλειψης προσωπικού στο Πυροσβεστικό Σώμα, προσέθεταν αριθμητικά στο υπάρχον μόνιμο προσωπικό και τους 4000 Πυροσβέστες Πενταετούς Υποχρέωσης. Η διαφορά τους με το μόνιμο Πυροσβεστικό Προσωπικό, την οποία εντέχνως δεν πρόβαλαν στους πολίτες, είναι ότι στους συγκεκριμένους συναδέλφους δεν επιτρέπεται να εργάζονται σύμφωνα με τα ωράρια των μονίμων. Εργάζονται καθημερινά από τις 07:30 έως τις 22:00, ενώ για το πόσες νύχτες, Κυριακές ή αργίες θα εργαστούν, εξαρτάται από το πότε θα εξαντληθούν τα πρόσθετα κονδύλια που πιστώνονται από το Κράτος για το σκοπό αυτό και τα οποία σημειωτέον χρόνο με το χρόνο μειώνονται.

Κατά πόσο η έλλειψη προσωπικού επηρεάζει την αποτελεσματικότητα σας;
Όλοι οι συνάδελφοι που υπηρετούν στα Δωδεκάνησα είναι 100% επαγγελματίες και σε πολλές περιπτώσεις υπερβάλουν εαυτό προσπαθώντας να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στους συμπολίτες μας. Παρόλα αυτά είναι αυτονόητο ότι η έλλειψη προσωπικού σε μία υπηρεσία μπορεί σε κάποιο βαθμό να επηρεάσει την αποτελεσματικότητα σε ένα συμβάν. Πρέπει όμως να πούμε ότι ακόμη και αν οι υπηρεσίες και τα κλιμάκια της περιφέρειας μας από πλευρά οργανικής δύναμης (οργανόγραμμα) ήταν πλήρης, τίθεται ο εξής προβληματισμός ο οποίος έχει επισήμως αποτυπωθεί από την Ένωσης μας. Επειδή οι κίνδυνοι τα τελευταία χρόνια στα νησιά μας έχουν πολλαπλασιαστεί, η οργανική δύναμη των υπηρεσιών και κλιμακίων έπρεπε να είχε επαναπροσδιοριστεί εδώ και πολύ καιρό σύμφωνα και με την αναδιάρθρωση του Πυροσβεστικού Σώματος.

Ποιες υπηρεσίες της Πυροσβεστικής στα Δωδεκάνησα έχουν τα σοβαρότερα προβλήματα και ποια είναι αυτά.

Γενικότερα τα σοβαρότερα προβλήματα έχουν να κάνουν με την έλλειψη προσωπικού όπως προαναφέραμε, τον υλικοτεχνικό εξοπλισμό, την έλλειψη κονδυλίων και την έλλειψη μέσων ατομικής προστασίας. Τα παραπάνω λοιπόν προβλήματα τα αντιμετωπίζουν σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό αντίστοιχα όλες οι υπηρεσίες και κλιμάκια της περιφέρειάς μας.

Τι γίνεται με τον εξοπλισμό των υπηρεσιών της Πυροσβεστικής στη Ρόδο και στα νησιά μας με τα οχήματα, είναι αρκετός, μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες και τι ακριβώς συμβαίνει με τον εξοπλισμό ατομικής προστασίας των πυροσβεστών;

Η σφιχτή οικονομική πολιτική που ασκούν οι Κυβερνήσεις τα τελευταία χρόνια, έχουν φέρει όπως είναι λογικό και το Πυροσβεστικό Σώμα σε δεινή θέση, αφού η κατάσταση στον υλικοτεχνικό εξοπλισμό είναι εξίσου τραγική, με πολλές και σοβαρές ελλείψεις.

Αναφορικά με τον ατομικό εξοπλισμό των Πυροσβεστών (φόρμες, υποδήματα, κράνη) η τελευταία χορήγηση από μεριάς της πολιτείας πραγματοποιήθηκε το 2008, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σοβαρά προβλήματα λόγω της φθοράς τους όλα αυτά τα χρόνια. Μάλιστα είναι πολλοί οι συνάδελφοι μας που έχουν φτάσει στο σημείο να αναγκάζονται να καλύψουν το κόστος αγοράς μερικών ειδών του ατομικού τους εξοπλισμού οι ίδιοι.

Πρόσφατα η Ένωσή μας με έγγραφό της προς τον τωρινό Γεν. Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας κ. Ιωάννη Καπάκη Αρχιπύραρχο ε.α., επισήμανε τους κινδύνους που εγκυμονούν, αφού οι Πυροσβέστες καλούνται να ανταπεξέλθουν στα συμβάντα με ελλιπή ή ακατάλληλο εξοπλισμό, είτε λόγω φυσιολογικής φθοράς τους, είτε γιατί έχει παρέλθει η ημερομηνία λήξης αυτών.

