Η Ρόδος όπως την  είδε το Χόλυγουντ!

Η Ρόδος όπως την είδε το Χόλυγουντ. Οι τοποθεσίες της, οι ομορφιές της, η φυσιογνωμία της που ταξίδευε στα πέρατα του κόσμου και μέσα από κινηματογραφικές επιτυχίες αναδείκνυε το ενδιαφέρον του παγκόσμιου τουρισμού για τη χώρα μας. Τότε που οι μεγάλοι σταρ έρχονταν στο νησί του Ήλιου και περνούσαν μήνες στα γυρίσματα, και κολυμπούσαν στις θάλασσές της, έτρωγαν το φαγητό της, ξόδευαν τα χρήματά τους και τη διαφήμιζαν φεύγοντας.

«Τα κανόνια του Ναβαρόνε», το 1960 που τα γυρίσματά της επισκέφτηκε και η βασιλική οικογένεια, τόσο σημαντικό ήταν ως γεγονός, και τόσες ακόμα ταινίες ξένες και ελληνικές, με πρώτη στη σειρά την «Απόδραση στην Αθήνα», το 1978 με ένα λαμπερό κάστιγκ  σ΄ αυτή την αγγλική υπερπαραγωγή,  που σκηνοθετικά αξιοποίησε τουριστικά τις ομορφιές της Ρόδου και: με Ρότζερ Μουρ, Τέλη Σαβάλα, Κλαούντια Καρντινάλε, σε σέξι εμφάνιση αφού ήταν ιδιοκτήτρια οίκου ανοχής στην Παλιά Πόλη… Αστέρες που έπαιζαν τους αντιστασιακούς κατά των Γερμανών στη Ρόδο, και μαζί τους ο Άρης Σουλούνιας, ο Ροδίτης που στάθηκε πλάι τους φορώντας τη στολή τη Γερμανική και υποδυόμενος ρόλους στα γυρίσματα που κράτησαν μήνες.

Σήμερα θυμάται με νοσταλγία και απορεί και θυμώνει που δε γυρίζονται ταινίες πια στη Ρόδο, τέτοιου βεληνεκούς και καλεί όλους να κάνουν την προσπάθεια, να δώσουν γη και ύδωρ, να διαφημίσουν τη Ρόδο!

Πώς έγινε και από στρατιώτης βρεθήκατε δίπλα σε ηθοποιούς του Χόλυγουντ;
Στα τέλη Απριλίου του 1978, υπηρετούσα τη θητεία μου στην Παστίδα. Μια μέρα μπαίνει μια κούρσα του ονείρου μέσα στο στρατόπεδο και μετά από κανένα μισάωρο,  χτυπάει «προσκλητήριο» και παρατασσόμαστε όλοι, να μας μιλήσει ο διοικητής! Πλάι του, ένας χοντρούλης με μουστάκι, με πολύ λίγες ελληνικές λέξεις που ξέρει, προσπαθεί να μας ρωτήσει «ποιος μιλάει αγγλικά»!  Είχα θητεύσει στην Αγγλία τέσσερα χρόνια και σήκωσα αμέσως το χέρι μου. Ήθελε ψηλούς, ψιλοξανθούς, ώστε να μοιάζουν με Γερμανούς, οι οποίοι να μιλούν την αγγλική. Αυτό για τους Γερμανούς δεν το γνωρίζαμε εμείς εκείνη τη στιγμή. Από τα 400 άτομα στο στρατόπεδο, πήρε εμένα.

Τι θέλανε να κάνετε, τι ετοιμάζανε;
Μου ανακοινώθηκε ότι θα γυρίσουν μια ταινία, με θέμα τη Γερμανική κατοχή στη Ρόδο και την αντίσταση που προέβαλαν οι ντόπιοι, ενάντια στον κατακτητή. Ο διοικητής, δε μιλούσε αγγλικά. Ο Τζορτζ  Kosmatos ήταν ελληνικής καταγωγής, σκηνοθέτης μεγάλων παραγωγών στο Χόλυγουντ. Του άρεσε η Ρόδος, την επέλεξε και με τη στήριξη των τοπικών αρχών έγινε η ταινία «Απόδραση στην Αθήνα», με όλα τα ωραία πλάνα της Ρόδου που διαφημίστηκε σ΄ όλο τον κόσμο! Ο διοικητής μου, ενθουσιάστηκε τόσο πολύ που μου έδωσε από εκείνη τη στιγμή άδεια 6 μηνών! Σου λέει, «ήρθε το Χόλυγουντ στο στρατόπεδό μου…»… 

Ο Άρης Σουλούνιας όταν υποδυόταν το Γερμανό αξιωματικόΟ Άρης Σουλούνιας όταν υποδυόταν το Γερμανό αξιωματικό

Και ξεκινάτε …καριέρα δίπλα τους!
Την άλλη μέρα … «παρουσιάστηκα»… στο ξενοδοχείο των «Ρόδων», κλειστό εκείνη την εποχή, το οποίο ήταν γεμάτο με τα κοστούμια της ταινίας και τους ενδυματολόγους. Αστυνομία φύλαγε όλη την περιοχή, δεν άφηναν να πλησιάσει κανείς, παρά μόνο όσοι  είχαν κάρτα και εμπλέκονταν με κάποιο τρόπο με την ταινία. .. Παρουσιαζόμασταν στις 7 το πρωί, οι ενδυματολόγοι και οι βοηθοί σκηνοθέτες μας έλεγαν τι να φορέσουμε για το πρόγραμμα εκείνης της ημέρας, ντυνόμασταν σ΄ ένα χώρο μέσα στο «Ρόδων», επιβιβαζόμασταν σε πούλμαν και πηγαίναμε στα πλατό.

