Οικολογικό θερμοκήπιο έφτιαξαν μαθητές της Ρόδου

Πραγματοποιήθηκε στην περιοχή μας καινοτόμο πρόγραμμα STEM εκπαίδευσης μαθητών  στις φυσικές επιστήμες. Τα προγράμματα STEM είναι εκπαιδευτικά εργαστήρια Επιστήμης, Τεχνολογίας, Μηχανικής και Μαθηματικών (STEM: Science, Technology, Engineering, Mathematics).

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα «STEMpoweringYouths» είναι δωρεάν για τους μαθητές και υλοποιήθηκε στη Θράκη και τα Δωδεκάνησα. Από την περιοχή μας συμμετείχαν η Κάλυμνος, τ’ Αφάντου και η Ρόδος. Διαπιστώθηκε ότι με την καθοδήγηση των εκπαιδευτικών, τέτοια προγράμματα προσφέρουν: α)στο γνωστικό επίπεδο, β)στην ανάπτυξη θετικών στάσεων και κινήτρων στους μαθητές για την εκπαίδευση στις θετικές επιστήμες με εργαστηριακή μορφή, γ)στην μόρφωση και στην συνεργασία μεταξύ των μαθητών. Τα προγράμματα υλοποιήθηκαν από εκπαιδευτικούς και δομές του Υπουργείου Παιδείας σε συνεργασία με τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Science Communication – SciCo.


Στο πρόγραμμα αρχικά συμμετείχαν 186 μαθητές από όλη την Ελλάδα, από τους οποίους 52 ήταν από Ρόδο και 25 από Κάλυμνο και διήρκησε 8 εβδομάδες με τρίωρες συναντήσεις. Μετά το πέρας του προγράμματος ζητήθηκε από μαθητές που είχαν την δυνατότητα να υλοποιήσουν ένα project σχετικό με τα θέματα που πραγματεύτηκαν. Λόγω του μεγάλου φόρτου εργασιών της περιόδου (εξετάσεις  - εκδηλώσεις) ανταποκρίθηκε μια ομάδα μαθητών από τη Ρόδο και  δύο από την Κάλυμνο.

Οι εργασίες τους κατατέθηκαν στην επιτροπή και επιλέχθηκαν η ομάδα της Ρόδου και μία από την Κάλυμνο μεταξύ πολλών άλλων  για να παρουσιαστούν στη Αθήνα στο πλαίσιο του InnovationDay στις 16/6/2017. Η παρουσίαση των εργασιών έγινε από τους μαθητές αποκλειστικά στην Αγγλική γλώσσα αφού η εκδήλωση οργανώθηκε από τη Βρετανική πρεσβεία και ειδικά από το Βρετανικό Συμβούλιο.

Οι μαθητές από την Ρόδο που μας εκπροσώπησαν είναι οι Καραμούζης Κωσταντίνος (5ο Γυμνάσιο Ρόδου), Κλαδογένης Παναγιώτης (3ο Γυμνάσιο Ρόδου) και Λάγκαλης Θωμάς (Ροδίων Παιδεία) με επιβλέποντες εκπαιδευτικούς τους Κλαδογένη Δημήτριο και Στυλιανό Ορφανό και παρουσίασαν ένα «πλήρως αυτοματοποιημένο θερμοκήπιο». Οι μαθητές, στηριζόμενοι στις ιδέες που είχαν συζητηθεί στα μαθήματα STEM, επικεντρώθηκαν στην αξιοποίηση κατασκευών αυτοματισμού με προγραμματισμό του ελεγκτή Arduino.


Τελικά κατασκεύασαν μία μακέτα ενός πλήρως αυτοματοποιημένου οικολογικού θερμοκηπίου, που βασίζεται στην οικολογία, την ευκολία και την αποτελεσματικότητα, με στόχο την εξυπηρέτηση των καλλιεργητών που δραστηριοποιούνται σε περιοχές με ιδιαίτερες κλιματολογικές και άλλες συνθήκες , όπως αυτές των νησιωτικών περιοχών.