Η παλαιότητα των πυροσβεστικών οχημάτων όσο και η συντήρησή τους είναι ένα επίσης σοβαρό θέμα που αντιμετωπίζει το Πυροσβεστικό Σώμα. Τα κονδύλια που διατίθενται για τη συντήρηση και την προμήθεια των ανταλλακτικών τους, χρόνο με το χρόνο μειώνονται και αυτά, με αποκορύφωμα η φετινή μείωση να αγγίζει το 15% σε σχέση με το 2014, ενώ ο διαγωνισμός για την προμήθεια ελαστικών βρίσκεται από το 2008 ακόμη σε εξέλιξη. Αυτή τη στιγμή οι Υπηρεσίες μας στα Δωδεκάνησα αριθμούν συνολικά 39 υδροφόρα πυροσβεστικά οχήματα από τα οποία, τα 5 ηλικίας 40-45 ετών, τα 11 ηλικίας 30-35 ετών, τα 6 ηλικίας 20-25 ετών, τα 15 ηλικίας 10-15 ετών και μόλις 2 ηλικίας 1-5 ετών.

Όπως αντιλαμβάνεστε ο μεγαλύτερος όγκος των πυροσβεστικών οχημάτων που καλούνται να ανταπεξέλθουν και να επιχειρήσουν κάτω από αντίξοες συνθήκες, σε δύσβατες περιοχές ξεπερνά τα 25-30 έτη με ότι συνεπάγεται για την αξιοπιστία τους, την αποτελεσματικότητά τους και την προστασία που παρέχουν στους Πυροσβέστες.

Σημαντικό ρόλο έχουν και οι Πυροσβεστικές Υπηρεσίες που λειτουργούν στα αεροδρόμια Ρόδου και Κω, τα οποία κάθε χρόνο υποδέχονται εκατομμύρια επισκέπτες και προσγειώνονται χιλιάδες αεροσκάφη.
Κατά πόσο υπάρχουν οι υποδομές στις εκεί υπηρεσίες σας για την αντιμετώπιση κάποιου περιστατικού και αν τα προβλήματα που αντιμετώπιζαν το προηγούμενο διάστημα (κτιριακό, οχήματα κ.α.) έχουν επιλυθεί.

Πράγματι ο ρόλος των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών όλων των Αερολιμένων όπως και των δικών μας έχει βαρύνουσα σημασία στην προβολή της Χώρας μας στο εξωτερικό. Γνωρίζουμε ότι για τα Δωδεκάνησα τα αεροδρόμια και όλες οι εμπλεκόμενες υπηρεσίες που το απαρτίζουν, είναι η βιτρίνα των νησιών μας στον τουρίστα. Τα αεροδρόμια είναι τα πρώτα που συναντούν ερχόμενοι στη Χώρα μας και μία πρώτη θετική εντύπωση είναι επιβεβλημένη αφού ο τουρισμός ως προϊόν συντηρεί το μεγαλύτερο ποσοστό των οικογενειών των συμπολιτών μας.

Αντιλαμβάνεστε λοιπόν τόσο την σπουδαιότητα ύπαρξης και της δικής μας υπηρεσίας αφού η ασφάλεια είναι το μείζον θέμα για τον τουρίστα αλλά και τις αεροπορικές εταιρίες, όσο βέβαια και τις επιπτώσεις από πιθανές εκπτώσεις στην παρεχόμενη ασφάλεια, λόγω έλλειψης κονδυλίων για εξοπλισμό και υποδομές της υπηρεσίας μας.

Πρέπει να διευκρινίσουμε ότι στις συγκεκριμένες υπηρεσίες ο εξοπλισμός και τα πυροσβεστικά οχήματα ανήκουν στην ΥΠΑ όπου έχει και την ευθύνη της συντήρησής τους. Οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι η κατάσταση των οχημάτων είναι πολύ καλή αφού υπάρχουν αξιόπιστα και σύγχρονα πυροσβεστικά οχήματα, ενώ ο πυροσβεστικός εξοπλισμός είναι ικανοποιητικός.

Αναφορικά με το πρόβλημα που υπήρχε στις κτηριακές εγκαταστάσεις της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας του Κρατικού Αερολιμένα Διαγόρας Ρόδου, παραμένει άλυτο εδώ και 3 χρόνια υποχρεώνοντας τους Πυροσβέστες να διαμένουν σε τρεις μεταλλικούς προκατασκευασμένους οικίσκους συνολικού εμβαδό 110 τ.μ, πράγμα που κατά τη γνώμη μου είναι αδικαιολόγητο για διεθνή αερολιμένα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που μόλις πριν από λίγους μήνες, ο τότε Υπουργός Δημόσιας Τάξης & Προστασίας του Πολίτη σε επίσκεψή του στις συγκεκριμένες εγκαταστάσεις και απευθυνόμενος στην κα. Αερολιμενάρχη του Κρατικού Αερολιμένα Ρόδου, είχε αναφέρει το εξής «ΕΜΕΙΣ ΤΟΥΣ ΛΑΘΡΟΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ ΤΟΥΣ ΕΧΟΥΜΕ ΣΕ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΚΤΙΡΙΑΚΕΣ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΜΕ ΣΑΦΩΣ ΚΑΛΥΤΕΡΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ» Τα συμπεράσματα δικά σας.........