Πού γίνονταν τα γυρίσματα της ταινίας;
Πλατό είχε στην Παλιά Πόλη, στο σημείο μπροστά στην παλιά βιβλιοθήκη ενώ ένα άλλο υπήρχε μπροστά στο Ρολόι.  Σε εκείνο το σημείο ήταν στημένα και τα τροχόσπιτα που φιλοξενούσαν τους αστέρες: Ρότζερ Μουρ, Κλαούντια Καρντινάλε, Τέλη Σαβάλα, Ντέιβιντ Νίβεν, Σόνι Μπόνο, Ρίτσαρντ Ράουντρι, Έλιοτ Γκουλντ, τεράστια ονόματα του Χόλυγουντ. Τα γυρίσματα ήταν εξαντλητικά, σκεφτείτε ότι για ένα λεπτό που κρατούσαν ως χρόνο στην ταινία, χρειάζονταν και 3 και 4 ώρες για να γυριστεί.

Έπρεπε λοιπόν οι αστέρες αυτού του διαμετρήματος να έχουν ο καθένας το δικό του τροχόσπιτο, μεγάλο όχι μικρό, που να ξεκουράζεται, να τρώει και να βγαίνει όταν είναι η σειρά του. Η ταινία ξεκίνησε γυρίσματα στις αρχές Μαΐου και φτάσαμε στο Σεπτέμβρη. Άλλα πλατό υπήρχαν στις Πηγές Καλλιθέας, εκεί που σύμφωνα με το σενάριο ήταν οι στρατιωτικές βάσεις των Γερμανών και άλλα στη Λίνδο.

Ο Μαρτίνος Κανελάκης (κάθεται με το πουκάμισο)  έξω από το χώρο των γυρισμάτωνΟ Μαρτίνος Κανελάκης (κάθεται με το πουκάμισο) έξω από το χώρο των γυρισμάτων

Πώς αισθανόσασταν με αυτό που σας συνέβη, μεγάλη η αλλαγή στην καθημερινότητά σας!
Τρελάθηκα. Ήμουν και 24 χρονών παιδί. Νόμιζα ότι ζούσα ένα όνειρο. Αυτό που δεν έχω ξεχάσει μέχρι σήμερα ήταν το φαγητό που τρώγαμε. Εκπληκτικό, πρωί, μεσημέρι, βράδυ. Μπουφές,κάτω από μια τεράστια τέντα  όπου σέρβιραν ακόμα και σαμπάνιες με χαβιάρι. Και υποτίθεται ότι είχα περάσει καλά μέχρι τότε κι εγώ, αλλά αυτό ήταν άλλο πράγμα.

Η Κλαούντια Καρντινάλε πώς ήταν από κοντά, ο Ρότζερ Μουρ, ο Τέλης Σαβάλας;
Η Κλαούντια κούκλα, θεά… Υποδυόταν την ιδιοκτήτρια  ενός σπιτιού ελαφρών ηθών ,στην Πλατεία Εβραίων Μαρτύρων. Τη συνάντησα από κοντά δύο φορές. Τη μία της έκανα χειροφίλημα, έτσι όπως ήμουνα με τη στολή του Γερμανού στρατιώτη, τη χαιρέτησα στρατιωτικά κι εκείνη ξαφνιάστηκε, ενθουσιάστηκε, δεν ξέρω, και μου έδωσε το χέρι της και της το φίλησα. Ήμουνα και ωραίο παιδί τότε, να τα λέμε κι αυτά…  Τις άλλες φορές ήτανε γύρω της συνέχεια σωματοφύλακες.

Ο πιο προσιτός ήταν ο Τέλης Σαβάλας. Ο πιο δύσκολος ο Ρότζερ Μουρ, αν και το είχα παρακάνει κι εγώ…  Έρχονταν φίλες, φίλοι, κορίτσια από δω από τη Ρόδο, να τους πάω να φωτογραφηθούν μαζί του. Ήξερα πότε ήταν σε φάση που μπορούσε να το κάνει, του χτύπαγα την πόρτα του τροχόσπιτου, έβγαινε φωτογραφιζόταν… μετά την πέμπτη- έκτη φορά, κι ενώ οι φίλοι μου συνέχιζαν να ΄ρχονται μου λέει «μην το ξανακάνεις, φτάνει…». Έ, δίκιο είχε.  Ο Σαβάλας  ό,τι ώρα του χτυπούσα μου έλεγε «έλα, φίλε μου πάμε…»… δεν έφερε ποτέ καμιά αντίρρηση.