To θερμοκήπιο αυτό διαθέτει πρόγραμμα ελέγχου συνθηκών μέσω του λογισμικού SCRATCH for Arduino (S4A) και συγκεκριμένα αυτόματο έλεγχο θερμοκρασίας και εξαερισμό, μέσω ανοίγματος των παραθύρων με σερβοκινητήρες, φωτισμό με λάμπα όταν δεν υπάρχει αρκετό φως ή για θέρμανση μέσω λάμπας πυρακτώσεως και αυτόματο πότισμα όταν η υγρασία πέφτει κάτω από τα επιθυμητά επίπεδα.

Οι αισθητήρες θερμοκρασίας, υγρασίας ατμόσφαιρας και υγρασίας εδάφους τροφοδοτούν με τιμές τη μονάδα μικροεπεξεργαστή (Arduino) ώστε να επιτευχθεί ο χειρισμός των τμημάτων του θερμοκηπίου.


Από την Κάλυμνο οι μαθητές Καρδούλιας Ανδρέας και Καραφύλλης Νικόλας με επιβλέπουσα καθηγήτρια την Τσιριγώτη Γεωργία, δημιούργησαν ένα 3D Εκτυπωτή. Ο 3D εκτυπωτής που έφτιαξαν αποτελείται από υλικά που προμηθεύτηκαν τα παιδιά από παλιούς υπολογιστές, όπως το τροφοδοτικό, ανεμιστήρας και step motors από DVD drives, που εξασφαλίζουν την κίνηση στους τρεις άξονες x y z, και από arduino, arduino shields, αντιστάσεις, τρανζίστορ και γενικά καλωδιάκια και εξαρτήματα ρομποτικής. Εμπνεύστηκαν από ένα βίντεο στο youtube και παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν κατάφεραν να το φτιάξουν. Εκτυπώνει μικρά πλαστικά εξαρτήματα τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε εκπαιδευτικά project του σχολείου. Φιλοδοξούν όμως να κατασκευάσουν και έναν μεγαλύτερο 3D εκτυπωτή στο κοντινό μέλλον.

Και οι δυο ομάδες ανταποκρίθηκαν άριστα  στην πρόκληση και έκαναν μια άρτια παρουσίαση των έργων τους στην Αθήνα. Μετά την επιστροφή τους μοιράστηκαν μαζί μας τις εντυπώσεις τους.

Μερικά από λόγια τους:
…..«Ήταν πρωτόγνωρο το ότι όλη η εκδήλωση, οι παρουσιάσεις καθώς και η επαφή με το κοινό και τους διοργανωτές γίνονταν στα αγγλικά. Είχαμε την ευκαιρία να παρουσιάσουμε τη δουλειά μας σε ανθρώπους πέρα από τα πλαίσια του σχολείου».
…..«Γνωρίσαμε ανθρώπους από διάφορους χώρους που ασχολούνταν με νέες τεχνολογίες και καινοτόμες δράσεις. Όλη η εμπειρία ήταν για μένα η καλύτερη επιβράβευση της προσπάθειας μας όλη αυτή την  περίοδο».
..«οι εντυπώσεις μου είναι εξαιρετικές. Έμαθα καινούρια πράγματα, τη χρησιμότητά τους στην καθημερινότητα και έκανα καινούριους φίλους και συνεργάστηκα με αυτούς. Χαίρομαι που πήρα μέρος στο πρόγραμμα και ελπίζω να συμμετέχω ξανά σύντομα».
...«μου άρεσαν η φυσική και τα μαθηματικά, αλλά τώρα πια μου αρέσουν πολύ περισσότερο και έχω πολλά νέα ερεθίσματα να ασχοληθώ με καινούρια πράγματα. Μακάρι να συμπεριληφθούν τέτοια εργαστήρια και στη σχολική ύλη».

Συγχαρητήρια αξίζουν σε όλους του μαθητές και εκπαιδευτικούς που παρόλο το φορτωμένο πρόγραμμά τους συμμετείχαν με ζήλο στην καινοτόμο δράση.

Το πρωτοπόρο πρόγραμμα, θα συνεχιστεί και την επόμενη σχολική χρονιά βελτιωμένο για να μπορέσουν ακόμα περισσότεροι μαθητές και εκπαιδευτικοί να εμπλακούν με το STEM και τις καινοτόμες δράσεις του οργανισμού. Μέσα στους στόχους είναι να παρουσιαστούν περισσότερες κατασκευές σε εκδηλώσεις επικοινωνίας της επιστήμης όπως το Athens Science Festival. http://www.athens-science-festival.gr.