Στη Ρόδο δυστυχώς έχουν εκδηλωθεί τα προηγούμενα χρόνια μεγάλες πυρκαγιές, οι οποίες προκάλεσαν σημαντικές απώλειες πρασίνου για το νησί. Πόσο «καλυμμένοι» θα μπορούσαμε να πούμε ότι είμαστε, σύμφωνα και με τα μέσα αντιμετώπισης που διαθέτετε, και τι γίνεται με τους εποχικούς και τους 5ετείς πυροσβέστες.

Δυστυχώς είναι γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια έχουμε απολέσει αρκετές εκτάσεις πνεύμονα πρασίνου με ότι επιπτώσεις μπορεί να έχει αυτό για την ποιότητα της ζωής μας και για το περιβάλλον. Γνωρίζουμε ότι με τα στοιχεία της φύσης δεν μπορεί να τα βάλει κανείς όσο «καλυμμένοι» και αν είμαστε ως Πυροσβεστικό Σώμα.

Εδώ θέλω να αναφερθώ και στη συμβολή των εθελοντών πυροσβεστών και εθελοντικών ομάδων των νησιών μας, που συμβάλουν τα μέγιστα ως προς την επίτευξη του σκοπού αυτού.

Όσο αφορά τους εποχικούς υπαλλήλους που με ρωτάτε, το Πυροσβεστικό Σώμα συνεχίζει να προσλαμβάνει έναν αριθμό συναδέλφων. Στα Δωδεκάνησα αριθμούν τους 48, οι οποίοι και εργάζονται συνήθως για πέντε μήνες από Ιούνιο έως και Οκτώβριο και για τουλάχιστον 150 ώρες το μήνα σε βάρδιες των 15 ωρών.

Αναφορικά με το αν εργάζονται νύχτες, σαββατοκύριακα ή αργίες μπορούμε να πούμε ότι ανήκουν σχεδόν στο ίδιο καθεστώς με αυτό των συναδέλφων μας πυροσβεστών 5ετούς υποχρέωσης.

Τελειώνοντας και αφού επισημάνω την άψογη συνεργασία μας με τους συναδέλφους μας πυροσβέστες πενταετούς υποχρέωσης, θα ήθελα να δηλώσω ότι η Ένωση μας ζητάει την άρση της εργασιακής τους αιχμαλωσίας με την άμεση μονιμοποίηση και ταυτόχρονη ένταξή τους στον ίδιο ασφαλιστικό φορέα.

Έχετε κάνει κάποιες ενέργειες ως προς την φυσική και πολιτική σας ηγεσία για την επίλυση αυτών των προβλημάτων και ποιες είναι αυτές.

Η Ένωση μας όλα αυτά τα χρόνια με σειρά εγγράφων της έχει επισημάνει τα προβλήματα αυτά και έχει κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου, για το κατά πόσο τα επόμενα χρόνια αν συνεχιστεί αυτή η οικονομική πολιτική θα είμαστε σε θέση να ανταποκριθούμε στις υποχρεώσεις μας. Τόσο σε τοπικό όσο και σε ανώτερο επίπεδο έχουμε επιδώσει σειρά υπομνημάτων διεκδικώντας καλύτερες συνθήκες εργασίας τόσο στην καθημερινότητα όσο και στο επιχειρησιακό κομμάτι, ώστε να μπορούμε να παρέχουμε ακόμα καλύτερες υπηρεσίες στον πολίτη, στην συνείδηση του οποίου είμαστε ψηλά και εκεί είμαστε υποχρεωμένοι να παραμείνουμε.

Παράλληλα με σειρά υπομνημάτων διεκδικούμε άμεσα την

• Αύξηση της οργανικής δύναμης όλων των υπηρεσιών και κλιμακίων της περιφέρειας μας, επιβάλλεται ο επαναπροσδιορισμός του αριθμού της οργανικής δύναμης των υπηρεσιών, αφού οι ανάγκες των νησιών από την τελευταία αναδιάρθρωση του σώματος πριν πολλά χρόνια έχουν πολλαπλασιαστεί.

• Μονιμοποίηση των πυροσβεστών πενταετούς υποχρέωσης που πληρούν τις προϋποθέσεις μονιμοποίησης και ταυτόχρονη ένταξή τους στον ίδιο ασφαλιστικό φορέα.