Ο Άρης Σουλούνιας σήμερα με την κόρη του ΑλεξάνδραΟ Άρης Σουλούνιας σήμερα με την κόρη του Αλεξάνδρα

Ήταν κι άλλοι Ροδίτες κομπάρσοι σ΄ αυτή την ταινία;
Καμιά τριανταριά. Ήμουν ο μοναδικός ο οποίος μίλησε από τους κομπάρσους, διότι τα αγγλικά μου ήταν πολύ καλά και μ΄ έβαλαν να υποδυθώ έναν αξιωματικό στις διαβιβάσεις. Έκανα όμως κι άλλους ρόλους. Σκότωνα, με σκότωναν… Πάντως η παγκόσμια διαφημιστική καμπάνια της ταινίας, αρχίζει μ΄ εμένα. Το πρώτο πλάνο είμαι εγώ με στολή, η κάμερα έρχεται κοντά μου προφίλ και ανεβαίνει προς τα πάνω, στη Γερμανική σημαία που ανεμίζει.

Χάρη σ΄ αυτό το πλάνο πολλοί φίλοι και φίλες απ΄ όλο τον κόσμο, με αναγνώρισαν κι έπαιρναν τηλέφωνο στο σπίτι. Η μάνα μου που το σήκωνε, δεν ήξερε να τους μιλήσει αγγλικά και τους μιλούσε ιταλικά και μια χαρά γινόταν η συνεννόησή τους. Ήμουν ακόμα στα γυρίσματα εγώ τότε. Ιούλιο και Αύγουστο, υποφέραμε από τη ζέστη. Ήμασταν με στολές, με κράνη, με όπλα, πλήρη εξάρτηση. Ατελείωτες ώρες στον ήλιο.

Είχατε και πρόταση όμως, καλή εντύπωση κάνατε!
Τέλη Σεπτέμβρη, με φώναξε ο Κosmatos, γιατί λόγω γνώσης της γλώσσας, και συμπεριφοράς,  από τους κομπάρσους είχα τις περισσότερες σχέσεις μαζί του και με την παραγωγή. Μου λέει «φίλε μου, θέλεις να έρθεις στην Αμερική; ». Πώς να πάω, είχα ακόμη 1,5 χρόνο θητεία, κι από την άλλη όταν το είπα στη μάνα μου, μου είπε «μην τολμήσεις και φύγεις και μ΄ αφήσεις…»…  Μυαλά τότε… Ωραία ήταν όμως. Δεν έχω παράπονο. Προσκλήθηκα κι εγώ να βάλω ένα μικρό λιθαράκι για την αγαπημένη μου Ρόδο που διαφημίστηκε μ΄ αυτήν και με άλλες ταινίες,  σε όλο τον κόσμο. 

Με τον ηθοποιό Σόνι Μπόνο σε διάλειμμα των γυρισμάτωνΜε τον ηθοποιό Σόνι Μπόνο σε διάλειμμα των γυρισμάτων


Έλεγα στους ταξιτζήδες «ελάτε να τους πάρετε και να τους πάτε, εκεί, εκεί, εκεί…» και τα είχα κανονισμένα όλα, να δουν τα καλύτερα, να φάνε τα καλύτερα, να ξοδέψουν λεφτά και να διαφημίσουν μετά τη Ρόδο χολιγουντιανοί σταρ, πρώτου μεγέθους. Γιατί αυτοί έβγαιναν, πήγαιναν για μπάνιο, για φαγητό, δεν έμεναν όλη μέρα στα γυρίσματα. Κι αυτή τη συνέντευξη τη δίνω όχι για μένα  για να προβληθώ εγώ, αλλά για το νησί μας που κάποτε ήταν η πρώτη επιλογή για να γυριστούν τέτοιου είδους παραγωγές.

Νομίζετε θα μπορούσαμε να προσελκύσουμε πάλι τέτοιες ταινίες;
Αν οι αρχές μας, ο Δήμος, η Περιφέρεια, προσεγγίσουν αυτούς τους ανθρώπους που πάνε στη Σαντορίνη και γυρίζουν ταινίες, στην Κεφαλονιά, στη Σκιάθο όπου γυρίστηκε το «Μάμα Μία», να τους δώσουν γη και ύδωρ και να τους φέρουν εδώ... Αυτοί πιο μάγκες είναι που το κάνουν;  Τους φέρνεις και ανταποδίδουν στο πενταπλάσιο. Μόνο;

Ο Αλέξανδρος Λουιζίδης, (όρθιος) ενώ βρισκόταν έξω από το χώρο των γυρισμάτων που τον καλούσε από τότε.Ο Αλέξανδρος Λουιζίδης, (όρθιος) ενώ βρισκόταν έξω από το χώρο των γυρισμάτων που τον καλούσε από τότε.