• Αντικατάσταση των παλαιών αργών και αναξιόπιστων πυροσβεστικών οχημάτων, του παλαιού υλικοτεχνικού εξοπλισμού, των στολών και μέσων ατομικής προστασίας που έχουν να αντικατασταθούν από το 2008. Αποδέσμευση κονδυλίων για την συντήρηση και τη προμήθεια των ανταλλακτικών των Πυροσβεστικών οχημάτων.

• Ενεργοποίηση των διατάξεων των Ν.1568/85 & Ν.3144/2003 όπως ορίστηκαν με τον Ν.3850/2010 περί Υγιεινής και Ασφάλειας, που εξασφαλίζει την αξιοπρεπή διαβίωση των πυροσβεστών και προστατεύει τη ζωή και την υγεία αυτών. Είναι εγκληματικό για ένα ποσό μέσα στην επόμενη πενταετία των 300.000 € να μη προσφέρουμε τη στοιχειώδη ασφάλεια στους πυροσβέστες.

• Ψήφιση ενός αξιοκρατικού Κανονισμού Μεταθέσεων (Π.Δ. 170/1996) που να αφορά όλους τους πυροσβέστες καθώς και του Βαθμολογίου Χαμηλόβαθμων Υπαλλήλων Πυροσβεστικού Σώματος που ρυθμίζει θέματα ιεραρχίας, κρίσεων, προαγωγών και απολύσεων των κατωτέρων οργάνων και Πυρονόμων του Πυροσβεστικού Σώματος.

Εμείς ως υπεύθυνος συνδικαλιστικός φορέας δεσμευόμαστε να συνεχίσουμε τον αγώνα μας για ένα καλύτερο Πυροσβεστικό Σώμα, πιέζοντας για λύσεις που θα διασφαλίζουν πρώτα από όλα τον τόπο μας και την τοπική κοινωνία, διευκολύνοντας το έργο μας .

Κάνοντας έναν σύντομο απολογισμό, πως θα χαρακτηρίζατε το 2015 για την υπηρεσία σας και τι εύχεστε για το νέο Έτος.

Πράγματι άλλη μία χρονιά έφτασε στο τέλος της και εμείς καλούμαστε να κάνουμε τον απολογισμό, να αναδείξουμε τα θετικά και τα αρνητικά συμπεράσματα που μας άφησε. Το σίγουρο είναι ότι παρά τις αντιξοότητες και τα δεινά που αντιμετωπίζουμε, σταθήκαμε για ακόμη μία χρόνια στο ύψος των περιστάσεων.

Μιλώντας για τη φετινή αντιπυρική περίοδο, οι Πυροσβέστες στα Δωδεκάνησα κληθήκαμε να αντιμετωπίσουμε παρά τις δυσκολίες, συνολικά περί τα 730 συμβάντα έναντι 540 της περσινής χρονιάς, πράττοντας αυτό που ξέρουμε να κάνουμε καλύτερα. Δεσμευόμαστε με όσα μέσα διαθέτουμε να συνεχίσουμε να προασπίζουμε τη ζωή και τη περιουσία των πολιτών και του Κράτους από τους κινδύνους των πυρκαγιών και των θεομηνιών.

Εύχομαι σε όλο τον κόσμο το 2016 να φέρει στη ζωή μας νέα ελπίδα, νέες προσδοκίες και να αφήσει στο παρελθόν τις πίκρες. Να βλέπουμε μπροστά και να χαμογελάμε!

Διαβάστε ακόμη

Γιάννης Παππάς: «Οι Eυρωεκλογές δεν είναι επίδειξη επαναστατικής γυμναστικής»

Νίκος Παντελής: Ο κωμικός από τη Ρόδο, είναι το πιο «φρέσκο» πρόσωπο της ελληνικής stand-up σκηνής

Αυξημένοι οι ατμοσφαιρικοί ρύποι στο κέντρο της Ρόδου το καλοκαίρι

Άφησε την Αδελαΐδα για να μεγαλώσει την οικογένειά της στη Λαχανιά

Όλγα Κεφαλογιάννη: Το 2024 θα είναι ακόμα μία εξαιρετική χρονιά για τον ελληνικό Tουρισμό

Γ. Χατζής: Πρέπει να καθίσουμε όλοι σε ένα τραπέζι και να συνθέσουμε ένα εθνικό σχέδιο υποδομών

Αντώνης Ζερβός: Ξεκίνησε ως «παιχνίδι» και κατέληξε ως στοίχημα με τον εαυτό μου

Ο ελληνικός Τουρισμός χρειάζεται εθνικό σχέδιο για να διατηρηθεί στην κορυφή, δηλώνει ο Γιάννης Ρέτσος